Mi történik a lélekkel a halál után?

9072470.jpg

Csakúgy, ahogy a lélek a születés előtt él, ugyanúgy él azután is, hogy a test meghal. Mint tegnapi írásomban megjegyeztem, a lélek Istennek egy darabkája ezért csakúgy mint Isten, örökkévaló. Nem tud meghalni.

Az igazság az, hogy ami halott az nem tud élni, a test, ami valójában nem más, mint a „föld pora” (oxygén, szén, hidrogén, nátrium és egyéb összetevők) pedig nem él, az életet a lélektől kapja kölcsön, egészen addig, míg együtt vannak. Miután a lélek elhagyja a testet, a test az lesz, ami korábban volt, fizikai anyag.

Ahogy a születés előtt a lélek kapcsolatba kerül a fizikai világgal, hasonló módon a halál után a lélek egy ideig még kapcsolatban marad a testtel. A halál pillanatában a lelek elhagyja ugyan a testet, de a távozás fájdalmas és keserű. A lélek feladata véget ért ezen a világon, befejezte küldetését, munkája végeztével elégedett ugyan, de elégedettsége nem lehet teljes, hiszen az isteni lélek nem csak a célt tartotta szem előtt, hanem a feladatot magát is szerette. Így ha a feladatnak vége, még akkor is, ha a munka eredményes volt, az elválás nem jó érzés.

A test és a lélek olyanok, mint két partner, akiknek megszűnt az együttműködése, de a kapcsolatot azért még tartják egymással. A lélek távozása, csakúgy, mint érkezése a születéskor, több lépésben történik. A halál pillanatában a lélek távozik ugyan, de kapcsolata ezzel a világgal még nagyon intenzív. Ez a kapcsolat három nap után veszít némileg intenzivitásából, az első egy hét után szintén, az első egy hónap után megint, végül egy év után lehet azt mondani, hogy a lélek kapcsolata megszűnik a fizikai világgal. A zsidóság gyászolási gyakorlata ezt az intenzivitást képezi le azzal, hogy szeretteink elvesztésének első három napja a leginkább megterhelő, az első hét, melyet sivának, vagyis gyászhétnek hívunk még mindig igen felkavaró és ez így marad, bár némileg könnyebbé válik az első egy hónapban (slosim) illetve az első évben. A gyászolási szokások is a siratás hevét képezik le. Az első három napban illetve az első hétben nem öltünk tiszta ruhát, nem mosakszunk, nem húzunk bőrcipőt, nem ülünk székre vagy alszunk ágyon, tükreinket letakarjuk és átadjuk magunkat a teljes gyásznak, hiszen nagyon fontos, hogy az ember ne meneküljön az érzései elől és szembe nézzen szerette elvesztésének tragédiájával. Bizonyos dolgokat, mint például a hajvágástól vagy nyiratkozástól valóm tartózkodást megtartunk az első harminc napban, de például nem hallgatunk élő zenét és nem megyünk esküvőre a temetés után egy éven keresztül.

Image result for ‫נר השם נשמת אדם‬‎

A halálozási évforduló (jiddis-németül: jahrzeit) alkalmával a lélek megemlékszik a fizikai világon töltött időre, mintegy régi utazásra, ezért ilyenkor a lehetőség, hogy imádkozzunk elhunytaink érdemeinek felemlegetéséért jobban adott, mint más napokon. A halálozási évforduló alkalmával gyertyát gyújtunk, hiszen „Isten gyertyája az ember lelke”1

  1. Példabeszédek 20:27

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr2115069308

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2019.09.13. 11:51:00

mindennapi betevő kávéházi filozofálgatásunkat add meg nekünk ma.

butus, a Magyar Köztársaság állampolgára 2019.09.13. 13:54:25

Mivel az emberek félnek a haláltól, kitalálnak ilyen, s ehhez hasonló meséket. Ezzel igyekeznek magukat megnyugtatni.

gigabursch 2019.09.13. 14:53:14

Gyász után egy évig nincs esküvő?
Mármint a gyászóló senki esküvőjére nem mehet el?
És a testvére gyermeke várjon egy évet, mert csak?

Várni, csak várni, mindig csak várni...

Ez nekem sántít. Ugyanis életellenes.

Jega 2019.09.13. 19:19:04

"Csakúgy, ahogy a lélek a születés előtt él, ugyanúgy él azután is, hogy a test meghal." ....és, hogy van ez az állatoknál? Az ember szeret élni, fél halni, bár tudja, hogy semmi nem örök, ezért minden népnek van egy mentő elmélete a halál utáni létről.A vallásosaknak könnyű, mert évezredek óta él a mese" a halál utáni állapotról, ha szerencsés és jó, akkor adott a mennyország, ha nem, akkor a keserű pokol, ja és mindenki feltámad, majd az ítélet napján. Az ateisták belenyugszanak az elkerülhetetlenbe, hogy semmi nincs a halál után, a jelent kell jól kihasználni. Az olyanok, mint én, reménykedünk az újjászületésben, de ha jól belegondolunk, ez is sántít. Így marad az ateista teóriám, a halál után nincs semmi, szétesünk az alkotó elemeinkre, vagy hamuvá válunk, de tovább élünk a gyermekeinkben, életünk nem volt hiába, főleg, ha nyomot is hagytunk magunk mögött

Én vagyok az, aki nem jó. 2019.09.17. 09:51:14

@Jega: Az Ön felfogása is szép és tiszteltre méltó, tartsa is meg! Az enyém vallásos, ebben hiszek. Egyébként az állatoknak is van lelkük, NEKEM a Teremtés Könyve beszél is errôl. Önnek ez nem kötelezõ, nekem szabad. Ne kapjanak el ezért a József körúton, ne húzzák le a kapualjban a nadrágomat (megvizsgálva, hogy alsórendû vagyok-e), azután pedig ne lökdössenek fel a teherautóra, évek múlva meg ne tagadják le, hogy voltam!

Én vagyok az, aki nem jó. 2019.09.17. 09:58:29

@butus, a Magyar Köztársaság állampolgára: Lehet, hogy önnek van igaza. Sõt, olyan kitalált mesék is élnek, nem is voltak azok, hogy akiket a házmester besúgott, akiket a honfitársak öltek meg vagy adtak át megöletésre. Vannak, akik nem tudnak megbocsátani azoknak, akik ellen vétkeztek, lehazudják azok halálát. Holocaust-kamu lett az õ halálukból. Sejicrór Elókim et nafsam besarséret hehájjim.

butus, a Magyar Köztársaság állampolgára 2019.09.17. 11:38:01

@Én vagyok az, aki nem jó.: Kedves Hölgyem/Uram! Én egy szóval nem írtam, s nem is cáfoltam a besúgó házmestereket, a háborús bűnöket elkövető honfitársainkkal sem foglalkoztam, s nem igyekeztem kisebbíteni a bűneiket sem. Így azután nem értem miért írta nekem a hozzászólását.

Én vagyok az, aki nem jó. 2019.09.17. 16:34:12

@butus, a Magyar Köztársaság állampolgára: Kérem, én nem ÖNRÕL beszéltem, hanem a kitalált mesékrõl. A "Holocaust-kamut" emlegetõkrõl. Ha Ön elítéli minden nép bûnözõit, mint én is (mindegyikét!), akkor csak hagyjon minket úgy hinni, ahogy mi akarunk, mint mi is hagyjuk Önt ateizmusában vagy vallásában. Leben und leben lassen. Egyébként férfi vagyok, voltam elsõ vonalas katona (harctéri felcser) (igen, ott), többször lett volna alkalmam ölni, büszke vagyok, hogy nem tettem meg. Ezt megúsztam, bár majdnem hadbíróság lett belõle.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása