Azt sokan tudják, hogy a zsidó vallás törvényei az élet minden mozzanatát szabályozzák (az, hogy ez miért van így egy másik írásban kifejtem majd) azt talán már kevesebben, hogy szabályok, vagy inkább szokások, vannak arra vonatkozóan is, hogy hogyan és mikor vágjuk körmeinket.
Már a 11. századból van forrás arra vonatkozólag, hogy az ember igyekezzék a körmeit nem sorban vágni (Szimcha ben Smuel rabbi, a Machzor Virty szerzője, csak halálának évét ismerjük, az 1105) mert az feledékenységhez, szegénységhez és a gyerekek idő előtti halálához vezethet. A szokás alapjaként a Machzor Virty szerzője az ismert Midrást említi, mely elmeséli, hogy az első ember, Ádám testét szaruréteg borította, az védte az időjárás viszontagságai elől, azonban a hírhedt bűn után ez a szaruréteg visszahúzódott az ujjak és lábujjak végére, ezért tiszteletből nem vágjuk körmeinket sorrendben.
Hogy mi a sorrend és mi a körömvágás ideje, arra egy nagyon érdekes hagyományunk van, tulajdonképpen igazi indoklás nélkül, mely az alábbi héber szavakkal foglalható össze:
קשי’’א בל’’א תירו’’ץ
Ami magyarul annyit tesz, kérdés, melyre nincs válasz.
Azonban a fenti mondat rövidítés is, amelynek első szavában rejlik, hogy milyen sorrendben kell a körmöket levágni:
קמיצה gyűrűs ujj
שמאל bal
ימין jobb
אצבע középső ujj
És hogy mikor kell vágni?
באזהרה Figyelmeztetés
לך neked
אתה te
תקוץ (hogy) vágd
יום napon
רביעי negyedik (szerda)
והלאה és ezután
צפרניך a körmödet
(Nyilván a héber nyelvtan mondatszerkezete miatt a szavak sorrendje magyarul nem értelmes, de héberül tökéletesen érthető)
Más szóval a szombat előtt kell körmöt vágni, szerdától kezdve, de akár csütörtökön vagy pénteken is. Azért szerdától, mert a Talmud azt tanítja, hogy a szombatra való előkészületeket már szerdától el lehet kezdeni (Babilóniai Talmud, Gittin traktátus 77a), elviekben minél közelebb a szombathoz (pénteken) ezzel is mutatva, hogy a Sábát tiszteletére tesszük mindezt.
Egy másik szokás, hogy nem ugyan azon a napon vágjuk kéz és lábkörmünket (Sulchán Áruch, Orech Chájim 260:1, szintén Sulchán Áruch háRáv Orech Chájim 260:2), ezért ajánlatos a lábkörmöt csütörtökön és a kézkörmöt pénteken vágni, hiszen a kéz körme jobban látszik, ezért annak Sábát előtti levágása a szombat tiszteletének még nagyobb demonstrálása.
Egyes más vélemények szerint helyesebb pénteken vágni mindkét testrész körmeit és csütörtökön egyáltalán nem, mert a hagyomány szerint a köröm a vágás után harmadnap kezd csak nőni, és ez pont szombatra esne, így ez nem volna annyira helyes (Sulchán Áruch háRáv ugyanott), bár biológiailag aligha megalapozott ez az állítás.
Még egy két érdekesség a körömvágással kapcsolatban:
- szombaton és ünnepnapon természetesen nem szabad körmöt vágni, de egyes vélemények szerint újholdkor sem (Jehuda haChaszid rabbi 1150-1217) és félünnepen is szokás tartózkodni a körömvágástól (Sulchán Áruch, Orech Chájim 523:1)
- a levágott körmöt szokás elégetni (lásd Babilóniai Talmud, Moed Kátán traktátus 18a és Nidá traktátus 17a), de semmiképpen ne dobjuk a földre, nehogy véletlenül egy terhes asszony átlépjen felette, mert az ártalmas lehet a babának (lásd uo.)
A lubavicsi Rebbe felhívja a figyelmet a köröm két alapvető funkciójára: ha karmolunk vele, azzal másokat bántunk, ugyanakkor vakarni is szoktuk vele magunkat. Ha óvatosak vagyunk a körömvágás körüli szokások terén, az emlékeztet bennünket arra, hogy másokat leszidni csak akkor van jogunk, ha azt tisztán és világosan a másik ember érdekében tesszük.
כל המחמיר תבוא עליו ברכה - Mindenki aki komolyan veszi (a szokásokat) legyen áldott!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
darlacko 2019.03.14. 04:38:51
Érdekes látni, hogy a muzulmánok minden területére kiterjedő vallási és életviteli előírásainak van előképe egy másik ábrahámita szektában.
Bár a muzulmánok legalább WC-használat után megmossák magukat, ima előtt fogat mosnak, ezek egy jó szokások, bár az indokolásuk teljesen légbőlkapott.
De hogy a földre dobott köröm az azon átlépő terhes asszony magzatának ártana... Na ez már a babonák világába tartozik.
Volt egy zsidó osztálytásam általános iskolában, akinek mindig hosszú körmei voltak és fekete kosz volt alattuk, ő szerintem egyáltalán nem vágta.
HaD 2019.03.14. 08:44:05
darlacko 2019.03.14. 09:40:30
Lásd Köves Slomó teljesen elégedett Orbánnal.
index.hu/belfold/2019/03/08/koves_slomo_zsido_orban_idealis_heisler_jobbik/
A zsidóság kevésbé vallásos, ballib, egykor Szadeszben aktív része fúj és prüszköl, de a vallásos zsidók nagy része számára Orbán egy ideális politikus.
Az izraeli kormány is elégedett Orbánnal, őket pedig nehéz antiszemitizmussal vádolni. Sorost viszont Izraelben se csípik.
HaD 2019.03.14. 10:23:05
2019.03.14. 11:00:37
Igazából elég sok olyan hagyomány praktikumból ered, amelyeket azért vontak be a vallásba, mert a többség akkor is hülye volt ahhoz, hogy felfogja mit miért. A baj hogy sok olyan van köztük, amelyek már rég nem praktikusak, viszont mivel vallási törvénnyé vlátak, ezért követik.
inteligencs elenzeki 2019.03.14. 11:53:44
Szóval gyűrűs, bal, jobb, középső.
El ne csesszem.
Ja, ha mégis elcseszem, vissza lehet ragasztani a körmöt, hogy újrakezdjem ? Az még ér ?
:)
Dean Alexander (törölt) 2019.03.14. 12:12:38
"Bár a muzulmánok legalább WC-használat után megmossák magukat, ima előtt fogat mosnak, ezek egy jó szokások, bár az indokolásuk teljesen légbőlkapott."
-Ott is vannak teljesen agyament szokások, kár azt védeni akármelyik másikkal szemben. Például az általad említett budira járásukat, ahogy életük minden pillanatát a vallás irányítja. Annyira, hogy még az is elő van írva, hogy melyik lábbal lépj be és ki a budiba. (Nem ugyanazzal természetesen). Amikor egy (akármelyik) vallás meg akarja neked mondani, hogy melyik kézzel töröld ki a segged és hogyan szeretkezz gyermekeid anyjával, az már számomra sokkal inkább tűnik beavatkozásnak és teljesen felesleges dolognak a magánszférámba. Aki hagyja magát ezek alapján irányítani, az egy pöcs.
Minden vallás tesz teljesen használható és indokolt javaslatokat. Ez nem kérdés. (Mit egyél meg, mit nem és miért pl.). De amikor már átmegy totális irányításba, onnan már nem ok.
nookedli 2019.03.14. 12:29:15
mildi 2019.03.14. 13:33:04
éppenséggel mátéék a habgos kisebbség
Almandin 2019.03.14. 13:36:52
A vallások konzerválják a régi szokásokat, ezért a buzgó hívek követik azokat más éghajlaton, és modern körülmények között is.
gigabursch 2019.03.14. 13:37:36
Egyébiránt érdekes volt a cikk. Ha esetleg kiírnád fonetikusan is, amit átlag ember nem tud így elolvasni, az jófejség lenne.
Minden népnek a hagyományai, szokásai, vallásos élete általában alig néhány dolgot takarnak igazán mélyen:
- higiénia
- népesség fenntartás biztosítása
- önazonosság tudat megőrzése.
S itt nem az a kérdés, hogy a disznóhús jó-e vagy nem, hanem az, hogy ott, ahol a zsidó vallás kialakult, a disznóhús irgalmatlan hamar romlik, tehát necces a fogyasztása.
Ellenben ahol meg népek milliói ették évezredek óta, kénytelen voltak a zsidók is megoldani a kérdést (különbe éhen vesztek volna) és erre jött a hüphüphüpbarbatrükk => kóservágás.
Fel kellett oldani a feloldhatatlan problémát.
Amit persze lehet kellően komolyan vagy épp tisztelettel- és kellően kigúnyolva is tenni.
Ugyanilyen hagyomány pl. a magyar népben a sörrel való koccintás elutasítása. Hagyomány. Pont. Ez meg egy önazonosságtudat megnyilvánulás. Nem kell ezt túlragozni.
S engem rohadtul nem érdekel, hogy n+1-szer bebizonyítják, hogy volt-e ott egyáltalán sör vagy nem. Nem koccintok, mert az eleink ezt a kérdést így alakították.
S ezen a ponton derül ki az, hogy hajlandó-e valaki a másik hagyományát - legalább - tudomásul venni, vagy nem. Ha nem, akkor fel is út, le is út.
cselaxi 2019.03.14. 13:58:53
élhetetlen 2019.03.14. 14:01:15
„Amikor egy (akármelyik) vallás meg akarja neked mondani, hogy melyik kézzel töröld ki a segged„. Pedig ez érthető. Megmostad a kezedet, de esetleg nem túl alaposan. (Kásler doktor koszos körme). Közös tálból kézzel evésnél elvárható egy közös szabály. A mit egyél, azt olvastam valamikor, hogy a kissé romlott sertéshús már mérgező, a birka nem. Logikus, hogy a sivatagban nem sertést tartanak. Mecsetbe mezítláb, lábmosás után. A gyerekek ott játszanak, kergetőznek, esnek hasra, esetleg még csak csúsznak-másznak, ne vidd már be a koszt a cipőtalpadon.
Aztán, ami még rárakódott az előírásokra, az már más dolog.
2019.03.14. 15:18:56
Mivel ártanak neked a zsidók?
2019.03.14. 15:29:29
Ha nem vallásra, hanem belátásra építik, hogy hogyan töröld ki a seggedet, akkor nem fordul elő, hogy 1000 év múlva egy tök más éghajlaton, tök más wc-vel éy tök más törlőeszközzel is szó szerint ugyanazt akarják követni, ami lehet hogy ott már nagyon nem praktikus.
Ráadásul az ilyen apróságokhoz képest komolyabb dolgokról is van szó. Pl. a "ne paráználkodj" parancsolat az eredeti értelemben hasznos volt, ha csak házasságban van szex és a monogámia előírás, akkor jól lekövethető a vérvonal, ráadásul a nemi betegségek sem terjednek. Csak mindez alapjaiban változik meg akkor, mikor vannak megfelelő védekezési módszerek, ráadásul DNS teszt is, átértelmezve a mai viszonyokra persze már lehet értelme ennek a parancsolatnak, de azon családokban, ahol elvárás az eredeti értelmezés, jó sok frusztrációt okozhat a fiataloknak, ez pedig nem tesz jót a mentális egészségnek.
s 2019.03.14. 16:15:03
darlacko 2019.03.14. 16:16:22
De a zsidók körömvágás sorrendje teljes baromság. Eleve azt mondják, hogy ne sorrendben vágd a körmeidet. De a következökben megszabnak egy sorrendet, ami szerint vágni kell. Tehát ez is egy sorrend!
@élhetetlen: sertéshús nem azért tilos, mert hamarabb megromlana a sivatagban, meleg égövön (a csirke meg a hal meg van engedve, de ezek sokkal hamarabb romlanak meg, mint a sertéshús). A sertés a letelepedett népek állata volt. A zsidó és a mohamedánok meg vándorló pásztornépek voltak, amikor a vallásuk kialakult. A sertés az ellenséges letelepedett, növénytermesztő, szántó-vető, bekerített állattartó népek állata volt. El akartak tőlük különülni.
A kereszténység is melegebb éghajlaton alakult ki, mégse tiltják a keresztényeknek a sertéshús evését.
Nem csak a sertés tilos a zsidóknak, mohamedánoknak, hanem más állatok is. Nem kóser például a pikkely nélküli hal, vízi élőlény. Pl. angolna, rákok, kagylók stb.
s 2019.03.14. 16:22:15
Papírral szoktam. Nem vagyok bigott, ebből is látható.
darlacko 2019.03.14. 16:22:30
Bocs, elírtam. Eredetileg legalább 3 kővel kellett segget törölni, de addig kellett törölni, míg tiszta nem lett. És mindig páratlan számú követ kellett használni.
Ima előtti tisztálkodásra vizet kell használni, de ahol kevés a víz (sivatag), ott jelképesen tiszta homokkal "mosnak" kezet, lábat (megdörzsölik homokkal a bőrüket), hintik a hajukra.
A lényeg, hogy a hagyományokat mindig felül kell vizsgálni, mert amit valami bronzkori ember kigondolt, annak lehet, hogy nincs sok értelme.
s 2019.03.14. 16:31:11
Nézd, az arabok ennél sokkal jobbak voltak matekból. Már ne is haragudj . . .
élhetetlen 2019.03.14. 18:10:27
élhetetlen 2019.03.14. 18:34:18
darlacko 2019.03.16. 09:59:25
@élhetetlen: A zsidók pásztorok voltak, nem akartak keveredni a letelepedett népekkel, ezért kivalogattak olyan dolgokat, amik őket megkülönböztetik. A haj nemnyírása, a pajesz meghagyása, a körülmetélés (ami az istennel való szövetség jele), a kóser szokások, a disznóhús elutasítása mind ilyen. Marhát ehetnek, de egy egész marhát még kevésbé tud elfogyasztani egy család, mint egy disznót.
Az összes ilyen vallási diéta baromság, a vegánizmus is ilyen, az is egy hiedelmen alapul. Kizárólag egészségügyi indokú, például allergia miatti vagy magas koleszterinszint miatti megszorító diétáknak van értelme.
darlacko 2019.03.16. 10:04:36
A mohamedánista világban máig bal kézzel mossák a valagukat. De nem mohamedánok is Indiában, Thaiföldön, a Fülöp-szigeteken szintén. Tehát a dolgok nem változtak ebben a tekintetben. És a vízzel (a Fülöp-szigeteken szappannal is) való seggmosás messze higiénikusabb, mint a papírral szétkenés. Ráadásul a WC papír előállításához sokkal több vizet kell felhasználni, mint a napi alvázmosáshoz. Ez tehát egy helyes hagyomány.
élhetetlen 2019.03.16. 16:21:37
" a körülmetélés (ami az istennel való szövetség jele)”; szöveg. Egyszerűbb, mint elmagyarázni, hogy a fityma alatti részben az izzadtság megállhat, és a baktériumok dagonyáznak. Kicsit úgy tűnik, te sem tudsz többet, mint én, annyi a különbség, hogy én bevallom.