Igazából a sólet csak a kelet-európai zsidók klasszikus étele, legalábbis abban az értelemben ahogy mi ismerjük. Ez is, mint majd minden klasszikusan zsidó étel a vallásjogból ered. A szombatnapi egyik tiltott munkavégzés ugyanis a főzés illetve a tűzgyújtás, ezért Sábátkor csak olyan ételt tudunk enni, amely vagy már a szombat bejövetele előtt készen állt, vagy, mint a sólet esetén, a főzést még a szombat beállta előtt elkezdjük, azaz a tűzre feltettük az ételt és az, szépen lassan megfő addigra, míg el szeretnénk fogyasztani.1
Voltak azonban olyan csoportok vagy inkább nevezzük szektáknak, a zsidó történelemben, amelyek a tűzgyújtás tilalmának tórai rendelkezését, miszerint „Ne gyújtsatok tüzet mind a ti lakóhelyeiteken a szombat napján”2 szó szerint értelmezték. Ezek a csoportok, így például a Karaiták, akik a Tóra rabbik általi, ha úgy tetszik talmudi értelmezését nem fogadták el és a szövegeket szó szerint értelmezték, úgy vélték, hogy a tűz már szombat napján nem éghet, ezért nem csak sötét szobában üldögéltek egész Sábátkor, de az étel sem volt már meleg szombat délre.
A rabbinikus zsidóság, a Talmud mesterei, azonban tudták, hogy a tűzgyújtás szombati tilalma arra az esetre nem vonatkozik, ha a tűz már a szombat beállta előtt óta ég, ezért például ételt meglévő tűzön melegen tartani kifejezetten szabad (persze a tüzet táplálni, állítani stb, nem).
A karaiták elleni rabbinikus fellépés egyik látványos lépése, hogy bölcseink elrendelték, hogy annak érdekében, hogy aki nem karaita még csak véletlenül se tűnjék annak, szombat napján muszáj valami meleget enni.3
Ennek megfelelően megoldást kellett találni egyrészről arra, hogy meleg ételt együnk, másrészről olyan ételt kellett találni, ami lassú főzés vagy sütés során sem ég el és nem romlik meg. Így született Európában a sólet, Marokkóban a szchiná és a dafina, Perzsiában az osi szávo, Jemenben a dzsáchnun, illetve Irakban a tebit.
Míg a sólet receptje országról országra változik, a keleti szombati meleg ételek nem feltétlenül babból készülnek, van köztük tésztás, rizses és más húsos ételek is.
A közép-kelet-európai térség zsidósága, tekintettel arra, hogy nem mindenkinél volt otthon kemence illetve mert a fűtőanyag rendkívül értékes volt, jellemzően a falu pékjéhez vitte pénteken a sóletjét, hogy ott aztán, felcímkézve mindenki szombat délben hazavitethesse a „sólethordó” fiúval ebédjét.
Manapság, a technológiának és a lassúfőző edényeknek köszönhetően még péntek délután bekészítheti a házasszony a sólet „alkatrészeit” hogy aztán másnap ebédre frissen gőzölgő meleg étel várja a családot, amely megfelel minden vallási előírásnak.
- Babilóniai Talmud, Sábát traktátus 20a illetve uo. 39a.
- Móz2 35:3
- Lásd Széfer haMeor (szerzője Zecharia háLévi Geronából, élt: 1125-1198), Perek Kira
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
gigabursch 2019.08.12. 16:17:11
De sólethordók nélkül éhenveszni - ritka nagy vallási köntösbe bújtatott szamárság.
Nem volt szó viszont a sóletbe tett csülök vallási megmagyarázásáról. Érdekelne.
az_igazi_trebitsch 2019.08.12. 17:00:12
ralf 2019.08.12. 17:01:45
prolee 2019.08.12. 17:18:27
prolee 2019.08.12. 17:18:28
midnight coder 2019.08.12. 18:14:50
enrikokaruszo 2019.08.12. 18:26:17
annalovacska 2019.08.12. 18:39:07
annalovacska 2019.08.12. 18:41:31
prassonissi 2019.08.12. 19:35:49
Etniez 2019.08.12. 20:05:55
2019.08.12. 20:05:59
Amúgy egy kis történelem: anno, nagyapám és dédapám idejében, ősrégen, Dunavecsén még létezett zsidó közösség. Őseim dunavecsei svábok voltak, igen jó barátságban néhány zsidó családdal. Tőlük tanulták el a sólet készítést, (azóta is a családi receptgyűjtemény egyik gyöngyszeme a 150 éves sólet recept). Igaz, füstölt libacomb-libamell és töltött libanyak helyett a mi sóletünk kétféle hússal, nem kóser marhaszeggyel (a szegy elvileg származhatott volna kóser vágású marhából) és magától értetődően nem kóser füstölt csülökkel készül. A mi sóletes edényünket - az ismerős zsidó barátok - eléggé el nem ítélhető módon - mindig becsempészték a zsidó közösség sóletei közé, és együtt sültek a pék kemencéjében. Igaz, ezzel jól el lett tréflizve a kemence, de hát ez a dolog évtizedek alatt csak egyszer derült ki - bár a hitközségből szinte mindenki tudott róla - csak az az egy nem, aki szóvá tette. Aztán újra felkóserolták a kemencét, és minden maradt a régiben...
Aztán a történelmi idők sajnálatosan és kegyetlenül elsodorták mind a zsidó, mind a sváb közösséget, és velem egyött éppen négy családi vérvonal fog kihalni a történelemből. Bár nem kár értünk...
gigabursch 2019.08.12. 20:51:20
Bármilyen hússal.
De nem egyszer ettem úgy sóletet, hogy zsidó cimborám ült mellettem és füstölt csülök volt benne a hús.
Nem ok nélkül kérdeztem amit fennebb..
Libás, marhás verzióval találkoztam, ettem is.
Se sose találkoztam birkás/bárányos ill. egyéb szárnyasos (tyúkm kacsa, pulyka, tudomisénmi), ill. halas, ill. kecskés verzióval.
(mondjuk a halas elég furi lenne, de épp ezért nem hagytam ki most a sorból)
Szarazinda 2019.08.12. 21:13:41
a.j.megyeri 2019.08.12. 21:17:35
Ami a csülköt illeti: hát, a csülök bizony nem zsidó étel, sertést nem fogyasztunk. A magyar szokás az, a mai napig, hogy valami füstölt húst teszünk a sóletbe az íze kedvéért. Mi itthon, minden szombaton ezt jellemzően füstült pulykával oldjuk meg, de lehet marha vagy más kóser hús is.
A sólet, mivel finom, laktató, könnyen elkészíthető és (relatív olcsó- attól függően mennyi húst teszünk bele persze) igen elterjedt étel lett a nem-zsidók körében is, valószínű így került bele a csülök.
gigabursch 2019.08.12. 23:35:01
Köszönöm válaszod!
Épp erre írtam, hogy ismerek jópár zsidó (vallású-, szokású-, tradíciójú emberek által lakott) udvart, de kemencét (se régit, se újat) még sehol nem láttam sose náluk.
S amerre jártam, sose láttam olyan házat, ahol lett volna kemence.
Szóval... Szóval szerintem ez erősen ritkaság náluk/nálatok.
S épp, amit utána írtam.
Főleg diákéveim alatt láttam, hogy zsidó diáktárasaim viszont a sóletet füstölt csülökkel készítették, aztán ették/ettük.
(Persze volt egy aki imádta a tepertőt és a kolozsvári szalonnát is (mondjuk ezt megértem), aztán ahányszor hazament, mindig elbeszélgetett a helyi rabbival, mert ugyebár a koleszos diáknak mindene van, csak válogatási lehetősége nincs, (túl)élni meg kell, tehát azt eszik, ami(hez hozzá) jut.)
Épp ezért kérdeztem...
2019.08.12. 23:36:15
FF 2019.08.13. 07:53:58
nookedli 2019.08.13. 09:41:28
dr. mesterséges színezék 2019.08.13. 09:48:55
erkölcsi hulla 2019.08.13. 09:57:13
És ez a felfogás gyűrűzött át a mindennapokba is.
erkölcsi hulla 2019.08.13. 10:13:18
És ha nem, nem tartod 2x annyira értelmetlennek hogy betartják ezeket a szabályokat, végletességig direkt módon átértelmezve azokat, hogy egyáltalán betartható legyen, viszont már ne is hasonlítson az eredeti szabályhoz?
Nagyon hasonlít ez a vallás ebben a tekintetben is az iszlámhoz. Ott is sok száz, ezer éves szabályok betartását kérik számon az emberektől, drákói szigorral.
annalovacska 2019.08.13. 10:20:58
Azért a zsidó vallás képviselői között is vannak különbségek, és igen, van aki szombaton felkapcsolja a villanyt, és nem tartja ennyire szigorúan a Tóra törvényeit, és igen, eszik disznót.
annalovacska 2019.08.13. 10:25:04
acycloren 2019.08.13. 10:25:41
A zsidóság elég sok dolgot "elsajátított" európai népektől. Eleve Izrael állam himnuszának zenéjét is nyúlták Smetana Moldova darabjából.
@erkölcsi hulla: Igen, a zsidók istene egy bronzkori istenség, nem túl jófej, nem túl következetes. Ha egy ember lenne, kicsinyes, szadista, gonoszkodó, rögeszmés szaralaknak tartaná minden ismerőse. De hát ő az egyetlen isten. Úgyhogy el kell őt fogadni ilyennek.
A kérdés az, hogy ki teremtette ezt az istent és miért olyanra teremtette, amilyen.
A kóser vallási étkezési szabályokat nem tudom elfogadni, ahogy semmilyen vallási étkezési szabályt se. Ettől függetlenül vannak kedves zsidó ételeim, amik inkább kelet-európai ételek valójában. Nagymamám is csinált flódnit például, pedig nem volt zsidó.
A sóletot is szeretem.
acycloren 2019.08.13. 10:31:54
De sok zsidó lett ateista, ők kulturálisan, etnikailag zsidók, de a vallást elhagyták. Az iszlámnál nem nagyon lehet kilépni, persze a zsidóságból is csak azért, mert Európában, Amerikában élnek. Mózes idején nem volt tanácsos elhagyni a vallást. Egy megkövezés kijárt érte.
A zsidó ételeket szeretem, de hogy kóser módon étkezzek, az kizárt. Ugyanis sok más kultúra ételét is szeretem, amik nem férnének össze vallási diétákkal.
erkölcsi hulla 2019.08.13. 13:13:20
ZON 2019.08.13. 13:15:22
2019.08.13. 13:18:00
Bogdányiné dr Mészáros Ágnes 2019.08.13. 13:38:56
2019.08.13. 13:39:14
erkölcsi hulla 2019.08.13. 13:45:46
ZON 2019.08.13. 13:48:00
erkölcsi hulla 2019.08.13. 14:09:09
Wormie 2019.08.13. 14:18:07
Vagy esetleg ha valaki majd azt írja, hogy ő nem szereti a sóletet, az is antiszemita köpködés???
Kicsit túllőttél, nem gondolod? :-D
Wormie 2019.08.13. 14:18:56
midnightcoder2 2019.08.13. 15:29:34
midnightcoder2 2019.08.13. 15:32:07
mortullus 2019.08.13. 15:44:03
dr. mesterséges színezék 2019.08.13. 17:08:41
Elsősorban nem maguknak tenyésztik azt a disznót, ami trepnire tesznek, hogy ne érinthesse a földet, ahogy az elő van írva, hanem exportálják.
Másodsorban aki megeszi (pl. az orosz bevándorlók), az pont a trepnire emeltséggel fogja be az idióta ortodox pofáját, aki éppúgy felszentelve érzi magát arra, hogy belepofázzon annak a dolgába, aki ma leszarja, hogy 4ezer éve milyen közegészségügyi és fegyelmezési szabályokat kellett ott hozni, mint itt a KDNP.
Érdekes, hogy a "zsidó" szó ezer sztereotípiát von be, de azt pont nem, hogy egymással civakodó, egymástól akár a zsidók és arabok köztinél nagyobb ideológiai távolságban lévő blokkokból áll... mint bármely más népség bárhol máshol, ahol nem tilos mást gondolni.
acycloren 2019.08.13. 17:25:40
@midnightcoder2:
A zsidó a legoptimistább nép, már akkor levágnak a farkukból, amikor még azt se tudják mekkora lesz.
@ZON: Nem volt szerintem itt antiszemita komment. A zsidó
acycloren 2019.08.13. 17:33:57
Ez nem antiszemitizmus. Ez kritika.
A zsidó vallás eleve csak egy a sok hasonló korai közel-keleti vallás közül. Ahogy kereszténység is lenyúlt sok pogány szokást, ünnepet úgy a zsidók is. Eleve a zsidóság nagy része egy időben a német egy változatát, jiddist beszélt. Átvették a nyelvet. Lemásolták a környező népek konyháját, a kelet-európai zsidó konyha nagyon más mint az izraeli, jemeni. Izrael állam himnusza egy kelet-európai zenemű dallamán alapul. Ebben semmi antiszemitizmus nincs.
acycloren 2019.08.13. 17:36:45
inteligencs elenzeki 2019.08.13. 19:50:16
gigabursch 2019.08.14. 08:12:16
???
Végigolvasva az összes kommentet egyetlen egy antiszemita hozzászólás nincs.
Teljesen kultúráltan megy a kérdezz-felelek és az érdekes tapasztalatok megírása.
Beteges vagy. De erre mások is felhívták a figyelmedet.
gigabursch 2019.08.14. 08:15:52
Köszönöm/ Biztos úgy is finom.
(Bár személy szerint a pulykát nem szeretem, de ízlés - mint tudjuk -, nem vita tárgya.)
:-)