A szombat üzenete: Vájákhel szakasz, pársát skálim

בס’’ד

A héten egy különleges négy szombatból álló ciklus veszi kezdetét, mely, kis kihagyással egészen Pészách ünnepéig tart. A holnapi Vájákhel szakasz felolvasása után egy másik Tóra tekercsből felolvassuk a Ki Tisza szakasz első részét melyben a Teremtő megparancsolja a zsidó népnek, hogy mindenki adományozzon fél sékelt (ezüstből készül érme, súlya kb. 16g) az újonnan épített Miskán, azaz sivatagi Gyülekezés Sátra elkészítéséhez. A Tóra külön felhívja a figyelmet, hogy mindenki pont ugyanannyit adjon, a szegény ne kevesebbet és a gazdag se többet. Rási, (Slomo Jicháki rabbi, 1040-1105) a talán legfontosabb Tóra kommentátor megjegyzi, hogy az a tény, hogy mindenki egyformán ad mutatja, hogy mindenki egyenlő, amikor adományozásról van szó, Isten színe előtt.Első látásra a fenti magyarázat kontraintuitív, hiszen „demokrácia érzékünk” az sugallja, hogy a gazdag fizessen többet, a szegény kevesebbet (quasi igazságos kötzeher viselés)?

A Ktáv Szófer (Ávraham Smuel Benjamin Szófer rabbi, 1815-1871) a híres pozsonyi rabbi érdekes magyarázattal szolgál. Megjegyzi, hogy a fél sékel, többek közt azért fél és nem egész, mert az adakozás micvája, azaz parancsolata is két összetevőből áll. Az egyik az, hogy mit adunk, a másik pedig pusztán az a tény, hogy adunk egyáltalán. Ahogy az Atyák tanításaiban is olvassuk: „Adj neki (Istennek) a magáéból, hisz te magad mindennel, ami a tiéd, úgyis az övé vagy.” (Misna, Atyák Tanításai 3:7). Lehet, hogy nem vagyunk egyenlők abban mit adunk, lehet hogy nem mindenki tud egyformán adni, de pusztán annak a ténynek a felismerése, hogy minden Istentől van, ezért bármink és bármennyink is van ezen a világon azt tulajdonképpen „megőrzésre” kaptuk, hogy aztán azzal a helyes módon cselekedjünk, egyenlővé tesz bennünket. Ez a tulajdonság, ez a képesség, írja a Ktáv Szófer, minden zsidó emberben megvan.

שבת שלום ומבורך, Sábát sálom!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr6014661881

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása