Létezik e menyország kutyáknak, macskáknak (és más állatoknak)?

Kutyája, macskája vagy más háziállata sok embernek van, ezt mindenki tudja. Azt is, hogy sokan, érthető módon, nagyon erősen kötődnek érzelmileg házi kedvencükhöz, azok elvesztése komoly szomorúságot és fájdalmat okoz gazdájuknak. Nem csoda tehát, ha vannak akik elgondolkoznak, vajon az állatok számára van e túlvilág, mi történik kedvencükkel, amikor azok elpusztulnak.

Annak dacára, hogy a Midrás egyértelműen leszögezi, hogy az állatok számára nincs túlvilág (Kohelet Rábbá 3:22) bölcseink nem hagyták annyiban a kérdést.

A Talmud kijelenti ugyanis, hogy a „Teremtő semelyik teremtményétől nem vonja meg jótetteinek jutalmát” (Babilóniai Talmud Bává Kámá traktátus 38b), mely kijelentést a 10 században, a mai Irak-Irán terültén élt Száádjá Gáon (882-942) Emunot veDeot (Hitelvek és vélemények könyve) című filozófiai munkájában (3:10) akként értelmez, hogy az állatok is részesülnek „kártérítésben” azokért a fájdalmakért, melyeket e világon elszenvedtek. Maimonidesz, a Rámbám (Mose ben Maimon rabbi, 1135-1204) élesen elutasítja ezt a gondolatot kijelentve, hogy a túlvilág kizárólag az emberek számára van fenntartva (More Nevuchim- Tévelygők útmutatója- 3:17 illetve lásd a Rámbám Misnához írt magyarázatát Bává Kámá 4:3).

Később, a negyedik lubavicsi rabbi, a Rebbe Máhárás (Smuel Schneerson rabbi, 1834-1882) foglalkozik a témával és kifejti, hogy kabbalisztikus, azaz misztikus szemszögből vizsgálva érdemes az Árizál (Jichák Luria Askenazi rabbi, 1534-1572) tanításait figyelembe venni, aki azt írja, hogy alapvetően minden teremtett dolognak van valamiféle lelke, mely lélek bonyolultsága, összetettsége azon múlik, mennyire összetett az a bizonyos teremtmény (így az élettelen dolgok „lelke” rendkívül egyszerű, a növényeké bonyolultabb, az állatoké a növények lelkénél is összetettebb és az emberé természetesen a legszofisztikáltabb) és hogy az állatok lelke eljut a túlvilágra. Minthogy minden lélek Istentől származik, egyfajta isteni szikra, így miután ezen a fizikai világon bevégezte feladatát, Istenhez megy vissza.

A kabbalisztikus, misztikus tanítások alapján az ember feladata, hogy ezeket az isteni szikrákat magasztosabb célokra fordítva felemelje a szentség szintjére, így például, ha egy kóser állatot kóser módon vágnak le és arra, mielőtt megeszik valaki elmondja a megfelelő áldást, az állat lelke felemelkedik szentségben.

Az állat, ebben a tekintetben tehát az emberre van utalva, hogy az vajon mit kezd vele ezen a fizikai világon.

Ezt a gondolatot házi kedvencünk esetére felhasználva kijelenthetjük, hogy, amennyiben házi kedvencünk (akit természetesen mondanom sem kell, nem megeszünk!) javította életminőségünket és hozzájárult ahhoz, hogy velük vagy általuk micvákat (parancsolatokat teljesítsünk), úgy az ő lelke is részerülhet isteni jutalomban halála után.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr9014700584

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása