Rabbik a szerencsejátékról

national-lottery.jpg

Számos formája van a szerencsejátéknak, a lottótól a kaparós sorsjegyen át a kaszinóig, nem meglepő módon a Talmud bölcsei nem igazán nézik jó szemmel, ha valaki kifejezetten szerencsejátékra adja fejét.

A Talmud egy helyen akként rendelkezik, hogy aki szerencsejátékból keresi kenyerét, az nem szolgálhat tanúként semmilyen bíróságban:

„A következő személyek nem alkalmasak a tanúságtételre: aki kockát játszik pénzért, akik pénzt kamatra adnak kölcsön, akik galamb-versenyeket tartanak és fogadnak, akik a smitá év terményeivel foglalkoznak, melyet maga megehet, de nem értékesítheti, illetve a rabszolgák.”1

A fenti emberek közti összefüggés, így a kommentárok, hogy ezek a személyek nem bíznak Istenben, hogy kezük munkája által megtermelt javak elégségesek eltartásukra. A kamatra kölcsönadó, vagy aki a smitá év [a Szentföldet minden hetedik évben parlagon kell hagyni]2 törvényét nem tartja be nyilvánvalóvá teszi, hogy nem érdeklik Isten törvényei. Aki kockán pénzért játszik vagy állatokat versenyeztet és fogad azokra pedig nem az általánosan elfogadott módon, munkával keresi megélhetését.

A kommentátorok arra is felhívják figyelmünket, hogy amikor az ember veszít egy szerencsejátékon, akkor minden bizonnyal rossz érzéssel fizeti ki kötelezettségét, ez pedig a nyertes szempontjából nézve egyfajta lopásnak is felfogható.3 

A modern szerencsejáték mindegyik fajtája tehát tilalom alá esik, legalábbis akkor bizonyosan, ha az ember ebből keresi megélhetését. Az alkalmi, kisebb összegben játszott szerencsejáték a legtöbb vallásjogi tekintély szerint megengedett lehet,4 persze csak és kizárólag, ha az nem vezet függéshez, mely persze rendkívül veszélyes és minden törvénymagyarázó szerint szigorúan tilos.5

A kaszinók látogatását a híres középkori magyarázó Jichák bár Séset rabbi (1326-1408), akit nevének kezdőbetűi alapján RIVáS-nak hívunk, szigorúan tiltja, azt nem zsidó szokásnak minősíti ezért elkerülendő.6 [Ha a híres RIVáS a középkori kaszinók, azaz szerencsejátékra és fogadástételre alkalmas helyek látogatását megtiltotta, a modern kori kaszinók látogatása minden bizonnyal még szigorúbb megítélés alá esik.]

Ami a lottózást, mint a szerencsejáték talán legszolidabb és legelterjedtebb módját illeti nem egységes a döntéshozók véleménye. A Sulchán Áruchot jegyző Joszef Káró rabbi (1488-1575) a fent említett törvényében a lottózás ellen foglal állást, míg a főként áskenázi, tehát európai zsidók számára mérvadó Mose Iszerlis rabbi (1530-1572), a híres ReMa, engedékeny a lottózás tekintetében, mondván, hogy az igen elterjedt és szinte szokásnak is felfogható.

Érdekes adalék kifejezetten a lottózással kapcsolatosan, hogy a lubavicsi Rebbe, Menachem Mendel Schneerson rabbi (1902-1994) egy alkalommal valakinek azt tanácsolta vegyen lottószelvényt, azonban csak egyet, hiszen ha Isten úgy rendeli, hogy az illető nyerni fog, azt egy szelvénnyel is megvalósíthatja.

Kövess a Facebookon is: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/

  1. Ros háSáná tratátus 22a
  2. Lásd: 2Mózes 23:10–11, 3Mózes 25:1–7, 3Mózes 26:33-35, 5Mózes 15:1–6, 5Mózes 31:10–13
  3. Sulchán Áruch, Chosen Mispát 92:3, 370:1
  4. Igrot Mose Orech Chájim 4:35 és Even háEzer 3:40
  5. Szánhedrin traktátus 24b
  6. Sáálot veTsuvot HáRivás 432.

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr5815717856

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása