A Talmud egy helyen felsorolja azokat a dolgokat, melyeket az ember ezen a világon cselekszik ugyan, de jutalmat értük, csak a túlvilágon kap majd. Ilyenek a szülők tisztelete, a jótétemények, zsinagógába sietni reggel és este, hogy az ember közösségben imádkozhasson, a vendéglátás, a beteglátogatás, a menyasszony kiházasítása, a halottak méltő eltemetése, az imába való elmélyedés, embertársaink és a házastársak megbékéltetése illetve a Tóra tanulás.1
A fenti felsorolás mindegyike megér egy-egy külön jegyzetet, kommentárok is akadnak hozzá szép számmal, de most szeretnék kifejezetten a beteglátogatás parancsolatára koncentrálni.
A beteglátogatás központi helyet foglal el a zsidóságban, egyike a Tórában azonosított 613 parancsolatnak, melyre kifejezetten a Teremtő adott először példát.
Mózes első könyvében azt olvassuk hogy miután Ábrahám 99 éves korában körülmetélte magát, szövetséget kötve ezzel Istennel és kinyilvánítva a monoteizmushoz való ragaszkodását, a „műtét” utáni harmadik napon angyalok látogatják meg a pátriárkát: „Azután megjelent neki az Örökkévaló Mamré tölgyesében, amikor a nappali hőség elől a sátor bejáratába húzódott.”2
A kommentátorok kijelentik, hogy emberként az a feladatunk, hogy Isten attribútumait ezért csak úgy, ahogy Isten meglátogatta a beteget, mi magunk is kötelesek vagyunk meglátogatni betegeinket3, bármilyen vallásúak vagy világnézetűek legyenek is.4
A Midrás mindemellett arra is felhívja a figyelmet, hogy egy látogatás a beteg szenvedését is csökkenti.5 (Érdekesség, hogy a Midrás ráadásul a szenvedés csökkenésének mértékét is megadja és azt mondja, hogy 1/60 részben csökkennek a beteg kínjai) Természetesen mindez akkor igaz csak, ha látogatásunkkal nem okozunk felesleges izgalmat vagy erre amúgy is lehetőség van.
A Talmud rabbinikus hagyománya arra is javaslatot tesz, melyek a beteglátogatás szempontjából legkedvezőbb időszakok és azt javasolja, hogy amennyiben ez lehetséges, igyekezzünk a reggeli órákban látogatni, hiszen napközben általában az orvosok kezelik, estére pedig jellemzően a beteg ember már elfárad.6
A beteglátogatás mellett talán hasonló mértékben fontos a gyógyulásukért elmondott ima is. Ezt a zsidó liturgia számos helyen lehetővé teszi, így az egyéni, mindennap háromszor, este, reggel és délután elmondott, 19 áldásból álló ima, az Ámidá 8. áldásában van lehetőség a beteg nevét megemlíteni, közösségi ima esetén pedig a Tóra olvasás után elmondott áldásokban szokás külön betoldásban említést tenni a betegekről.
Ima esetén a beteg nevének említésekor a héber név után az édesanya héber nevét szoktuk említeni. Ennek forrása a Zsoltárok könyvéből származik, hiszen Dávid király úgy imádkozik a Teremtőhöz, hogy „Örökkévaló, én a szolgád vagyok, szolgád vagyok, szolgálód fia: levetted rólam a bilincset!”7, annak ellenére, hogy Dávid édesapja, Jisáj is igaz ember volt, az érdemében is jogos lett volna Dávidnak gyógyulásért imádkoznia.
Kövess a Facebookon is: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/
- Babilóniai Talmud, Sábát traktátus 127a
- 1Móz 18:1
- 5Móz 28:9, ahol írva van: „megtartod Istenednek, az Örökkévalónak parancsolatait, és az ő útjain jársz”
- Sulhán Áruch, Joré Déa 335:1
- Vájikra Rabbá 34
- Babilóniai Talmud, Nedárim traktátus 40a
- Zsoltárok 116:6
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Ács Laci 2020.02.26. 13:38:34
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.02.26. 13:50:20
Ács Laci 2020.02.26. 13:52:27
Ács Laci 2020.02.26. 15:00:19
Örömhernyó 2020.02.27. 01:50:27
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.02.27. 08:44:03
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.02.27. 09:02:09
Van arab, sõt palesztín barátom, vagy 35 éve jó orvosa bárkinek. Magyarországon.
A Korán azt mondja: "Ne legyen zsidó barátod!" Vagyok neki. Lemigránsozták, mikor két éve bement valamiért a rendõrségre.
Ács Laci 2020.02.27. 09:12:47
Ács Laci 2020.02.27. 09:21:17
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.02.27. 11:21:44
NEM MONDTAM, hogy nincs benne. Ez idõkben és évszázadokig úgy imádkoztak:"Oremus et pro perfidis Judaeis". Spanyolországban látta a katedrálisok déli oldalán, Andalúzia felé fordítva, a "perverz" muzulmánok trágár szobrait? Levették õket? Mint az izzó parazsat a tenyerükön, úgy hordták a titkos zsidók és titkos muszlimok a vallásukat. Igazi emberbaráti szeretet. MA IS helyesnek tartják sokan. Van errõl panyol nyelvû újságcikkem, "Limpieza de la sangre", nem küldöm el.
kvadrillio 2020.02.27. 15:27:41
Kilenc húsféle fogyasztását engedélyeznék csak a dél-kínai Sencsenben.
jajjjhhhhh...mintha vLmi ling-lang blogba beírtam vóna erről valamit occt kibaszott a blohníró mint macskát szarni ! :O)))))
a délkoreai szektákban harmincszorosára nőtt a betegek száma.....vigyázzon minden mélyhívőőőőőő !!!!!
és vannak országok ahol virágziok a szekták serrrregehhh.....
nemírom tovább meraz tsúúúnnya vóna...:O)