Miért járnak a vallásos zsidó férfiak kipában?

israel-kapedli-bolt.jpg

Talán a legismertebb, de legalábbis legelterjedtebb zsidó ruhadarab a kipa (héber szó, jelentése ’kupola’) vagy más néven jármulka (arameus szavak kombinációja, jelentése ’királytól való félelem’, érdekes azonban, hogy a fej befedéséről a Tóra egy szót sem ejt. Hogy lehet az, hogy mégis ennek a kis sapkácskának sikerült beférkőznie a leginkább gyakorolt zsidó öltözködési szokások közé?

Igaz, hogy a Tóra nem említi a fej befedését, ugyanakkor a rabbinikus irodalom legfontosabb művében a Talmudban már szó esik arról, hogy a fej befedése az Istenfélelem jele. A talmudi történet szerint egy az egyik bölcs, Náchmán bar Jichák édesanyja attól félt, hogy gyermeke kleptomániás lesz (ezt a csillagok állásából olvasta ki, de ez egy másik történet) ezért már gyerekkorától befedte fejét, hogy „legyen rajta az Ég félelme, és Isten megvédje a rossz ösztöntől”. Náchmán bar Jichák még felnőttként sem tudta, hogy anyja miért ragaszkodik fejének befedéséhez. Egy alkalommal mikor egy datolyapálma alatt ült és leesett a fejéről a köpenye, észrevette a fán roskadó gyümölcsöt, hatalmába kerítette a rossz ösztön, felmászott a fára és egy jó adag datolyát vett el [az eredeti történet szó szerint azt mondja, hogy egy fürt datolyát harapott le a fogával].1

Egy másik, szintén talmudi történet elmeséli, hogy Rabbi Jehosuának az volt a gyakorlata, hogy négy könyöknél nagyobb távolságot soha nem ment fedetlen fővel.2

101uk373_w470h289q95.jpg

A fej befedése tehát egyet jelent az Istenfélelem kinyilvánításával és azzal a reménnyel, hogy az védelmet nyújt a bennünket elragadó rosszösztön ellen.

A szokás ősidők óta, hogy zsidó férfi nem jár fedetlen fővel sem az utcán, sem otthon, hiszen a fejfedő viselésének kötelezettsége mélyen beivódott a zsidó vallásjogi törvény, a háláchá rendszerébe. Ezért tilos fedetlen fővel négy könyöknél nagyobb távolságot megtenni3, imádkozni vagy akár áldást mondani,4de akár a Tóra [értsd Biblia és tágabb értelemben a zsidó bölcselet] szavain gondolkodni.5

Szokás 3 éves kortól a kisfiúkat is arra szoktatni, hogy fedett fővel járjanak, ennek alapját a már említett talmudi történet képezi és betartása természetesen nevelési célt szolgál.6

Mostanában sajnos Nyugat-Európa egyes országaiban igen elterjedt, hogy veszélyessé vált a kipa viselése, a vallásjog ilyen esetekre vagy amikor az ember olyan helyen dolgozik, amikor nem megoldható a kipa viselése azt tanácsolja, hogy az ember bármilyen más fejfedőt, sapkát, kalapot stb. viseljen.7 Amennyiben azonban félő, hogy az embert, ha sapkát visel kirúghatják az állásából avagy a fej akár milyen módon történő befedése veszélyes lehet, természetesen az ember erre az időre eltekinthet a kipa vagy más fejfedő viselésétől.8

Képtalálat a következőre: „ikippah”

A kipák mérete, mintája és anyaga tekintetében nincs különösebb elvárás, ugyanakkor ajánlatos, hogy az a fej jelentős részét fedje.9

A különböző féle kipák, főként manapság indikatívak az adott ember vallási irányzathoz való tartozásához és persze a divat sem hagyta érintetlenül ezt a szakrális területet sem, így találkozhatunk textilből, bőrből vagy bársonyból készült kipákkal illetve horgolt vagy kötött fejfedőkkel is.

 

  1. Babilóniai Talmud, Sábát traktátus 156b
  2. Babilóniai Talmud, Kidusin traktátus 31a
  3. Mose ben Maimon rabbi, a Rambam, Hilchot Deot 5:6 és Moré Nevuchim 3:52
  4. Hilchot Tfilá 7:4
  5. Ovádia Joszef rabbi (1920-2013) Sáálot veTsuvot Jábia Omer 6:15
  6. Magen Avraham 2:6 Sulchán Áruch HáRáv 2:7, Kitzur Sulchán Áruch 3:6, Misna Brura 2:11
  7. Mose Feinstein rabbi (1895-1986) Igrot Mose Orech Chájim 2:9 és Igrot Mose Joré Déa 2:33
  8. Chosen Mispát 1:93 és Orech Chájim 4:2
  9. Hálácha Brurá 2:12

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr3415040050

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Én vagyok az, aki nem jó. 2019.09.05. 12:12:38

Hahn István írja a zsidó ünnepek és népszokászokások c. cikkében: "
A fej befödése

Legproblematikusabb eredetű kétségtelenül a fej befödése. Erre a Szentírásban még utalást sem olvashatunk. A talmudi korban – általános keleti szokás szerint a fej befedését a tisztelet jelének tekintették. Fedetlen fővel imádkozni olyan neveletlenségnek látszott, mintha ma valaki nyakkendő nélkül menne ki az utcára. ( Ez Hahn Itván korára vonatkozik.) Perzsiában az uralkodó elé nem volt szabad födetlen fővel járulni. Rabina egyszer együtt ült egy tudós társával, amikor egy ember födetlen fővel ment el előttük. Erre Rabina megjegyezte: „Micsoda egy arcátlan ember ez!” Ennek ellenére, a fedett főben való imát, étkezést és általában a fej befedését inkább amolyan illemszabálynak tekintették, mint kötelező vallási parancsnak. Illemszabálynak is inkább csak Babilóniában, a perzsa környezet szokásainak hatása alatt számított. A középkorban a spanyolországi (Szefard) zsidóság körében volt leginkább szokásos, nem is csak ima alkalmával, hanem állandóan, a fej betakarása. Ugyanakkor azonban másutt, pl. Franciaországban, nem viseltek okvetlenül kalapot, még az imához sem. Csak a XIV század után terjedt el immár az egész zsidóságban a feltett kalapban való imádkozás és étkezés, kötelező parancsként. Ebben, a régi hagyományokon kívül, minden bizonnyal közrejátszott az is, hogy a keresztény szokásokat még látszólag sem akarták utánozni." Eddig Han Istvántól.

Ez az "ávódá zar'á" elkerülése talán a legfontosabb. Pedig más sémi, türk és egyéb 'erev népeknél (lëhavdil) is szokás (kufi, fez, tübetejka, turbán stb), ha nem is kötelezõ. Akkor ez most idegen-utánzás? Csak a keresztényeket ingerli a zsidók fejfedés, ugyanis ez esetben õk akartak eltérni, nem pedig zsidóként fejet befedni. Pál 1. Korinthusi levele, 4. és 7. sor: "Megszégyeníti fejét minden férfi, aki úgy imádkozik vagy prófétál, hogy a fején tart valamit. (...) Férfi ellenben nem tartozik befedni a fejét, miután ő [a férfi] I.tennek képe és dicsősége, a nő meg a férfi dicsősége." Persze a zsidok meg dafke megerõsítették a szokást. Lëhavdíl.

Budapest a kutyaszar városa 2019.09.05. 20:45:15

Ha jól sejtem, már csak az ortodox zsidók használják.

consul 2019.09.05. 20:46:44

Összefoglalva: van egy haszontalan szokás, amihez körítünk bájos ideológiát.

Komolyan: ahelyett, hogy praktikusan könnyítenének a mindennapjaikon, értelmetlenül szívatják magukat???

erkölcsi hulla 2019.09.05. 21:38:37

@consul: nem ez a zsidó hit lènyege? :D

kvadrillio 2019.09.05. 21:41:09

Kásler bácsi mellllikk napkeleti országra gondult értékrendileg elsajátítani????? ÉS....MÁRNEM JÓ NEKIJEHHH A MAGYAROK ÉRTÉKRENDJE ???????????????????????????!

kvadrillio 2019.09.05. 21:42:34

@kvadrillio:
Kásler felsorolta a népességfogyás okait: illuminátusok, szabados életvitel, hagyományrombolás

A napnyugati országok hanyatlása helyett a napkeleti országok értékeit kell választani.

kvadrillio 2019.09.05. 21:51:58

BALOGLELKÉSZ CSAK MONITOROZGATTA AZ ÉVENTE 25-30 EZER ELHALÁLOZOTT MAGYART, KÁSLER BÁCSI MEG GYÖN A NAPKELETI ORSZÁGOKKAL !!! JOBB LENNE, HA NETÁNTÁN TENNÉNEK IS VALAMIT A NAGYSZÁMÚ HALÁLOZÁSOK ELLEN VÉGRE !!! EZ LENNE A MAGYAROK IGAZI ÉRTÉKRENDJE ! A TÖBBI CSAK HÜJJJJJE DUMA !

Tízből nyolc 75 évnél fiatalabb magyar úgy hal meg, hogy meg lehetett volna menteni
nepszava.hu
Publikálás dátuma
2019.09.05. 12:22
Képünk illusztráció
Fotó: Molnár Ádám / Népszava
A preventív rendszer és egészségügyi ellátás bizonyítványa csak két uniós országban rosszabb.
Mintegy 1,7 millió 75 évesnél fiatalabb EU-s állampolgár vesztette életét 2016-ban, abban az évben, melyről az Eurostat legfrissebb ilyen irányú statisztikája szól. Az adatokat elemző uniós statisztikai hivatal azt írja, az előbbiek közül 1,2 millió haláleset tekinthető idő előttinek, és ebből

741 ezer haláleset elkerülhető lett volna megfelelő egészségügyi szolgáltatás nyújtásával és egyéb megelőző beavatkozásokkal;
422 ezer esetben pedig annak ellenére haltak meg emberek, hogy egészségügyi problémájuk kezelhető lett volna.

A halál oka legtöbbször - 68 százalékban - szívroham, sztrók, illetve rákos megbetegedés. 7 százalékot tesznek ki például az alkoholfogyasztáshoz fűződő esetek, de ide tartoznak még a balesetek (4 százalék) és az öngyilkosságok (szintén 4 százalék) is. A számok minden esetre komoly eltérést mutatnak a különböző tagállamokat nézve.
Uniós szinten a megelőzhető halálesetek aránya 43,3 százalék, a kezelhető, mégis halállal végződő eseteké 24,7. A megelőzhető halálesetek tekintetében Bulgária áll a legjobban, ahol arányuk mindössze 35,4 százalék, Ciprus a második 39,2 százalékkal, a harmadik pedig Málta 39,9 százalékkal. A lista végén Szlovénia áll 53,5 százalékkal, aztán
"a második helyre Magyarország került: megelőzéssel a 75 évesnél fiatalabb emberek halálának 51,7 százaléka, azaz több mint fele elkerülhető lett volna."

A kezelhető, de halálos kimenetű esetek aránya a legkisebb Franciaországban (19,3 százalék), Belgiumban (20,5 százalék) és Dániában (21 százalék). Az arány a legmagasabb Romániában (31,9), majd Szlovákia (30,8) és Litvánia (30,1) következik. Magyarországon ez az arány 27,8 százalék - ezzel a vizsgált össze ország közül Szerbia (27,9) és Ciprus (27,4) között vagyunk. Ugyan e tekintetben nem kiugró a hazai helyzet, összességében nincs ok a büszkeségre: a statisztika szerint
"Magyarországon 10-ből 8 haláleset valamilyen módon megelőzhető lenne."

Ez 46 387 ember idő előtti halálát jelentette a vizsgált évben. A miénk ezzel a harmadik legrosszabb bizonyítvány az EU-ban, a preventív rendszer és egészségügyi ellátás csak Romániában és Litvániában szerepelt rosszabbul, bár a különbség csak tizedszázalékos.

kvadrillio 2019.09.05. 22:00:39

egybként, vannak emberkék, akik mindig kitalálnak maguknak valami hüjjjjjeséget.....:O)

Az orrunkat évezredek óta átszúrjuk, ma pedig a divat része

Szponzorált tartalom
Szponzorált tartalom
2018. 12. 15. 00:00

A piercing egyik legősibb formája, az orrban viselt ékszer története 4000 ezer évvel korábbra nyúlik vissza. Napjainkra a nyugati civilizációban is népszerűvé vált, különböző formában kedvelt viselet mindenkinek.

Számos törzs és népcsoport hagyományához tartozott, és tartozik még ma is az orr kiszúrása. Jelentése minden kultúrában más és más: lehetett vallási jelkép, lehetett a szépségideál része, vagy szimbolizálhatta a gazdagságot. A közel-keleti beduin törzsek férfi tagjai a leendő feleségüket ajándékozzák meg a család vagyonát jelképező orrékszerrel. Az olykor óriási méretű karikák egyfajta anyagi biztonságot is jelentenek.
Young attractive woman, dressed in a traditional indian suit-sari, with purple blouse and shawl (dupatta) with gilded hand-made decoration. Posh jewelry set is consisting of big earrings, bright necklace and gold nose ring. Close-up details.
Indiai nő orrkarikával. Fotó: Thinkstock

Nemcsak az orrékszer viselésének, de a készítéséhez használt anyagnak, valamint az ékszer formájának is eltérő jelentése van a különböző népcsoportokban. Az ausztráliai őslakosoknál például a férfiak fizikai erejét hangsúlyozta a dísz. Az aztékoknál pedig az aranynak és a jade kőnek tulajdonítottak jelentőséget. Nyugat-Pápua egyik szigetén az orrba helyezett, olykor méretes disznócsontok viselőit övezte rendkívüli megtiszteltetés.

Ezt a világszerte elterjedt ősi viseletet leginkább talán mégis az indiaiakhoz kötjük. A díszes orrgyűrű viselése a 16. században, a Mogul Birodalom (észak-indiai muszlim birodalom) hatására honosodott meg Indiában. Ekkor hódította meg a térséget anyai ágon Dzsingisz kán leszármazottja, Bábur. Az ország női lakosságának körében a mai napig élő hagyomány a főként a bal orrcimpában viselt ékszer. Az ajurvédikus tanok szerint ugyanis ez a terület a női ivarszervekhez köthető. Úgy tartják, hogy a bal orrcimpában viselt piercing enyhíti a menstruációs fájdalmakat, és megkönnyíti a gyermekszülést.
Lips of young woman wearing pink lipstick.........

agarik 2019.09.05. 22:21:07

Ha "zsidó" (helyesen: judaista) vagy, akkor definició szerint vallásos vagy, hülye blogger.

kiskutyauto 2019.09.05. 23:57:53

Sok egyéb kultúrában is fedték és fedi a főt, legelőbb ugyebár a szintén sémi népek, arabok, és egyéb muszlimok, beleértve a perzsákat is. Turbánok, kendők stb... De födik a főt különböző kultúrájú afrikai, óceáninai és amerikai törzsek is. Ősi hagyományként általában vallási, szakrális okokból, különféle isten kultuszok tisztelete és előírásai miatt. A keresztény vallási vezetők is fejfedőket hordanak, van keresztény papi kippa is egyébként, amit miséken láthatunk a papokon, és akkor még nem beszéltünk rangot mutató süvegek, fövegek, kalapok és egyebekről... A fejfedés vallási okokon kívül is polgári hagyományként is sok helyen megjelent. Nem illett ugyebár keménykalap vagy éppen cilinder nélkül belépni klubokba évszázadokon át, keleten a megfelelő kendők turbánok és hasonlók nélkül. De Kínában és hasonló rasszú társadalmakban pedig, gyakori volt a fejtető borotválása, copfok stb... Mire utal mindez? Ugyebár most a férfiakról beszélünk! Semmi más nem áll ezek mögött, mint hogy egyszer valaha egy vagy több nagyhatalmú vezető, ahogy kopaszodni kezdett, elkezdett valamilyen fejfödőt használni, hogy takarja fogyatékát, hogy ne csámcsogjanak rajta és vagy csak tiszteletből utánozni kezdték, aztán hagyománnyá vált, vagy éppen ha egy diktátor volt, akkor meg előírta mindenkinek és kész... A katonáknál, fegyveres testületeknél is az egyenruha mindenkori és mindenholi elhagyhatatlan része a különféle fejfödő, pl. Indiában még turbános katonák is vannak... ez is valójában ugyanide vezethető vissza. Ha feszélyez a kopaszságod, nyugodtan tedd fel a fejfödőd és máris felszabadultabb leszel.... ;)

gabiiii 2019.09.06. 00:00:03

Nyugat-Európában veszélyes a kipa viselete??? Vajon miért? Már megint jönnek fel a nácikok?

gigabursch 2019.09.06. 04:13:42

@gabiiii:
Nem. Csak a dédelgetendő migrik.

gigabursch 2019.09.06. 04:20:44

Amíg Kús nem fél a leplezetlen valóságtól, addig Sém fél a lelepleződéstől, Jáfetnek még nincs önálló gondolata.

gigabursch 2019.09.06. 04:25:58

@gigabursch:
Ezért a semita, semitő népeknél a fej védése alap. Ahhoz a munkához védőruha kell.
A jâfeti népeknél, akik teremtenek, nincs egységes hozzáállás,mert maga a teremtés határozza meg a működését.
A gyógyító, javító kusita népek meg csak akkor tudnak gyógyítani, ha fedetlen a kapcsolat az éggel.

agarik 2019.09.06. 05:59:51

@gigabursch: Természetesen a zsidó NEM nép. Hanem vallás.

Jozsó_ 2019.09.06. 07:33:30

Ok, értem, hogy miért csinálják, de miért nem esik le a fejükről? Főleg mondjuk egy 3 éves gyereknek. Hozzá van ragasztva a hajához?

igazi hős 2019.09.06. 08:49:56

@consul: Napjaink haszontalan szokásai régen hasznos, néha életmentő szokások voltak. A hűtőszekrény és a mosogatógép mellett állva viccesen haszontalan az összes főzési hagyomány, de akár csak 200 éve a sivatagban fontos és hasznos volt.

HalivudEstevez · http://www.halivud.hu 2019.09.06. 08:53:27

tök jó magyarázatok, de valójában a felnőtt férfiak a fejtető kopasz foltját akarták takarni vele.

igazi hős 2019.09.06. 08:56:51

@agarik: De, nép is. Ha más joganyagból nem, a magyar zsidótörvényekből egyértelmű. De "zsidó az, akit zsidó anya szült" mondja az ortodoxia is. (Tehát mindannyian azok vagyunk, vezeti le a hívő matematikus. Aki nem értené: ha van egy zsidó, akkor az ő anyja, anyjának az anyja, stb mind zsidók voltak, egészen Éváig visszamenőleg. Ez esetben viszont minden ember zsidó. Ezzel a paradoxonnal nem illik vallásos barátainkat zaklatni.)

szvsz 2019.09.06. 08:57:17

Van egy árpádsávos-nyilaskeresztes kipám. Nem engedtek be vele a zsinagógába :(

acycloren 2019.09.06. 08:59:15

@consul: Például az iszlám ezért is értelmesebb vallás. Van sok szabályuk, amikre hülye magyarázatot adnak, de valójában praktikus oka van annak, amit elvárnak a hívőtől.
Ne igyál alkoholt. Alkoholt mondjuk sebfertőtlenítésre vagy oldószernek kellene használni, nem pedig kábítószerként. Nyilván nem egy kora középkori isten várja el ezt az emberektől.
Burkolózz be jól leplekbe, ha serdülőkoron túli nő vagy. Ahol az iszlám kialakult, ott a napsütés nagyon erős, nem jó bőrrákot kapni. De gyerekkorban fontos a csontok fejlődése érdekében napont mondjuk 15 perc napozás. Ennek ellenére elég gyakori az angolkór a muszlim gyerekek közt.
Ramadán. A böjt egészséges, lényegében egy intermittent fasting diétát folytatnak egy hónapig.
Moss fogat naponta többször. A muszlimoknak minden ima előtt ajánlatos fogat mosni, mert Allah szemében hetvenszer többet ér a fogmosás után elmondott ima. Meg a fogszuvasodást is megelőzi.
Széklet és vizeletürítés után tisztálkodni kell. Legalább háromszor megtörölni a szennyezett területet, vagy többször, de mindneképp páratlan számú alkalommal. Vízzel mosakodni még jobb. Nyilván nem Allah várja el ezt, de a tisztaság fél egészség, főleg a forróbb égövön, ahol bepállik a segg, picsa, muff , pina, fasz.
A körülmetélés is abból a korból ered, amikor még nem tudták, hogy a fitymaszűkületet tágítással is lehet kezelni, illetve hogy azért még szűk fityma esetén is lehet az előbőr alá vizet fecskendezve naponta tisztálkodni. Így inkább megelőzték az amúgy elég ritka problémát és mindenkit körülmetéltek mert Allah ezt várja el.

acycloren 2019.09.06. 09:01:49

@bkkzol: Neológok imához, zsinagógában és vallási rendezvényeken, temetésen hordják, utcán nem láttam rajtuk.

acycloren 2019.09.06. 09:08:40

@agarik: A zsidók maguk is vérségi leszármazás alapján határozzák meg, hogy ki a zsidó. Aki zsidó anyától származik, az akkor is zsidónak tekintendő, ha amúgy teljesen ateista. Anyai ágon van nyilvántartva a zsidó vérvonal.

@HalivudEstevez: Az eredeti ok valójában tényleg a napsütés, por stb. elleni védelem volt. Akinem kopasz a feje teteje és a júdeai tűző napon járkál, az bőrrákot kap.
A zsidók az ókorban még leplet, kendőt hordtak a fejükön, kb. mint ma az öbölmenti arabok.

acycloren 2019.09.06. 09:15:21

@Jozsó_: Láttam már viharos szélben kipás zsidókat, a hajukhoz volt hajcsatozva a kipa, így nem fújta el azt a szél, de azért elmozdult, kellett igazgatni. Rajtam, ami volt, az a kipa bársonyos anyagból volt belül, a bársony pedig tapad bizonyos szálirányban, a redőzöttségtől szinte rátapadt a fejemre, bár azért intenzív mozgást nem végeztem benne.

dr. mesterséges színezék 2019.09.06. 09:24:45

@erkölcsi hulla: Meg az összes többié. Amit a mi ábrahámi vallástriónk összebohóckodik, az semmiben nem különbözök a lesajnált, politeista gyerekrajzilm-alapanyagoktól.

midnight coder 2019.09.06. 09:28:06

@acycloren: Ezek a dolgok valószínûleg az akkori, évezredek alatt kialakult szokások miatt kerültek be a vallásba, valójában csak megerõsítve vele a szokásokat. A kipa fõ funkciója is az lehetett eredetileg, hogy ne kapj napszúrást. A kóser kajáé az, hogy ne egyél romlott húst. A piálás is nagyobb probléma 50 fok melegben mint -30 fokban északon. Az igazán érdekes az, amikor ezek a vallások eljutottak olyan klímába, illetve olyan korba ahol viszont már semmi értelme ezeknek a szabályoknak. Európában már nem annyira van értelme a nõk becsomagolásának. Illetve van ezeknek a dolgoknak némi hátulütõje is: az átlag arab nõn azért látszik hogy, évezredek óta nem volt szelekciós tényezõ náluk hogy hogy néznek ki a nõk...

2019.09.06. 11:23:04

Az "istenfélés" szó tökéletesen ki is fejezi a lényeget, nem csak itt, más vallásoknál is. Rettegj, félj, hagyd magad irányítani. Utóbbit persze nem a mesefigura végzi, hanem a papok, egyházi vezetők.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2019.09.06. 12:55:04

Leesett a fejéről a köpenye? :O

ételizésítő 2019.09.06. 14:17:55

El kellett volna olvasnod azt a részt is a Tórában meg a Talmudban, ami a helyesírásról szól. Pedig biztos van benne olyan, mi jár az analfabéta hülyéknek, akik mégis írással próbálkoznak.

agarik 2019.09.06. 18:15:03

@igazi hős:
@acycloren:

Nem, nem nép te sötét rasszista kretén. MITŐL lenne nép egy vallás, amibe bárki bármikor be és kiléphet? Na ugye.

Egyébként a kretén faszságod hatalmas bigott szemétség, és aszerint a római katolikus az egy FAJ, mivel mindenki akinek az apja római katolikus, az Egyház szerint rómaik katolikus.
Továbbá a muszlim is egy FAJ, mivel mindenki, aki nevezett-muszlim-ország területén születik, automatikusan muszlimnak számít, és természetesen a gyerekei is muszlimok lesznek.
A judaista faszság meg valójában úgy hangzik, hogy "mindenki aki "zsidó" anyától születik az"zsidó", de a családban a vallást az apa határozza meg, természetesen csak ha az apa és az anya sem zsidó, vagy az anya nem zsidó". Azaz a "zsidó" okfejtés szerint mindenképpen zsidó a gyerek, és leigázzák és felkoncoljáka világot ahogy Isten ígérte nekik, és éljen a holokauszt!
Szóval elmész te a jó kurva anyádba a hülyeségeddel.

Pechedre kis faszfej azt se tudod, hogy a "zsidók" szerint CSAKIS A "ZSIDÓK" származnak Ádám&Évától, a gójok azok félállatok, nem emberek, ők a pre-adamitáktól származnak szerintük (a Talmud szerint).

Én vagyok az, aki nem jó. 2019.09.06. 20:23:22

Nekem az a véleményem, hogy a befogadó nemzet (a goj jelentése) tagjai pontosan úgy emberek, mint a zsidók. Lehetnek okosak vagy hülyék, tolvajok vagy becsületes emberek, szépek vagy csúnyák. Emberek. Leben und leben lassen.

Én vagyok az, aki nem jó. 2019.09.06. 20:28:13

@acycloren: nem attól neológ valaki, hogy nem hord kipát, hanem attól, hogy tartott, élõ szokásokat és kötelességeket lesemmiz a modernség kedvéért.

agarik 2019.09.07. 13:33:00

@Én vagyok az, aki nem jó.: A nem-zsidók (gójok) SEM egy nemzet, nem egy nemzetiség, nem egy népcsoport/etnikum. Hanem sok.

Hogy az alapfogalmakat tisztába tegyük:

- judeista: a judaizmus vallás hívője
- ashkenáci: tradicionálisan judaista etnikum, eredetét tekintve KAZÁR BETÉRTEK. A ma élő judaisták többsége ide tartozik. Az etnikum tagjai mindentől függetlenül választhatnak világnézetet amúgy
- szefárd: tradicionálisan judaista etnikum, eredetét tekintve európai-észak-afrikai-közelkeleti keveréknépség. Tagjai természetesen rendelkeznek a szabad világnézethez való alapvető emberi joggal, így "zsidó"-nak (judaistának) bélyegezni őket vagy mást komoly sértés.
- héber: történelmi népcsoport, mára kihalt, etnikailag a mai palesztinok állnak hozzájuk a legközelebb
- ábrahámita: mesebeli népcsoport a biblikus vallási iratokban
- izraeli: a mai Izrael állam állampolgára világnézettől, etnikumtól, stb. függetlenül
- zsidó: a nácik által kitalált, mesebeli fajnép elnevezése.

Én vagyok az, aki nem jó. 2019.09.07. 18:08:47

@agarik: Egyáltalán nem értek egyet kioktatásával a különbözõ zsidó etnikumok meghatározását illetõen. Minden nép keverék és ez így helyes, az arabok is ('erev eleve keveréket jelent, nem baj). Nem faj a zsidóság sem, a hanem kohéziós világkép hordozója. A kazár uralkodóréteg felvette a zsidóságot, na és? Koppány is Bizáncét. NEM ÉRDEKEL, hogy milyen DNS-e van melyik zsidónak. Vagy katolikusnak. Nekem van olyan õsöm, akit pogrom hírére menekülõ zsidók dobtak fel a szekérre, kétéves ukrán kisgyerek volt, tévedésbõl elvitték. Aztán mikor kiderült távolabb, hogy nincs körülmetélve, visszaút nem volt, befogadták, bár Mariupolszkij családnéven, onnan származott. Akkor én most ukrán vagyok? akkor is ha RABBI LETT ?! A fia csak hittanár, az unokája pedig tanítónõ... Hiába no, fogyott belõlük az ukrán-zsidó hite!

gigabursch 2019.09.08. 07:56:27

@agarik: hülyének lenni emberi alapjog.

gigabursch 2019.09.08. 07:57:43

@igazi hős:
A zsidó nép, mint nép ábrahámmal és Izraeliek indul.

gigabursch 2019.09.08. 08:00:38

@dr. mesterséges színezék:
Ábrahámi vallástrió...
Ezt megjegyzem.
Találó.

gigabursch 2019.09.08. 08:06:11

@Én vagyok az, aki nem jó.:
A koppányi hülyesêget hagyjuk.
Az csak az István, a király című történelmi frédibéniben van.
Egyébiránt Koppány a salzburgi érseknek adta el magát.
Ajzony volt bizánci befolyás alatt.
Ha nincs Szent István, Trianon 900 évvel hamarabb törtênik meg.

agarik 2019.09.08. 08:59:30

@Én vagyok az, aki nem jó.: A lényeg: a "zsidó" NEM NÉP, nem etnikum, nem faj annyira, hogy zsidók sosem léteztek!

A példabeli gyerek ETNIKAILAG UKRÁN . Igen, akkor is ha rabbi lett. Ha rabbi lett, akkor A VALLÁSA ALAPJÁN JUDAISTA. Ha judaisták nevelték, de nem tartja sem a vallási, sem a kulturális hagyományokat, akkor KÖZE NINCS a judaizmushoz, vagy az askenácikhoz, stb.

És ha akik befogadták HÍVŐ NÁCIK voltak, mindössze törvényileg kerültek kínos helyzetbe, AKKOR MEG AZ VAN HOGY LEHET AZ ILLETŐ VILÁGNÉZETILEG HITHŰ NÁCI.

Ukránnak lenni NEM HIT. Csak próbálsz a rasszista, náci világképed alapján zsidó übermenschet kiáltani, és holokausztot hirdetni mindenki más ellen. Csakhogy mi nem felejtünk!

dr. mesterséges színezék 2019.09.08. 13:23:18

@gigabursch: Sajnos nem én találtam ki.
https://hu.wikipedia.org/wiki/Ábrahámi_vallások

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása