Az egyik legismertebb európai zsidó legenda a 16. századi Gólem története, ami vagy aki Prága városában segített a zsidóknak megvédeni magukat a pogromok ellen. A legenda szerint Jehuda Lőw rabbi (1512-1609), akit nevének kezdőbetűi alapján Máhárál-ként ismerünk (Moréinu HáRáv Lőw, azaz mesterünk és tanítónk Lőw rabbi) és akinek tudása és bölcsessége beragyogta az egész kontinenst, egy alkalommal agyagból készült ember figurát készített, szájába pedig, a zsidó misztika, a kabala alapján olyan pergament helyezett, melyre Isten neve volt felírva ezzel keltve életre teremtményét. Prágában nehéz idők jártak a zsidókra, II. Rudolf király ugyanis elrendelte kiűzésüket Bohémia területéről és a csőcselék rendszeresen zaklatták a zsidó gettó lakóit, nőket erőszakoltak meg és fosztogattak. A bölcs rabbi, ismerve a kabala titkait elkészítette tehát a zsidók védelmezőjét, a legyőzhetetlen Gólemet, aki vagy inkább ami segített a zsidóknak megvédeni magukat a veszedelemtől.
Lőw rabbi minden péntek délután, a szombat beállta előtt, kivette a Gólem szájából a tekercset, így az Sábátkor annak rendje és módja szerint pihent. Egy alkalommal azonban nem volt ilyen elővigyázatos, a Gólem pusztításba kezdett és csak nagy vívódás árán lehetett eltávolítani szájából az Isten nevét tartalmazó csodás pergament. A rabbi felmérve a Gólemben rejlő veszélyt, a tudatlan tárgy együgyűségét amiért nem tudja megkülönböztetni az önvédelmet az esztelen pusztítás között, örökre visszaküldte teremtményét az élettelenek közé.
Bár a Gólem legendája inkább vágyálom, „wishful thinking” volt a sok sanyargatást és pogromot átvészelt zsidók körében, akik álmodoztak egyfajta szuperhősről, aki védelmezi és megmenti őket, a koncepció ekkor már vagy kétezer éves volt.
A gólem kifejezés héberben a formátlan tömeget, alaktalan testet, káoszt, tökéletlenséget jelent. Ekként értelmezzük legalábbis abban az egyetlen esetben, amikor a Bibliában megjelenik ez a szó.1 A Talmud Ádámot, az első embert nevezi gólemnek, abban az időszakban, mielőtt még Isten lelket lehelt belé.2 Ahogy korábbi írásomban már említettem, Lőw rabbi teremtménye nem az első volt a történelemben. A híres talmudbölcs Rava is teremtett „embert”, misztikus erőket használva, melyet aztán mesteréhez, Zeira rabbihoz küldött. Rav Zeira azonban amikor néhány kérdéssel tesztelte, hogy vajon a gólem rendelkezik e intellektussal, hamar kiderült, hogy ilyesmiről szó sincsen. Visszaküldte hát a gólemet Ravahoz, aki felhagyott azzal, hogy „mesterségesen teremtsen” embert.3
A kérdés felmerül azonban, vajon gyilkosságnak számít e megölni, pontosabban az élettelenbe visszaküldeni az ilyen teremtményeket? Vajon az artificial intelligence (AI) korszakában gyilkosságnak számít e egy robot megölése?
A Bibliában azt találjuk, hogy az neveztetik embernek, aki anyától született,4 így azután egy gólem, vagy hogy mai terminusban gondolkodjunk, egy robot, még ha kiemelkedően „okos” is, nem nevezhető embernek, így megölése sem emberölés.5 Sőt, a robotok, bizonyos tekintetben még kevésbé tekinthetők „humanoidnak” a Talmudban illetve a középkori legendában megismert gólemnél, hiszen a robotok teljességgel emberi kéz munkái, „életre keltésükben” nem játszik szerepet, legalábbis nem direkt módon, isteni közbeavatkozás.
Ennek megfelelően a jövő robotjai, még amennyire hasonlatosak lehetnek az emberekhez vagy akár tudásuk és intelligenciájuk meg is haladhatja halandó emberét, a háláchá, a zsidó vallásjog szemszögéből valószínűsíthetően nem fognak emberi szerephez jutni, így nem számítanak majd a tíz zsidó férfi által alkotott minjen-ba (közösség, mely bizonyos imák elmondásához szükséges) illetve például az általuk elmondott áldás nem tud majd felmentést adni hús-vér emberek áldásmondási kötelezettsége alól.
Érdekes ténymegállapítás azonban, hogy a misztikus zsiód filozófia, mely a teremtményeket négy csoportra osztja6, az embert, aki a legmagasabb szintet képviseli a teremtett világban „medáber-nek”, azaz beszélőnek hívja. Bölcseink megjegyzik ugyan, hogy az embert az állattól valóban a beszéd képessége különbözteti meg, de csak többek közt, hiszen vannak állatok, amelyek képesek valamilyen (primitív) módjára a beszédnek. Így a „medáber” sokkal inkább kell, hogy intelligenciát, szabad döntést jelentsen, mintsem pusztán a beszéd képességét. Ennek alapján egy gólem akár „emberértékű” is lehet, legalábbis vallásjogi szempontból.7
Kövess a Facebookon is: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/
- Zsoltárok 139:16
- Babilóniai Talmud, Szánhedrin traktátus 38b
- Babilóniai Talmud, Szánhedrin traktátus 65b
- Jób 15:14, 25:4
- Tesuvot Cháchám Cvi 93.
- Domem: élettelen, Coméách: növény, Cháj: élő (azaz állat) és Medáber: beszélő (azaz ember). Lásd: Kuzári 2:8-24, Éc Chájim, Sáár Derusáj, 1. vagy Tárgum Onkelosz 1Móz 2:7-hez
- Rási magyarázata 1Móz 2:7-hez illetve Igrot Kodes Máhárás 98
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.11.14. 09:28:03
Homo fideszbirkusz 2019.11.14. 09:49:10
chrisred 2019.11.14. 09:58:21
enpera · http://c64blog.wordpress.com 2019.11.14. 10:08:25
midnightcoder2 2019.11.14. 12:38:33
Void Bunkoid 2019.11.14. 14:02:11
Örömhernyó 2019.11.14. 14:56:21
Az egész amúgy fingreszelés. Amit tilt, elutasít, helytelenít a Korán, Tóra, Biblia, azt majd legyártják a kínaiak a muszlimoknak, zsidóknak, keresztényeknek. A kínaiaknál ami pénzt hoz, annak van értelme, amiből nincs pénz, az meg értelmetlen, öncélú okoskodás.
midnightcoder2 2019.11.14. 16:48:50
Nati Walter 2019.11.14. 19:11:15
agarik 2019.11.14. 19:37:58
Vajon a robot-MI-gólem hol áll ebben a rangsorban? Had találom ki: egy gójnál azért csak jobb.