Öt étel, melyet a zsidók népszerűsítettek

Mi, zsidók, hajlamosan vagyunk azt hinni, hogy mindent mi találtunk ki, ami persze nem igaz. Van azonban öt olyan étel, melyeknek, bár kevesen tudják, de népszerűvé válásában a zsidók nagy mértékben segítettek. Nem csak az articsóka, melyet az olaszok sokáig jellemzően „zsidó ételként” tartottak nyilván, mert népszerűsítésében a kontinensen élő zsidók nagy szerepet játszottak és nem is csak a padlizsán, mely zsidók közvetítésével jutott el Spanyolországba, ezzel később, a kikeresztelkedésre kényszerült zsidók baja meg is gyűlt, az  őket üldöző inkvizícióval.

Narancsligetek Európában 

Képtalálat a következőre: „orange orchard”

Talán kevesen tudják, de a zsidók sátoros ünnepe, a Szukot, melynek egyik fontos ünnepi kelléke egy etrognak (Citrus medica) nevezett citrusfajta, nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a sokkal népszerűbb (és egyébként finomabb) narancs termesztése elterjedjen a kontinensen. A Római Birodalom bukása után a dél-Európában élő zsidók jelentős része foglalkozott citrusfélék termesztésével és amikor arab kereskedők Kínából és Indiából behozták a narancsot, a zsidó termesztők azonnal felvették a narancsot termelői „palettájukra”.

A narancs, talán édeskés azonban jellegzetesen citrusos íze miatt, hamar a szefárdi (keleti) zsidó gasztronómia kedvelt alapanyagává vált, a narancstermő ligetek jellemzően a nagyobb zsidó közösségekkel bíró települések mellett jelentek meg. Ezután már szefárdi zsidók voltak, akik a gyümölcsöt dél-Amerikába és a karibi térségbe is eljuttatták.

Az újkori Angliában is leggyakrabban utcai zsidó kereskedők árulták a gyümölcsöt, egy a 19. század közepén, a londoni szegénységről megjelent írásban Henry Mayhew arról tanúskodik, hogy „a narancskereskedelmet szinte kizárólag zsidó fiúk végzik, akik folyamatos mozgásban vannak az utcai bandák atrocitásai elől.”1

Paradicsom az orvoslásban 

Kapcsolódó kép

A paradicsom az amerikai kontinensről, spanyol hódítók segítségével került Európába a 16. században, sikere először nem nyugaton, hanem az Ottomán Birodalomban kezdődött, ahol gyorsan felismerték a zöldség gasztronómiai előnyeit.

Nyugaton a növényt sokáig fogyasztásra veszélyesnek, sőt, mérgezőnek, gondolták, így maximum dísznövényként tartották.

Kevesen tettek annyit a paradicsom egészségre gyakorolt hatásának népszerűsítéséért a nyugati világban, mint Dr. John de Sequeyra, egy zsidó orvos aki a 18. században Virginia államban praktizált és kezelte Thomas Jefferson édesapját. Az elnök betegeskedő apjának de Sequeyra ajánlotta a vitaminokkal teli paradicsom napi fogyasztását, tanácsa annyira megtetszett az elnöknek, hogy ő is nyilvánosan kezdte fogyasztani az egészséges zöldséget.2 

A kávé elterjedése nyugaton

Kapcsolódó kép

Az Etiópiából származó kávé a Közel-Keleten nagy népszerűségnek örvendett már a középkorban. Zsidó kereskedők élen jártak az értékes és ízletes kávé Európába való eljuttatásában. Az első kávéházak az olasz városban, Livornoban nyíltak 1632-ben, melyeket hamarosan továbbiak követtek, zsidók, törökök és örmények segítségével Hollandiában és Franciaországban. Anglia első kávéházának alapítója is zsidó volt, akit egyszerűen csak „Jákob a zsidóként” ismertek. Ő nyitotta meg a szigetország első ilyen jellegű intézményét 1650-ben Oxfordban. Négy évvel később egy újabb kávéház nyílt nem messze az elsőtől, a szintén zsidó Criques Jobson jóvoltából.

A vanília esszencia

Képtalálat a következőre: „vanilla sticks”

Ennek az igen értékes fűszernövénynek, mely Mexikóból származik, az azték és totonac indiánok régóta nagy hasznát vették és nem csak íze, de illata miatt is nagy népszerűségnek örvendett. Azonban ahhoz, hogy a vanília igazi nemes íze kiteljesedjen, szükséges némi szakértelem. Az amerikai kontinens őshonos indiánjai ismertek egy főzési eljárást, mely a „legtöbbet hozta ki” a vaníliából, azonban azt nem tudatták a fűszer gyorsan Európába is eljuttató hódítókkal. Néhány zsidó kereskedővel azonban, ki tudja miért, megosztották féltve őrzött titkukat.

Zsidók, akik közt egyaránt megtalálhatók voltak szefárdi (keleti) zsidók és kényszerűségből kikeresztelkedettek, ún. marannók, gyakran szolgáltak tolmácsként az őshonos lakosság és a hódító spanyolok, hollandok és angolok között. Az első, nem őshonosok által végzett vanília feldolgozó eljárást egy zsidó testvérpár, David és Rafael Mercado dolgozta ki a mai francia-Guianán található cukor ültetvényen. Mivel a hatóságok nem engedték számukra a cukorhoz szükséges növény termesztését, figyelmüket a lényegesen nehezebben termeszthető vaníliára összpontosították.

A vanília európai kereskedelme szintén szefárd és áskenázi (európai) zsidókhoz köthető, akik féltve őrizték a feldolgozási eljárás titkát és csak évtizedekkel később, az 1800-as években sikerült franciáknak is kidolgozniuk a vanília termesztésének és az esszencia főzésének az eljárását, megtörve ezzel a zsidók vanília dominanciáját.

A kiwi „feltalálása”

kiwi.jpg

Frieda Caplan nevéhez fűződik ennek a különös gyümölcsnek nyugati elterjesztése a 20. század közepén. Caplan az édesapja által Los Angelesben működtetett zöldség és gyümölcs nagykereskedésben dolgozott és mint orosz zsidó bevándorlók szoros családi kötelékben éltek. Frieda azonban a hatvanas években saját üzletet nyitott, mely kifejezetten az egzotikus gyümölcsök amerikai importjára specializálódott.

Egyik első ügyfele egy Salt Lake Cityből származó kereskedő volt, aki nemrég tért vissza Új Zélandi útjáról, ahol volt szerencséje megkóstolni az ott „kínai egresnek” nevezett gyümölcsöt. A kuncsaft Caplan bízta meg, hogy hozasson a különleges csemegéből az Államokba, de Caplan eleinte nem hitt annyira az üzletben, hogy nagy tételben szállítson. Később azonban ő lepődött meg leginkább a gyümölcs népszerűségén. A fura csemege a „kínai egres” helyett a kiwi nevet kapta Caplantól, melyből alig húsz év elteltével, 1986-ban, már több tízezer tonnát tudott értékesíteni.  

 Kövess a Facebookon is: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/

  1. Henry Mayhew: Londoni munkások és londoni szegények, 1861
  2. Robert Shosteck könyve, melynek címe: Dr. John de Sequeyra: The Portuguese-Jewish PHysician of Colonial Williamsburg, 1971

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr3515434528

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Attilajukkaja 2020.01.29. 13:22:57

Azt hittem, a bagelről meg hasonlókról lesz szó, nem arról, hogy a zsidók minek az elterjesztésében vettek részt. Mert akkor még lehetne beszélni másról is.

Alick 2020.01.29. 14:06:36

A mákos sütik is tudtommal nagyrészt zsidó eredetűek.

Attilajukkaja 2020.01.29. 14:19:07

@Alick:
New Yorkban biztosan. Lehet, hogy K-Európában is jiddis eredetűek?

Muhammad Balfas 2020.01.29. 14:49:53

Téliszalámi..Pick,Hertz..Bár tuti nem kóser..:)

Attilajukkaja 2020.01.29. 14:58:02

@Muhammad Balfas:
Az, hogy egy cég tulajdonosa zsidó vagy sváb származású, szerintem még nem jelent semmit. A Picket vagy a Hertzet amúgy sem sok országban ismerik.

Muhammad Balfas 2020.01.29. 15:03:02

@Attilajukkaja: Mindenesetre az ő közvetítésükkel terjedt el az olasz típusú szalámi az országban..

szánmonoxid 2020.01.29. 15:28:08

Vajon az angol nyelvű cikkek ellopását, szarul, pocsék helyesírással való "lefordítását" és aztán saját cikként feltüntetését is a zsidók terjesztették el?

szánmonoxid 2020.01.29. 15:29:40

@Attilajukkaja:
Ezen a néven legalábbis, mert ezek a magyar gyártók vezetéknevei.

Boar. 2020.01.29. 15:35:46

Sorban áll:
-A zsidók fedezték fel a tüzet
-A zsidók jöttek le először a fáról
-A zsidók jártak először kétlábon

Attilajukkaja 2020.01.29. 15:38:08

@Muhammad Balfas:
"az ő közvetítésükkel terjedt el az olasz típusú szalámi az országban."
Nem tudom, de ezt el tudom fogadni.

@szánmonoxid:
"ezek a magyar gyártók vezetéknevei."
Tudom. :o)
Ha csak Magyarországról van szó, akkor el is fogadom. De biztos, hogy ezeket a termékeket ők találták ki?

szánmonoxid 2020.01.29. 16:13:22

@Attilajukkaja:
Ezeket igen, leginkább a fűszerezést meg a szárítási eljárást és a nemespenészelést, de nem véletlenül nevezik olasz típusú szaláminak ezt a fajta szalámit.

Örömhernyó 2020.01.29. 16:19:37

@Alick: @Attilajukkaja: A mákos sütemények az indiai, perzsa, török, örmény stb. konyhából jöttek. Lehet, hogy a zsidók is csinálták, de a törökök, örmények is.
Ezek a posztban szereplő példák sántítanak. A paradicsom elterjesztése a törökök érdeme. Hogy egy amerikai zsidó orvos miatt terjedt volna el, az vicc. Közben a törökök már javában használták, közvetítésükkel terjedt el Európában.
A kávé is esetleg Angliában zsidó

Örömhernyó 2020.01.29. 16:22:53

@Örömhernyó: A kávé esetleg Angliában zsidó tulajdonú kávéházakban jelent meg először, de máshol Európában azért szerintem nem ez volt a helyzet.
A poszt esetleg angol nyelvterületre igaz megállapításokat tartalmaz.
Az igaz, hogy sok keleti fűszert, gyümölcsöt kereskedők terjesztettek el, köztük meg sok volt a zsidó. Hát így.

Attilajukkaja 2020.01.29. 16:31:44

@szánmonoxid:
"Ezeket igen"
Nem értek hozzá, csak azt tudom, hogy máshol is készítenek szalámikat. De a nemespenész mindenhol egyedi, ezért elfogadom, hogy a Pick és Hertz is az.

@Örömhernyó:
"A mákos sütemények az indiai, perzsa, török, örmény stb. konyhából jöttek. Lehet, hogy a zsidók is csinálták, de a törökök, örmények is."
Köszi az infót. De miből derül ki, hogy honnan erednek? Talán sehonnan. :o)

"A paradicsom elterjesztése a törökök érdeme. Hogy egy amerikai zsidó orvos miatt terjedt volna el, az vicc."
A paradicsom az amerikai kontinensről jött Európába és máshova is. Nem tudom, milyen "bizonyítékok" állnak rendelkezésre arra, hogy ki és mikor terjesztette el a világban.

"Közben a törökök már javában használták, közvetítésükkel terjedt el Európában."
De oda honnan került?

szánmonoxid 2020.01.29. 17:04:32

@Örömhernyó:
Igen, mondjuk az amerikai eredetű paradicsom amerikai elterjesztését a zsidókra fogni legalábbis vicces.
Persze lehet, hogy a zsidók vitték az indiánokat is Amerikába, és adták nekik a paradicsommagokat.

@Attilajukkaja:
"De oda honnan került?"
A cigány származású Kolompos (szül.: Kolompár) Kristóf lopta nekik Amerikából, amikor egy Sánta Maris nevű hajóra szegregálták a gyöngyöspataiak. Először vértezsvírének, Orbán (szül.: Orsós) Viktornak akarta eladni, de aztán a szegregációs kompenzáció miatt összevesztek, és inkább a törököknek adta.

Attilajukkaja 2020.01.29. 17:09:03

@szánmonoxid:
"lehet, hogy a zsidók vitték az indiánokat is Amerikába"
Ez tényleg viccesen hangzik, de hogy a zsidók aktívan kereskedtek afrikai rabszolgákkal, az biztos.

"A cigány származású Kolompos (szül.: Kolompár) Kristóf lopta nekik Amerikából"
Ez nem vicces!

Weißkopf 2020.01.29. 17:39:52

Citrus medica a magyar nómenklatúrában keserű citrom, citronátcitrom, cedrátcitrom, Lima-citrom, citronád (Priszter Szaniszló: Növényneveink, 1998).

Muhammad Balfas 2020.01.29. 18:10:59

@Örömhernyó: Bécsben egy Diodato nevű olasz nyitott először kávéházat a 17. században..

szánmonoxid 2020.01.29. 19:48:09

@Attilajukkaja:
Szerintem se, de ezt mondd a cigányoknak.
Ugyebár nem én írtam annak a cigánynótának a szövegét, hogy:

"A cigányok úgy élnek, ha nem lopnak, cserélnek.
Cserélik a lopott lovakat, isszák a jó borokat."

Ahogy azt sem, hogy Kolompos Kristóf fedezte fel Amerikát. Ezt egy Cigány népmesék c. könyvben olvastam. Valahogy úgy hangzott, hogy megkérdezik az ingyánok a parton kikötő hajóst, hogy:
- Oszt mégis ki maga?
- Kolompos Kristóf vagyok.
- Hát akkor fel vagyunk fedezve!
(A hát helyett a hej, de autentikusabb lett volna, az tény, merthogy a cigány kutyája is úgy ugat, hogy Hej, de vaú!)

Másrészt a sztereotípia sohasem alaptalan. Még ha ez a szélsőséges cigányvédőknek nem tetszik is. De nekik - neked is - le lehet költözni néhány évre Gyöngyöspatára, és majd 2022-ben, 2 év folyamatos ott élés után nyilatkozni, hogy mennyire alaptalanul fajgyűlölőek a helyiek.
Elsőre elgondolkodnék a helyedben azon, hogy amikor panaszkodnak a cigányok, hogy az iskolában a cigányvécé le van fosva, vajon ki fosta le, amikor oda csak ők járnak, és vajon ez alapján miért nem engedik be őket a magyarok vécéjébe.
Bár persze én is hallottam már az Alföldi új fejlesztéséről, az önlefosó vécéről, de azt nem tudtam, hogy a gyöngyöspatai általános iskolában állították fel az első kísérleti példányokat. Eddig az Alföldinél sem tudtak róla.

Piri és Barkas 2020.01.29. 19:59:30

A paradicsom bizonyítottan Amerikából jött. Nem hiszem. hogy a zsidók játszottak volna ebben a történetben bármilyen szerepet is. Ez nettó hazugság szerintem. Az viszont igaz, hogy az Oszmán birodalomban előbb terjedt el, mint nyugaton. Amúgy 1795-ből van az első magyar szakácskönyv (Simai Kristóf) amely már tartalmazza a paradicsomos ételeket is itthon. Európában az elsők a spanyolok, portugálok, olaszok voltak. Az említett zsidó amerikai orvos tehát jócskán elkésett a népszerűsítéssel. Európában már kajálták a parit rendesen ekkorra.

Piri és Barkas 2020.01.29. 20:05:51

@Boar.: De legalább a nullát (0) az indiaiak találták fel !!! Ez bizonyított és nem megkérdőjelezhető. Mondjuk erről a dákok és a ősmorvák, ja bocs. románok és szlovákok is lecsúsztak már ....
Amúgy értem a malíciát, de szerintem ez a cikk nem akarta ezt sugallni, csak lefordított egy ostoba angol nyelvű bullshitet. Szóval never mind. Take it easy pls.
A zsidó tényleg egy tehetséges és klassz nép, de nem istenek és nem jobbak senkitől sem.

élhetetlen 2020.01.29. 21:50:55

@Attilajukkaja: “De biztos, hogy ezeket a termékeket ők találták ki?”. A cikkben szó sem volt kitalálásról/feltalálásról, terjesztésről, csak népszerűsítésről.

élhetetlen 2020.01.29. 22:26:51

@szánmonoxid: Most egy kis lelki élet, bár nem hiszem, hogy érdekel. “hogy amikor panaszkodnak a cigányok, hogy az iskolában a cigányvécé le van fosva, vajon ki fosta le, amikor oda csak ők járnak, és vajon ez alapján miért nem engedik be őket a magyarok vécéjébe”. Te biztosan úgy pottyantál a világra, hogy mindent ismertél, és mindent készség szinten használtál. Ezzel nem mindenki van így, tehát helye van a nevelésnek, akár az iskolában is. Akinek csak budija van otthon, az nem taníthatja meg a gyereket a wc lehúzására, és a wc kefe használatára. Ezek a gyerekek nem egymással akarnak kitolni, csak ismerethiányosak, amely ismereteket diszkréten át lehet adni. És, ha még egy fél vödör vizet is betennének egy gyorsfelmosóval, és megmutatnák, hogyan lehet kifektetni, felmosni vele, összecsukni, lehet, hogy más lenne a helyzet. Egy olyan faluban nőttem fel, nagyon régen, ahol a postán, a tanáriban, a tanácsnál, és a gyógyszertárban volt csak vezetékes telefon. Az egyik tanár összehozta, hogy minden gyerek telefonált a postahivatallal. Hogy veszem fel, hogy bontok, hogyan kezdeményezek hívást, pedig elintézhette volna azzal, hogy ezek hülyék, még telefonálni sem tudnak, vagy ez a szöveg várt volna rájuk, mikor középiskolába kerülnek, ahol van a folyosón egy nyilvános telefon, és valaki észreveszi, hogy nem tudnak mit kezdeni vele. Szóval felsőbbrendűséged tudatában azért próbáld meg átgondolni ezt.

szánmonoxid 2020.01.29. 22:55:50

@Piri és Barkas:
A törökök annak idején felvilágosult nép voltak, átvették a tudomány vívmányait, sőt, maguk is fejlesztettek ki dolgokat (kínzóeszközök területén pl. nagyon a topon jártak).
A kukorica sem véletlenül törökbúza Erdélyben.
Valószínűleg a paradicsomot és a paprikát is ők hozták Magyarországra az 1500-as évek második felében, szóval Egerben akár már főhetett is gulyásleves 1552-ben, persze krumpli nélkül, mert azt csak az 1700-as évek közepe táján kezdték el Magyarországon fogyasztani.

A cikkel ellentétben a krumplit (potatl) tartották mérgezőnek Európában, és termesztették dísznövényként, nem a paradicsomot (tomatl - biztos összekeverte a nevüket az angol cikk alapján, mert az ingyán névhez képest csak az utolsó betűből lett o mindkettő esetében), mert a bogyóját próbálták megenni, ami tényleg mérgező. Csak később jött az infó, hogy az ingyánok a gyökerét eszik.

"csak lefordított egy ostoba angol nyelvű bullshitet" - még ha lefordította volna. De inkább leferdítette.

@Boar.:
Szerintem te nem lelkesedsz nagyon a zsidókért. :-)

@élhetetlen:
Mindent ugyan nem ismertem egyből, de mire iskolába kerültem, már tudtam, hogy a vécét nem fossuk össze, és hogy mire szolgál pl. a lehúzó meg a vécékefe. Az óvoda egyébként már vagy 10 éve kötelező, tehát biztosan megtanították őket, még iskoláskor előtt. Csak hát leszarták azt is, ahogy a vécét.

"ha még egy fél vödör vizet is betennének egy gyorsfelmosóval, és megmutatnák, hogyan lehet kifektetni, felmosni vele, összecsukni, lehet, hogy más lenne a helyzet"
Valóban más lenne, akkor a vödröt is összefosnák.
Itt nem azzal van a baj, hogy ne tudnák, hogyan kell, hanem azzal, hogy szarnak az egészre. Ez esetben szó szerint.
De semmi akadálya, hogy járasd oda a gyerekedet, ha van. Magyarországon szabad iskolaválasztás van. 2 év múlva várom a véleményedet.

Tudod, én sem vagyok híve annak, hogy valakit csak amiatt üldözzünk/gúnyoljunk, mert ilyen vagy olyan bőrszínű, vallású stb. Éltem Amerikában, dolgoztam mindenféle nációval, semmi baj nem volt velük.
Viszont kurvára utálom azt a szemforgatást is, amit a magukat liberálisnak mondó álliberálisok csinálnak, hogy tagadjuk le a nyilvánvaló problémákat is, ha azt mondjuk cigányok/zsidók/pirézek/faszomtudjakik csinálják, akik valamiért hátrányos helyzetben vannak - holott erről a hátrányos helyzetről nagyrészt saját maguk tehetnek, mert pl. bár az iskola is kötelező és ingyenes lenne, nem járnak be. A gyöngyöspatai cigánygyerekek nem azért nem tanultak meg 8 év alatt olvasni, mert szegregált oktatás volt, hanem mert be sem jártak az iskolába (állítólag volt, akinek 100 nap hiányzása volt, az iskola nincs 200 nap/tanév). A hülye tanár meg nem ment ki házhoz.
Tudod, ha a hírekben bizonyos bűnesetekről van szó, az Index és társai illedelmesen elhallgatják, ha cigány az elkövető (érdekes módon ha cigányok ellen követnek el valamit, akkor mindig megemlítik a nemzetiséget), de az ország lakosságának 99%-a véletlenül helyesen tippeli meg, hogy kik lehettek (a lottószámokat véletlenül csak ezermilliomod rész, azért van csak sok hetente nyertes)
Aztán pár nappal később persze a másik oldali sajtó, kurucinfó stb. lehozza, és az esetek 100%-ában bebizonyosodik, hogy nem tévedtek.
Nos, az embereknek ezekből, ebből a hozzáállásból van kurvára elegük.
Ha Amerikában, ahol azért elég magas fokon van a szemforgatás ezen a téren is, le lehet írni, hogy az elkövető néger vagy latin-amerikai, netán indián, akkor nálunk miért is nem?

Boar. 2020.01.29. 23:50:34

@szánmonoxid:
Két zsidó nagybátyám van, semmi bajom a zsidósággal.
Én ezért a blogért meg a diszzsidókért nem lelkesedem.

élhetetlen 2020.01.30. 00:10:14

@szánmonoxid: Belátom, esélytelen vagyok veled szemben a vitában. Te tudod, hogy a cigány gyerekek azért fossák le a wc-t, hogy ez kellemetlen legyen a társaiknak. (Vagy már 6 évesen tudják, hogy a lefosott vécéért majd perelhetik az államot). Jaj. “holott erről a hátrányos helyzetről nagyrészt saját maguk tehetnek, mert pl. bár az iskola is kötelező és ingyenes lenne, nem járnak be.”. Egy hat-hét éves gyerek miről tehet? Persze, te már 6 évesen tudtad, mitől függ a jövőd. A családod nem is szólt bele, hogy mit csinálj. Aki meg nem tudja, és nem segítik át az első három éven, hogy megtanuljon értően olvasni is, annak annyi, mert mire ezt felfogja, már régen lemaradt, minek menjen be, ha úgy sem érti, hogy miről beszél a tanár? Ennyi ésszel, amennyi neked van, ezt azért átládhatnád. Ezt már többször írtam, hogy a hátrányos helyzetűeknek délutáni korrepetálás is kéne, olyan pihent tanárokkal, akik ugyan a wc-t sem szarják le, de a gyerekeket sem. Valahol el kellene kezdeni, de nem ott, ahol te befejezted.
Csak azzal van bajod, hogy nem nevezik meg a bűnözők származását? Attól mi változna? Most megint köpködik Sorost, mert mint az Origó ferdített/fordított, “bűnözőket képezne ki”. Ha katonákat képeznek ki, az azt jelenti, hogy katonává képezik ki őket, ha van valami közöd a magyar nyelvhez. Az Origo nagyot dobott, Soros “bűnözőket képezne ki”. JÓ! És azzal mi lenne a gond, ha valaki azért ül, mert hatezerért leütötte a szomszédját, az találna egy olyan szakmát, amivel többet kereshet, és megtanulhatná. Ha csak a negyede, fele az elítélteknek megváltozna, már jól állnánk. Ezek az ötletek neked nem jönnek be, elég az elítélés.

szánmonoxid 2020.01.30. 01:42:07

@élhetetlen:
Nem. Azért fossák le, mert semmi fegyelmet és kultúrát nem tanulnak otthon.
Ha a gondnok lemosatná velük, amit összefostak, akkor meg vagy megvernék, vagy feljelentenék, hogy rasszista, mert szart mosat a cigánnyal. A hozzád hasonló barmok meg arra is ugranának, mert jaj, szegény cigányok, hogy megalázzák őket, arról persze nem esne szó, max. a jobboldali médiákban, hogy a saját szarát mosatnák fel vele, nem másét.
(Remek példa most Csenyéte, ahol megfenyegetik a mentőket, aztán még nekik áll feljebb, hogy nem mentek oda, csak rendőrrel. Persze az Index is kapásból ugrott, hogy jaj, a kedves cigányok, biztos csak félelmükben meg idegességükben mondtak ilyet. A mentős meg jogosan nem szeretné, hogy pár cigány idegességében megkéselje. Talán majd megtanulják, hogy nem úgy kell mentőt hívni, hogy "ha nem érsz ide 2 perc múlva, geci, elvágom a torkod". Ha meg nem, akkor pusztuljanak.
Mellesleg a napokkal később megkérdezett mentősök 100%-a értett egyet azzal, hogy oda csak rendőri kísérettel szabad egy ilyen után bemenni. Már csak azért is, mert ha megkéselik a mentőst a kedves cigány barátaid, akkor a többi emberért sem tud kimenni a mentő, mert nem lesz benne ember, aki vezesse, meg aki a többi beteget ellássa.)

Vissza Gyöngyöspatára.
Járnak oda egyébként 16-17 évesek is, lehet, hogy még alsó tagozatba, de járnak.
És igen, én 6 évesen sem fostam le a vécét, de már 3 évesen sem. Még ha felétek ez ritkaságszámba megy is, felénk ez volt a megszokott, senki nem fosta le, nemcsak én.

És itt nem a 6-7 évesekről volt szó, hanem a gyöngyöspatai cigányokról en bloc. Igen, a szülő felelőssége is. De az iskoláé semmiképp. Ahogy az államé sem.
A 3 év alatt megtanulhatott volna olvasni, de akkor sem járt be az iskolába. Ez kinek a felelőssége is? Ha meg rendőrrel vitetik be, akkor megint rasszizmust üvöltenek a hozzád hasonló észlények. Egy ilyen gyereket jogosan le sem szarnak a tanárok, mert csak időpocsékolás a velük való foglalkozás. Sőt, ha egyest ad neki, akkor meg bemegy a cigány szülő, és megveri tanárt.
Ha jól emlékszem, Sorost sehol sem említettem, ez a te elmebajod.
Persze, nyilván az is az állam vagy az iskola hibája, hogy a cigányból rabló, gyilkos vagy a kettő együtt lesz. Az elmeorvos látott már? Mert nagyon rászorulnál.
A szakma megtanulásához meg kell akarat. Ez az, ami a cigányokban nincs.
A kormány, amit egyébként utálok, most pont oktatást kínál fel a cigányoknak, hogy tudjanak utána dolgozni. De valahogy nem akarják, nekik a pénz kell.
Ha netán megkapnák a pénzt, az kb. 1 hét alatt menne el a kocsmába meg a játékgépekbe. Esetleg vennének egy szakadt Suzukit, amivel, mivel vezetni nem tudnak, de vagánykodni akarnak, meg hát a kocsi nem jogsival megy, hanem benzinnel, megölnének még néhány embert az úton, és ha szerencséd van, nem téged, jobb esetben csak saját magukat.

Neked nagyon fáj a gondolkodás, azért nem szoktál?

Attilajukkaja 2020.01.30. 09:24:05

@szánmonoxid:
"ezt mondd a cigányoknak."
Tényleg ekkora belső kényszert, ellenállhatatlan vágyat érzel arra, hogy egy zsidók által népszerűsített ételekről szóló poszt alatt is cigányozzál?

"hogy Kolompos Kristóf fedezte fel Amerikát. Ezt egy Cigány népmesék c. könyvben olvastam."
Az ő szájukból ez már tényleg viccesen hangzik.

"Másrészt a sztereotípia sohasem alaptalan."
Elhiszem, de attól még nem idevaló, szerintem.

"Még ha ez a szélsőséges cigányvédőknek nem tetszik is."
Nem kell ahhoz szélsőségesnek lenni, hogy valakinek ne jöjjön be, ha egyesek CSAK sztereotípiákban tudnak gondolkodni.

"neked is - le lehet költözni néhány évre Gyöngyöspatára"
Köszi, de az ilyen olcsó demagógia már kicsit uncsi. A poszt amúgy sem erről szól!

"elgondolkodnék a helyedben"
Majd eldöntöm, min gondolkodjak el. Én sem adok neked felesleges "jótanácsokat".

@élhetetlen:
"A cikkben szó sem volt kitalálásról/feltalálásról, terjesztésről, csak népszerűsítésről."
Igen, megértettem, ezért is írtam az első hozzászólásomban, hogy kicsit csalódtam a cikk tartalmában. Mert így viszonylag nem sok értelmét látom annak, hogy azt boncolgassuk, melyik kereskedő csoport által lett ismertebbé ez vagy az az étel. Persze lehet, hogy van, aki ezt is érdekfeszítőnek tartja. Én a cím alapján másra számítottam.
Amúgy mi a különbség a te fogalmad szerint a terjesztés és a népszerűsítés között?
A cigánygyerekekkel kapcsolatos kommenteddel abszolút egyetértek.

Attilajukkaja 2020.01.30. 09:36:35

@Piri és Barkas:
"A paradicsom bizonyítottan Amerikából jött. Nem hiszem. hogy a zsidók játszottak volna ebben a történetben bármilyen szerepet is. Ez nettó hazugság szerintem."
Ki tudja? Hogy Amerikából jött, az tuti, de hogy pontosan kik terjesztették el Európában, annak utána kellene nézni. Több tudományos cikk is leírta már, hogy nem Kolumbusz volt az első, aki Amerikában járt, de hogy előtte vagy utána kik terítették sikeresen elsőként szét Európában a csokit, a krumplit, paradicsomot, kukoricát stb., az egy más kérdés.

élhetetlen 2020.01.30. 18:05:20

@Attilajukkaja: “lehet, hogy van, aki ezt is érdekfeszítőnek tartja”. Nézzünk szembe a tényekkel, egy csomó portálon a cikkek fele, kétharmada nem érdekfeszítő. A lekvaresjam.blog.hu még a szórakoztatóbbak közé tartozik szerintem. Hogy mi a különbség a terjesztés és a népszerűtés között? Inkább példával. Egy kereskedő vesz valami ismert gyümölcsöt, és a szállító azt mondja, olcsóbban adja, ha vesz mellé egy még kevésbé ismertet is, mert azt senki nem keresi, kéri. A kereskedőnek így is megéri, jöhet. Két lehetőség, az ismeretlent leteszi a bolt sarkába, aztán veszik, vagy nem, de ez már terjesztés. Ha úgy látja, hogy ebben van lehetőség, akkor, mint újdonságot középre rakja, párat feldarabol, kóstolót ad, de akár a bolt előtt egy ember is kóstoltathat. Ez a népszerűsítés. Nem gondoltam ennél bonyolultabb dologra.
“A cigánygyerekekkel kapcsolatos kommenteddel abszolút egyetértek.”. Örülök, köszönöm!

szánmonoxid 2020.01.31. 00:05:06

@Attilajukkaja:
Tanulj meg rendesen magyarul.
Az nem cigányozás, ha valaki leírja a cigány szót. Az lenne az, ha szidnám őket, hogy büdös cigány vagy ilyesmi. Olyat meg nem tettem.

Én nem ítélek el cigányt csak azért, mert cigány, de aki megérdemli, azt viszont el kellene ítélni a hozzád hasonló elvtelen jogvédőknek is. Az, hogy nem teszitek, sokkal inkább cigányozás, mint aki a cigány szót leírja.
Más kérdés, hogy ha ismeretlen cigányokkal találkozik az ember, inkább átmegy az út túloldalára. Ezt neked is javaslom, nem előítélet, elővigyázatosság.

Ja, hogy cigányok szájából vicces, de ha én mondom, nem?
Nem vagy te fajgyűlölő, de legalábbis kettős mércét használó?

"Köszi, de az ilyen olcsó demagógia már kicsit uncsi."
Igen, ahogy a tiedéhez hasonló hozzáállás is. A Rózsadombról (képletes hely, azt jelenti, onnan, ahol cigányokat csak a tévében meg az Indexen látsz) papolni azoknak, akik a cigányokkal élnek együtt, nem kicsit szánalmas. Hidd el, ők nem alaptalanul nem szeretik a helyi cigányokat, nem pusztán azért, mert cigányok.

"nem Kolumbusz volt az első, aki Amerikában járt"
Ahol a vikingek jártak, Kanada északkeleti részén, ott nemigen termett a jegesmedvén kívül semmi. Az meg nem paradicsom. Európában bizonyítottan a törökök terjesztették el (a török neve alapján valószínűleg egyenesen a spanyoloktól vették át, de a spanyolok valamiért nem szerették). Ahogy a paprikát is.
A csokit a spanyolok, a kukoricát az angolok, keleten (Magyarországon is) a törökök (Amerika felfedezése táján és kicsivel utána volt a legnagyobb a török birodalom, és kereskedtek is mindenkivel), a krumplit, jóval később, a franciák (ők jöttek rá vagy 200 év elteltével, hogy van ehető része is).

Attilajukkaja 2020.01.31. 14:17:35

@szánmonoxid:
"Tanulj meg rendesen magyarul."
Aki ilyen paranccsal kezdi a mondandóját, az annyit is ér! Egy zsidó ételek terjesztésével foglalkozó blogon hoztad be a gyöngyöspatai cigányok ügyét, teljesen feleslegesen.

"Az lenne az, ha szidnám őket, hogy büdös cigány vagy ilyesmi. Olyat meg nem tettem."
Dehogynem! A lenézés és a sztereotípiák szajkózása ugyanaz. Főleg, ha egy ilyen blogon teszed.

"neked is javaslom, nem előítélet, elővigyázatosság."
Kértem, hogy a "jótanácsaidat" tartsd meg magadnak. Látom, nem nagyon megy.

"hogy cigányok szájából vicces, de ha én mondom, nem?"
Pontosan! Ha egy cigány mond magáról vicceset, az önirónia. ha te, az gúnyolódás.

"Nem vagy te fajgyűlölő, de legalábbis kettős mércét használó?"
Melyik fajra gondolsz? Az emberire?

"Ahol a vikingek jártak, Kanada északkeleti részén, ott nemigen termett a jegesmedvén kívül semmi. Az meg nem paradicsom."
Ki beszélt a vikingekről a paradicsom kapcsán? Mármint rajtad kívül?

"Európában bizonyítottan a törökök terjesztették el (a török neve alapján valószínűleg egyenesen a spanyoloktól vették át, de a spanyolok valamiért nem szerették)."
És ők honnan ismerték meg? Kiktől?

@élhetetlen:
"egy csomó portálon a cikkek fele, kétharmada nem érdekfeszítő. A lekvaresjam.blog.hu még a szórakoztatóbbak közé tartozik szerintem."
Én is azért szoktam olvasni, mert általában érdekel a felvetett téma. De attól még csalódtam a posztban, mert mást vártam. Ez persze lehet az én hibám, de csak ennyit akartam mondani.

"Egy kereskedő vesz valami ismert gyümölcsöt, és a szállító azt mondja, olcsóbban adja, ha vesz mellé egy még kevésbé ismertet is, mert azt senki nem keresi, kéri."
Ez tényleg egy mai marketing fogás. Gondolod, hogy már a zsidó kereskedők is alkalmazták annak idején? Mert akkor elfogadom.

élhetetlen 2020.01.31. 20:02:52

@Attilajukkaja: “Gondolod, hogy már a zsidó kereskedők is alkalmazták annak idején?”. Nem tudom, de gondolom, és nem csak a zsidó kereskedőkre kihegyezve. Az árukapcsolást nem a marketingesek találták ki. Csak a fantáziám mozog. Mondjuk egy falusi állatvásár, öt hízó, és egy fele akkora, mint a többi. Valakinek kellene a négy nagy, az eladó meg tudja, hogy, ha ottmarad a kicsivel, akkor egy hétig is tarthatna a vásár, akkor sem nézne rá senki. Viheted őket, ha viszed a kicsit is. Valaki biztosan megveszi mind az ötöt. És ez bármire működhetett több száz éve is. A kóstoltatás. Egy görög olajbogyó árus a hordóit nem a pult mögött tartja az utcán, hanem előtte. Megkóstolhatod mindegyiket, és így nagy valószínűséggel vásárolsz is, nem legyintesz, hogy, áh, nem tudom milyen, inkább nem veszek. Megéri a kereskedőnek is. De régebben a hazai piacokon is megkóstolhattál egy szilvát, meggyet, vagy cseresznyét, (esetleg megnézted, hogy kukacos-e), ezek nem új “találmányok”. Így gondolom.

Attilajukkaja 2020.02.01. 15:55:04

@élhetetlen:
"régebben a hazai piacokon is megkóstolhattál egy szilvát, meggyet, vagy cseresznyét"
Én olyan érában nőttem fel, amikor a zöldséges még rád ripakodott, ha megpróbáltál az árúhoz nyúlni. :o/

"ezek nem új “találmányok”. Így gondolom."
Igazad lehet, a valódi piacgazdaság már évezredek óta így működhet.

Ezt megdumáltuk. :o)

szánmonoxid 2020.02.05. 00:05:57

@Attilajukkaja:

"A lenézés és a sztereotípiák szajkózása ugyanaz."
Egyáltalán nem, meg hát nem is szajkóztam ilyeneket.

"Főleg, ha egy ilyen blogon teszed."
Tudsz ennél nagyobb marhaságokat is?
Ha Hitlert egy náci blogon éltetem, akkor teljesen rendben van?
Te nagyon elvakult hülye vagy, aki liberálisnak gondolja magát, de nem, te véleménynáci vagy. Jobb, ha tudod.

"Pontosan! Ha egy cigány mond magáról vicceset, az önirónia. ha te, az gúnyolódás."
Téves. Erre az álláspontra mondják azt, hogy rasszizmus. Meg azt is, hogy kettős mérce. Egyik sem fér össze azzal a liberalizmussal, amely hívének te vallod magad. Sokadszorra bizonyítod, hogy tévesen. Nem liberális vagy, hanem véleményterrorista.

"Melyik fajra gondolsz? Az emberire?"
Ti szoktatok mindenkit fajgyűlölőnek bélyegezni. Akkor te melyik fajra gondolsz?
Tényleg meg kellene tanulnod magyarul. Nem ismered a szavak jelentését. Például a fajgyűlölőét sem, ahogy a cigányozásét sem. Ilyen ismeretekkel nem vagy vitaképes. Kb. olyan, mintha azt kérdeznéd, hogy a tűzcsapból tényleg tűz folyik-e, ha a vízcsapból víz. Ostobaságokat beszélsz, persze a szavak jelentésének ismerete nélkül más nem is várható el.

"Ki beszélt a vikingekről a paradicsom kapcsán? Mármint rajtad kívül?"
Te ostoba liba, te említetted, hogy Kolumbusz előtt jártak már ott európaiak. Mégis ki a faszra gondoltál a vikingeken kívül? Mert jelen ismereteink szerint (mármint amit a tudomány is elfogad, nemcsak az ufóhívők) más nem járt.

"És ők honnan ismerték meg? Kiktől?"
Nyilván a spanyoloktól kaptak ajándékba pár palántát, mert élénken kereskedtek velük, ahogy kedvenc Szulejmán sorozatodban is láttad, csak míg a spanyolok csak dísznek tartották, a törökök meg is ették, emiatt a spanyolok nem terjesztették el, a törökök meg igen. Nem véletlen, hogy a paradicsom neve még a spanyolok Dél-Amerikába nem járó közvetlen szomszédainál és nyelvrokonainál sem hasonlít a spanyol tomato szóra (ellentétben a törökkel, ahol domates), a franciáknál és az olaszoknál az aranyalma szó helyi megfelelője a neve.

"Gondolod, hogy már a zsidó kereskedők is alkalmazták annak idején?"
Hallottál már arról, hogy egy csomó országban nem zsidók voltak a kereskedők? Pl. a spanyoloknál sem, mert kitiltották őket az országból, pont 1492-ben:
"In 1492, the year Christopher Columbus set sail, Spain’s Edict of Expulsion gave Jews a stark choice: Convert, depart, or die."
Megérted, vagy kérsz tolmácsot?
De a törököknél sem, mert ott meg a vallásuk miatt nem szerették őket, ugyanolyan hitetleneknek számítottak, mint a keresztények.

Milyen árúhoz nem engedett nyúlni? A magas vagy az alacsony árúhoz? És melyik áruhoz?

Attilajukkaja 2020.02.05. 13:41:29

@szánmonoxid:
"Ha Hitlert egy náci blogon éltetem, akkor teljesen rendben van?"
Miféle logika vezetett oda, hogy ha nem tartom egy zsidósággal foglalkozó poszt alatt Gyöngyöspata és a cigányság egyéb (amúgy sok) problémáját felhozni, akkor rendben lévőnek tartanám Hitler éltetését bármelyik blogon?

"Te nagyon elvakult hülye vagy, aki liberálisnak gondolja magát, de nem, te véleménynáci vagy. "
Bocs, de az ilyen személyeskedő mocskolódásokban nem leszek a partnered. :o)

"Erre az álláspontra mondják azt, hogy rasszizmus."
Mire fel? Nem érted az önirónia és a gúnyűzés közötti különbséget?

"Ti szoktatok mindenkit fajgyűlölőnek bélyegezni."
Kik azok a ti? És ki az a mindenki?

"Nem ismered a szavak jelentését. Például a fajgyűlölőét sem, ahogy a cigányozásét sem."
Vagyis melyik faj gyűlöletére gondoltál? Mert erre nem válaszoltál.

"te említetted, hogy Kolumbusz előtt jártak már ott európaiak. Mégis ki a faszra gondoltál a vikingeken kívül?"
Oh, sok "fasz" járt ott a vikingeken kívül. Kínaiak, zsidók, polinézek és még ki tudja, kik. Csak nem hódították meg a kontinenst.
www.zmescience.com/science/news-science/who-discovered-america-21102017/
://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=907602

"Nyilván a spanyoloktól kaptak ajándékba pár palántát"
Lehetséges.

"kedvenc Szulejmán sorozatodban is láttad"
:o)))) Még egy részét sem láttam. Ilyesmiket szoktál nézni?

"Hallottál már arról, hogy egy csomó országban nem zsidók voltak a kereskedők?"
Igen, de a poszt a zsidó kereskedők szerepét boncolgatta. Erre kérdeztem rá.

"Megérted, vagy kérsz tolmácsot?"
Mit? A kérdésemre sajnos nem válaszoltál.

"Milyen árúhoz nem engedett nyúlni? A magas vagy az alacsony árúhoz? És melyik áruhoz?"
Annak idején a zöldségesek Budapesten nagy urak voltak, nem lehetett csak úgy megfogdosni a portékájukat. Nem volt magas vagy alacsony árú, csak rászóltak az emberre, ha megpróbált nyúlkálni vagy válogatni.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása