Svát hónap tizedik napja, jud svát (idén február 4., kedd estétől szerda estig tart) különleges nap a chábád hászidok kalendáriumában, hiszen 1950-ben ezen a napon hunyt el a mozgalom hatodik rebbéje, Joszef Jichák Schneerson rabbi (1880-1950), és egy évvel később, szintén ezen a napon foglalta el székét és vállalta magára a mozgalom vezetését a hetedik rebbe, Menachem Mendel Schneerson rabbi (1902-1994).
Idén különös jelentősége van ennek a napnak, hiszen belépünk a Rebbe vezetésének hetvenedik évébe, mely jó alkalmat teremt arra, hogy megerősítsük azokat az eszméket és irányokat, melyeket a 20. század egyik legkiemelkedőbb vezetője fontosnak tartott és amely kezdeményezések és törekvések a mai napig, alapjában változtatták meg a normatív judaizmust.
A Rebbe egyik legfontosabb célkitűzése a Messiás eljövetelének sürgetése volt. Arról ugyan nem mi, emberek, döntünk, hogy mikor jöjjön el a megváltás, ugyanakkor a legtöbbet pont mi magunk tehetünk azért, hogy Isten végre elküldje az évezredek óta várt Megváltót.
A chábád filozófiája azzal kapcsolatban, hogy mit tehetünk mi magunk a megváltás elhozásáért, alapvetően két gondolat mentén megfogalmazható. Az első, hogy minden cselekedetünknek, még a legapróbbnak is, különös, szinte kozmikus, a teremtés egészét befolyásoló jelentősége van.
Mose ben Maimon rabbi, a Maimonidesz (1135-1204), a Talmud tanítása alapján úgy írja, hogy „az ember tekintsen a világra úgy, mint egy mérlegre, mely egyensúlyban van. Egy jócselekedet a mérleget a pozitív, egy rossz pedig a negatív irányba billentheti.”1 E világlátás alapján nem feltétlenül az a cél, hogy minden zsidó az ultra-ortodoxiát választva maradéktalanul a Tóra által előírt módon éljen, persze ez volna a legüdvösebb még akkor is, ha meglehetősen ambiciózus a vállalkozás.
A második fontos gondolat a jó és a rossz „természetének” felismerésén alapszik és azt mondja, hogy a jó jót, a rossz pedig rosszat szül és az emberi természet is olyan, hogy egy jócselekedet annyira megváltoztatja az ember esszenciáját, hogy utána már szinte természetes ismét valami jót tenni. Ezt a gondolatot a Misna ekként fogalmazza meg: „Ben Ázáj szokta mondani: „Légy fürge a kevésbé súlyosnak látszó micvá teljesítésében is, és menekülj a vétek elől! Ugyanis az egyik érdem maga után vonja a másikat, míg az egyik vétek vonzza a másikat. A jó cselekedet legszebb jutalma, hogy másik jó cselekedet következik utána, míg a bűn legsúlyosabb büntetése, hogy további vétkek erednek nyomában”2
A fentieknek megfelelően a Rebbe 10 olyan micvát (parancsolatot) emelt ki, melyek teljesítését különösen hasznos a zsidó közösségek körében „népszerűsíteni”, mert ezek betartása nem csak fundamentuma a zsidó hitnek, de további micvák és jócselekedetek betartására is ösztönzőleg hatnak.
Az elkövetkező két hétben tíz Lekvár és JAM bejegyzés fog születni, mely a lubavicsi Rebbe tíz „kampányának” témáját igyekszik majd feldolgozni részletesen. Elöljáróban a kampányok témáiról röviden:
- Tfilin, az imaszíj
Igyekezzék minden felnőtt zsidó férfi (szombat és a zsidó ünnepnapok kivételével) minden nap feltenni az imaszíjat, mely egyike a zsidó nép és Isten közt fennálló szövetség jelképének.
- Szombati és ünnepi gyertyák meggyújtása
A szombati és ünnepi gyertyák meggyújtásával az ember kinyilvánítja, hogy a szombat nem csupán egy nap a többi közül, ezzel elismeri Isten szerepét a világ teremtésében.
- A felebaráti szeretet fontossága
Az összetartás, különösen a baljós időkben, mindig jellemezte népünket. A zsidó nép olyan mint egy test, ha bármelyik tagjának fáj, az az egész testet érinti, így nem lehetünk közömbösek egymás iránt, örömünket és bánatunkat meg kell osztanunk egymással.
- A zsidó oktatás fontossága
A zsidó oktatás jelenti az alapját annak, hogy a hagyomány tovább öröklődik a jövő generációi számára is. Akinek nincs lehetősége zsidó iskolába küldeni gyermekét, gondoskodjon arról, hogy más úton, de részesüljön zsidó oktatásban, miközben a zsidóság aktív megélése otthon is nagy szerepet játszik gyermekeink és unokáink személyiségének kialakulásában.
- Mezuza a zsidó otthonok ajtóira és kapuira
Az ajtófélfára helyezett mezuza nem csak védi az otthont, de hangsúlyozza annak zsidó mivoltát is, jártunkban-keltünkben is emlékeztet arra, hogy az otthon az a hely, ahol az ember szeretettel teli biztonságban van.
- Az adományozás jelentősége
Nem lehet jólműködő társadalomról beszélni akkor, ha nincsenek jelen az egymás iránti felelősségvállalás alapjai. Az adományozás persze nem csak pénzzel fejezhető ki, de a Rebbe kifejezetten javasolta, hogy minden otthonban, irodában sőt, még az autóban is legyen adománygyűjtő persely, hogy szoktassuk rá magunkat és másokat is a társadalmi felelősségvállalásra.
- Kóser étkezés
A test spirituális jóléte a kóser étkezés által biztosítható. A judaizmus nem azt tanítja, hogy sanyargassuk magunkat, hanem azt, hogy akármit is csinálunk, azt „zsidósan” csináljuk. Ezért ehetünk, ihatunk, azonban győződjünk meg arról, hogy minden amit szervezetünkbe juttatunk legyen a Tóra törvényeinek megfelelő, hiszen spirituális fejlődésünk a fizikai világból indul.
- Családi tisztaság betartása
A mai divatos szexuális szabadság világában kifejezetten fontos, hogy ügyeljünk a szexuális élet szentségére és tisztaságára, a zsidó vallásjogban meghatározott törvények szerint.
- Sok zsidó könyv minden otthonba
Környezetünk kihatással van ránk ezért igyekezzünk zsidó könyvtárat kialakítani, hiszen az ember előbb-utóbb forgatni is fogja ezeket a könyveket, a tudás pedig remélhetőleg a cselekvéshez vezet.
- Tóra tanulás kiemelt értéke
Fontos, hogy az ember felismerje az élet valódi célját, Isten szolgálatát és ahhoz, hogy betekintést nyerjünk az isteni „logikába” legjobb eszköz, ha elmélyedünk Isten tanításában. A Tóra tanulást persze érdemes viszonylag tágan értelmezni, így minden a zsidó vallással, vallásjoggal és vallásfilozófiával kapcsolatos rabbinikus munka tanulmányozása a Tóra tanulás kötelezettségének tesz eleget.
Kövess a Facebookon is: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/
- Misné Tórá, a Megtérés Törvényei, 3. fejezet a Babilóniai Talmud, Kidusin traktátus 40b alapján
- Ávot traktátus 4:2
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
silverrant 2020.02.04. 16:06:27
Ez?
Dan da Man 2020.02.08. 11:13:08
A baj inkább az, hogy pont az fogalmazódik meg benne ÁTTÉTELESEN, ami miatt Niedermüller-t kárhoztatják most: hogy a "mi kis klubunk így működne jól" (értsd: hogy a keresztény/hetero/blablabla - mert azok is saját magukat akarják most megvédeni, és nem az egész emberiség javát nézik). És pont az erre vonatkozó pontok a hülyeségek, amik miatt az általános emberi értékek eltörpülnek.
Szóval hozott is, meg nem is...