Maimonidesz védelmében

Ígértem, hogy kifejtem álláspontomat miért is tartom félrevezetőnek a napokban Facebookon megjelent Maimonidesz, a Rámbám, idézetének tálalását. Nem szívesen csinálok reklámot az ilyesminek, de ahhoz hogy megértsük a probléma lényegét nélkülözhetetlen az alábbi kép:

img_1822.JPG

Az idézet valóban a Rámbámtól származik, azonban a posztoló elhallgatta annak kontextusát és értelmét, így, meglátásom szerint, szörnyű hibát követett el.

 Mose ben Maimon rabbi, akit nevének kezdőbetűi alapján Rámbámnak hívunk (mivel művei a nem-zsidó, főleg az orvosi világban is ismertek, ott Maimonideszként hivatkoznak rá) 1131-1204-ig élt. Bár a spanyolországi Cordobaban született, üldöztetések miatt élete nagy részét Egyiptomban töltötte, ahol rabbi, a zsidó közösség vezetője és a szultáni hárem orvosa is volt egyben. Hihetetlenül izgalmas és érdekes életpályáját érdemes megismerni, annál is inkább, mert számos fontos mű fűződik nevéhez, melyek a filozófiai munkáktól a Misna magyarázatáig terjednek, de vannak orvoslással kapcsolatos írásai is, ez utóbbiakat a mai napig tanulmányozzák az orvoslástörténet kutatói is. Legfontosabb és leggrandiózusabb munkája azonban a Jád Hácházáká, avagy Misné Torá című 14 kötetes vallásjogi gyűjteménye, amely egyike volt az első olyan rabbinikus műveknek, melyek a zsidó vallásjogot, a Biblia és a Talmud alapján, téma szerint kategorizálva, koherens módon gyűjti össze.

A Misné Tora című mű foglalkozik a szemérmesség törvényeivel, hiszen bibliai parancs, hogy zsidó ember szemérmesen viselkedjék, mely viselkedés az öltözködésben is megnyilvánul.

Egy helyen a Rámbám azt említi, hogy egy zsidó nő, nem csak a haját, de az arcát is el kell takarja, sőt, ezt már hajadon korában meg kell tegye, másként az szemérmetlenség. Felmerül a kérdés, hogy miért és miért nem látjuk ezt a törvényt betartani manapság?

Miután Maimonidesz muzulmán többségű országban lakott, ahol és amikor a többségi muszlim társadalomnál bevett norma volt a női öltözködésnek e formája, a Rámbám úgy látta helyesnek, hogy a zsidók ne öltözködjenek szemérmetlenebbül, mint a muszlimok.

Az a tény, hogy rendelkezéséből nem lett normatív háláchá pont azt mutatja, hogy a hagyományos zsidó vallásjog igenis igazodik a kor és az idő elvárásaihoz. A szemérmességi, konkrétan például a lányok és hölgyek, de akár a férfiak öltözködésével kapcsolatban a zsidó vallásjog figyelembe veszi a helyi normákat is.

A Rámbám ugyanígy a nők otthonuk elhagyásának tekintetében szintén hozott rendeleteket, azonban ezek sohasem váltak a későbbi idők és más helyek háláchikus normáivá, maximum a muszlim országokban, ahol a többségi lakosság hasonló módon járt el.

Egy másik, bár nem Maimonideszi példa, amely talán közismertebb, miszerint, bár a zsidó vallás alapvetően elfogadja a többnejűséget, az európai zsidók számára immáron több, mint ezer éve tiltott és abból a megfontolásból került bevezetésre, hogy a keresztény Európa többségi lakossága, aki a többnejűséget primitív, pogány szokásnak tartotta, ne nézze le a zsidókat a poligámia elfogadása miatt.

Itt is tetten érhető az a jelenség, miszerint a zsidó vallásjog nagyon is érzékeny arra, hogy azt milyen környezetben alkalmazzák.

Ennek megfelelően a Maimonidészt valamiféle bigott anti-femistának beállítani, pláne a gyilkos, diktátor Khomeini ajatollah-hoz hasonlítani nemcsak ízléstelen de súlyosan félrevezető.

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr3314659869

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

agarik 2020.05.14. 09:02:51

Az, hogy judaista (NEM zsidó, az téves szóhasználat) vallásjog egyáltalán mint fogalom létezik, felháborító.

Az pedig, hogy ezen vallásjog az idővel változik, bizonyítja hogy szélhámosság az egész judaizmus, különben nem barmolnának bele Minden Gonoszságok Atyjának törvényeibe, hanem betartanák azt.

Fontosabb kérdés amúgy holmi nők öltözködésénél (külön felhívva a figyelmet rá hogy nők általánosságban kerülnek itt említésre, nem csak a szektatagokra vonatkozik láthatólag!), vajon a hitetlenek, gójok kivégézésének törvénye hitetlenségük okán, ami bizony "halacha" kőkeményen, az vajon hogy áll? Gyakorolják? Vagy csak várnak az alkalomra no-go zsidónegyedek, meg lerohant országokra szorítkoznak? Világuralmi törekvésekkel hogy állunk? Tartja-e még a halacha hogy "A Seregek Ura" majd elsöpri a gójokat és eljön a kánaán?

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása