Mit mondanak a zsidók az abortuszról?

1920_pexels-cottonbro-647374264.jpeg

Az abortusz kérdése talán az egyik legérzékenyebb téma a közéletben és a politikában egyaránt. Ahogy az gyakran előfordul, a zsidóság álláspontja meglehetősen árnyalt, és nem feltétlenül illeszkedik sem a teljesen abortuszpárti, sem pedig az abortuszt teljesen elutasítók álláspontjához.

Az abortuszra vonatkozó első utalás Mózes első könyvében található, amikor Isten Noénak és leszármazottjainak megtiltja a gyilkosságot:

„Aki ember vérét ontja, ember által legyen annak vére kiontva. Mert Isten saját képmására alkotta az embert.”1

A Talmud bölcsei rámutatnak, hogy a „ember által” kifejezés az eredeti héber nyelvben azt jelenti: „aki ember vérét ontja emberben”, ebből kiindulva Jismáel rabbi arra következtet, hogy hétköznapi körülmények között egy magzat megölése főbenjáró bűnnek minősül Noé minden leszármazottja, azaz az emberiség számára.2

A fentiekből arra következtethetnénk, hogy az abortusz egyenlő a gyilkossággal. Azonban ez nem ilyen egyszerű, ugyanis Mózes második könyvében egy érdekes mondatot olvasunk:

„Ha férfiak verekednek, és úgy meglöknek egy terhes asszonyt, hogy az idő előtt megszül, de nagyobb szerencsétlenség nem történik, akkor bírságot kell fizetni aszerint, ahogyan az asszony férje megszabja, és bírák előtt kell azt megadni.”3

Mivel a Tóra csak pénzbeli kártérítésre kötelez, de halálbüntetésre nem, úgy tűnik, a Tóra a magzatot tulajdonként, nem pedig önálló emberi életként tekinti.

E versek összeegyeztetésének különböző módjai vannak,4 abban azonban tökéletes az egyetértés, hogy rendes körülmények között az abortusz tilos.

Rendes, de nem minden körülmény között. Mikor megengedett tehát? Egyrészt, ha a terhes nő élete veszélybe kerül, ha a terhesség nem kerül megszakításra, „az anya élete elsőbbséget élvez a magzat életével szemben”. A Misna bölcsei hozzáteszik: „Ha azonban a magzat testének nagyrésze már kikerült (azaz megszületett), nem szabad hozzányúlni, mert nem priorizálunk egy életet egy másik élet felett”.5

Miért szabad feláldozni a magzatot az anya megmentése érdekében? Mose ben Maimon rabbi, a híres Maimonidesz (1138-1204) ezt azzal magyarázza, hogy a magzatra a zsidó vallásjog ún rodef törvénye vonatkozik. A rodef egy olyan ember, aki a gyilkosság szándékával üldöz egy másikat. A törvény szerint az ilyen embert meg lehet ölni az áldozat megmentése érdekében. Ezt a törvényt alkalmazva megengedett a magzat elvétele, sebészeti úton vagy gyógyszeres kezeléssel, mivel a magzatot az anya életét aktívan fenyegető veszélynek tekintjük.6

De miért éppen a magzat az, akinek ilyen esetben az feláldozzuk az életét az anyáért, és miért nem fordítva? Úgy tűnik, hogy a magzat, bár élőlény, még nem rendelkezik az anyjával egyenrangú jogi státusszal. Csak akkor tekintjük őket tökéletesen egyenrangúnak, ha a baba feje már elkezdte elhagyni a szülőcsatornát. 

Milyen mértékben tekinthető a magzat veszélynek az anyára nézve? Mi van akkor ha az anya nem fizikai veszélyben van, hanem pszichés vagy érzelmi szenvedést él át? Mivel ez egy nagyon érzékeny és árnyalt kérdéskör, az ilyen esetben a témában járatos rabbival és orvossal kell konzultálni.

A veszély felmérésén túl a rabbi a terhesség időtartamát is figyelembe kell vegye. Bár az abortusz általában már azelőtt tilos, hogy a magzat életképesnek minősülne (sőt, már önmagában a „sperma elpazarlása” is súlyos vétségnek számít), a terhesség stádiumától függően jelentős vita van a tilalom pontos természetét illetően. 

A legtöbb rabbinikus vélemény szerint különbség van az első 72 órában (amikor még a gyógyszeres „közbelépés” a fogamzás megakadályozásának minősíthető), az első 40 napon belüli (mielőtt a végtagok és szervek kialakulnának), az első három hónapban és a hetedik hónapig (amikor a magzat életképesnek tekinthető) történő abortusz között.

Nemi erőszak esetén például a legtöbben megengedik, hogy a közösülést követő 72 órán belül gyógyszeres kezeléssel megakadályozzák a fogamzást (egyesek pedig - a körülményektől függően - akár a teherbeeséstől számított 40 napig is engedélyezik).

Összefoglalva tehát, a judaizmus a magzatot nem minden esetben tekinti teljes értékű életnek, ugyanakkor mint minden életet, igyekszik megőrizni. A Talmud elmeséli, hogy a magzat, édesanyja méhében sem tétlen:

"Soha nem él át az ember nagyobb boldogságot az ember, mint az anyja méhében töltött napok alatt... amíg ott van, a gyermek megtanulja az egész Tórát... de amint kibújik, egy angyal a szája felett megérinti, és a gyermek elfelejti az egész Tórát..."7

Bár a Talmud a fenti idézetben nem feltétlenül a fizikai magzatra, sokkal inkább annak lelkére utal, mégis látjuk, hogy a lélek már magzati állapotban is kapcsolatban van a testtel.

Kövess a Facebookon: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/, ahol minden este, vasárnaptól csütörtökig 20:00-kor élő tanulásban ismerkedhetsz meg a zsidó vallás alapjaival. Iratkozz fel Youtube csatornámra, ahol a korábbi előadásokat is meghallgathatod és keresd a Lekvár és JAM podcastet az Apple és a Google podcast lejátszóin, a Spotify-on és a Youtube-on.   

  1. 1Mózes 9:6
  2. Szánhedrin 57b
  3. 2Mózes 21:22
  4. Például, lehet, hogy a magzat teljesen életképes volt, de az is lehet, hogy nem, ezt nem lehet biztosan tudni. Az ilyen és ehhez hasonló részletek megakadályozzák, hogy a támadót halálbüntetéssel sújtsuk. Egy másik, megfontolásra érdemes szempont lehet a vers kontextusa, hiszen az nem csak gyilkosságról szól, hanem számos más tilalmat is áthágtak.
  5. Misna, Ohalot 7:6
  6. Misné Torá, Hilchot Roceách 1:9; Sulchán Áruch, Chosen Mispát 425:2
  7. Nidá 30b

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr7817829385

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.05.11. 23:44:01

Van egy vérlázító jellege ennek a tudálékos kimagyarázásnak, főleg annak tükrében, hogy:
- az abortáló orvosok java zsidó
- az abortáló nők java még nem.

arthurthedent 2022.05.12. 16:33:58

Kimaradt a cikkből, hogy akkor is abortuszt lehet csinálni, ha a férj házasságtöréssel vádolja meg a feleségét:

4Móz. 5,27
Miután megitatta vele a vizet, az történik, hogy ha az asszony csakugyan tisztátalanná vált, mert hűtlenséget követett el férjével szemben, belehatol az az átokhozó víz, keserves fájdalmat okozva, megdagad a méhe, és koraszülővé válik a medencéje. Az az asszony átkozott lesz népe között.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.05.12. 17:26:38

A kereszténység szigorúbb a judaizmusnál ebben a kérdésben.

arthurthedent 2022.05.12. 19:45:29

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "A kereszténység szigorúbb a judaizmusnál ebben a kérdésben."

Azazhogy benne van a bibliában, de egyesek egyszerűen úgy csinálnak mintha nem lenne, mert erkölcstelennek tartják. ;)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.05.12. 19:59:29

@arthurthedent:

Ami benne van a Bibliában, az nem feltétlenül mérvadó.

S fordítva: ami nincs benne a Bibliában, az nem feltétlenül érdektelen.

Visceroid 2022.05.12. 19:59:57

Gondolom azt, hogy a fehér európaiaknak kötelező.

gigabursch 2022.05.12. 21:00:52

@arthurthedent:
Hu, ez nagyon kemény. Tisztára, mintha az ember a Dűnét olvasná.

erol 2022.05.12. 21:30:59

Hülyeség az egész. Nyilván oka van ha valaki erre vállalkozik. Ha megszülné azt a gyereket valószínűleg rossz sorsa lenne, akkor meg minek? Felesleges harcolni ellene, úgyis megoldják az érintettek, vagy ha nem, abban sem lesz öröm. Ez tipikus esete a porcelánboltba tévedt, elefántnak (egyháznak).

Serény Vélemény 2022.05.13. 07:50:38

Ó....
A 2. Móz 21:22-nél nem lehet nem figyelembe venni az azt követő verset:
22. Ha férfiak veszekednek és meglöknek valamely terhes asszonyt, úgy hogy idő előtt szűl, de egyéb veszedelem nem történik: bírságot fizessen aszerint, amint az asszony férje azt reá kiveti, de bírák előtt fizessen.

_23. De ha veszedelem történik: akkor életért életet adj._

Vagyis: a magzat élete már az anyaméhen belül is emberi életnek minősül. Másképp nem kellene életet adni az életéért...

Serény Vélemény 2022.05.13. 11:23:44

Ráadásul az abortusszal kapcsolatban javaslok még egy megfontolást:

Az ószövetségi Izrael (és Júda) legnagyobb bűnei egyike volt pl az Astarót-kultusz (nomeg más, idegen istenek kultusza.)

pl: Királyok I. könyve:11:33 Még pedig azért, mert elhagytak engem, és imádták Astoretet, a Sídonbeliek istenét, és Kámost, a Moábiták istenét, és Milkomot, az Ammon fiainak istenét, és nem jártak az én utaimban, hogy azt cselekedték volna, ami tetszett volna az én szemeimnek: az én rendelésimet és végzéseimet, amint Dávid, az ő atyja.

Mondjuk ennek az istennőnek a kultusza konkrét templomi prostitúcióban, szexuális kicsapongásokban nyilvánult meg.

De mi van akkor, hogy ha valójában ez nem csak implikáció, hanem fordítva, is igaz, vagyis ekvivalencia: önmagában a szexuális kicsapongás => az astóret/astarót nevű istennő kultusza, még ha nem is formálisan és rituálisan történik?

Ugyanígy mi van akkor, ha a kisbabák föláldozása a Molok nevű bálványnak kifejezett vallási rituálé során például:

Jeremiás könyve:32:35 És magaslatokat emeltek a Baálnak, a Ben-Hinnom völgyében, hogy megáldozzák fiaikat és leányaikat a Moloknak, amit nem parancsoltam nékik, és még csak nem is gondoltam, hogy ez útálatosságot megcselekedjék, hogy Júdát vétekre vigyék.

ugyanaz a borzalmas bálványimádó cselekmény, mintha ezt a gyerekáldozatot - vagyis azt , hogy megölik az újszülött csecsemőt - _nem_ vallási rituálé során tennék meg?

És mi van akkor, hogy ha megszületése előtti babagyilkosság és a megszületés utáni babagyilkosság között valójában nincs különbség?

(Akkor az van, hogy a Molok-kultusz nem halt ki, és az emberiség általános etikai-morális állapota nem jobb lett az ókor óta, hanem rosszabb. Mert az ókorban nem áldoztak föl annyi gyereket a jóllét oltárán, mint manapság.)

arthurthedent 2022.05.13. 15:24:32

@Serény Vélemény: "Mondjuk ennek az istennőnek a kultusza konkrét templomi prostitúcióban, szexuális kicsapongásokban nyilvánult meg."

Csak szerényen megjegyezném, hogy ha a zsidók meg az arabok egy kicsivel több szexuális kicsapongást megtemplomi prostitúciót nyomnának az egész világ jóval békésebb hely lenne.

Mondjuk nem is néznének így ki:

c8.alamy.com/comp/2BM6T0G/israel-jerusalem-western-wall-a-hasidic-jewish-man-in-his-traditional-shtreimel-or-fur-hat-at-the-western-wall-of-the-temple-mount-in-the-jewish-quarter-of-the-old-city-hasidism-is-a-type-of-ultra-orthodox-haredic-judaism-the-old-city-of-jerusalem-and-its-walls-is-a-unesco-world-heritage-site-2BM6T0G.jpg

De most őszintén, úgy néz ki ez az ember, mint aki a megfelelő mennyiségű szexuális kicsapongást elkövette vagy úgy, mint aki valami másban próbálja meg kiélni az ilyen irányú késztetéseit? :D

Serény Vélemény 2022.05.13. 19:25:41

@arthurthedent: az ilyen kinézetű izraelieknek átlag öt (!) gyereke van.

arthurthedent 2022.05.15. 06:03:19

@Serény Vélemény: Egész életében ötször szexelt? :-o

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása