Mikor jelenthetjük ki, hogy valaki halott?

euthanasia_ftr_fotolia_dan-race.jpg

Az, hogy a halál beálltát pontosan mi jelzi számos okból lehet fontos, többek közt például szívátültetés esetén. A zsidó vallásjogban egy ilyen típusú beavatkozás sikere (mármint amikor kiveszik a halott még élő szívét) másodperceken múlhat, ugyanakkor ha a donor még él, akár „csak” vallásjogi szempontból, gyilkosság volna megfosztani a szívétől ha csak egy másodpercig is élt volna tovább.

Háláchá, azaz zsidó vallásjog szempontjából a halál beálltát különbözőképpen definiálják. Mose ben Maimon rabbi, a Maimonidesz (1135-1204) a Biblián és Talmudon alapuló törvénbykönyvében úgy határoz „egy halál közeli ember (héberül גסס, avagy goszesz)  minden szempontból élőnek tekintendő [...] aki hozzáér [mármint ártó szándékkal, ezzel siettetve a halálát] az gyilkosságot követ el. [...] Ha valaki akárcsak a [haldokló] szemét becsukja, az gyilkos. [Ehelyett] kell várni egy kicsit, lehet, hogy az illető csak elájult.”1

A modern törvényhozók, így például Jichák Jákov Weiss rabbi (1902-1989) vagy Mose Feinstein rabbi (1895-1986) azt javasolja, hogy néhány percet érdemes várni a halál beállta után és csak ezután megmozdítani a halottat.2

Talán nem meglepő módon Mose Feinstein rabbi, a 20. század egyik legmeghatározóbb törvényhozója a szívátültetést, és ezáltal egy élet megmentését micvának (parancsolat) tartja, azonban csak akkor van jogunk és lehetőségünk ilyen beavatkozásra, ha a donornál már ténylegesen beállt a halál.

Ami a halálán lévő, nagy szenvedéseken és fájdalmon keresztülmenő betegeket illeti, kötelességünk megőrizni életüket ameddig csak lehetséges, fájdalomcsillapítókkal, oxigénnel és a többi, beavatkozni, a halált megsürgeti (eutanázia) tilos.3

Az viszont kifejezetten érdekes, hogy jogunkban áll imádkozni a szenvedő mihamarabbi haláláért annak dacára, hogy általában az életért és nem a halálért szoktunk imádkozni.4

A Talmud egy helyen az életet a légzés lehetőségével társítja.5 Az eset, melyet a Talmud elemez egy építményről szól, mely összedől szombaton. Ha valaki az összedőlt szerkezet alá szorul, természetesen, akár szombatszegés által, kötelesek vagyunk kimenteni a romok alól. Ekkor beszél a Talmud arról, hogy vajon ha nem él az alulmaradt illető szabad-e megszegni a szombatot illetve, hogy miként állapíthatjuk meg, hogy él e vagy sem. Meddig vagyunk kötelesek a romok közt „leásni”? – kérdezi a Talmud. Addig míg el nem érjük a szerencsétlenül járt ember orrát, melyből meg tudjuk állapítani, hogy lélegzik-e. A Talmud ezen döntvényét a Tóra alapján hozza, hiszen a Tóra az életet a lélegzéssel társítja amikor azt írja: „Mindaz, aminek orrában az élet lehelete volt.”5

Kövess a Facebookon: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/

  1. Misné Torá Hilchot Ávelut 4:5
  2. Minchat Jichak 5:7 illetve Igrot Mose Jore Deá 2:174
  3. Igrot Mose Even haEzer 4:73
  4. Lásd Rábénu Niszim (1320-1376) kommentárja a Talmud Nedárim traktátus 40a-hoz
  5. Joma 85a
  6. 1Mózes 7:22

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr5015771940

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2020.06.11. 08:30:18

Még szerencse, hogy számos, zsidó származású szívspecialista a Talmud helyett inkább a megmenthető élettel foglalkozik...

A fenti face-s kommentre:
Aki szombaton nem menti ki embertársát (vagy épp a szamarat), mert szombatot tart, hát annak erősen problémái vannak az életöszötönével.
Inkább hagy elmérgezni egy kutat, nem úszik ki a süllyedő hajóról, hagy elterjedni egy járványt, mert most épp szombat van.

Csakhát ha szombaton, a hetedik napon a Jóisten megpihent és ezek szerint szombatonként pihen, akkor nem foglalkozik azzal, hogy szombaton épp ki mivel szórakoztatja magát.

steery 2020.06.11. 18:50:28

Fizikailag a halál az, amikor a lélek úgy hagyja el a testet és lép ki belőle (a fejből, azon belül a talamuszban elfoglalt csatlakozási helyéről, ahol az idegsejtekhez kapcsolódik az oda-vissza jelátvitelhez), hogy nem tud belé visszatérni. Egyesek szerint fluidszálnak (régebben: sorsfonálnak) nevezett időszálakkal kapcsolódik a lélek az agysejtekhez. Ezek elvágása jelenti a lélek és a test közti kapcsolat tényleges megszakadását, azaz a test halálát. Mások szerint a jelfogó idegsejtek sérülése, működésképtelenné válása is már halál technikailag, időszálak ide vagy oda, hisz ellehetetleníti a lélek és az agy közti kommunikációt. Arról még nem tudunk semmit, hogy a jelfogó idegsejtek milyen önjavító képességgel bírnak, milyen és mekkora sérülést képesek elég gyorsan helyrehozni ahhoz, hogy a lelki kapcsolat nélkül maradt test még ne induljon romlásnak, illetve ne károsodjon helyrehozhatatlanul. Például ha profin fejbe lőnek és a golyó pont átmegy a talamuszon, szétroncsolva a jelfogókat (mellesleg kilökve a lelket onnan, akinek semmi baja nem lesz, mert egy atomrobbanást is röhögve kibír, olyan masszív szerkezet, csak elrepül több méterre és meglepődik ezen), akkor már tuti halott vagy, akkor is, ha még megvannak a testhez kapcsoló fluidszálaid.

Trükkös helyzet a kóma: amikor a lélek még benne van az agyban, csak az idegrendszer valamilyen hibája miatt képtelen irányítani a testét, azaz magatehetetlenül be van zárva egy üzemképtelenül vegetáló testbe, ami akár évtizedekig is eltarthat, az életfenntartó gépek hatékonyságától és az orvosok, hozzátartozók perverzitásától függően. Hisz nem tudjuk, a kóma oka javítható-e vagy sem? Vannak csodás ébredések és vannak reménytelen esetek, amikor tényleg csak egy zsák zöldség az ágyban fekvő test. Beszélni persze lehet a páciensnek, nyilván hallja is, de nem tud válaszolni. Ez amolyan halál-előszoba, jó nagy szívás az áldozatnak. És tényleg megváltás számára a teste halála, mert akkor végre elhagyhatja és mehet a túlvilágra.

Aztán ott van az a perverz lehetőség, hogy valaki kilép a testéből, ami még használható, majd valaki más (egy imposztor lélek, kísértet a túlvilágról) belép a helyére és átveszi a teste irányítását (megszállja). Ha az eredeti gazdája nem tud vagy nem akar visszatérni, nem tudja kiebrudalni onnan a megszállót, akkor technikai (lelki) értelemben már halott, miközben biológiai értelemben még nagyon is él. A vallásos emberek ettől kapnak idegbajt, mikor szembesülnek vele.

Aztán ott van az a perverz lehetőség, hogy valakinek meghibásodik a lelke, miközben még benne van a testében és mondjuk elveszíti a teljes szellemét, személyiség élmény halmazát vagy hozzáférhetetlenné, használhatatlanná válik. Hétköznapi nevén: amnéziás lesz a páciens. Ha eltűnik belőle az őt egyedivé tevő információ, akkor a lényege, ami őt önmagává teszi, meghalt vagy elérhetetlenné vált. A teste még él, múködik benne a lélek (üresjáraton), épp csak nem nevezhető valódi embernek. Ilyen szellem kitörlés persze előfordulhat szándékosan is, bár a lélek felügyelő istenek általában eléggé megharagszanak a tettesre ahhoz, hogy alaposan ellássák a baját. Így nem nagyon mernek a lelkek ilyen bűnt elkövetni még a túlvilágon sem. De a lényeg: ha nem sikerül helyreállítani a szellemét (újratölteni a biztonsági mentéséből), akkor az illető tényleg meghalt, nem csak evilági, de túlvilági értelemben is, szóval ez az igazi, valós halál. Mellesleg: a parinirvánára törekvő buddhák legvégső célja, a teljes én megszűnése, "fényének kialvása".

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása