Lekvár és JAM

Magánvélemények, amiket nem szeretnék magamban tartani

Miként látogathatjuk betegeinket, beteglátogatási tilalom idején?

bikurcholim.jpg

Korábban már írtam a beteglátogatás ősi parancsolatjáról, miszerint kötelességünk meglátogatni betegeinket, hiszen ezzel a Teremtőt imitáljuk,1 aki maga is látogatja a betegeket, ahogy ezt Ábrahám történetében olvassuk, miután a 99 éves pátriárka Istennel kötött szövetségének jeleként körül metéli magát, azt olvassuk: „És megjelent neki az Örökkévaló Mámré tölgyeinél, ő pedig ült a sátor bejáratában, a nap hevében.”2

Mit tesz Isten, mikor Ábrahámot meglátogatja a, minden bizonnyal fájdalmas műtét utáni harmadik napon? Ez nem derül ki a szövegből. Mindössze annyit tudunk meg, hogy Isten „megjelent” Ábrahámnak. Ebből az derülhet ki számunkra, hogy a beteglátogatás legfontosabb eleme az a puszta jelenlét. Az egyedüllét és az elhagyottság érzése ugyanis rendkívül káros lehet a beteg felépülése szempontjából.

Ez azonban sok esetben, mint például a mostani koronavírus-járvány idején, nem lehetséges, legalábbis személyes jelenléttel nem. Ilyekor más módját kell megtalálnunk annak, hogy betegeinket lelkileg is gyámolítsuk.

Ennél azonban többet is tehetünk, mint ahogy az a szövegből kiderül, hiszen a betegeskedő Ábrahámot három angyal keresi fel, akik Isten hírnökei és arról számolnak be az agg prófétának, hogy vénségére eladdig meddő felesége, Sára, gyermeket fog szülni, aki azután Isten népének második ősatyja lesz. A zsidó hagyomány szerint minden angyalnak egy, meghatározott küldetése van, ma úgy mondanánk az angyalok nem multifunkcionálisak.  Ezek az angyalok mégis több mindent csináltak, hiszen nem csak Ábrahámnak vitték el a gyerekszületés hírét, de Szodoma és Gomorra városát is el kellett pusztítaniuk, ráadásul Ábrahám unokaöccsét, Lótot is ki kellett menekíteniük onnan.

image1.jpg

Hogy lehet, ez a három angyal három küldetést is ellátott? Rási (Slomo Jicháki rabbi, 1040-1105), a 11. században, Franciaországban élt talán leghíresebb kommentátor véleménye szerint a három angyal közül mindegyik más-más küldetést hajtott végre a háromból, a másik kettő pedig, amikor épp nem az ő dolguk volt terítéken, mindössze kísérték „kollegáikat”. Egy másik megközelítés szerint azonban az unokaöccs, Lót megmentése szerves részét képezte Ábrahám beteglátogatásának, azaz az agg pátriárka mihamarabbi gyógyulását nem csak örökösének születése siettette, hanem annak tudata is, hogy szeretett unokaöccse is biztonságban van a közelgő pusztulástól.

Ha valaki beteg, az sokszor nem csak magát, de környezetét, családját is rendkívüli módon leterheli, ezért nem kizárólag a beteg, de környezetéről való gondoskodás is segítség lehet a beteg gyógyulásában. A tudat, hogy csak azért, mert az illető beteg, mások gondját viselik szeretteinek.

Beteget látogatni tehát isteni tulajdonság, ami fizikai jelenlét hiányában a „megjelenés” más formáját is jelentheti, egy telefon vagy videóhívást például. Ez sokszor kreativitást kíván, de tanulva az isteni példából, kellő motiváció lehet mindannyiunk számára felnőni a feladathoz.

Kövess a Facebookon is: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/

 

  1. Shulchán Áruch, Joré Déá 335:1
  2. 1Móz 18:1

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr7715577576

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!