Miért szakállasok az ortodox zsidók?

Image result for hasidic jews

Tegnap egy barátom kérdezte a fenti kérdést, és mivel a témát, mármint a borotválkozás témáját nemrég érintettem, talán érdemes megismerni a szakállviselés mibenlétét illetve a borotválkozás törvényeit.

A arcszőrzet illetve a pajesz pusztításának tilalma egyike a Tóra 613 parancsolatának, ahogy írva van: „Ne nyírjátok kerekre hajatok szélét és ne pusztísd el szakállad szélét!” (Móz3 19:27).

A szóbeli hagyomány, a Talmud a tiltással kapcsolatban a következőt jegyzi meg:

  • a tilalom csak férfiakra vonatkozik
  • a szakáll „széle” a legtöbb vélemény szerint öt helyen van: a jobb oldalon az arc csont tetején és alján, a bal oldalon ugyanott illetve lent, ahol a két oldal találkozik, azaz az állunkon
  • mindegyik „sarok” borotvával történő megnyírása külön tilalom és az ókorban korbácsütéssel büntették (amennyiben a nem-megfelelő borotválásra voltak tanúk), azonban ha ez ember egyszerre vágja le, úgy is az ötszörös büntetést róttak ki
  • a tilalom áthágása akkor valósul meg, ha a szakállat (fémből készült) borotvával vágnánk, hiszen ekkor valósul meg a „pusztítás”
  • az ollóval való szakállvágás nem esik tilalom alá (Babilóniai Talmud, Mákot traktátus 20a, Kidusin traktátus 35b)

A parancsolat okát tekintve több feltételezést is tesznek a korai kommentátorok. Abraham ibn Ezra rabbi (1089-1164) a Móz3 19:27-hez írt kommentárjában azt feltételezi, hogy a szakállnyírás az ókorban a pogányok szokása volt, ezért fektet a Tóra rendkívüli hangsúlyt a tőlük való megkülönböztető viselkedésre. Mások, így például Bachya ben Asher rabbi (1255-1340) egyenlőség jelet húz a szakáll és a pajesz nyírásának tilalma és egy másik tórai tilalom közt, mely nem engedi meg, hogy férfi nő, nő pedig férfi ruháját viselje („Ne legyen férfi ruhája asszonyon és ne öltsön férfi asszonyruhát, mert az Örökkévaló, a te Istened utálata mindaz, aki ezeket teszi”- Móz5 22:5), hiszen az arcszőrzet egyike a markánsan férfias viseletnek.

Image result for yemenite jews

Maimonidesz törvénykódexében a fenti Talmudi diskurzus után akként rendelkezik, hogy amennyiben az eszköz olló (és nem borotva), úgy nem valósul meg a pusztítás (Mose ben Maimon, Misné Tóra, Bálványimádás törvényei 12:7). Bár a Maimonideszi döntvény fogalmazásából úgy tűnik, hogy ha valaki ollóval vág szakállat, az csak a büntetés alól mentesül, ettől még az ollóval vágást sem javasolja, mindennek ellenére a legtöbb döntéshozó megengedi az olló használatát. Így tesz például Joszef Káró rabbi Sulchán Áruch című törvény kódexében ahol három féle eszközt különböztet meg: borotvát, ollót és borotvához hasonló ollót és az ollón kívül minden mást tiltólistára helyez (Sulchán áruch, Joré Déa 181:10).

Korábban azok a zsidók, akik valamiért szakálluk nyírásán túl sima arcszőrzetet akartak, különféle vegyi alapú porokkal borotválkoztak, ahol a vegyszer (hasonlóan a mai szőrtelenítő krémekhez) elvégezte a munka nagy részét, a szőrzetet egy fa spatulával el tudták távolítani.

Az újkorban a villanyborotva megjelenése hozott az ortodox zsidók számára komoly változást, hiszen a villanyborotva működési elve (akár a Philips típusú körkéses, akár a Braun típusú oldalmozgásos megoldást tekintve) az ollóhoz hasonló. Mindezért a talán legelfogadottabb vélemény Mose Feinstein (1985-1986) rabbié, mely szerint a villanyborotva használata megengedett még akkor is, ha az az archoz igen közel kerül (Peot Zekenecha 81. old.) Más rabbik, így a mértékadó Joszef Sálom Eljasiv rabbi (1910-2012) vagy a magyar származású Smuel Wosner rabbi (1913-2015) Sevet háLévi című munkájában (4:96) is azt szorgalmazza, hogy az ember olyan villanyborotvát használjon, ami nem biztosít túl közeli vágást (így például óva intenek az ún. „lift and cut” típusú borotvától).

A szakállvágó trimmerek valószínűleg a legtöbb döntéshozó igényét kielégítik és érdemes legalább 2-5mm hosszú arcszőrzetet hagyni.

f130709sa006.jpg

No de hogy lesz ebből hosszú szakáll és pajesz?

A judaizmus egyik fundamentuma a „hidur micva”, azaz a parancsolatot megszépítése. Ennek a gyakorlatnak az a lényege, hogy bármilyen parancsolattal is állunk szemben, akár tiltással akár cselekvésre buzdítóval, igyekezzünk azt a megméltóbb módon megtenni. (A gyakorlat alapja amúgy szintén egy tórai versből származik: „Ez az én Istenem, őt dicsőítem atyám Istene, őt magasztalom” (Móz2 15:2))

Ezért a történelem folyamán a zsidók nagy része kifejezetten ékként tekintett a nagy szakállra illetve a hosszú pajeszra ezért azt hagyták nőni és egyáltalán nem vágták, maximum minimálisan igazították.

A judaizmus misztikus értelmezése, a kabbala irodalom szerint ráadásul, a férfiak szakálla az isteni irgalom tizenhárom tulajdonságát (Móz2 34:6-7) képviseli és a „bőség csatornáit” jelentik, melyen keresztül áldás száll az viselőjére.

Érdekes adalék, hogy bár sok hászid irányzat javasolja a pajesz hosszúra növesztését is, korunk legnagyobb hászid mestere, a lubavicsi Rebbe, Menachem Mendel Schneerson (1902-1994) kifejezetten nem támogatta a hosszú pajeszt (Igrot Kodes 20:10). Ennek oka a híres középkori kabbalista Jichák Luria rabbi (1534-1572) azon intelme, miszerint a pajeszt a hajhoz hasonlóan röviden kell tartani, hogy a szakáll és a pajesz ne legyen összekeverhető (Taamé háMicvot, pársát Kedosim). Ennek okán a chábád hászid irányzatot követő ortodox zsidók csak a szakállukat nem vágják, a pajeszukat igen (persze nem borotvával).

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr3514980562

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2019.08.06. 18:15:25

S akkor vajon mit mondanak a tóratudósok a:
- gyantára
- epilátorra
- szőrtelenítő krémre
- perzselésre

Ugyanis még az izraeli zsidó úszók sem engedhetik meg maguknak az arcszőrzetet.
Tényleg kíváncsi vagyok...

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása