Bukott angyalok?

bf335a1bc9ee48d04db18bcd257465cf.gif

Közvetlenül Noé történetének elbeszélése előtt a Tóra egy igen érdekes, és nehezen érthető történetet ír le:

„És történt, midőn az emberek sokasodni kezdtek a föld színén és leányaik születtek, látták Isten fiai (bné Elohim) az ember leányait, hogy szépek azok és vettek maguknak feleségeket mindazok közül, akiket választottak. De mondta az Örökkévaló: Ne maradjon szellemem az emberben örökké, mivel ő test is; azért legyenek napjai százhúsz év. Az óriások (nefilim) voltak a földön ama napokban és azután is, midőn Isten fiai bementek az ember leányaihoz és ezek szültek nekik; ezek azok a hősök, akik ősidőtől fogva hírneves férfiak voltak.”1

Még a felületes olvasóban is rögtön megfogalmazódik a kérdés: kik az „Isten fiai”? Kik azok az „óriások”, nefilim, és óriások-e egyáltalán (főként mert az eredeti héber szó, nefilim, nem ezt jelenti)?

Egy dolgot érdemes előre tisztázni. Bár a bné Elohim szavakat szinte minden fordítás Isten fiainak fordítja, valójában egyáltalán nem ezt jelenti. Olyannyira, hogy a híres talmudi bölcs, Simon bár Jocháj rabbi egyenesen „megátkozza”2 azokat, akik a bné Elohimot úgy fordítják, hogy Isten fiai. Véleménye szerint, bár Elohim általában Istenre vonatkozik, Isten egyik neve, néhány helyen a Tórában bírákat jelent.

A nefilim szó még ennél is érdekesebb. A szó gyökere a héber lipol szó, ami azt jelenti esni vagy leesni. De vajon honnan estek le a nefilim? Vajon ők ugyan azok, mint a bné Elohim? És ha igen, miért van két nevük?

A Midrás-irodalom három lehetséges magyarázattal szolgál:

Az első szerint3 amint az özönvíz generációja elkezdett morálisan hanyatlani, Isten megbánta, hogy megteremtette az embert. Két angyal, az egyik neve Sámchazáj, a másiké Ázáel, Isten elé járultak és azt mondták: „Ugyan nem figyelmeztettünk mielőtt megteremtetted az embert, hogy ne tedd?” Isten azt válaszolta: „De mi lenne a világgal ember nélkül?” Az angyalok azt válaszolták, hogy ők be tudnák tölteni az ember szerepét a teremtés nagy művében. Isten erre azt mondta: „Tudom, hogyha ti népesítenétek be a Földet, a rossz ösztön ugyanúgy uralkodna rajtatok, ahogy uralkodik az ember felett is. De ha ti népesítenétek be a Földet, úgy a helyzet még rosszabb lenne.” Az angyalok erősködtek, mondván: „Hadd menjünk le a Földre és bebizonyítjuk, hogy mi megszentelnénk Nevedet, nem úgy, mint az ember!” Isten beleegyezett: „Menjetek és lakjatok az ember között!”

Természetesen, meséli a Midrás, az emberekben is munkálkodó rossz ösztön az angyalokat is „behálózta” és felülkerekedett rajtuk is. Amikor az angyalok meglátták az emberek gyönyörű lányait, bűnbe estek. Az ő leszármazottjaik a nefilim, azok az óriások, akikről a Tóra később ír.

Az a verzió nyilván azt támasztja alá, hogy a nefilim valójában bukott angyalok. Ugyanakkor a fenti történet alapján kijelenthető, hogy mivel Isten előre tudta, mi lesz az angyalokkal, ha lejönnek a Földre, bukásuk nem tekinthető tényleges bukásnak. 

A zsidóság egyébként sem hisz az „angyalok bukásának” lehetőségében, hiszen minden Isten akaratából és „Istenen belül” történik. A Sátán sem „bukott angyal”, hanem Istentől kapta a feladatot, hogy bűnbe csábítsa az embert, ahogy erről korábban írtam.

A Midrás egy másik verziója szerint a bné Elohim azt jelenti hercegek, azaz nemes urak, akik visszaélnek hatalmukkal, nőket erőszakoltak. Többek közt az ilyen jellegű viselkedés hozta el az özönvizet, mely Noé családján kívül az egész emberiséget kipusztította.

Eszerint a nefilim szintén ugyan az, mint a bné Elohim, csak előbbi a romlás után, utóbbi a romlás előtti állapotot írja le.

Végül egy harmadik verzió szerint a nefilim valóban „leesetteket” jelent, de nem angyalokat, hanem embereket. Olyan egyéneket, akik kezdetben magas morális szinten álltak és mivel bűnöztek, „leestek” az erkölcsi magaslatokból.

Így tehát a nefilim szó több dolgot is jelenthet: (1) olyanok, akik morális magasságokból „estek” le, (2) olyanok, akik bűneikkel a világ „leesését” (értsd pusztulását) okozták, (3) olyanok (esetleg angyalok), akik az Égből „estek” alá a Földre, (4) nefilim héberül óriásokat is jelent, ami korábbi, a „leesésük” előtti magas morális szintjükre utal.

Kövess a Facebookon: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/, ahol minden este, vasárnaptól csütörtökig 20:00-kor élő tanulásban ismerkedhetsz meg a zsidó vallás alapjaival. Iratkozz fel Youtube csatornámra, ahol a korábbi előadásokat is meghallgathatod és keresd a Lekvár és JAM podcastet az Apple és a Google podcast lejátszóin, a Spotify-on és a Youtube-on.

 

  1. 1Mózes 6:1-4
  2. Berésit Rábá 26:5, Simon bár Jocháj rabbi szerint bné Elohim azt jelenti bírák
  3. Lásd Joma 67b, Pirké deRabbi Eliezer 22, Tárgum Jonatán 1Mózes 6:4-hez

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr6816624576

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása