Isten is beteget látogat

visiting-sick-bikkur-cholim.jpg

A Talmud egy helyen felsorolja azokat a dolgokat, melyeket az ember ezen a világon cselekszik ugyan, de jutalmat értük, csak a túlvilágon kap majd. Ilyenek a szülők tisztelete, a jótétemények, zsinagógába sietni reggel és este, hogy az ember közösségben imádkozhasson, a vendéglátás, a beteglátogatás, a menyasszony kiházasítása, a halottak méltő eltemetése, az imába való elmélyedés, embertársaink és a házastársak megbékéltetése illetve a Tóra tanulás.1

A fenti felsorolás mindegyike megér egy-egy külön jegyzetet, kommentárok is akadnak hozzá szép számmal, de most szeretnék kifejezetten a beteglátogatás parancsolatára koncentrálni.

A beteglátogatás központi helyet foglal el a zsidóságban, egyike a Tórában azonosított 613 parancsolatnak, melyre kifejezetten a Teremtő adott először példát.

Mózes első könyvében azt olvassuk hogy miután Ábrahám 99 éves korában körülmetélte magát, szövetséget kötve ezzel Istennel és kinyilvánítva a monoteizmushoz való ragaszkodását, a „műtét” utáni harmadik napon angyalok látogatják meg a pátriárkát: „Azután megjelent neki az Örökkévaló Mamré tölgyesében, amikor a nappali hőség elől a sátor bejáratába húzódott.”2

A kommentátorok kijelentik, hogy emberként az a feladatunk, hogy Isten attribútumait ezért csak úgy, ahogy Isten meglátogatta a beteget, mi magunk is kötelesek vagyunk meglátogatni betegeinket3, bármilyen vallásúak vagy világnézetűek legyenek is.4

A Midrás mindemellett arra is felhívja a figyelmet, hogy egy látogatás a beteg szenvedését is csökkenti.5 (Érdekesség, hogy a Midrás ráadásul a szenvedés csökkenésének mértékét is megadja és azt mondja, hogy 1/60 részben csökkennek a beteg kínjai) Természetesen mindez akkor igaz csak, ha látogatásunkkal nem okozunk felesleges izgalmat vagy erre amúgy is lehetőség van.

A Talmud rabbinikus hagyománya arra is javaslatot tesz, melyek a beteglátogatás szempontjából legkedvezőbb időszakok és azt javasolja, hogy amennyiben ez lehetséges, igyekezzünk a reggeli órákban látogatni, hiszen napközben általában az orvosok kezelik, estére pedig jellemzően a beteg ember már elfárad.6

A beteglátogatás mellett talán hasonló mértékben fontos a gyógyulásukért elmondott ima is. Ezt a zsidó liturgia számos helyen lehetővé teszi, így az egyéni, mindennap háromszor, este, reggel és délután elmondott, 19 áldásból álló ima, az Ámidá 8. áldásában van lehetőség a beteg nevét megemlíteni, közösségi ima esetén pedig a Tóra olvasás után elmondott áldásokban szokás külön betoldásban említést tenni a betegekről.

Ima esetén a beteg nevének említésekor a héber név után az édesanya héber nevét szoktuk említeni. Ennek forrása a Zsoltárok könyvéből származik, hiszen Dávid király úgy imádkozik a Teremtőhöz, hogy „Örökkévaló, én a szolgád vagyok, szolgád vagyok, szolgálód fia: levetted rólam a bilincset!”7, annak ellenére, hogy Dávid édesapja, Jisáj is igaz ember volt, az érdemében is jogos lett volna Dávidnak gyógyulásért imádkoznia.

Kövess a Facebookon is: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/ 

  1. Babilóniai Talmud, Sábát traktátus 127a
  2. 1Móz 18:1
  3. 5Móz 28:9, ahol írva van: „megtartod Istenednek, az Örökkévalónak parancsolatait, és az ő útjain jársz”
  4. Sulhán Áruch, Joré Déa 335:1
  5. Vájikra Rabbá 34
  6. Babilóniai Talmud, Nedárim traktátus 40a
  7. Zsoltárok 116:6

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr1415492548

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ács Laci 2020.02.26. 13:38:34

A Talmúd, Gittin 61 a alapján Maimunidesz ezt írta:"Meglátogathatjuk a nemzsidók betegeit a zsidók betegeivel együtt és eltemethetjük a nemzsidók halottait a zsidó halottakkal,A BÉKESSÉG KEDVÉÉRT:"/Misné Tórá,Hilkót.Aboda zará10,6/ - A végén levő "békesség kedvéért" /mippené darké salóm,amivel rokon a missum ébá kifejezés is/ mutatja,hogy igazából ezek a jócselekedetek nem tiszta erkölcsi motívumból,nem a valódi szeretet gyakorlása miatt történtek a nemzsidókkal szemben,hanem azért,hogy velük a jó viszonyt megőrizzék és az ellenségeskedést elkerüljék! Erre rávilágít a Sulchán Áruk,Joré dea egy másik helye is:"Nem kell őket/mármint a gójokat/ meggyógyítani,még pénzért sem,HACSAK NEM AZ ELLENSÉGESKEDÉS ELKERÜLÉSE MIATT, mert akkor ingyen is megengedett."/Joré deá158,1/

Én vagyok az, aki nem jó. 2020.02.26. 13:50:20

@Ács Laci: Ugye azért sok zsidó közorvos, sebész, szülõorvos volt Budapesten?

Ács Laci 2020.02.26. 13:52:27

@Én vagyok az, aki nem jó.: Igen,hála isten,ezeket a régi rendelkezéseket a modern korban már maguk a zsidók se vették komolyan.De ettől még le vannak írva.

Ács Laci 2020.02.26. 15:00:19

A Talmúd, Gittin 61 a alapján Maimunidesz ezt írta:"Meglátogathatjuk a nemzsidók betegeit a zsidók betegeivel együtt és eltemethetjük a nemzsidók halottait a zsidó halottakkal,A BÉKESSÉG KEDVÉÉRT:"/Misné Tórá,Hilkót.Aboda zará10,6/ - A végén levő "békesség kedvéért" /mippené darké salóm,amivel rokon a missum ébá kifejezés is/ mutatja,hogy igazából ezek a jócselekedetek nem tiszta erkölcsi motívumból,nem a valódi szeretet gyakorlása miatt történtek a nemzsidókkal szemben,hanem azért,hogy velük a jó viszonyt megőrizzék és az ellenségeskedést elkerüljék! Erre rávilágít a Sulchán Áruk,Joré dea egy másik helye is:"Nem kell őket/mármint a gójokat/ meggyógyítani,még pénzért sem,HACSAK NEM AZ ELLENSÉGESKEDÉS ELKERÜLÉSE MIATT, mert akkor ingyen is megengedett."/Joré deá158,1/

Örömhernyó 2020.02.27. 01:50:27

@Ács Laci: Lényegében pont így gondolkodnak a muszlimok is. A hitetlenekkel való béke, a jóindulatuk elnyerése érdekében együttműködhetnek velük, vagy ezt színlelhetik. Egy tőről fakadnak ezek a törzsi identitás továbbvitelén alapuló közel-keleti vallások.

Én vagyok az, aki nem jó. 2020.02.27. 08:44:03

@Örömhernyó: Igen unokatestvéreink az arabok, nem titkoljuk, a többi muszlim is, vallási alapon rokon. Még a kereszténység is a zsidóságból nõtt ki, ez ügyben nem nyilatkozom.

Én vagyok az, aki nem jó. 2020.02.27. 09:02:09

@Ács Laci: Szemünkre vetitek, hogy már AKKOR is tanácsolták, engedték a beteg nemzsidó meglátógatását? Na, majd 600 éve (Sulhan arukh) nem volt kényelmes európában zsidónak lenni. Nem keresek akkori keresztény vérvád képzelõdéseket, volt úgy 130 éve itt is. Hogy úgy mondjam, nem volt jó sajtónk nyolcvan éve sem. Hát szeressük AKKORI üldözõinket? Más ez a MAI ország, tegnap látogattam meg beteg barátomat, nem zsidó, beteg. Örült, hogy látott, én is. Nem zavart a feszület a falán.
Van arab, sõt palesztín barátom, vagy 35 éve jó orvosa bárkinek. Magyarországon.
A Korán azt mondja: "Ne legyen zsidó barátod!" Vagyok neki. Lemigránsozták, mikor két éve bement valamiért a rendõrségre.

Ács Laci 2020.02.27. 09:21:17

@Én vagyok az, aki nem jó.: Nem azt vetjuk a regi zsidok szemére hogy meglatogattak a nem zsido betegeket csak azt hogy ez nem barati alapon joszandekbol tortent hanem szamitasbol elovigyazatossagbol ami abbol is kitetszik hogy altalaban tiltottak a nemzsidok gyogyitasat is.Jo hogy ez ma már nem igy van.Nem az a fő baj hogy a régi zsido irodalom tele van embertelen helyekkel hanem az ha valaki ezt megprobalja elmismasolni ,lehazudni,vagy ervenyesnek tartja ma is..

Én vagyok az, aki nem jó. 2020.02.27. 11:21:44

A rééééééééééééééégi királyoknak arab vagy zsidó orvosaik voltak, mert az orvostudomány messze fejlettebb volt náluk. Keresztény volt a király. Rábukkant-e az Olyat nem talált hogy RÉGEN vérvádak miatt sanyargatták a zsidókat és ennek ma is hívei vannak? Én nem azért olvasom a pápai enciklikákat, hogy az Ön szemére vessem. A tévedhetetlenség elve azt jelenti egyébként, hogy AKKOR és OTT az volt a helyes döntés. Mondja a Vatikán. ÖN pedig keres egy nem tetszõ régi döntést (szépet nem talált) és azt kérdi, Na, zsidok, ilyenek vagytok ? Ne tagdjátok, benne van a könyvben!
NEM MONDTAM, hogy nincs benne. Ez idõkben és évszázadokig úgy imádkoztak:"Oremus et pro perfidis Judaeis". Spanyolországban látta a katedrálisok déli oldalán, Andalúzia felé fordítva, a "perverz" muzulmánok trágár szobrait? Levették õket? Mint az izzó parazsat a tenyerükön, úgy hordták a titkos zsidók és titkos muszlimok a vallásukat. Igazi emberbaráti szeretet. MA IS helyesnek tartják sokan. Van errõl panyol nyelvû újságcikkem, "Limpieza de la sangre", nem küldöm el.

kvadrillio 2020.02.27. 15:27:41

Kínában betiltanák a kutya- és macskahús fogyasztását

Kilenc húsféle fogyasztását engedélyeznék csak a dél-kínai Sencsenben.

jajjjhhhhh...mintha vLmi ling-lang blogba beírtam vóna erről valamit occt kibaszott a blohníró mint macskát szarni ! :O)))))

a délkoreai szektákban harmincszorosára nőtt a betegek száma.....vigyázzon minden mélyhívőőőőőő !!!!!

és vannak országok ahol virágziok a szekták serrrregehhh.....

nemírom tovább meraz tsúúúnnya vóna...:O)

Ács Laci 2020.02.29. 20:09:42

@Én vagyok az, aki nem jó.:Sajnos,amit Ön felsorol az ostoba és alaptalan vérvádról,némely pápák hibáiról és bűneiről,az mind igaz,én magam teszem hozzá az egyes középkori templomokon "díszelgő" zsidó disznó mai szemmel felháborító szobrát is.A különbség,hogy mi ,keresztények ezeket a dolgokat nem akarjuk,de nem is tudnánk elpalástolni,hanem általában beismerjük őket,ellentétben azokkal,akik a régi zsidó irodalom visszáságaival /nem csak egy ilyen "nem tetsző régi döntés" van,hanem rengeteg! / nem teszik ugyanezt/nem Önre gondolok/ hanem mindenáron meg akarják magyarázni,hogy oda nem is az van írva,azt nem is úgy kell érteni stb.Ennek a struccjátéknak kéne véget vetni,de a mai magyar rabbiknak nemigen van merszük hozzá.

Ács Laci 2020.02.29. 20:18:04

@Én vagyok az, aki nem jó.: Amikor levélben megkérdeztem Radnóti Zoltánt,a Bét Salóm zsinagóga rabbiját,hogy szerinte vannak-e visszatetsző,embertelen helyek a régi zsidó irodalomban,szó szerint ez volt a válasza:"Nincsenek ilyenek,mind a fordítók ferdítése,nem foglalkozom vele." - Mindezt annak tudatában tette ,hogy teljesen tisztában volt azzal,hogy hazudik,nyíltan,bele a pofámba!!! Hát erről beszéltem...

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása