Ki tudja miért törnek poharat a zsidó esküvőkön?

_mg_5878-edit.jpg

Aki volt már zsidó esküvőn, vagy egyszerűen csak látta a Hegedűs a háztetőn vagy az Idegen közöttünk című filmeket, biztos felfigyelt arra a szokásra, hogy az esküvői baldachin alatt tartott szertartás végén a vőlegény lábával összetapos, összetör egy üvegpoharat. (Nem kell megijedni, a pohár be van csomagolva vastag damaszt szalvétába vagy alufóliába, emberemlékezet óta nem történt baleset e szép és ősi szokás gyakorlásakor.)

A szokás már a Talmudban megemlítésre kerül1: „Már bár Ravina esküvőt rendezetett a fiának és azt látta, hogy [az esküvőn résztvevő] rabbik [elfeledkezve magukról] túlságosan örvendeztek. Ekkor fogott egy 400 zuz értékű serleget, összetörte, és mindenki szomorú lett."

Számos dolog mellett, amit e talmudi történet tanítani akar az a szándék is megjelenik ebben a szokásban, hogy kell legyen valamiféle riadalom, valamiféle keserűség és döbbenet a vidámságban, az esküvői mulatozásban. Afféle üröm az örömben. 

A középkori németországi zsinagógáknál más különlegesen a pohártörésre elhelyezett követ is találunk a padlózatban, ugyanakkor a szokás éppen a középkortól a talmudi történet mellett új értelmezést is kapott. E szerint egy zsidó öröme nem lehet teljes, amíg nem áll ismét a jeruzsálemi Szentély (a második jeruzsálemi Szentélyt a rómaiak rombolták le a polgári időszámítás utáni 70-ben, azóta tart a zsidók száműzetése, mely a hagyomány szerint a Messiás eljövetelével ér majd véget, mikor is ismét felépül a Szentély).

Minden örömben, különösen az esküvői boldogságban fontos, hogy emlékezzünk arra, hogy tartózkodásunk a diaszpórában időleges. Egy másik szokás is tükrözi ezt a gondolatot, ugyanis a zsidó otthonokban szokás befejezetlenül hagyni egy kicsiny részt, például egy vakolatlan faldarabot, mely emlékeztet bennünket arra, hogy otthonunk a száműzetésben nem végleges tartózkodási helyünk.

Az esküvői pohártörés persze más üzenetet is hordoz, az üveg törékeny és bármikor eltörhet, nem úgy a férfi és nő házassága, mely szilárd alapokra, a Tóra értékrendszerére épül, ezért törhetetlen.

A pohártörésnek a fentieken túl misztikus értelmezést is tulajdonítanak, az ember boldogsága önfeledtséggel párosulhat, ilyenkor pedig különösen ki van téve az ártó szellemek károkozásának, az üvegpohár törésekor keletkező zaj elijeszti ezeket az ártó szellemeket, az önfeledten boldog fiatalok pedig kissé magukhoz térhetnek részegítő boldogságukból.

És persze ott van annak szimbolikája is, hogy a hagyomány szerint Isten Szináj-hegyi kinyilatkoztatása, szövetség, egyfajta esküvő ceremónia volt Isten és a zsidó nép közt, mely után tragikus okokból Mózes összetörte az első pár kőtáblát2, erre az „esküvőre” emlékezünk minden házasságkötéskor a pohár összetörésével. 

Bárhogy is legyen a pohártörés egyike a legismertebb zsidó szokásoknak, az esküvői szertartás ilyen módon történő lezárását mázál tov (jó szerencsét) kívánságok követik és kezdetét veheti az esküvői ünneplés.

 

Kövess a Facebookon: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/, ahol minden este, vasárnaptól csütörtökig 20:00-kor élő tanulásban ismerkedhetsz meg a zsidó vallás alapjaival és keresd a Lekvár és JAM podcastet az Apple és a Google podcast lejátszóin, a Spotify-on, a Youtube-on, a Deezer-en és a TuneIn Radio-n.   

  1. Bráchot traktátus 30b-31a
  2. 2Mózes 32. fejezet

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr8016384076

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Örömhernyó 2021.01.12. 06:48:05

Babonából. Ártó szellemek elriasztása. A zsidók legalább elismerik, hogy a vallásuk nagyrészt babonákon alapul, keverve sok mítikus elemmel színezett közel-keleti történelemmel.

A katolikusok meg foggal-körömmel ragaszkodnak ahhoz, hogy az ő vallásuk nem babonák gyűjteménye.

2021.01.12. 08:32:16

Nehogy jól érezd magad - kb az összes vallásnak ez az alapja :)

Luighi 2021.01.12. 09:22:10

"Mózes összetörte az első pár kőtáblát"
Röhög a vakbelem! Nem volt az az elvtárs akkora badass, hogy ilyet mert volna tenni!
Az a legszebb, hogy ha miszkíta HUN-ok mondjuk, hogy a csillagúton jöttünk (Szíriusz rendszer), az szerintük mese(űrhajók?! Persze a jenenleginél sokkal fejlettebbek!), de a Mózes tovaris Vörös Tenger kettéválasztása az q*rvára tutira megvolt!

hessrudi 2021.01.12. 09:55:04

én meg olyan mesét hallottam hogy valami üvegkészítő zsidó panaszkodott a rabbi haverjának hogy kevés a forgalma, erre a rafinált rabbi kitalálta hogy legyen szokás az esküvőn a pohártörés, egy csapásra megugrottak a pohár eladások... tipikus mentalitás...

Igazamvanvagyigazamvan? 2021.01.12. 09:59:07

@Luighi: na, összevetsz két hülyeséget. Nem jöttünk a Szíriuszról. A magyar nem egy egységes nép. Valószìnűtlen, hogy egy rakétatechnikát ismerő csapat a nomád vadász életmódot válassza.
Magyarul nemhogy túlszárnyalja azitt élőket, de a legalsó lépcsőfokát válassza a társadalom-szerveződésnek.
A két dolog amúgy sem vethetô össze. A zsidók elmenekülhettek, feltéve, ha nem a Vörös-, hanem a Sás-tengeren keltek át.
Avagy láthattak hirtelen vízszint csökkenést, mondjuk cunami előtt. Utána a vízözönt.
De a magyarok nem láthattak űrhajót, hogy aztán Aranyszarvast kergessenek!

Luighi 2021.01.12. 10:22:36

"Nem jöttünk a Szíriuszról" IGAZ!
Ahogyan a NAP-on se lakik senki, "csak" a Naprendszer Föld bolygóján mi.
(Szíriusz rendszert írtam ugyebár!)
"Valószìnűtlen, hogy egy rakétatechnikát ismerő csapat a nomád vadász életmódot válassza." Csak egy két komolyabb katasztrófa/havaria elég lehet hozzá (Föld-Hold ütközés, pár komolyabb földrengés, azt követő szökőár (esetleg járvány, stb). Mindezek következtében a tudós elit kihalása, tudásvesztés, technika megsérülése, megsemmisülése. JA tudom, ezek KIZÁRTAK! Hát nem!
Gondolkozni,gondolkozni, gondolkozni! ;-)

Luighi 2021.01.12. 10:32:29

"Avagy láthattak hirtelen vízszint csökkenést, mondjuk cunami előtt. Utána a vízözönt."
NEM láthattak vízözönt!
Az első Zsidó az Ibrahim/Ábrahám volt ugye! Az a személy meg messze a Vízözön után kerül elő a történelem könyvben. Amikor a dolgok jelentős része MÁR LEZAJLOTT! :-D
A "csodanép" NEM VOLT ott a startnál! Épp a (szent) (sokszor módosított)könyvükből derül ki! =:-O

2021.01.12. 10:34:41

@Luighi: wmiki, te vagy az? :) :) :)

Luighi 2021.01.12. 10:55:08

@shitgun: Látom már mi nem tetszett!
"Gondolkozni,gondolkozni, gondolkozni!"
Ja ha nincs mivel, úgy tényleg nehéz lesz! Én kérek elnézést!
Fenti miatt ez nem neked szól, csak rólad: "Nomen est omen"

2021.01.12. 11:44:34

@Luighi: ombre, te itt ősmagyar ufókról hadoválsz, lehet hogy gondolkodsz, de az az esetedben a full hülyeség görgetése :) Idióta vagy, na :) (Meg sorry, nem a wimiki lehetsz, inkább a Pataky Attis :)

Andy73 2021.01.12. 12:04:50

@Örömhernyó: ezt olvastad a napi horoszkópodban?

Billy Hill 2021.01.12. 12:33:26

Nem kell ehhez zsidónak lenni; ugyanígy kötelező poharakat törni egy jó sokac lagziban Mohácson. :-)

Dan da Man 2021.01.12. 20:25:38

@Luighi: Az igazi csoda az, amikor valaki ennyire öntelt ÉS hülye egyszerre, mint te vagy. De nem baj, mert te tényleg nem vagy a komolyan vehető kategória. Igazából csak az önbizalmad elképesztő. Te TÉNYLEG meg vagy győződve arról, amit írsz.
A szomorú, hogy a szavazati jogunk pontosan ugyanannyit ér.
Pedig te csak egy másodrendű szíruszi állampolgár vagy. Talán ha bekapcsolnám a turbómagyar fokozatomat, akkor előnybe kerülnék. De akkor meg csinálnom kéne 4 gyereket a TúróTortának.
Szóval inkább csak sajnálkozom, hogy bezárták az OPNI-t...

vajdasagi 2021.01.12. 23:34:33

@Billy Hill: Jugoszlávia jónéhány utódállamában törnek poharakat mulatozáskor. De emlékeim szerint a görögök meg tányérokat törnek. Ez egy elég széles körben tapasztalható jelenség. Ne szűkítsük már le a zsidóságra.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.13. 07:13:31

@Dan da Man:

Ez van, annak is van szavazati joga, aki nem tetszik Soros gazdának.

2021.01.13. 08:31:28

@MAXVAL birсaman közíró: igen, a vallások, főleg a kereszténység szerint mindig rosszul vagyunk :) Mondjuk speciel rajtad ez látszik is :)

2021.01.13. 11:00:27

@MAXVAL birсaman közíró: haha, jó, tehát tényleg erre épül a kereszténység, a rosszulétre. Hülye halálkultusz. Neked való :)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.13. 11:02:33

@shitgun:

A rosszullét megértésére és felülmúlására.

Nekem való.

másik különvélemény 2021.01.13. 12:36:50

@Örömhernyó: Te hülye vagy.
A zsidó és a keresztény vallás között a különbség Jézussal kezdődik.
Az ószövetség ( a szerinted mese ) rész ugyanaz.

Luighi 2021.01.13. 15:24:12

@Dan da Man: Mondhatta volna szebben kis lovag! írnám, ha nem egy szarjankó (sic!) csak és kizárólag személyeskedő hozzászólása lett volna! Nulla érvek, nyilvánvaló gondolkozásképtelenség! Csak és kizárólag a dogmák sulykolása típusú BAROM!
Az OPNI-t tán azé' emlegetted, mert oda jártál rokonlátogatóba?
Az meg külön bónusz, mikor magát az egyenlőknél előbbre sorolod a szavazati jog faszkalap típusú emlegetésével!
Ez a kedvencem, mikor kiderül valakiről:majd mi megmondjuk, ki a demokrata, és hogy a másik az nem az, sőt ha megszólal, már az gyűlöletbeszéd! =:-O

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2021.01.13. 20:11:49

@hessrudi: Ja.... és igen ... Mohamed apósa meg kelmekereskedő volt, örökölte az üzletet, zsidó vándorárusok győzték meg vallásalapításra és lőn: ..... hót meleg országokban a nőknek kötelező annyi göncöt magukra venni, amiből épen hogy még csak kilátnak.

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2021.01.13. 20:13:53

@másik különvélemény:

ZombiJézuska is csak egy mese, mint az ómese, aminek mi is a lényege??? Fityma kell Jahvénak. :-) Nem pohár.

vilagnezet.blog.hu/2008/08/03/zeitgeist_jezus_nem_letezett_a_biblia_hazugsag

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.01.14. 13:27:36

@Luighi:

S ebben mi az újdonság? A zsidó nép későbbi egy sor más népnél.

cardiobascuralis 2021.01.14. 14:30:29

Szerintem azért, mert látták valamelyik írásodat, és elkeseredtek, hogy egy analfabéta pöcs miért akar mindenáron írni.

cardiobascuralis 2021.01.14. 14:33:29

@Luighi:
Hát igen, baszd mg, neked gondolkozni tényleg nincs mivel.
Te még a hülye seggek közt is sokszoros Mariana-árok-mélységet érsz el.

cardiobascuralis 2021.01.14. 14:35:38

@másik különvélemény:
Hát ha szerinted nem mese (a Jézus-mesével együtt), akkor nagyon súlyos gondok vannak a fejedben.

cardiobascuralis 2021.01.14. 14:39:59

@vilagnezet.blog.hu:
A férfiak is annyi göncöt hordanak, csak az arcukat nem takarják el.

A mohamedán vallás egyébként elismeri a zsidókat és a keresztényeket is, mint "az írást ismerő" vallásokat, sőt, próféta náluk Jézusig bezárólag az összes bibliai próféta is.
Azt már csak jóval később találták ki, hogy ezeket irtani kell, alapvetően azért, mert a háborúkra kellett valami indokot találni.

Már kérdés, hogy mennyire veszélyes az, amikor egy mesekönyvet bár százmillió (vagy pár milliárd) elmebeteg szentírásnak gondol, és szó szerint vesz.

kvadrillio 2021.01.14. 14:45:03

sztem ez az egyetlen tékozlásuk nekik ! :O)

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2021.01.14. 15:32:10

@cardiobascuralis: Régebben magam is kényszerképzetnek(tehát egy elmebetegségnek gondoltam a vallások zömét és az ateizmust is, mint egy tagadás-vallást), de akutatásai mást bizonyítottak. Úgy néz ki nem csak biológiai vírusaink vannak, mint a covid-19, hanem elme/pszichológiai vírisaink is. Amit mémeknek nevezünk és a memetika tudományterület foglalkozik vele. - Nos náthás bárki lehet. Bekaphat egy bioológiai vírust. Éppen így bekaphat bárki egy Isten-mémet, vagy vallás mémet is. /// A lényeg a dolog mára közvetetten bizonyítást nyert és már a gyógyítása is működik.

cardiobascuralis 2 2021.01.14. 17:05:34

@vilagnezet.blog.hu:
Igen, azt hiszem, a te elmédet már megfertőzte ez a vírus, és láthatóan súlyos elhülyülést okoz. Erősen látszanak rajtad a tünetek.

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2021.01.14. 22:21:51

@cardiobascuralis 2: Immunis vagyok ilyesmikre. ... de ezt leírtam már a Trükkös Mém című e-könyvemben is. Olvasd el és ha tudod ami ott van bene bizonyítva cáfold meg!!! Na persze ez igazából nem más, mint hogy eggyel több Istene lett az emberiségnek. Lett Tudományos Istenünk is, ami eddig nem volt.

cardiobascuralis 2 2021.01.18. 18:14:27

@vilagnezet.blog.hu:
Minek olvassam analfabéták írását? Már azt is fölösleges, amit ide firkálsz.

Nem, az elmefertőző vírusra láthatóan nem vagy immunis, már azt a kicsi agyadat is felemésztette, ami eredetileg volt. Valahol M. Richárd Dózsa György úti gázoló szintjén lehetsz, akit még mikroszkópos puskával is nehéz lehetne agyonlőni, nem távcsövessel, mert azt az agyat eltalálni - ahhoz képest még a Higgs-bozon szabad szemmel való meglátása is gyerekjáték.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása