Lekvár és JAM

Magánvélemények, amiket nem szeretnék magamban tartani

A tíz misztikus szféra, a világ teremtésének tíz eszköze

8.png

Isten korlátlan. Mind időben, mind térben, szemben a teremtett világgal, melyet korlátoznak a fizikai határok. Mielőtt Isten megteremtette ezt a korlátok közé szorított fizikai világot, először megteremtette azt az eszközt, amin keresztül „limitálhatja” azt, ami transzcendens, ami örökkévaló. A korlátlanságnak ugyanis egy hátránya biztosan van, a korlátok közé szorítotthoz képest, mégpedig az, hogy nincs hova nőni, nincs hova fejlődni.

A zsidó misztika, a kabala tanítása alapján, az isteni „eszköz” melyen keresztül a végtelent határok közé „szorította” Isten, a tíz szféra, avagy tíz attribútum, melyek a világot és benne az embert jellemzik.2 Ez a tíz szféra tükröződik abban a tíz „mondásban”, mellyel Isten a világot teremtette (lásd írásomat erről ITT).3

Talán ezért is lehet, hogy a tízes szám

Isten a világot tehát tíz attribútummal, vagy ahogy a kabala nevezi szférával irányítja, mely szférák az ember esetén is megtalálhatók, hiszen a teremtés történetében azt olvassuk: „Alkossunk embert képmásunkra, hasonlatosságunk szerint”1

Lássuk csak mik is ezek a szférák:

  1. Chochmá, azaz tudás. Ez a legelső attribútum, mely tetten érhető egy gondolat vagy terv megszületésénél. Az a megvilágosodott pillanat, melyben az adott ötlet még nincs alaposan átgondolva, kidolgozva, így tehát a chochmá az intellektus alapja. A chochma segít bennünket abban, hogy spirituálisak legyünk, kreatívak és transzcendensek.
  2. Biná, azaz megértés. Ezen a ponton egy öltet vagy gondolat már kidolgozásra, formálásra kerül, azaz ez az alaposan átgondolás lépcsője, az intellektus második szintje. A biná szférája segít bennünket abban, hogy logikusan gondolkodjunk, elemezzünk és rendszerezzük magunkat és gondolatainkat.
  3. Daát, azaz bölcsesség. Ez az intellektus azon szintje, amelyen egy gondolat vagy terv szerves részünkké válik, ezáltal tényleges jelentést nyer számunkra. A daát attribútuma által válunk figyelmessé, erkölcsössé és ez az a szféra, mely a komplex gondolkodást is megadja számunkra.
  4. Cheszed, azaz jóság. Ezen attribútum által vagyunk képesek szeretni, lehetünk nagylelkűek, optimisták, társas lények.
  5. Gevurá, azaz szigor. A gevurá szférája adja a fegyelmet és fegyelmezettséget, az önmegtartóztatást. Általa vagyunk képesek komolyak lenni, elővigyázatosak és tudunk mérlegelni.
  6. Tiferet, azaz szépség. A tiferet segít bennünket abban, hogy összehangoljuk a „jóságot” a „szigorral” ezt a két egymással szemben álló attribútumot. A tiferet által vagyunk empatikusak, nagylelkűek. Ez adja az életben a kiegyensúlyozottságot.
  7. Necách, azaz kitartás. Innen fakad az elhivatottság, az élni akarás, az akadályok leküzdése utáni vágy. Általa vagyunk erősek, merészek és kitartóak.
  8. Hod, azaz ragyogás. A „ragyogásból” merítjük az alázatot, a hálát és vagyunk képesek saját önző érdekünket valami hatalmasabb alá rendelni. Általa vagyunk elhivatottak, hálásak, előzékenyek és szolgálatkészek.
  9. Jiszod, azaz alap. Az „alap” szféráján keresztül vagyunk képesek társas kapcsolatokra, önzetlenségre, lojalitásra.
  10. Málchut, azaz királyság. Ez a szféra számos funkciót lát el, többek közt általa vagyunk képesek beszélni és kommunikálni, hallgatni, megvalósítani és együttműködni.

 

Ez a tíz szféra működteti az intellektust, az érzéseket és a cselekedetet.

Az első három szint az intellektus szintjei (a kabala nyelvén mochin-nak hívják), az azt követő hét pedig jellemtulajdonságok, azaz attribútumok. A két kategória közt fellelhető egyik legfontosabb különbség, hogy míg az intellektus belső tulajdonságokra utal, addig a jellemtulajdonságokhoz szükség van egy „fogadó félre”, azaz valakire vagy valamire, amellyel kapcsolatban tudunk például jóságot vagy szigort gyakorolni.

Ezért lehet az, hogy Isten a az intellektus három szféráját a teremtés „megtervezéséhez” és a kezdeti „lökés” megadásához használta, a tényleges teremtés, már ami a spirituális és fizikai dolgokat illeti, már a másik hét szféra segítségével történt.4

Nyomj egy like-ot és kövess a Facebookon is: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/ 

  1. 1Móz 1:24
  2. Babilóniai Talmud, Chagiga traktátus 12a
  3. Széfer Jecirá 1:1
  4. Zohár, 2:161b

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr9915302786

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!