A pészáchi takarítás nem kell, hogy őrületté váljon

Így két héttel Pészách előtt, ami lássuk be, az egyik legmacerásabb legtöbb odafigyelést igénylő zsidó ünnep, zsidó háztartásokban megindul az őrület. Az odáig rendben van, hogy a pészáchi „chomectalanítás” (kovászos eltakarítása és megsemmisítése) egybe eshet egy kiadós tavaszi nagytakarítással, de azért az semmi jót nem szül, ha emiatt feszültség és veszekedés van otthon. Bár a takarítást érdemes komolyan venni, mert nagyon fontos micváról (parancsolat) van szó (minden micva fontos, de a kovászos tilalma pészáchkor a „durva” kategóriába esik) talán nem árt tudni, mi az amit minimálisan el kell végezni, annak érdekében, hogy ne sértsünk meg semmilyen vallásjogi törvényt és ne is úgy üljünk le két hét múlva a pészáchi széder esti vacsorához, hogy „áll a kés a levegőben”.

A pészáchi kovásztalan tilalma kettős: egyrészről tilos, hogy a tulajdonunkban legyen bármiféle kovászos (Móz2, 13:17), másrészről tilos bármiféle kovászos evése (Móz2 13:3).

A kovászos tulajdonlása, legalábbis tórai alapon azt jelenti, hogy egy átlagos olajbogyónál (kb. 27 gr) nagyobb darab kovászos nem lehet a birtokunkban, rabbinikus alapon azonban nyilván ennél kisebb darabok is számítanak (ne feledjük el a nem szilárd kovászos sem, mint pl. whisky, sör stb.). Ezektől meg kell tisztítani lakásunkat, irodánkat, autónkat stb. Pészách előtt, amit nem dobunk ki, azt el kell zárni egy külön helyiségbe vagy szekrénybe, gondosan lezárni és megfelelő módon eladni (bővebben katt ide). A takarítás nagyon szép és helyes dolog, azonban kifejezetten Pészách szempontjából olyan helyiségeket, ahol az év során étkezése alkalmas kovászos tartalmú étel nem került, nem kell kitakarítani. Magyarán: a függönyök mosásának semmi köze Pészách-hoz. 

Ami a kovászos fogyasztását illeti már szigorúbb a mérték, minimális kovász tartalmú étel fogyasztása sem megengedett.

Pont emiatt a takarítást úgy szerencsés végezni, hogy ne forduljon elő olyan szituáció, hogy akár egy pici morzsa véletlenül az ételbe kerüljön. Ezért persze érdemes ruháink zsebét (főként gyerekekét, akik néha ételt tesznek a zsebükbe), könyveinket amelyeket esetleg étkezés közben szoktunk használni átvizsgálni (Maimonides, Misne Tora 1:7, 2:13).

A nők, érthető okokból, jellemzően komolyabban szokták venni a pészáchi takarítást, mint a férfiak (tisztelet a kevés kivételnek, hiszen a takarítás nem csak nőknek kötelező). Hogy a hölgyek mennyire komolyan, sőt extrémen komolyan veszik ezt a fontos micvát szól az alábbi történet:

Iszrael Szalanter litvániai rabbi (1809-1933) feleségének az volt a szokása, hogy már egy hónappal Pészách előtt, amikor a ház egyes helyiségei gondosan ki lettek takarítva Pészáchra, a macskák (abban az időben gondolom sok volt a ház körül) tappancsaira kis zoknikat tett a ikor azok bejöttek a házba, nehogy véletlenül a lábukon valami kovászosat hozzanak be a makulátlanul tiszta otthonba. Mikor ezt férje meglátta kérdőre vonta feleségét: „De hiszen én sehol nem láttam a Sulchán Áruchban, hogy a macskák lábára zoknit kellene tenni a chamec miatt”, mire felesége csak annyit mondott: „Ha rajtad és a Sulchán Áruchon múlna, minden chomeces lenne a házban!”

Egyszóval takarítsunk gondosan, de ne kergessük egymást az őrületbe!

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr4114738371

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása