Mi a csoda?

red-sea-splitting.jpg

Gyakran használjuk a csoda kifejezést, de vajon mi számít csodának? Vajon milyen esemény vagy jelenség az, melyre rámondhatjuk: most valami csodás dolog történt?

A csodát héberül „nesz”-nek mondjuk (נס ), mely tulajdonképpen azt is jelenti, felemelni, magasba tartani. A csoda, ebből kifolyólag valami olyasmit jelent, hogy Isten egy eseményt kiemelt, felemelt az általános természeti történetek közül. Olyan eseményről van szó, melyben Isten keze egyértelműen látszik.1

A mindennapi történésekben Isten keze munkája nem tetten érhető, legalábbis anélkül nem, hogy az ember alaposan elgondolkozzon, meditáljon és észrevegye a nyilvánvalót. Azonban azt, hogy minden reggel felkel a nap, hogy a természet tökéletes egyensúlyban van nem nevezzük csodának, mert gyakran megtörténnek.2

Ennek megfelelően az egyébként látványos és egyértelmű csodák is, amennyiben gyakran ismétlődnek, természetessé, a természet részévé válnak. Ezért lehetett, hogy mikor először esett a sivatagban vándorló zsidó népnek manna az égből – egy egyértelműen csodás esemény, hiszen az étel korábban soha nem hullott a mennyekből – a zsidók felismerték a jelenség csodás mivoltát, azonban kicsit később, mikor már megszokottá vált, hogy minden reggel manna hullik alá, a zsidóknak ez nem volt elég, húst akartak és szokványos ételeket.3

Azt a tényt, hogy az ember szinte észre sem veszi a vele történő csodákat frappánsan foglalja össze, amikor megjegyzi: „akivel csoda történik, az nem veszi észre azt.”4 Pedig, írja a Midrás, „akivel csoda történik az mindig olyan, mint az egyiptomi kivonulás csodája.”5

A 12. század kiemelkedő filozófusa és törvény kodifikátora, Mose ben Maimon, a híres Maimonidesz (1135-1204) a Tévelygők Útmutatója című filozófiai munkájában a csoda fogalmát úgy határozta meg,6 hogy azok már eleve a történelem folyamatába „beprogramozott” események, csak mi, akik nem ismerjük a grandiózus isteni tervet, rácsodálkozunk ezekre a kiemelkedő, rendhagyó eseményekre. Példának a Maimonidesz a zsidók csodálatos egyiptomi kivonulását hozza, amikora a Fáraó hadserege elől menekülő zsidó nép előtt ketté nyílt a Vörös-tenger. Maimonidesz szerint Isten már a teremtéskor „beprogramozta” a természet törvényeibe, hogy amikor a zsidók elérik a tengert, akkor az váljon szét. Tehát az esemény valójában természetesnek is mondható, igaz a világtörténelemben sem ezelőtt sem ezután nem történt és nem is fog történni semmi hasonló. A Talmud, így a Maimonidesz, ezért írja,7 hogy Isten a teremtéskor különböző feltételeket szabott. Ezek a természet törvényei, melynek a csodák ritka, de szerves része.

Mások, akik a Maimonidesznél kevésbé igyekeznek racionalizálni a csoda fogalmát úgy vélekednek, hogy az olyan rendkívüli események, mint a Vörös-tenger szétválása azt mutatják, hogy Isten közvetlenül „nyúl bele” vagyis avatkozik az egyébként általa teremtett természeti törvényekbe.

A fentieket figyelembe véve választ kaphatunk arra a kérdésre is, hogy vajon miért nem történnek gyakrabban csodák. Ezért, mert a túl gyakran történő csodák megszokottá válnak, csakúgy mint annak csodája, hogy a Nap minden nap felkel, ezáltal elveszítik csodás jellegüket.

A csodák megfigyelése és vizsgálata tehát személyes feladatunk, szerencsés az aki észreveszi a körülötte történő csodákat, ám az igazi csoda, írja az első lubavicsi rebbe, Shneur Zálmán  rabbi(1745-1812) Tánjá című híres filozófiai munkájában az, melyről Isten tudja csak, hogy csoda.8

Kövess a Facebookon is: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/ 

  1. Menachem Mendel Schneerson, a lubavicsi Rebbe (1902-1994) magyarázata az 1954 decemberében megjelent kiadvány szerint, Melukat 5. 115.oldal.
  2. Cvi Áskenázi rabbi (1660-1718) Saalot veTsuvot Cháchám Cvi 18. fejezet
  3. Lásd 4Móz 11. fejezet
  4. Nida 31a
  5. Tána D’vei Elijáhu 2. fejezet
  6. More Nevuchim második kötet 29. fejezet
  7. Ávoda Zárá 54b
  8. Tánjá, a közepesek könyve, 48. fejezet

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr215687954

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.05.14. 12:05:23

"Azonban azt, hogy minden reggel felkel a nap, hogy a természet tökéletes egyensúlyban van nem nevezzük csodának, mert gyakran megtörténnek."

Nem azért nem nevezzük őket csodának, hanem azért, mert a tudomny által feltárt fizikai törvényekkel megmagyarázhatók.

"Mások [...] úgy vélekednek, hogy az olyan rendkívüli események, mint a Vörös-tenger szétválása azt mutatják, hogy Isten közvetlenül „nyúl bele” vagyis avatkozik az egyébként általa teremtett természeti törvényekbe."

Ez már szabatosabb meghatározás. A csod aaz, ami a termsézeti törvények _ellenére_, azokkal szembemenve történik. Ezáltal mutatjkozik meg, hogy Isten a természeti törvényeken kívül és felett áll. *

Ez természetesen azt a veszélyt is magában hordozza, hogy a tudomány fejlődésével idővel elveszíti csoda minősítését valami, amit korábban csodának tartottunk. Mindenesetre nehezen tudom elképzelni, hogy pl. Lázár felszámasztása valaha is elveszítené csoda jellegét. Abban viszont biztos vagyok, hogy Isten sokkal ritkábban tesz csodákat, mint ahogy azt mi emberek képzeljük.

* Isten és a természeti törvények kapcsolata igen érdekes és ingoványos terület. Anno Einstein tette fel a kérdést, vajon a természeti törvények megalkotásakor Istennek egyáltalán volt-e választási lehetősége. Erre részben választ ad a húrelmélet ill. annak továbbfejlesztett változatai, amikor azt feltételezik, hogy az univerzum(ok) létrejöttekor az egymástól független természeti állandók véletlenszerű értékeket vesznek fel, vagyis pl. a finomszerkezeti vagy a gravitációs állandó egy másik univerzumban egészen más értéket mutathat. Ezek az elméletek implicit módon megengedik, hogy Istennek lehetett választási lehetősége, sőt azt is, hogy Isten több világot is teremthetett egymástól igen eltérő tulajdonságokkal.

Parádai Vivien 2020.05.28. 23:15:43

Mondjuk a Nádas-tenger mai napig időről időre szétválik. Na az hogy pont akkor amikor oda értek azt "csodának" mondhatni. Azért tettem idéző jelbe mert maximum nekünk embereknek csoda, az Ö. való részéről szándékos.
Mi pedig ez esetben a módszert nem tudhatjuk.
1. Vagy abban a pillanatban amikor oda értek engedte a szelet mely szétválasztott a Nádas-tengert.

2. Vagy eleve azért pont akkor indultak amikor, hogy pont akkor érjenek oda amikor.
~ Ugye ez a mai napig tökéletesen tapasztalható I.teni beavatkozás esete, mint amikor a pl. ha nem ragad be a zár akkor pont bele futok én is a tömegkarambolba eset. Hát ne gondolja senki hogy véletlen hogy az elötte s utána is hibátlanul zár csupán egy fél percre megadja magát...

Parádai Vivien 2020.05.28. 23:21:55

@Kovacs Nocraft Jozsefne:

Oh, mennyi embert temetettek el élve mert azt hitték halott, holott csak tecchalott volt. - Meg is dőlt a Lázár feltámasztása csoda.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.05.29. 13:49:01

@Parádai Vivien:

Nem tudhatni, mennyi tetszhalottat temettek el. De már büdösödő halottakról nem szokott kiderülni, hogy csak tetszhalottak.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása