A négy szent város Izraelben 3/5
Tibériás, a víz városa

Képtalálat a következőre: „Tiberias”

A Kineret-tó partján fekvő ősi város számtalanszor van említve a Talmudban, leggyakrabban melegvizes forrásai miatt, ahova az ókori rabbik is, sok mindenkivel egyetemben, gyakran jártak rekreációs célokkal. Bár magát a várost „csak” a polgári időszámítás előtt 14-ben alapította Heródes Antipász, Nagy Heródes fia, és az aktuális római császár, Tibériás után nevezte el a Kineret parti települést, mélyről feltörő forrásai miatt már korábban is ismert üdülőhely volt (ősi neve Rákát, már Józsué könyvében meg van említve- Józs. 19:35). A víz főleg a Kineret közelsége miatt vált a város szimbólumává, de Tibériás és a víz kapcsolata itt nem áll meg. A hagyomány úgy tartja, hogy Mirjám csodálatos kútja, mely a zsidó népet itatta a sivatagi vándorlás alatt, a bevonulás után a Kineretben szállt alá és azóta is táplálja azt alulról. Forró vizes forrásai pedig a Noé-féle özönvíz után alakultak ki, hiszen az özönvízről azt tartja a hagyomány, hogy nem csak eső, de a mélyből feltörő vizek is tápláláták (Móz1. 7:11), ezek pedig Tibériás alá húzódtak vissza.

Képtalálat a következőre: „kinneret”

Spirituális tekintetben fontos szerepet az polgári időszámítás utáni második században nyert, hiszen a Jeruzsálem pusztulása után Jávnéba átmenekített Szánhedrin (nagy rabbinikus bíróság) a Bár Kochba vezette tragikusan végződő forradalom után, ide helyezte át székhelyét. Innen a Szánhedrin, Rabbi Jehuda, a Fejedelem polgári időszámítás utáni cca. 220-as halála után már csak a szomszédos Cipori nevű városban ülésezett, ahol azonban be is fejezte működését.

Mose ben Maimon rabbi, a híres Maimonidesz, éppen ezért hagyta meg végrendeletében, hogy bár csak rövid időt élt Izraelben és munkássága jelentős részében Egyiptomban működött, földi maradványait Tibériáson helyezzék el. Úgy tartotta ugyanis, hogy a Messiás eljövetele előtt ismét feláll majd a Szánhedrin, méghozzá abban a városban, ahol utoljára ülésezett. Ha pedig eljön a Messiás és a holtak feltámadnak, ő ott akar lenni a „tűz közelében”.

A város a spanyolországi száműzetés után vált ismét vezető spirituális központtá, amikor az 1500-as években számos nagy rabbi és kabbalista telepedett meg itt. Ez jelentős részben a híres filantrópnak, Donna Graciá-nak (1510-1569) volt köszönhető, aki tekintélyes adománnyal támogatta a városka zsidó közösségét, falat építettet a település köré és jesivákat működtetett.

A „szent város” jelző azonban a gazdag spirituális múlt ellenére is csak a 18. században „ragadt” a városra, amikor a vityebszk-i Menachem Mendel rabbi (1730-1788), a Báál Sem Tovot követő harmadik hászid generáció egyik vezetője, akit a mezericsi Mágid halála utántól az első lubavicsi rebbe, a liádi Sneur Zálmán rabbi is mesterének tekintett, néhány száz követőjével Tibériáson telepedett le.

Ha valaki Tibériásban jár, a Maimonidesz sírján kívül sok más, fontos sírt is meglátogathat, így Rabbi Jochánán ben Zákáj-ét, Rabbi Akivá-ét és az első, korai Misna szerzőjéét, Rabbi Meir-ét is. Szintén itt nyugszik természetesen az említett vityebszki Menachem Mendel és a híres kabbalista és a muszár irodalom kiemelkedő alakja, Mose Chájim Luzatto (1707-1747) rabbi is.

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr8514936324

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gzeevi 2019.07.11. 06:58:37

Nem lehet kihagyni, hogy a héber szavak magánhangzóinak pontozásos jelölését, ami máig használatos, Tibériáson dolgozták ki az ú.n. maszoréták, a 6-ik században.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása