Isten korlátlan. Mind időben, mind térben, szemben a teremtett világgal, melyet korlátoznak a fizikai határok. Mielőtt Isten megteremtette ezt a korlátok közé szorított fizikai világot, először megteremtette azt az eszközt, amin keresztül „limitálhatja” azt, ami transzcendens, ami örökkévaló. A korlátlanságnak ugyanis egy hátránya biztosan van, a korlátok közé szorítotthoz képest, mégpedig az, hogy nincs hova nőni, nincs hova fejlődni.
A zsidó misztika, a kabala tanítása alapján, az isteni „eszköz” melyen keresztül a végtelent határok közé „szorította” Isten, a tíz szféra, avagy tíz attribútum, melyek a világot és benne az embert jellemzik.2 Ez a tíz szféra tükröződik abban a tíz „mondásban”, mellyel Isten a világot teremtette (lásd írásomat erről ITT).3
Talán ezért is lehet, hogy a tízes szám
Isten a világot tehát tíz attribútummal, vagy ahogy a kabala nevezi szférával irányítja, mely szférák az ember esetén is megtalálhatók, hiszen a teremtés történetében azt olvassuk: „Alkossunk embert képmásunkra, hasonlatosságunk szerint”1
Lássuk csak mik is ezek a szférák:
- Chochmá, azaz tudás. Ez a legelső attribútum, mely tetten érhető egy gondolat vagy terv megszületésénél. Az a megvilágosodott pillanat, melyben az adott ötlet még nincs alaposan átgondolva, kidolgozva, így tehát a chochmá az intellektus alapja. A chochma segít bennünket abban, hogy spirituálisak legyünk, kreatívak és transzcendensek.
- Biná, azaz megértés. Ezen a ponton egy öltet vagy gondolat már kidolgozásra, formálásra kerül, azaz ez az alaposan átgondolás lépcsője, az intellektus második szintje. A biná szférája segít bennünket abban, hogy logikusan gondolkodjunk, elemezzünk és rendszerezzük magunkat és gondolatainkat.
- Daát, azaz bölcsesség. Ez az intellektus azon szintje, amelyen egy gondolat vagy terv szerves részünkké válik, ezáltal tényleges jelentést nyer számunkra. A daát attribútuma által válunk figyelmessé, erkölcsössé és ez az a szféra, mely a komplex gondolkodást is megadja számunkra.
- Cheszed, azaz jóság. Ezen attribútum által vagyunk képesek szeretni, lehetünk nagylelkűek, optimisták, társas lények.
- Gevurá, azaz szigor. A gevurá szférája adja a fegyelmet és fegyelmezettséget, az önmegtartóztatást. Általa vagyunk képesek komolyak lenni, elővigyázatosak és tudunk mérlegelni.
- Tiferet, azaz szépség. A tiferet segít bennünket abban, hogy összehangoljuk a „jóságot” a „szigorral” ezt a két egymással szemben álló attribútumot. A tiferet által vagyunk empatikusak, nagylelkűek. Ez adja az életben a kiegyensúlyozottságot.
- Necách, azaz kitartás. Innen fakad az elhivatottság, az élni akarás, az akadályok leküzdése utáni vágy. Általa vagyunk erősek, merészek és kitartóak.
- Hod, azaz ragyogás. A „ragyogásból” merítjük az alázatot, a hálát és vagyunk képesek saját önző érdekünket valami hatalmasabb alá rendelni. Általa vagyunk elhivatottak, hálásak, előzékenyek és szolgálatkészek.
- Jiszod, azaz alap. Az „alap” szféráján keresztül vagyunk képesek társas kapcsolatokra, önzetlenségre, lojalitásra.
- Málchut, azaz királyság. Ez a szféra számos funkciót lát el, többek közt általa vagyunk képesek beszélni és kommunikálni, hallgatni, megvalósítani és együttműködni.
Ez a tíz szféra működteti az intellektust, az érzéseket és a cselekedetet.
Az első három szint az intellektus szintjei (a kabala nyelvén mochin-nak hívják), az azt követő hét pedig jellemtulajdonságok, azaz attribútumok. A két kategória közt fellelhető egyik legfontosabb különbség, hogy míg az intellektus belső tulajdonságokra utal, addig a jellemtulajdonságokhoz szükség van egy „fogadó félre”, azaz valakire vagy valamire, amellyel kapcsolatban tudunk például jóságot vagy szigort gyakorolni.
Ezért lehet az, hogy Isten a az intellektus három szféráját a teremtés „megtervezéséhez” és a kezdeti „lökés” megadásához használta, a tényleges teremtés, már ami a spirituális és fizikai dolgokat illeti, már a másik hét szféra segítségével történt.4
Nyomj egy like-ot és kövess a Facebookon is: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/
- 1Móz 1:24
- Babilóniai Talmud, Chagiga traktátus 12a
- Széfer Jecirá 1:1
- Zohár, 2:161b
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.