Képzeld, a pazarlást tiltja a Biblia!

article-2115405-122f88c9000005dc-824_1024x615_large.jpg

A háláchá, a zsidó vallásjog kifejezetten tiltja a pazarlást. A bál táschit, „ne pusztíts” parancsát a zsidó bölcsek kifejezetten a felesleges pazarlás tilalmaként értelmezik:

„Ha ostromolsz egy várost hosszú időn át, harcolván ellene, hogy bevedd azt, ne pusztítsd el fáját, fejszét emelvén rá, mert ehetsz róla, de ki ne vágd azt, mert ember-e a mező fája, hogy ostrom alá jusson előtted? Csak azt a fát, melyről tudod, hogy nem gyümölcsfa, azt megronthatod és kivághatod, hogy építs ostromot a város ellen, amely háborút visel veled, amíg el nem esik.”1

Bár ez a két vers látszólag nem teljesen egyértelműen a pazarlást tiltja, egy bizonyosan nyilvánvaló: hogy a Tóra ellenzi az önkényes pusztítást. A természet elleni vandalizmus bibliai tilalom megsértését vonja maga után. Az egyik középkori kommentátor szerint a parancsolat célja az ember megtanítása arra, hogy szeresse a jót, tartózkodva minden rombolástól. "Mert ilyen a jámbor ember viselkedése ... azok, akik szeretik a békét, boldogok, amikor jót tehetnek másokkal és közel hozhatják őket a Tórához, és még egy mustármagnyi [dolgot] sem engednek elveszni e világból."2

Az egyik 19. századi rabbi kissé metafizikusabb magyarázattal szolgálnak: „A gyümölcsfát az ember életének meghosszabbítása céljából teremtette Isten [táplálék gyanánt], ezért ezt a célt nem lehet felforgatni azzal, hogy a fát háború eszközévé, és az élet elpusztítására használják.”3 

Az ókor rabbijai a Talmudban és a Midrás-irodalomban más okkal is szolgálnak a „ne pusztísd” parancsolat alátámasztására: semmi sem fölösleges vagy hiábavaló, amit Isten teremtett, ezért semmit sem áll jogunkban elpusztítani, csakis a világ jobbítása céljából.

A kabbalisztus hagyomány még tovább megy és azt is értésünkre adja, hogy „Isten úgy teremtette meg a világot, hogy »építészként« egy tervrajzként tekintett a Tórára”. A teremtés - mondják a rabbik - a Tórától függ, vagyis a világ túlélése csak akkor biztosított, ha az emberek képesek és hajlandóak erkölcsös életet élni.

Ami a pazarlás vallásjogi vetületét illeti érdekes megjegyezni, hogy a bibliai tilalom csak a háború idején elkövetett rongálásokra terjed ki. A talmudi bölcsek azonban e parancsolat szellemiségét kiterjesztették más pusztításra és pazarlásra, akár háborúban, akár békeidőben és úgy vélik, hogy a Tóra az elvet csupán olyan helyzetben fogalmazta meg, amelyben az ilyen rongálás a legvalószínűbb és legnyilvánvalóbb. Míg Mose ben Maimon rabbi (Maimonidesz, 1135-1204), az egyik leghíresebb törvény kodifikátor megtiltja a gyümölcsfák hadviselésben történő megsemmisítését, mások, például Rási (Slomo ben Jichák rabbi, 1040-1105) és Mose ben Náchmán rabbi (Nahmanidész, 1194-1270) kifejezetten mentesítik a tilalom alól a gyümölcsfák olyan célokra való felhasználását, melyek az önvédelmet szolgálják.

Békeidőben, amikor nincs közvetlen életveszély, még az egyébként engedékeny rabbik sem engedik a gyümölcsfák puszítását, és persze nem csak fejszével, ahogy a Tóra említi, de még az ilyen fák öntözésének fontosságát is előírják, nehogy a fa kiszáradásával indirekt módon okozzuk pusztulását.

Ezen a logikán elindulva a tiltás nem áll meg a gyümölcsfáknál, de kiterjed más tárgyakra is: edények, használati eszközök, ruhák és étel felesleges rongálása, pusztítása is a bibliai tilalom körébe esik.4

Talán mondani is szükségtelen, de tilos állatot értelmetlenül megölni, az állatoknak való felesleges fájdalom okozása más tórai tilalmat is érint.

Miközben igyekszünk megérteni a pazarlás tilalmának hétterét fontos leszögezni, hogy, ahogy ez a fent említett idézetből is egyértelmű, nem valamiféle fetisiszta hozzáállás, a természeti tárgyak önmagukért való imádata az oka a tilalomnak. Például azok a fák, amelyek nem teremnek gyümölcsöt, mentesülnek a bál táschit törvény hatálya alól, csakúgy, mint azok a gyümölcsfák, amelyek elöregedtek, és amelyek termése kevesebbet ér, mint a faanyagért kapható ár.

Kövess a Facebookon: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/, ahol minden este, vasárnaptól csütörtökig 20:00-kor élő tanulásban ismerkedhetsz meg a zsidó vallás alapjaival és keresd a Lekvár és JAM podcastet az Apple és a Google podcast lejátszóin, a Spotify-on, a Youtube-on, a Deezer-en és a TuneIn Radio-n. 

  1. 5Mózes 20:19-20
  2. Széfer háChinuch, bevezető
  3. Jaakov Cvi Meklenburg rabbi (1785-1865), a háKtáv veháKábálá című munkájában 5Mózes 20:19-hez írt magyarázatában
  4. Széfer háMicvot, cselekvő parancsolatok 6.
  5. Sábát traktátus 117b, Bava Mecia traktátus 31a

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr6416415762

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szalay Miklós 2021.02.05. 01:19:05

Lásd itt, hogy a pazarlás a klímaváltozás egyik fő oka:

egyvilag.hu/temakep/078.shtml#p4

+ Az egész egy tömör összefoglalója a globális problémáknak.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása