A Golán-fennsík vallásjogi státusza: Szentföld vagy nem Szentföld?

Ahogy tegnapi írásomban is megemlékeztem róla, a hétfői nap minden bizonnyal történelem könyvekben fog szerepelni, csak úgy mint az a nap, amikor Donald Trump elnök bejelentette, hogy az amerikai nagykövetséget Jeruzsálembe költözteti vagy amikor felmondta az Iránnal korábban az Izrael ellenes a finoman szólva sem Izrael barát Obama által jegyzett atom leszerelési megállapodást, hiszen hétfőn az Egyesült Államok hivatalosan is elismerte a Golán-fennsík Izraelhez tartozását.

Vitathatatlan tény, hogy Izrael biztonsága szempontjából a Golán-fennsík stratégiai fontossággal bír, nélküle Izrael még könnyebben a szír rakéták célpontja lehet, azonban érdemes megvizsgálni, hogy vajon mi a Golán-fennsík háláchikus, azaz zsidó vallásjogi státusza, azaz része e a Szentföldnek vagy sem. Miért fontos ez? Azért, mert a tórai micváknak (parancsolatoknak) jelentős része a Szentföldhöz kötött, azaz jelentős részük csak Izrael területén tartható be, illetve a jeruzsálemi Szentélyhez kötött (sok micvát, mely a Szentföldhöz, de nem a Szentélyhez kötött ma is tartani kell, igaz azok döntő többsége „csak” rabbinikus erejű).

De hogy egy praktikus és ne háláchikus példát említsek, ha valaki vallásos meggyőződésből a Szentföldön szeretne élni, hiszen írva van: „olyan ország, melynek az Örökkévaló, a te Istened viseli gondját, állandóan rajta vannak az Örökkévaló, te Istenednek szemei, az év elejétől az év végéig” (Móz5 11:12), vajon teljesíti e kötezettségét, ha például a Golán-fennsíkon lakik?

Elsőként tudnunk, kell, hogy azok a területek, melyek a Jordán folyótól keletre esnek és amelyeket az izraelita törzsek elfoglaltak Józsué idejében (talmudi kifejezés szerint Ever haJarden, azaz a Jordán másik oldala) egyenrangú részét képezték Erec Jiszráelnek (Izrael országa), azaz a Szentföldnek. Igaz, hogy még az országon belül sem egyforma a szentsége minden területnek (lásd Jeruzsálem magasabb szentséggel bír, mint más területek, sőt, Jeruzsálemen belül sem egységes a szentség, hiszen pl. a Templom-hegy magasabb szentséggel bír, mint más részek).

israel_joshua_times.png

A Talmud leírja (Babilóniai Talmud, Chagiga traktátus 3b), hogy számos olyan hely volt az ókori Izraelben, melyet Józsué elfoglalt, ugyanakkor kb. 800 évvel később a babilóniai száműzetésből visszatérő zsidók már nem telepedtek le bennük annak érdekében, hogy azokat meghagyják a szegényeknek, hogy a smita évben (minden hetedik esztendő, amikor tilos az abban az évben a Szentföldön termő gyümölcsöt elfogyasztani) onnan tudják magukat ellátni. Ez persze nem azt jelenti, hogy ezeknek a városok elvesztették volna szentségüket, mindösszesen arról van szó, hogy lehetnek olyan „ínséges idők” amikor bizonyos területek szentsége ideiglenesen lecsökken.

Más helyen a Talmud azt írja, hogy a jóvel év (minden ötvenedik esztendő ami, mezőgazdasági háláchá szempontjából hasonlatos a fent említett smita évhez) intézményét akkor lehetett csak betartani, amikor az országot megfelelően lakják, melyet azzal egészít ki a Talmud, hogy minden törzs a maga területén lakik (Babilóniai Talmud, Arachin traktátus 32b) – bár a legtöbb vélemény szerint elég volt, ha az adott törzsből bizonyos számú zsidó lakott a törzsének kijelölt területeken. A Talmud ugyanitt elmondja, hogy amikor a 10 törzset száműzték, köztük Reuven, Gád és a fél Menasse törzseket (akik a Jordán keleti partján laktak), Izrael földjén megszűnt a jóvel év megtartásának lehetősége, mely bizonyíték lehet arra, hogy ezen törzsek lakhelye ugyan nem tartozott szigorúan véve a Szentföldhöz, mégis hasonló szentségbeli státuszt élvezett, mint a Szentföld más területei.

Annak érdekében, hogy teljes legyen a kép érdemes megnézni, hogy egy helyen a Misna és a Talmud azzal foglalkozik, hogy  az év első termésének a jeruzsálemi Szentélybe való beszolgáltatás micvája (melyet bikurimnak hívunk) nem vonatkozott az Ever haJardén területére (Misna, Bikurim 1:10). E helyen az egyik vélemény szerint az olajfa termésére igenis vonatkozik a bikurim micvája még ezekről a területekről is. Ugyan ebben a Misnában ellenvéleményt formál rabbi Joszi, aki azon az állásponton van, hogy az Ever haJárden területekről nem kell első-termést adózni, hiszen úgy van írva: „Elhozott bennünket erre a helyre és adta nekünk ezt az országot, a tejjel-mézzel folyó országot” (Móz5 26:9), melyben az „adta nekünk” Istenre vonatkozik, márpedig Reuven és Gád fél törzse önhatalmúlag nézte ki magának a Jordán keleti oldalát nem Isten adta oda nekik. A Jeruzsálemi Talmud azonban konkrétan Menasse fél-törzsének a helyét illetően megjegyzi, hogy azt Menasse törzse nézte ki ugyan, de Mózes és maga a Teremtő is jóváhagyta, így arról bizonyosan kijelenthetjük, hogy megfelel a fent említett „adta nekünk” követelményének. A Golán-fennsík pontosan ide, erre az észak-keleti részre esik. Egyedüli kérdés lehet, hogy vajon a Golán-fennsík rendelkezik e a „tejjel-mézzel folyó ország” kiemelt státuszával, de mivel, hogy a kérdés „mindössze” Rabbi Joszi által merül fel és mivel a háláchá nem az ő véleménye szerint dönt, úgy tűnik, hogy a Golán-fennsík nem csak hadászati és önvédelmi szempontból stratégiai fontosságú, de abszolút a Szentföld része is, így annak hivatalos zsidó fennhatóság alatti elismerése vallásjogi és spirituális szempontból is örvendetes!

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr2514717225

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása