Tóra és tudomány: a „pí”  a Bibliában

Kapcsolódó kép

Azok is akik nem sokat értenek a matematikához vagy a fizikához, mint én, valószínűleg hallottak már a pí-ről, erről a valós számról, mely a kör kerületének és átmérőjének hányadosa, és ami, a körök hasonlósága miatt, minden kör esetén megegyező.

A pí igen régóta ismert szám, már az ókori Egyiptomban is foglalkoztak a kör kerületének kiszámítása körüli problémával, majdnem el is jutottak a pontos szám meghatározásáig, mindezt az ún. Rhind-papiruszról ismerünk is. Igaz, ők valószínűleg nem állandóként tekintettek erre a számra, azaz nem tudták pontosan, hogy a kör átmérője és kerülete közt minden esetben van összefüggés. A megoldóképlet, melyet alkalmaztak az általunk ismert pí-hez igen közeli 3,16-ot eredményezett. A papirusz tekercs az alábbi módon fogalmazza meg a képletet: „Példa egy kerek csűrre, amelynek (átmérője) 9, (magassága) 10. Vond le a 9-ből a kilenced részét, vagyis 1-et, a maradék 8. Szorozd meg 8-cal, ez lesz 64. Szorozd meg 10-zel a 64-et, ez lesz 640. Add hozzá a felét, ez lesz 960. Ez lesz az űrtartalma harban” (Forrás: Wikipedia).

Az ókori Mezopotámiában is eljutottak egy közelítő értékhez, ez a szám a 3 és 1/8-ot eredményezte, melyet „elegánsan” csak 3-ként használtak.

A legtöbb tudós egyetért abban, hogy az ókori zsidóság is a hármas számig jutott, méghozzá a Királyok könyvének egyik verse alapján. A szöveg a jeruzsálemi Szentély építésének részleteit írja le, amelyet mint közismert Salamon épített atyjának, Dávidnak utasításai szerint és a próféták instrukciói alapján.

A Szentély egyik híres és a rabbinikus irodalomban sokszor említett tárgya egy fürdő medence volt, amit „jám sel Slomónak”, azaz „Salamon (király) tengerének” neveztek. Ez a rézből készült hatalmas edény tárolta a szentélybeli szolgálathoz szükséges vizet, Bölcseink leírják, hogy milyen csodálatos mestermunka volt. Az edény elkészítéséhez szükséges rezet a Szentély más alapanyagaival együtt még Dávid szerezte be, és Chirám, a kor híres szakembere készítette, fantasztikus precizitással, hiszen a Talmud tanúsága szerint a réz felülete egészen és tökéletesen sima volt.

A Királyok könyve leírja Salamon tengerének méretét: „Azután készített egy öntött tengert, amelynek egyik pereme a másik peremétől tíz könyöknyire volt, kör alakú és öt könyök magas volt, és harminc könyök hosszú zsinór érte körül. A pereme alatt körös-körül gömb alakú díszek voltak, minden könyökre jutott tíz, ezek vették körül a tengert. A gömb alakú díszek két sorban helyezkedtek el, amelyeket az öntvénnyel együtt öntöttek. A tenger tizenkét bikán volt, három északra, három nyugatra, három délre, három pedig keletre nézett; mindegyiknek a hátsó része befelé volt. Vastagsága egytenyérnyi volt, pereme pedig olyan, mint a pohár pereme, mint a liliomvirágé. Kétezer bat víz fért bele.” (Királyok 7:23-26).

Képtalálat a következőre: „‫ים של שלמה‬‎”

A bibliai leírás alapján a medence mérete 3:1 arányú, ami közel áll ugyan a pí-hez, de mindenképpen kerekítésnek tűnik.

De csak tűnik.

Ugyanis a vilnai Gáon (Elijahu ben  Slomo Zálmán rabbi, 1720-1797), korának egyik legnagyobb tudású mestere, Salamon tengerének leírásból megfejtette, hogy valójában a szövegből négy tizedesjegyig ugyan, de kiolvasható a pí értéke.

Az eredeti héber szöveg a következő:

 וַיַּעַשׂ אֶת-הַיָּם, מוּצָק:  עֶשֶׂר בָּאַמָּה מִשְּׂפָתוֹ עַד-שְׂפָתוֹ עָגֹל סָבִיב, וְחָמֵשׁ בָּאַמָּה קוֹמָתוֹ, וקוה(וְקָו) שְׁלֹשִׁים בָּאַמָּה, יָסֹב אֹתוֹ סָבִיב.

A héber קוהszót azonban a Biblia máshelyütt, amikor ismét Salamon tengeréről ír szinte ugyan azokkal a szavakkal, más betűzést használ (Krónikák2 4:2):

וַיַּעַשׂ אֶת-הַיָּם, מוּצָק:  עֶשֶׂר בָּאַמָּה מִשְּׂפָתוֹ אֶל-שְׂפָתוֹ עָגוֹל סָבִיב, וְחָמֵשׁ בָּאַמָּה קוֹמָתוֹ, וְקָו שְׁלֹשִׁים בָּאַמָּה, יָסֹב אֹתוֹ סָבִיב

Mint azt sokan tudják, a héber betűk számértékkel bírnak, az ezzel foglalkozó tudományt gemátriának hívják. Bár a gematria bonyolult és sok szabállyal bíró tudomány, az alapja mégis az, hogy a héber ábécé első betűje, az alef számértéke 1, a másodiké 2 és így tovább, így az egyes szavak betűinek sokasága különböző számokat eredményez, melyekből rendkívül sokat tudhatunk meg és melyek rávilágíthatnak a Biblia isteni eredetére. A fent bemutatott két bibliai helyen a zsinór, héberül קו szó számértéke egyik alkalommal 106, azonban amikor קוה-ként van írva, úgy 111.

Képtalálat a következőre: „vilna gaon”

A vilnai Gáon felhívja a figyelmet, hogy a két számértéket, ha elosztjuk egymással eredményként 1.047-et kapunk (111:106=1,0472). Ha ezt a számot megszorozzuk 3-al, ami az eredeti szövegben leírt arány, akkor bizony a pí számértékét kapjuk négy tizedesjegy pontossággal (1,047x3=3,1415).

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr5914908970

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása