A zsidó vallási törvények közül fontosságban kiemelkedik a házassági tisztaság betartása. A micva (parancsolat) abban foglalható össze, hogy az asszony havi menstruációja folyamán, mely jellemzően 5 napig tart (akkor is 5 napot szokás tartani, ha ennél gyorsabban megáll a vérzés) és azt követő minimum 7 napon át tilos az intim együttlét illetve minden olyan testi kapcsolat, mely akár intim együttlétet is eredményezhet. Így tehát 12-14 nap van egy hónapban (átlagosan, persze egyénenként eltérhet), mikor nincs lehetőség házastársi együttlétre, ezen idő leteltével, az asszony alámerül a mikve (rituális fürdő) vizében, ezután férj és feleség élete ismét visszatér a normális kerékvágásba.
Talán nem meglepő, hogy a lubavicsi Rebbe (Menachem Mendel Schneerson rabbi, 1902-1994) tíz kiemelt micva köré épített kampányainak egyike éppen a családi tisztaság fontosságára hívja fel a figyelmet. Manapság, mikor a szexuális szabadság és a pornográfia elterjedése miatt egyre jobban elvész a házastársi együttlét különleges intimitása, mikor a szexre egyre többen úgy tekintenek, mint szimplán egy testi vágy kielégítésére, talán még fontosabb felhívni a figyelmet arra, hogy társunk nem csupán eszköz vágyaink kielégítésére, hanem társ, akivel a házastársként egy egységet alkotunk.
Természetesen ez a parancsolat is, mint a többi a tíz kiemelt micvák közül, magával vonz számos más értéket. A házasság kapcsolatának szentségét, az intimitás kiemelt szerepét, az egymás iránti tiszteletet és még sok más alapvető fontossággal bíró eszmét. A hónap kicsit kevesebb, mint felét kitevő „tisztátalan” periódus végén a nő a mikve vízében alámerülve rituálisan ismét tisztává válik, a kihagyás után így az intim együttlét ezáltal ismét izgalmassá válik.
Talán nem meglepő, hogy a Talmud bölcsei a megfelelő rituális fürdő megépítését és fenntartását fontosabbnak tartották a zsinagóga építésénél is, így ha egy közösségnek csak az egyikre van megfelelő anyagi fedezete, úgy a mikve megépítése élvez prioritást.1
Kövess a Facebookon is: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/
- Babilóniai Talmud, Megila traktátus 27a
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Örömhernyó 2020.02.11. 00:16:51
Ruhában vagy ruhátlanul használják a fürdőt?
Csak rituális fürdés, vagy valóban mosakodnak is a medencében? Szappant vagy valamilyen olajat használnak? Vagy ez csak sima csapvíz? Meddig vannak a vízben, mit csinálnak benne (ima, mosakodás), van ennek valami forgatókönyve? Milyen gyakran cserélik a vizet?
Kérdezem ezt nem zsidóként.
na__most__akkor 2020.02.11. 02:18:16
"A hónap kicsit kevesebb, mint felét kitevő „tisztátalan” periódus végén a nő a mikve vízében alámerülve rituálisan ismét tisztává válik, a kihagyás után így az intim együttlét ezáltal ismét izgalmassá válik."
No igen.
Akinek van már hét gyereke, de a felét sem képes eltartani/fenntartani, az a „tisztátalan” periódust választja.
Ogino–Knaus-féle módszer :
hu.wikipedia.org/wiki/Napt%C3%A1rm%C3%B3dszer .
Aki meg hithű, az "fordítva"...
Régi mondás, hogy a nők mindent megtesznek,ha gyereket akarnak, kétszer is annyit, ha nem akarnak.
A vallások többsége felismerte, hogy az egyház növelése a szaporodással gyorsabb, mint a térítéssel. Lásd még: muszlimok, mormonok (többnejűség...).
Örömhernyó 2020.02.11. 04:40:45
Wikipedia roppant részletesen ír erről.
Voltam olyan városban, ahol van zsidó rituális fürdő, de ott férfiak használták. Ők mikor használják, csak magömlés után? Mert a wikipedia erről ír, hogy ejakuláció után használják a férfiak. Máskor mikor?
Az érdekes, hogy a közel-keleti vallások közül a mohamedánok a legkényesebbek a testi higiéniára, WC utáni tisztalkodásra (anális higiénia), napi ötször mosakodnak rituálisan, sőt fogat is kell mosniuk ima előtt. Bár a mohamedán országok higiéniai viszonyai borzalmasak, a vallás a rituális tisztálkodást előírja.
A keresztények meg szabályosan tartózkodtak a vízzel való mosakodástól, a szentek, aszkéták ezzel is sanyargatták magukat a középkor idején és ma sincs semmilyen tisztálkodási előírásuk.
Érdekes, hogy ugyan egy régióból származnak ezek a vallások, mégis ilyen különböző a rituális tisztaságról alkotott elképzelésük.
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.02.11. 07:26:34
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.02.11. 07:27:55
moonshadow 2020.02.11. 08:12:14
Ma már minden háztartásban van ilyen, zuhanynak hívják.
Ez egy példa egy a technikai fejlődés által már meghaladott vallási előírásra.
Gerolsteiner 2020.02.11. 08:50:15
nookedli 2020.02.11. 10:11:22
Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2020.02.11. 10:55:39
Ezeket aztán valahogyan meg kell indokolni, és ilyenkor születnek az ilyen kicsavart gondolatmenetek is, mint amit fent olvashattunk.
Azt még talán meg lehet indokolni, hogy kéthétnyi kihagyás után jobban esik a szex az asszonnyal. De hogy ez miért erősíti az intimitást és párkapcsolatot, azt nem tudom. Számomra legalábbis a párkapcsolat sokkal többet jelent ennél. A szex egyedül nem tud összetartani egy párt, de a hiánya viszont még annyira sem! A nemi élet akadályozása és nehezítése ritkán van pozitív hatással egy házasságra.
Szóval logikusan nézve ez a rendszer inkább csak a kapcsolat szétverése, valamint a hivatkozott pornó és társai felerősítése irányában hat. Szóval pont ellenkezőleg, mint amit elérendő célként említ a szerző. Mintha egy tábla csokiról úgy beszélnénk, mint a fogyókúra fontos segítője.
Kicsit pragmatikusabban felfogva a kérdést: a fő értelme ennek a vallási előírásnak a gyereknemzés valószínűségének növelése a közösségen belül, ami nyilvánvalóan fontos cél volt abban a korban. A többi viszont csak köntös és csúsztatás.
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.02.11. 11:16:24
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.02.11. 11:23:15
Tamás András György 2020.02.11. 12:30:18
LOL! Csak pl. az átkosban, mikor épp ateista kommunisták voltatok...
Günther von Kastenfrosch 2020.02.11. 12:40:40
1. A "rituális" tisztaság eszmény eredeti előírásainak a zöme kézenfekvő, fizikai köztisztasági, közegészségügyi előírás volt. Ezek, nagyon helyesen, az ókor emberének egyfajta zsinórmértéket adtak, ezáltal a kor lehetőségei között megakadályozta a járványok fertőzések, betegségek kialakulását. "Spirituális" jelzővel két okból látták el ezeket később: egyrészt az iskolázatlan tömegeknek, a baktériumok, egyéb fertőzések terjedését nem ismerő korban másképp nem lehetett megmagyarázni ezen itézkedések indokoltságát, csak azzal, hogy "különben elkárhozol" - ez hatott. Másrészt idővel, különösen a modern korokben ezek fokozatosan önmagukban értelmetlenné váltak, illetve társadalmilag elfogadott normává alakultak, és a hagyományaikba kapaszkodó, megújulni képtelen egyházak kétségbeesetten próbáltak többet beleláttatni a dologba, mint amennyi az valójában valaha is volt.
2. Nem mellesleg ezen, időközben "rituális", illetve keresztény körökben "elkölcsi" tisztaságnak valóban van a lélekre is ható pozitív ereje. Pl. a házaság előtti "tisztátalanság" (azaz a szex) tilalma, azon túl, hogy megelőzi a betegségek terjedését, és egy zabigyerekekből, csonka családokból álló, fenntarthatatlan zombi-társadalom kialakulását, igenis van összetartó ereje: az egymásnak ajándékozott és megtartott szexualitás erős kapocs a házastársak között, miközben a sok korábbi partner bizonyítottan rontja a kötődést. Itt van ez a zsidó előírás is, amiről olvashattunk: bár én nem ismertem korábban, de könnyen belátható lelkileg is üdvözítő hatása. Ezekben a napokban a nő sokkal kevésbé kívánja a szexet, és az előírás "megmenti" őt a kívánós férjétől, megőrizve a nő számára azokat a napokat, amikor ő is jobban akarja, ezáltal jobb is lesz mindkét félnek a szex. És jót tesz a férfinek is egy kis "böjt", legalább még jobban kívánja majd a feleségét, és vélhatően nagyobb szenvedéllyel lép hozzá, mintha csak a menetrendszerű napi-kétnapi-háromnapi feszültséglevezetésről lenne szó.
Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2020.02.11. 13:51:05
Biztos, hogy nekem szántad a kommentedet?
Kritikát mindössze azzal kapcsolatban jegyeztem meg, hogy miként is kommunikálunk egy vallási előírást. Tehát első körben a posztról beszélek.
Amúgy @Günther von Kastenfrosch jól összefoglalta, amit mondani akartam.
Laeisz 2020.02.11. 13:56:14
Akkor ti nem azok a zsidók vagytok, akiknek a Szentírása tele van más (fajú, vallású, templomú) népek ellen vívott gyilkos háborúkkal? Nem ti vagytok azok a zsidók, akik odamentetek tömegesen egy másfél évezrede más nép által lakott területre, elkezdve azt felvásárolni, majd mikor már eleget alkudoztatok a világhatalmakkal, akkor kikiáltottátok ott az országotokat? És nyilván azok a zsidók sem ti vagytok, akik 70 éve tartják megszállva azokat az arab területeket, amelyeket az ENSZ nekik ítélt volna?:)))
Ugyan már, öreg! Ti se vagytok különbek és "békésebbek" másoknál...
* Úgy tudom, vagytok elég sokan, akik le akarjátok gyakni az المسجد الاقصى-t a Templomhegyről...
Fenchurch68 2020.02.11. 14:27:00
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.02.11. 16:54:57
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.02.11. 16:59:49
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.02.11. 17:19:12
MutánsJane 2020.02.11. 23:47:39
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.02.12. 08:37:48
Asszonyom, én elõször is ember vagyok, aztán amerikai, ennek az országnak külügyi államtitkára és csak azután (magánügyem), hogy zsidó. Mire Golda (állítólag) azt válaszolta: igen, de mi a másik oldalról olvasunk. Ebbõl szerintem probléma lehet.
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.02.12. 08:49:35
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.02.12. 10:36:31
Te, aki egy másik blogon, ahol, igaz, provokatíve megkérdete valaki, mi lenne, ha a véleményedért lenácizna, azt válaszolod, nem jogosabban: "a te véleményed a degenerált libsi kistársaidon kívül mindenkinek irreleváns" ? Talán "nokedli"-vel egyetértesz, de õ...
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.02.12. 10:57:26
MutánsJane 2020.02.12. 20:15:24
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.02.13. 05:08:34
MutánsJane 2020.02.14. 13:27:37
MutánsJane 2020.02.14. 14:59:46
Azért ugye nem lep meg túlzottan, ha a mai fiatal nők többsége még mindig ezerszer inkább ezt:
port.hu/adatlap/film/tv/csajok--girls/movie-129252
az életmódot választja, mint a blogposztban leírtat? A végeredmény, mint a sorozat is, nagyon életszagúan mutatja, kaotikus, kontrollálatlan is lehet, de legalább teljesen az ő saját döntéseiken alapul, meg szerintem emberi értelemben véve is jóval méltóságteljesebb. A magamfajták számára legalábbis.
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.02.14. 17:20:28
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.02.14. 17:23:12
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.02.14. 17:38:16
MutánsJane 2020.02.15. 01:43:34
Az általam linkelt sorozatot egyébként azért ajánlom, ha nem is megnézésre, de legalább belepislantásra, mert a 2010-es évekbeli, nagyvárosi (Brooklynban élő), vallástalan, Y generációs zsidó fiatalok életét (és küszködéseit) mutatja be, a maga nagyon valósághű, fésületlen módján. Mindenekelőtt női szemszögből nézve. Jól megírt, tanulságos, nagyon szórakoztató.