Ezen a héten van a legtragikusabb nap a zsidó naptárban
Mi minden történt Áv hónap 9-én?

Image result for tisha beav

A judaizmus mélyen hisz abban, hogy történnek olyan események, amelyek szerencséssé vagy éppen szerencsétlenné tesznek egy adott napot az idők végéig.

Elég csak arra gondolni, hogy Ádár hónap (a polgári naptárban február-március tájékára szokott esni) kifejezetten szerencsés, ekkor menekült meg ugyanis a zsidó nép a gonosz Hámán által kitervelt népirtás elől (ahogy erről a bibliai Eszter könyvében olvashatunk). Ez a hónap Mózes születésének (és egyébként halálának is) hónapja (Mózes ugyan azon a napon született és halt meg, Ádár hónap 7-én). Hámán abban a hitben volt, hogy Mózes ekkor halt meg, azt nem tudta, hogy ekkor is szültett, ezért tervelte ki a genocídiumot erre az időszakra.

A legszerencsétlenebb hónap pedig Áv (általában késő nyáron van, jelenleg épp tart), amikor a két jeruzsálemi Szentélyt lerombolták (az elsőt a babilóniaiak ie. 423-ban, a másodikat a rómaiak isz. 69-ben).

Áv hónap, pontosabban annak kilencedik napja attól vált szerencsétlenné, hogy Mózes idejében (ie. 1313-ban) a sivatagban vándorló zsidó nép követeket küldött kikémlelni az Ígéret Földjét és a követek bizony nem kifejezetten pozitívan álltak az Isten által a zsidóknak ígért földhöz. Onnantól kezdve Áv hónap 9-e kozmikus értelemben is szerencsétlenné vált.

Így történhetett meg, hogy a babilóniaiak ie. 423-ban sikeres hadjáratot folytattak Jeruzsálem ellen és felgyújtották a zsidó autonómia szimbólumát, a Salamon által épített Szentélyt. A babiloni katonai vezetés, élükön Nebuchadnecár hadvezérrel pontosan tudták, hogy Áv hó kilencedik napja kedvezhet egy zsidók elleni hadjáratnak, így pusztításukat erre a napra időzítették. Ugyanígy tettek a rómaiak jó ötszáz évvel később, ugyanis a hadjárat sikere már korábban is lehetővé tette volna számukra, hogy lángra lobbantsák Isten földi hajlékát, de kivárták ezt a számukra „kedvező” napot.

Image result for destruction of the temple in jerusalem

A Szentély napokig égett. Szemtanúk, az első Szentély esetén Jeremiás próféta (Jeremiás 52:12-34), a második esetében Josephus Flavius (Zsidók háborúja 6.4.5) drámaian írják le az eseményeket.

Sajnos azonban az ezen a napon bekövetkezett tragédiák sora nem ér véget a második jeruzsálemi Szentély pusztulásával. A polgári időszámítás utáni 135. évben ugyanis a híres Bar Kochba féle forradalmat, mely tulajdonképpen az utolsó kísérlet volt a zsidó autonómia visszaszerzésére, pont ezen a napon verték le a rómaiak.

Isz. 135 augusztus hónap 4-én (zsidó naptár szerint Áv hónap 9-én),  Bétár városában (Jeruzsálemtől kb. 20 kilométerre fekszik) cca. 580.000 zsidót mészároltak le a rómaiak, véglegesen megpecsételve ezzel a zsidók sorsát, és véglegessé téve a mai napig tartó diaszpórát. Még ebben az évben Turnus Rufus római hadvezér szabályosan legyalultatja a Templomhegyet, a Szentély korábbi helyszínét, gondoskodva ezzel arról, hogy a domb ne legyen magasabb a környező domboknál. Máig sem az. 

Érdekes adalék, hogy sokkan később pont ezen a héber dátumon, Áv hónap 9-én űzik ki a zsidókat Angliából 1290-ben, Franciaországból 1306-ban és  Spanyolországban 1492-ben.

Image result for tomas de torquemada

Véletlen? Aligha.

Áv hónap 9-e tehát a legszomorúbb nap a zsidó kalendáriumban. Vallásos vagy hagyományőrző zsidók ilyenkor 25 órán keresztül böjtölnek (idén e hét szombatjára esik Áv hó 9, azonban a Sábát miatt a gyászt a rákövetkező nap, vasárnap tartjuk), nem hordunk bőrcipőt, nem élünk házaséletet, nem alszunk ágyon, nem húzunk tiszta ruhát. A böjt, a jom kipuri böjthöz hasonlóan szigorú, így egy korty vizet nem iszunk és egy falatot sem eszünk 25 órán át. Természetesen betegek, idősek, gyermekek fel vannak mentve a böjt kötelezettsége alól.

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr7115000284

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gzeevi 2019.08.08. 07:15:54

Nagyon furcsa dátumokat, és legalább az egyikhez fűzött értelmezést olvashatunk a cikkben! Tudom, hogy egy Chabad-cikk ezeket az adatokat közlu. Mégis, utána kellett volna nézni, legalább is a szövegben található babiloni kontra görög szembeszökő ellentmondás miatt.
Wikipédia:
"The First Temple built by King Solomon was destroyed by Nebuchadnezzar in 587 BCE" - azaz, NEM a görögök rombolták le, hanem a babilonok. (i.e. 423-ban a babilon állam már nem is létezett, a görögök pedig jóval később jöttek, Nagy Sándor vezetése alatt, és akkor még tisztelték a zsidó Szentélyt, nem rombolták).
"The Second Temple built by Ezra and Nehemiah was destroyed by the Romans in 70 CE" - az említett i.u. 69 - téves. Minden más forrásban a 70-es évet jelölik meg. Igaz, az ostrom már jóval előbb kezdődött, és az ország pusztítása tovább is tartott - de a Szentély felgyújtása a mai polgári időszámítás szerinti 70-es év Áv hónap 9-én volt.

2019.08.08. 10:07:29

Ezért is örülök, hogy nem vagyok zsidó. Nem kell ilyen dolgokkal foglalkoznom és nem utálnak ki a világ nagy részéről. A zsidók helyében elgondolkodnék, hogy vajon miért küldték el, pusztították őket az évezredek során.

enrikokaruszo 2019.08.08. 15:41:06

én meg majdnem elvágtam az ujjam míg az ubisalit csináltam

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.08.08. 16:53:28

S mégis: babilóniai fogság nélkül nem lenne ma a zsidóság az ami. Még a betűk is akkor lettek.

gigabursch 2019.08.08. 19:33:20

Ez a görög szál egy kicsit zavaros rá sikeredett...

tompus 2019.08.09. 07:53:14

Kötelezettség? Miért, aki nem csinálja ezeket a marhaságokat az nem is igazi zsidó?

Egy Hun Hunniából 2019.08.09. 09:00:50

@Első mohikán: "nem húzunk tiszta ruhát" (valószínű a fürdés is kimarad, mint a szex, vagy a vízivás)
Most már kezded kapisgálni?
(és ez csak 1 ok!)

Beer Monster 2019.08.09. 23:39:14

"Ne borulj le előttük és ne szolgáld azokat"

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása