Mentsük meg az ortodoxiát! De kitől?

19-drowning-prevention-day.jpg

Sajnos a kollektív memória igen rövid és nem csak az elmúlt évtizedekre nem emlékszünk, de arra sem, ami alig öt évvel ezelőtt, 2018-ban történt. Akkor lépett ugyanis ki a Magyarországi Autonóm Orthodox Izraelita Hitközség (MAOIH) a Mazsihisz fojtó öleléséből. Akkor kevesen aggódtak.

Ugyanazon kevesek, akik tétlenül nézték a nagymúltú hazai ortodoxia lassú leépülését vagy tevőlegesen járultak hozzá lebontásához.

Ahhoz, hogy megértsük a jelen eseményeit, muszáj visszarepülni az időben, nem sokat, mindössze kétszáz esztendőt. A zsidó vallásreformáció éveiben járunk, az 1800-évek elején, amikor a különböző reform irányzatok egyre erősebb befolyást gyakoroltak a zsidó életre. A reformáció-ellenesség egyik legismertebb szószónoka Schreiber Mózes rabbi volt (a Chátám Szofer c. könyv szerzője, 1762-1839), aki életét arra tette fel, hogy megőrizze a hagyományos zsidó értékeket és vallásgyakorlást az újítástól és annak elkerülhetetlen hatásától, az asszimilációtól.

A Chátám Szofer szerint a judaizmus szabályai és tételei soha nem változtak - és nem is változhatnak. Ez lett a reform ellenzőinek meghatározó gondolata, és valamilyen formában azóta is befolyásolja a zsidó tanítás és gyakorlat újításaira adott ortodox választ. Tézisének alátámasztására Schreiber rabbi egy szójátékot alkalmazott a talmudi chádás ászur min haTorá kifejezésre utalva („az új tilos a Tóra által" - mely tiltás eredetileg az új gabona fogyasztására utal, mielőtt az omér felajánlását megtennénk). E szlogen a megszokott ortodox gyakorlat bármilyen filozófiai, társadalmi és gyakorlati változásával szembeni ellenállását hirdette.

A magyarországi ortodox közösség elvileg a Chátám Szóferi örökség folytatója. Ezt lehetetlenítette el a második világháború utáni kommunista államhatalom, mely egy szervezetbe tömörítette a hazai zsidóságot. E kényszerfrigy azonban a rendszerváltás után is évtizedekig megmaradt, hiszen mindkét szereplő, a MAOIH és a Mazsihisz is profitált belőle. A MAOIH a rendszerváltás után lassan leépült, a tagok létszáma egyre fogyott. Az 1990-ben nyílt Wesselényi utcai iskola, melynek alapítói tőkehiány miatt átadták az intézmény üzemeltetését a MAOIH-nak, amely szakértelem és erőforráshiány, illetve finanszírozási nehézségek miatt nem tudott élni az iskola nyújtotta lehetőséggel lassan elsorvasztotta az induláskor még 400+ diákot számláló oktatási intézményt. Egy szó mint száz, a MAOIH felsült, szervezetlen és forráshiányos volt.

A Mazsihisz lélegeztetőgépen tartotta „ortodox testvérét” és éppen annyi pénzt engedett át a hozzá beérkező állami forrásokból, hogy az ne zárja be a kapuit.

A lélegeztetőgép működtetése a Mazsihisz elemi érdeke volt. Az ortodoxok biztosították számára ugyanis a „kósersági pecsétet” (szó szerint és átvitt értelemben is), biztosították a kóser vágást, körülmetélést és más, rituális szempontból elengedhetetlen dolgokat, hogy be lehessen mutatni a világnak: itt kéremalássan van zsidó rituális élet, nincs semmi probléma. Ha az ortodoxok nem a Mazsihisz keretein belül végzik áldásos munkájukat, úgy megmutatkozott volna a neológ irányzat képviseletét harsogó Mazsihisz vallási (és főként rituális) kiüresedettsége, ráadásul a világ vallásos zsidó fősodrában sem érezték volna kifejezetten komfortosan magukat. 

Ezt a Mazsihisz számára kényes idillt bontotta fel a MAOIH, amikor 2018-ban kilépett a Mazsihiszből, amely eladdig csak amiatt tudta ernyőszervezetként aposztrofálni magát, mert ernyője alatt volt más is, mint önmaga, a neológ közösség. Az ortodoxok kilépését Deblinger Eduárd, a MAOIH akkori elnöke sürgette, aki szerint az „orthodox hitközség döntésének hátterében az elmúlt évek során tett több kérésének és javaslatának visszautasítása áll”. Heisler András akkori és mostani Mazsihisz vezér a kilépés hátterében azt vélte, hogy „forráselosztáskor az orthodoxoknak olyan kéréseik, követeléseik voltak, amelyeket a Mazsihisz valóban nem kívánt teljesíteni”.

Azonban másról is volt szó. Jelesül, hogy a Mazsihisz, menteni kívánva ernyőszervezeti mivoltát, erősen fontolgatta, hogy a progresszív zsidó szervezeteket is felvegye tagjai közé. E reform közösségek teljességgel elfogadhatatlanok az ortodoxia szempontjából. Ha a Chátám Szofer forgott a sírjában a neológiával való kényszerházasság miatt, a reformokkal való „egy levegő szívása” még ennél is durvább megsértése lett volna mindannak, amiben hitt és amiért egész életében harcolt.

Aggódó hangok a 2018-as elváláskor is voltak, a kedélyeket csak tovább borzolta, hogy Deutsch Róbert személyében 2021-ben új elnököt választott a MAOIH, aki pragmatikusan a zsidó közösségeknek juttatott kormányzati forrás (örökjáradék) újraelosztását szorgalmazta, hogy végre megszűnjön a megelőző évtizedek brutális igazságtalansága.

Deutschnak igaza volt, mivel felismerte: nem arról van szó, hogy az ortodoxoknak juttatott összeg túl sok a megfogyatkozott számú közösség méretéhez képest, hanem arról, hogy a közösség éppen azért sorvadt nagyjából egyszámjegyűre, mert forrás hiányában képtelen volt építkezni.

A MAOIH forráshiányosságára és a korábbi vezetés alkalmatlanságára legjobb példa, hogy az ortodox hitközség 2013 (sic!) óta nem foglalkoztat teljes állású rabbit, márpedig spirituális vezető nélkül egy egyház halálra van ítélve.

A források újraelosztásából nem lett semmi, így az ortodoxia tovább erodálódott. Az örökjáradékból számára még 2011-ben, az EMIH (sic!) által kemény tárgyalásokon kialkudott 200 millió forint az éhenhaláshoz sok volt, a fejlődéshez vajmi kevés.

A Mazsihisznek persze ez is túl sok volt, miközben a két hagyományőrző hitközség, az EMIH és a MAOIH cca. 200-200 millió forintos része az ő 1,6 milliárdjához képest aligha nevezhető igazságtalannak. 

[Itt érdemes egy zárójelet nyitni és tisztázni egy fontos kérdést: vajon mekkorák a hitközségek? Ugyanis tűnhet úgy a gyanútlan olvasó számára, mintha a Mazsihisz lenne a „nagy” hitközség, az EMIH-nek és a MAOIH-nak sokszor csak a „törpeegyház” jelző jut (persze leginkább a Mazsihisz alkalmazottjainak szájából).

A hitközségek méretét ilyenkor az 1%-os felajánlás alapján szokták megállapítani, ugyanakkor ez a mérési metódus még ha legitim is (szerény véleményem szerint nem az, de ennek megtárgyalása egy másik dolgozat témája kell legyen), akkor is csak egyike a lehetséges összehasonlításoknak. Ha például az oktatási intézmények számát és a benne tanuló diákok (nota bene vallásjogi szempontból is zsidónak számító diákok), vagy a zsinagógák és a bennünk imádkozók számát tekintjük mérőszámnak, vagy azt, hogy melyik hitközség biztosítja a zsidó vallási élethez (mégiscsak ez egy hitközség egyik legfontosabb feladata) szükséges intézmények, személyzet, eszközök stb. legjavát, úgy bizony a Mazsihisz durván és szégyenletesen alulmarad.]

Az ortodoxia lassú leépülése végül oda vezetett, hogy a 2010-es évek közepére már csak huszonegynéhány (sic!) tagja volt. Őket szolgálta ki vagy öt zsinagóga, egy mini-idősotthon, temetők, tucatnyi ingatlan (lakások, bezárt zsinagógák) stb. Ezt volt hivatott finanszírozni több, mint évi 200 milliós örökjáradék. Tréfásan fogalmazva: évi tízmillió forint jutott minden tagra.

A lejtmenetet azonban még a pénz sem állíthatja meg. Az intézmények és az apparátus fenntartása költséges, a Budapestre érkező több tízezer zarándok és izraeli turista igényeinek kiszolgálásával a MAOIH nem volt képes egyedül megbirkózni (a neológ kósersági sztenderdet szinte senki sem tartja elfogadhatónak a hazai maroknyi vallásos neológon kívül).

Az EMIH ezzel párhuzamosan rohamosan fejlődött, egyre-másra nyílnak a zsinagógák, az oktatási intézményekbe túljelentkezés van, virágzik a hit- és közösségi élet. (Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy a Magyarországon maradt kevés ortodox mindegyike – beleértve Deutsch ex-elnököt, aki maga is az EMIH outreach-rendszerén keresztül talált vissza vallásos gyökereihez - az EMIH által biztosított kóser élelmiszert vásárolja, gyermeke az EMIH iskoláiban tanul, szinte minden vallási szükségletet az EMIH útján biztosít magának).

A MAOIH és az EMIH frigyre lépése nem csak természetes (két ortodox közösségről van szó), de a MAOIH számára egyenesen létkérdés. A büszke túlélés egyetlen útja. Mert persze túlélni az EMIH nélkül is tud, az örökjáradék összege ugyan a felvirágoztatáshoz nem elegendő, de a „éhenhaláshoz” sok.

Ha ezt a lehetőséget vesszük, úgy minden maradhatna a régiben. Csak éppen sem vízió, sem ember, sem többletforrás nincs ahhoz, hogy bármi jobb legyen, mint ahogy az elmúlt harminc évben volt. A lehetőség eddig is adott volt, csak élni nem tudtak vele. 

A másik lehetőség visszakullogni a Mazsihisz fojtó ölelésébe. Ezt nyilvánvalóan (a fentebb említett okokból) a Mazsihisz vezetése nagyon szeretné. Ám ideológiai szempontból ez szembe köpése mindannak, amit az ortodoxia vall, finanszírozási szempontból pedig aligha jelentene változást (2018 előtt a Mazsihisz „bőkezűen” alkalomadtán adott ugyan kölcsön „ortodox testvéreinek”, ám Heisler elnök ezeket a „kölcsönöket” tényleges kölcsönnek ítéli, és szeretné visszakapni).

Deutsch ex-elnök és a Mazsihisz egyes vezetőinek óbégatása nem szól tehát másról, mint pozícióról és pénzről. Akik meg külföldről aggódnak amiatt, hogy az „ortodoxiát felfalja a chábád”, ne feledjék, hogy maguk is azért voltak kénytelenek külföldre – Izraelbe, az Egyesült Államokba stb. költözni, mert hazánkban a korábbi vezetéseknek köszönhetően ellehetetlenült a hagyományhű élet.

Ők és a partszélről aggodalmaskodók csak egyet kell szem előtt tartsanak: az ortodoxia tényleges túlélése nem maradhat azok kezében, akiknek köszönhető, hogy mára ilyen szomorú látványt mutat az egykor nagymúltú hitközség. 

Végül egy személyes megjegyzés: e sorok írója fiatalkorának tekintélyes részét a mára már bezárt Dessewffy utcai, vagy a 90-es években még komoly életjeleket mutató Kazinczy utcai ortodox zsinagógákban töltötte. Ha valaki érthetően aggódik a magyarországi ortodoxia iránt, az szerénységem. A MAOIH új vezetésének megválasztásával 30 év után először vagyok nyugodt. Az ortodoxia végre jó kezekben lesz.

Tetszett az írás? Kövess a Facebookon: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/, ahol minden este, vasárnaptól csütörtökig 20:00-kor élő tanulásban ismerkedhetsz meg a zsidó vallás alapjaival. Iratkozz fel Youtube csatornámra, ahol a korábbi előadásokat is meghallgathatod és keresd a Lekvár és JAM podcastet az Apple és a Google podcast lejátszóin, a Spotify-on és a Youtube-on.   

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr8518067404

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása