Mint arról korábban írtam a zsidó vallás nem csak reprodukciós céllal tekint pozitívan a szexualitásra.
A Talmud, és ennek megfelelően a zsidó vallásjogi kódexek, így a Sulchán Áruch is, nemcsak előírja a férjnek, hogy köteles rendszeres intim együttlétet biztosítani felesége számára, de azt is elrendeli, hogy a nemi együttlét az asszony számára is jelentsen szexuális örömöt és kielégülést. Olyannyira így van ez, hogy a cölibátus intézménye, még akkor is, ha a legmagasztosabb célokat szolgálná, teljesen ismeretlen és nem követendő a zsidó vallásgyakorlatban.
Ennek ellenére, pontosabban ezzel párhuzamban, a szexuális élvezetekre vonatkozóan is érvényes számos utasítás és a Talmud bölcsei arra intenek, hogy azok a házasság intézményének megerősítését, a családi harmónia ügyét is szolgálni kötelesek. Ennek megfelelően míg a döntéshozók meglepő liberalizmussal viseltetnek a házasság kötelékén belüli nem együttlétre, a házasságon kívülit a legteljesebb mértékben tiltják.
- A házasság szentsége
A Biblia tanúsága szerint Isten az első ember egyfajta kétnemű lénynek teremtette, akin megtalálhatók voltak mind a feminin, mind pedig a maszkulin nemi jegyek. „És teremtette Isten az embert az ő képmására, Isten képmására teremtette őt; férfinak és nőnek teremtette őket. Megáldotta őket Isten és mondta nekik Isten: Szaporodjatok, sokasodjatok, töltsétek be a földet és hódísátok meg; és uralkodjatok a tenger halán, az ég madarán és minden élőn, mely mozog a földön.”1
Miután Isten belátta, hogy az embernek társra van szüksége, ketté választotta a férfit és a nőt: „És mondta az Örökkévaló Isten: Nem jó, hogy az ember egyedül van, alkotok számára segítőt, neki megfelelőt [...] Akkor bocsátott az Örökkévaló Isten mély álmot az emberre, hogy elaludt; ekkor kivett egyet annak bordáiból és húst zárt helyébe. És alakította az Örökkévaló Isten a bordát; melyet kivett az emberből, asszonnyá és elvitte azt az emberhez.”2
Majd rögtön azután, hogy külön választotta a férfit és a nőt, megparancsolta, hogy keljenek egybe és a házasság intézménye által állítsák vissza azt az ideális állapotot, amelyként teremtve lettek: „Akkor mondta az ember: Ez immár csontomból való csont és húsomból való hús; azért neveztessék némbernek, mert az emberből vétetett az. Azért hagyja el a férfi az ő atyját és anyját és ragaszkodjék feleségéhez, hogy legyenek egy testté.”3
A házasságtörés hagyományosan egyike a Tízparancsolatban is megfogalmazott tiltásnak, mely a paráznaság kategóriájába esik és olyan férjes asszonyra vonatkozik, aki szexuális kapcsolatot létesít más férfival.
Nős férfiakra ugyan ez a tiltás explicit nem vonatkozik, de a rabbinikus hagyomány az ilyesmire is elítélően tekint.
A Tórában és a Biblia más könyveiben találunk ugyan arra vonatkozó eseteket, hogy meghatározó férfiak házasságon kívül is létesítettek kapcsolatot, azonban ezek az ún. pileges, azaz ágyas értelmezésébe esnek, mely gyakorlat a későbbi judaizmusból teljesen kiveszett.
- Házasság előtti szex
Hasonló tabuként tekint a zsidóság a házasság előtti nemi együttlétre, melyet szigorúan tilt a rabbinikus törvénykezés. Pont azért, hogy a házasságban a felek megőrizzék a nemi együttlét intimitását és szentségét, a zsidó vallásjog elítéli a menyegző előtti szexuális együttlétet abban az esetben is, ha amúgy a később házasulandó felekről van szó.
- Önkielégítés
A masztubáció egyike a Tóra által szigorúan tiltott cselekedeteknek. A Tóra első könyvében olvashatunk Onán történetéről, aki mivel nem akart gyermeket nemzeni feleségének, Támárnak, „magját a földre szórta”, ezért Isten elvette életét.
„És tudta Onán, hogy nem az övé lesz a magzat és volt, ha bement testvére feleségéhez, a földre veszítette, hogy ne adjon magzatot testvérének. És rossznak tetszett az Örökkévaló szemeiben, a mit tett és megölte őt is.”4
A Sulchán Áruch mértékadó törvénykönyv rendelete alapján az önkielégítés, ennek megfelelően a felesleges magvesztés, a gyilkossághoz hasonlatos, a bűn súlya rendkívüli.5
Nem hiába hívja a Talmud az önkielégítést „az ember saját keze általi vérontásnak.”6
A fentieknek megfelelően a maszturbálás tórai tilalma a férfiakra vonatkozik, nők esetén ugyanis nem beszélhetünk magvesztésről.7 Ez persze nem jelenti, hogy a rabbinikus jog kedvezően tekint a női önkielégítésre, hiszen az erotikus gondolatokat ébreszt, melyek akár (például amennyiben a férj nem elérhető vagy az önkielégítést végző nő hajadon) bűnhöz is vezethetnek.
A 20. század egyik legnagyobb vallásjogi szaktekintélye Mose Feinstein rabbi (1895-1986) bár óva int a női maszturbáció gyakorlatától az azzal járó könnyelmű és tisztátalan gondolatok miatt, de a nyilvánvaló nevelési célzatú iránymutatás mellett nem tiltja azt.8
- Orális és anális szex
A Talmud alapvetően megengedő az intim együttlét bármilyen formájával, ha és amennyiben az férj és feleség közt történik, a nő beleegyezésével.9 Természetesen a vonatkozó vallásjogi szabályok betartása mellett, mint például a diszkréció illetve a női tisztátalansági periódus (menstruációs időszak és azt követő hét tisztulási nap, melyet a mikvében – rituális fürdőben, való alámerülés követ) figyelembevételével, amikor tudniillik nem lehet házaséletet élni.
A Talmud ezen véleménye bekerült Mose ben Maimon rabbi, a Maimonidész (1138-1204) törvénygyűjteményébe is és hasonló véleményen van Mose Iszerlis rabbi is (1530-1572), akinek a Sulchán Áruch-hoz írt kommentárja definitív háláchikus erővel bír az áskenázi (európai) zsidóság körében.
Ugyancsak Iszerlis rabbi rendelkezik a „nem természetes úton történő” együttlétről (talmudi nyelven ez az anális úton történő közösülést jelenti), melyet akkor is megengedettnek tart, ha az ejakulációhoz vezet.10
A nőkön végzett orális szex tehát nem ütközik talmudi tiltásba, ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy a bár az említett Maimonidész és Iszerlis rabbi is óva int attól, hogy a férj a felesége nemi szervét nézze, semelyikük nem tiltja ezen testrészek megcsókolását.
Kövess a Facebookon: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/, ahol minden este, vasárnaptól csütörtökig 20:00-kor élő tanulásban ismerkedhetsz meg a zsidó vallás alapjaival és keresd a Lekvár és JAM podcastet az Apple és a Google podcast lejátszóin, a Spotify-on, a Youtube-on, a Deezer-en és a TuneIn Radio-n.
- 1Mózes 1:27-28
- 1Mózes 2:18, 21-22
- 1Mózes 2:23-24
- 1Mózes 38:9-10
- Sulchán Áruch, Even háEzer 23:1
- Nida 13a
- Toszfot kommentárja Nida traktátus 13a
- Igrot Mose, Even háEzer1: 69
- Nedárim 20b
- Sulchán Áruch, Even háEzer 25:2
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
arncht 2020.09.11. 14:35:40
A Mestered 2020.09.11. 15:18:19
kunzoo 2020.09.11. 15:34:06
Valahol azt olvastam hogy ezt félreértik. Nem a "magvesztés" a probléma, hanem nem teljesíti férji kötelezettségét, az utódnemzést.
Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.09.11. 15:48:09
Miután Onan testvére fiúutód nélkül halt meg, Onan köteles lett volna fiút nemzeni az özvegynek, mely fiú aztán jog szerint nem Onan, hanem az elhunyt tesvére gyerekének számított volna, így annak vérvonalát vitte volna tovább. Onan bűne az volt, hogy megtagadta az isteni parancs teljesítését.
Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.09.11. 15:52:24
Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.09.11. 16:00:28
arthurthedent 2020.09.11. 16:37:22
És ez hol logikus?! Nem születnek új lelkek, ezért nincs szükség házasságra? Mi a fene ebben a logikus?
Drago Brutic1 2020.09.11. 16:55:15
Paeonia 2020.09.11. 17:14:26
Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.09.11. 17:16:39
Az benne a logikus, hogy a Biblia szerint a házasság célja a gyermeknemzés, s mivel a mennyországban nem születnek új lelkek (gyerekek), gyermeknemzés sincs, s így házasságra sincs szükség.
kunzoo 2020.09.11. 17:19:22
Megszakított közösülés: felsír a gyerek! Igazi istencsapása.
arthurthedent 2020.09.12. 06:58:23
Vagy javíthatnánk rajta "az elefántok célja a repülés és mivel a menyországban nincsenek áramszünetek, ezért nincs szükség esernyőre sem" formulára hozással. Az esernyő helyett választhatunk (1) sajtreszelőt (2) fogpiszkálót vagy (3) fellebviteli bíróságot is.
arthurthedent 2020.09.12. 08:57:38
Az, hogy te mit gondolsz bűnnek teljesen lényegtelen. :D Nem akarlak megsérteni, nem sértésből mondom, de tudom, hogy te vallási fanatikus vagy, gyakorlatilag teljesen mindegy, hogy mit mondasz. Gyermekeket, elmeháborodottakat, klnyszerített embereket, vallási fanatikusokat nem tartok felelősnek azért amit mondanak, cserébe egyszerűen semmiféle jelentőséget nem tulajdonítok annak milyen kinyilatkoztatásokat tesznek a világról.
Ha képesek érvelni, azt meg szoktam halgatni, de az ilyen kinyilatkoztatások olyanok, mintha egy véletlenszámgenerátor hozta volna létre őket. Van benned valami erőszakos ideológiai mém, ami arra kényszerít, hogy ezt mondd.
Az idegek rángása, nincs mögötte tudatos gondolkodás. :(
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.12. 09:01:04
Sose voltam még vallási fanatikus.
A te szöveged is "kinyilatkoztatás" logikád szerint. Sőt minden a világon az.
Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.09.12. 09:33:48
Te az egész okfejtés alapjául szolgáló hittételt nem fogadod el. Ez azonban nem érinti az okfejtés logikus voltát.
arthurthedent 2020.09.12. 09:51:54
implikálod, hogy új gyermekek a menyországban sem születhetnek csak úgy, hogy ha új lelkek születnének, miközben semmiféle érvd nincs erre
implikálod, hogy a hogy a menyországban semmit nem tesz senki ok nélkül
implikálod, hogy semmi más szerepe nincs a házasságnak, csakis a gyermeknemzés
implikálod, hogy az emberek ezt mind tudják, hiszik és el is fogadják
implikálod, hogy az emberek a menyországban mindent csak szigorúan praktikus okokból tesznek
és így tovább
arthurthedent 2020.09.12. 09:53:06
Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.09.12. 10:52:24
Én nem implikálok semmit, pusztán a Biblia és a kereszténység tanításaira hivatkozom. Még csak azt sem állítom, hogy ezek mind igazak és helyesek - neked sem kell elfogadnod őket. Pusztán azt állítom/állítottam, hogy ezek alapján Jézus említett válasza logikus.
Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.09.12. 11:05:36
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.12. 11:58:43
Pedig gondold végig.
Minden bizonyítás vagy körkörös érv (ami egy érvelési hiba), vagy végtelen regresszió (ami megint érvelési hiba), vagy pedig axióma (azaz nem bizonyítható állítás) van a végén.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.12. 12:00:58
Pontosítom Kovácsnét.
A házasság célja a családalapítás, a családalapítás lényege pedig a gyerekek számára stabil, érzelmileg és anyagilag biztos, egészséges környezet teremtése.
Ezért is abszurdum pl. a homokos "házasság", hiszen alkalmatlan gyereknemzésre, tehát családalapításra.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.09.12. 12:03:22
A mennyország kb. olyan a földi élethez képest - s most direkt mondok egy vulgáris példát -, mint az evés más evésének nézése helyett, vagy mint a szex a pornónézéshez képest.
arthurthedent 2020.09.12. 12:56:20
Birka, aki az általános iskolás fizikát nem tudja, akinek az elemi matematika nem megy, de azt persze bármikor elmagyarázza akárkinek, hogy milyen a menyország. :D
Mondom, nulla a hiteled nálam. :-o
Nylul 2020.09.12. 13:24:18
Ugyanezt egy homokos házaspár is tudja biztosítani az örökbefogadott gyermekének.
arthurthedent 2020.09.13. 08:38:56
"Mi köze a témához a fizikának, troll?"
Az, amit leírtam, az a köze.
Nylul 2020.09.13. 09:27:55
Szóval szerinted ahol egy pár gyereket adoptál, az nem család?