Egy vég kezdete
Támuz 17-e eseményei

Képtalálat a következőre: „tammuz 17”

Idén Támuz 17-ei böjt vasárnapra “tolódott”, mind minden évben amikor e szomorú dátum szombatra esik, amikor is tilos közösségi böjtöt tartani. Bár sokan tudják, hogy Támuz 17-e miért gyásznap a zsidó naptárban, talán érdemes feleleveníteni a legfontosabb eseményeket, melyek ezen a napon történtek.

Már a Misna (Táánit traktátus 4:3) 5 fontos eseményről emlékezik meg, hiszen Támuz 17-e már az egyiptomi kivonulás idejében „szerencsétlen” napnak számított. 2448-ban (zsidó időszámítás szerint) ekkor jött le ugyanis Mózes először a Szináj hegyről és látta meg, hogy Izrael népe aranyborjút készített és dühében összetörte a kőtáblákat.

Kapcsolódó kép

Az első Szentély lerombolását megelőzően ekkor, Támuz 17-én szüntették be a napi áldozathozatalt, hiszen az ostrom miatt ellehetetlenült a Szentély működése. Jeruzsálem falait Támuz 9-én áttörték ugyan az ellenséges csapatok, de a kohaniták (papok) elbarikádozták a Szentélyt, így még néhány napig sikerült fenntartani annak működését. A rendes áldozathozatal Támuz 13-ig kitartott, ugyanis a Szentélyben szokás volt négy napra való élő bárányt „raktározni”, biztos, ami biztos. Támuz 13-a után a kohaniták ki-ki szöktek a Szentélyből és az ellenséges katonákat lefizetve sikerült bárányokat szerezni. Sajnos azonban ez a rendszer is csak néhány napig működött, így 17-én teljesen megszűnt. Érdekes adalék, hogy egyéb szertartásokat még Áv hónap 7-ig sikerült folytatniuk.

A harmadik fontos és szomorú esemény a második Szentélyhez kötődik, amikor is ezen a napon (Támuz 17-én) törték át a rómaiak Jeruzsálem falait.

Képtalálat a következőre: „tammuz 17”

A negyedik katasztrófa, melyet a Misna ehhez a naphoz köt (Táánit traktátus 4:5), valószínűleg a második Szentély pusztulása utáni rómaiak elleni felkeléshez vezethető vissza, bár vannak akik úgy vélik, hogy az első Szentély idejében történt. Támuz 17-én egy bizonyos Apusztamusz (akkori helytartó) nyilvánosan égette el a korábban a Szentélyben őrzött Tóra tekercset a történet írók szerint vagy Lod vagy Tarlusza város mellett (vita a Jeruzsálemi Talmudban Táánit traktátus, a fenti Misnához kapcsolódóan).

 

Végül az ötödik sajnálatos esemény (valószínűleg) a második Szentély idejéből, amikor is ezen a napon állítottak fel bálványokat a Szentély területén, ami nyilván nemcsak blaszfémia, de komoly politikai üzenet is volt.

A Támuz 17-i és Áv hó 9-i közti három hetet a zsidó naptár gyászhétnek nyilvánítja, így ezekben a napokban, igaz, nem egyenletes intenzitással, de számos gyászolásra emlékeztető szokást tartunk. A három hét háláchikus szabályairól, a különböző ezeket övező kérdésekről későbbiekben írok majd בע’’ה.

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr6314974566

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása