A Notre Dame tragédiájáról
Egy hely, ahol kádist kell mondani

Miközben a világ, köztük jómagam is megdöbbenve látom Párizs ékkövének és a katolikus világ egyik szimbólumának tartott Notre Dame-ot ért tűzvészt, érdemes megismerni, hogy miért is vegyül különleges keserűség a zsidó történelmet ismerők gyászába a katedrális tragédiája láttán.

A Notre Dame szolgált ugyanis helyszínként a történelem egyik legsötétebb korszakának, a 13. század grandiózus zsidóüldözéséhez. Többek közt ennek a „győzelemnek” és a katolikus egyház feljebbvalóságának szimbóluma a katedrálison található kőszobor, a híres Ecclesia és Sinagoga, mely büszkén hirdeti a „Verus Israel” dogmáját, ami alapján az ószövetségi Izraelt Isten „lecserélte” az új Izraelre, a kereszténységre. A szobor egy büszke nőt ábrázol aki letekint egy másik nőre, akinek a szemeit egy tekeredő kígyó fogja át, leesett koronája mellette hever a földön, jobb kezében kőtáblákkal. Ma már azt mondanánk, finoman szólva sem PC.

Történt ugyanis 1240-ben, hogy a regnáló IX. (Szent?) Lajos (1226-1270), aki hitbuzgó katolikus és zsidógyűlölő hírében állt nyilvános hitvitát rendezett. A katolikus oldalt ki más, mint egy hitehagyott, kikeresztelkedett zsidó, bizonyos Nicolas Donin vezette, a zsidó bölcseket pedig a híres Jechiel rabbi (születése éve ismeretlen, halálának éve 1268), korának vezető tudósa, az askenázi (európai) zsidóság egyik meghatározó alapítója (ő egyébként egyike a leghíresebb Toszafistáknak, műveit, magyarázatait mai napig tanuljuk, része minden Talmudot ismerő ember mindennapjainak. Az ő tanítványa volt többek közt a szintén Toszafista és az askenázi zsidóság egyik legkiemelkedőbb alakja, a rothenburgi Meir rabbi(1215-1293), aki ). A vita, mely a legtöbb vélemény szerint magában a katedrálisban zajlott, sok későbbi vitához hasonlóan, nem végződhetett mással, mint a zsidók vereségével, hiszen akkor ismeretlen volt a szabad vélemény nyilvánítás minden formája, így a zsidók nem tudták védeni álláspontjukat, hiszen semmit nem mondhattak a keresztény megváltóról, mely a legkisebb mértékben is dehonesztáló volna.

A hitvita eredményeként az országban található összes Talmud kötetet, összesen vagy 24 vagonnyit (ne feledjük, ez a könyvnyomtatás előtt volt, így ezek kézzel írt tekercsek voltak) elégettek a Notre Dame-hoz közeli Place de Greve-n. Az esetet számos pijut (vers) örökíti meg, melyek részévé váltak a tisá beáv-i gyászimáknak, szerzőik a hitvitában részt vevő, már említett rothenburgi Meir és a falais-i Smuel rabbik, Jechiel rabbi tanítványai.

A fentiek tükrében talán még nagyobb tragédia, hogy egy ilyen fontos mementó, mely háborúk és természeti katasztrófák sorát élte túl közel 800 éven keresztül, hirtelen a tűz martaléka lesz, benne pótolhatatlan műkincsekkel.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr2514771394

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása