Ebben az évben a polgári naptár szerinti március 3-ra esik Mózes születésének és halálozásának időpontja, a héber naptár szerinti Ádár hónap 7-e. Mint arról a Tóra beszámol, Mózes pontosan 120 éves volt, mikor meghalt, elmúlása és születésének napja ugyan az volt.
Mózes a héber időszámítás szerinti (azaz az ember teremtése utáni) 2368-ban született (polgári naptár szerint i.e. 1393-ban) és életútja, tettei és személyisége minden bizonnyal az egyik legfigyelemreméltóbb emberré teszik a Biblia hősei közt.
Mózes különleges szerepet foglal el a bibliai próféták közt is, de vajon miben rejlik prófétaságának egyedisége? A zsidó Bibliában 48 prófétát és nem kevesebb, mint 7 prófétanőről olvasunk, akik közül mindegyik kiemelkedő személyiség volt, noha némelyikük sorsa, különleges adottságuk ellenére, igen tragikus. Kommunikálni ugyanis Istennel rendkívüli felelősséget jelentett, hiszen a képességen és a transzcendens élményen túl feladat is várt az ókori próféták mindegyikére.
A Tóra leírása szerint azonban Mózes egyedüli volt minden ember közt aki előtte volt és aki utána jön: „És nem támadt többé oly próféta Izraelben, mint Mózes, akit ismert az Örökkévaló színről színre”1 , illetve korábban Isten maga mondja el, miért is különleges Mózes: „Halljátok csak szavaimat! Ha lesz prófétátok, én az Örökkévaló, látomásban fogok neki megjelenni, álomban fogok vele beszélni. Nem így az én szolgám, Mózes; egész házamban meghitt ő. Színről-színre beszélek vele, világosan és nem rejtélyekben, az Örökkévaló jelenését látja ő.”2
Mose ben Maimon rabbi (1135-1204), a híre középkori kodifikátor és kommentátor leírja mit is jelentett Mózes kivételes státusza. Azt írja, hogy míg más próféták, Ábrahámtól Máláchiig álomban vagy valamilyen transzcendens állapotban kommunikáltak Istennel, addig Mózes teljesen éberen volt erre képes. Mózes számára a transzcendencia párhuzamos valósága nem különbözött attól a valóságtól, melyet érzékszerveivel észlelt. Más próféták felé Isten sokszor utalásokkal, rejtvényekkel vagy dekódolandó üzenetekkel kommunikált, Mózes azonban egyértelmű utasításokat kapott. Talán ezért is lehet, hogy míg más próféták számára Isten megjelenése félelmet vagy zavart keltett, Mózes számára teljesen természetesen, mintegy hétköznapi jelenség volt, hiszen úgy beszélt Istennel, mint egyik ember beszél a másikkal, „Az Örökkévaló pedig beszélt Mózessel színről-színre, amint beszél ember az ő társával”3
Azonban minden más tulajdonság közül talán a legegyedibb Mózes esetén az volt, hogy a kommunikációt Istennel nem mindig a Teremtő kellett kezdeményezze. Más próféták, ahhoz, hogy víziókat lássanak, valamiféle transzba kellett essenek, Mózes azonban képes volt arra, hogy maga kezdeményezze a kommunikációt, mindenféle segédeszközök (alvás vagy zene például) nélkül.
Kövess a Facebookon is: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/
- 5Móz 31:10
- 4Móz 12:6-8
- 2Móz 33:11
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Ács Laci 2020.03.03. 10:29:47
reményüket, hogy elfoglalhatják Egyiptomot. Városaikat is megtámadta és elpusztította,
és rettenetes mészárlást rendezett az etiópok soraiban. Mózesnek e ragyogó haditettei
után az egyiptomi hadsereg már semmi fáradságos vállalkozástól sem riadt vissza,
úgyhogy az etiópiaiaknak végül nem maradt más választásuk, mint a hadifogság vagy a
teljes pusztulás. Utoljára visszaszorította őket Sábába, Etiópia fővárosába, amelyet
később Kambyses a nővéréről Meroénak nevezett el és ott ostrom alá fogta őket. Ez a
város pedig szinte bevehetetlen volt, mert a Nílus egészen körülvette, és más folyók is,
mint az Astapus és az Astabora, szinte lehetetlenné tették a támadást, még ha az ellenség
át is kelt a vizeken. így a város valósággal olyan volt, mint egy sziget; a folyók védelmén
kívül erős várfala is volt, ezenfelül pedig a falakon belül erős töltések, hogy felfogják a
víztömegeket, amelyek a folyamok megáradása idején fenyegették a várost. Még ha az
ellenségnek sikerülne is átkelnie a folyókon, ennyi akadály igen megnehezítené a város
elfoglalását. Mikor már Mózest nagyon elkedvetlenítette, hogy hadserege tétlenségre
van kárhoztatva, mert az ellenség nem akart harcot kezdeni, ez történt: az etiópok
királyának volt egy leánya, Tharbis. Ez látta, amint Mózes hadseregét a várfal alá vezette,
és maga is vitézül küzdött, és csodálta azokért, amiket már kitervelt és végrehajtott,
hogy tudniillik nem csupán az egyiptomiakat mentette meg, akik már-már kétségbeestek
vereségeik miatt, hanem az etiópokat Is végső veszedelembe sodorta, pedig sok dicső
haditetteket hajtottak végre; és ezért heves szerelemre lobbant iránta. És mivel
szenvedélye napról napra nőtt, elküldte hozzá legbizalmasabb szolgáit, és házasságot
ajánlott neki. Mózes elfogadta az ajánlatot, azzal a feltétellel, hogy átadják neki a várost.
És miután esküt tett arra, hogy a királylányt feleségül veszi és hogy a város feletti uralom
megszerzése után is állja a szerződést, meg is valósították a megegyezést. Ezután hálát
adott Istennek az etiópok legyőzéséért, megtartotta menyegzőjét, és az egyiptomi
hadsereget visszavezette hazájába. " /A zsidó háború/
Ács Laci 2020.03.03. 10:38:32
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.03.03. 10:42:39
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.03.03. 10:46:42
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.03.03. 10:49:49
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.03.03. 10:52:57
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.03.03. 10:59:26
Ács Laci 2020.03.03. 11:17:22
A történet változatát Josephus Flavius Apión ellen, avagy a zsidó nép ősi voltáról című könyvében is olvashatjuk (1,26–27).
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.03.03. 11:24:03
Ács Laci 2020.03.03. 11:24:32
Ács Laci 2020.03.03. 11:26:16
Ács Laci 2020.03.03. 11:28:46
Ács Laci 2020.03.03. 11:53:09
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.03.03. 11:58:58
Ács Laci 2020.03.03. 12:11:10
Ács Laci 2020.03.03. 12:13:25
Ács Laci 2020.03.03. 12:18:41
Ács Laci 2020.03.03. 12:54:12
Ács Laci 2020.03.03. 12:57:25
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.03.03. 13:38:26
KÖZBEN....
ÉN IS utánaolvastam, más nyelven találtam. J.F. aggadikus forrásokat is használt, sõt egyebeket is, mikor Mózes "életrajzát" alkotta, nem szándékozott kibogozni a különbségeket. Még Mózes menybemenetele is ott van nála. Mások szerint Mózes tanította a fõniciaiknak az ABC-t, a görögöknek a matematikát, filozófiát, geometriát. Egyesek szerint Mózest a világ teremtése óta Közbenjáró missziójával bízták meg, olyan görög római isteni hõs volt. Szuperman. Van Mózes legenda bõven, köztük a leprások háborúja. Hozzáteszem, Mózes hozta be a magyarokat a Kárpát medencébe, ha egy kicsit átírom.
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.03.03. 13:48:05
Ács Laci 2020.03.03. 15:59:08
Ács Laci 2020.03.03. 16:09:27
Ács Laci 2020.03.03. 16:11:08
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.03.03. 17:32:25
Hát maga megbolondult,
Hát maga megbolondult,
Hogy mindent kétszer mond?
Hogy mindent kétszer mond?
De ez csak vicc, nézze el!
Nem hiszem, hogy "mi zsidók" árulónak tartanánk, a Jeruzsálemi Héber Egyetemen nagy történészként oktatták. Csak belegyúrt aggadikus (népmesei) elemeket, legendákat, egyesek szerint idegeneket is. Azt írt, amit írni akart. Ebbõl azt mondani, hogy kivágták a Tórából Mózes dicsõséges háborúját... Csak idegen nyelvû elemzését majd cáfolatát találtam. Ha ön vizsgálóbíró, akkor nyomozzon pro és contra!
Ács Laci 2020.03.03. 18:02:56
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.03.03. 19:28:21
kolomparlole1114 2020.03.03. 21:40:25
M betűvel kezdődik a neve.