Lekvár és JAM

Magánvélemények, amiket nem szeretnék magamban tartani

Mi a bűnbak?

the-scapegoat-william-holman-hunt.jpg

A Tóra (Mózes öt könyve) egyik legfurcsább törvénye az egy hét múlva esedékes zsidó ünnephez, a jom kipurhoz, az engesztelés napjához kapcsolódik.

Ezen a napon ugyanis, sok más törvény ás szokás mellett, a jeruzsálemi Szentély főpapja két tökéletesen egyforma, hibátlan kecskét kellett kiválasszon. Két pergamen darabra szöveg volt felírva, az egyikre az, hogy „Istennek” a másikra az, hogy „bűnbaknak” (héberül „Azázel”), majd sorshúzással döntötték el, melyik kecske legyen az Istennek szánt áldozat és melyik, a zsidó nép vétkeit viselő kecske. Ez utóbbit a Jeruzsálem melletti sivatagba küldték, ahonnan a hegyoldalból leesve lelte halálát. „Izrael fiainak községétől pedig vegyen két kecskebakot vétekáldozat gyanánt és egy kost égőáldozat gyanánt. És áldozza föl Áron a vétekáldozatra való tulkot, mely az övé és szerezzen engesztelést önmagáért és házáért. Azután vegye a két bakot, állítsa azokat oda az Örökkévaló színe elé, a gyülekezés sátorának bejáratához. És vessen Áron a két bakra sorsot, egyik sors legyen; az Örökkévalóé, a másik sors; Azázelé. És áldozza föl Áron a bakot, melyre a sors esett: az Örökkévalóé és készítse el vétekáldozatnak. Az a bak pedig, melyre a sors esett: Azázelé, állíttassék oda élve az Örökkévaló színe elé, hogy engesztelést szerezzenek vele, elküldvén azt Azázelnek a pusztába.”1

A Tóra különböző korokban élt kommentárjai nagy érdeklődéssel vitatják meg a kérdést: Ugyan hogy lehet az, hogy egy állat viselje az egész nép bűnét? Hova tovább, vajon a nép egész évben bűnözhet, mondván, hogy a jom kipuri „bűnbak” majd engesztelést szerez a bűnökért?

Mose ban Maimon rabbi, a híres Maimonidesz (1135-1204) a kérdést úgy magyarázza, hogy kifejti: „Szó sincs arról, hogy a bűn, mint valami teher lekerülhet valaki válláról és átruházható valaki másra. Ez a szertartás szimbólikus, hogy az ember megismerje a bűnbánat koncepcióját, szabaduljon meg korábbi bűneitől és taszítsa azokat el magától a lehető legmesszebb.”2

A héber „Azázel” szó eredetét amúgy a kommentátorok többféle módon értelmezik. Slomo ben Jichák rabbi, Rási (1040-1105) azt állítja, hogy a szó azt jelenti, hogy sziklás, meredek hegyoldal, mely a bűnbak leesésének helyszínére történő refenrencia. Mose ben Nachmán rabbi, a Rámbán, pedig egyenesen azt mondja, hogy az „Azázel” szó egy bukott angyal neve, melyről a Tóra is, érintőlegesen említést tesz a Teremtés könyvében.3

Érdekes adalék, hogy az angol nyelvben a bűnbakra használt szó, a scapegoat, egy William Tyndale által 1530-ban lefordított Bibliában fordul elő először, igaz, ott, mint escapegoat.

A Maimonidesz fenti magyarázata rávilágít arra a nyilvánvaló tévedésre, hogy az ember azt gondolhatja, hogy bűneiért valaki más tehető felelősség avagy, hogy bűneiért valaki más kell szenvedjen. Ehhez kapcsolódóan jegyzi meg a Talmud, hogy a bűnbak csak azok számára jelentett engesztelést, akik bűneiket jom kipur előtt (is) őszintén megbánták.4

Hogy maga a szertartás és a bűnbak koncepciója mennyire nehezen összeegyeztethető az emberi logikával, a Talmud sem rejti véka alá, amikor a Tóra azon versét, miszerint „rendeleteimet tegyétek meg és törvényeimet őrizzétek meg, hogy járjatok szerintük; én vagyok az Örökkévaló, a ti Istenetek.”5 azzal a ténymegállapítással érteti, meg, hogy „az alábbiak amiken a Sátán nevet [a zsidók törvényeit kigúnyolandó]: a disznóhús evésének tilalma6, a kevert szövésű [gyapjú és len] ruha viselésének tilalma7, a sógorházassághoz kapcsolódó cipő-levetés rituáléja8, a leprások rituális megtisztítása9 és az Azázel kecskebak elküldése. És azért, hogy ebből a Sátán ne tudjon gúnyt űzni mondja a Tóra a fenti verset.”10

 

Ha tetszett, kövesd a Lekvár és JAM-et a Facebookon is: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/

 

  1. 3Móz 16:5-10
  2. More Nevuchim 3:46
  3. 1Móz 6:2-4
  4. Babilóniai Talmud, Joma traktátus 64a
  5. 3Móz 18:4
  6. 3Móz 11:5-7
  7. 3Móz 19:19
  8. 5Móz 25:5-10
  9. 3Móz 13:2
  10. Babilóniai Talmud, Joma traktátus 64b

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr115189406

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Én vagyok az, aki nem jó. 2019.10.03. 10:49:04

Hát nem muszáj a kápáráról szólni, a rabbik sem mindig szerették a csirkepörgetést. Mondhatnánk még, hogy bűnbánatra, javításra van többször az évben "kis Jom Kipúr". Ideteszem viszont, azt hogy "menj a fenébe! menj a francba" -- héberül úgy mondják év közben (naná, nem éppen Jom Kipúr előnapján...): "lékh l'Azazél!". Talán ez az egyetlen káromkodás héberül. Közben minden pestisért, nemzeti tragédiáért mi voltunk a bűnbakok Elzászban, Spanyolországban, Angliában és Franciaországban. Na meg... -on is.
Minden régi vallásnak vannak régi ritusai. Meggyónni a vétket garantált titoktartás mellett egy fülkében és ledolgozni néhány Miatyánkkal és Üdvözléggyel egy Ego te absolvoért, ez sem hoz garantált bűnbocsátást. Nekünk ez van, ehhez ragaszkodunk, akinek nem tetszik, tartsa a sajátját.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.hu/ 2019.10.03. 11:16:33

Ez a bűnbak történet nem más, mint előképe annak, hogy Jézus magára veszi a bűneinket a keresztfán.
Nagyon egyszerű, ha nem akarjuk fölöslegesen túlbonyolítani. ;-)

Hajadonna 2019.10.03. 12:34:44

Az olyan tiltásoknak, mint pl. a disznóhús evés, a gyapjú és len keverése, vagy hogy a húsos és tejes ételeket teljesen külön edényzetben kell főzni, és nem lehet keverni, van valami praktikus értelme ?

Én vagyok az, aki nem jó. 2019.10.03. 13:28:26

@Hajadonna: A cári Oroszországban mindenki a szakmája szerint öltözött, de a poroszoknál is. Nálunk a Szentföldön len a földmûvesek öltözékének alapja volt, a gyapjú a pásztoroké.
Nem csak a disznóhús tilos, a tevéé és a lóé is, csak a disznóhús Európában a másikok kedvence, azok szokásaira csábítás. Nincs a disznó úgy tiltva mint a rákok stb (utálatosak legyenek a ti szemetekben), de a mások szokásainak átvétele igen. EZ PRAKTIKUS, megõrzés miatt. És sikerült.
A húsos-tejes elkülönítése szintén mélyebb a tejfölös csirke ügyénél. Nekünk nem szállt le a mennybõl az asztalterítõ a megengedett és tiltott ételekkel együtt, az már Péterrel történt.
@Frady Endre: Nekem fontosabb az eredeti, mint a "remake", a Testamentum II. Vagy mint az "Itt a LEGÚJABB TESTÁMENTUM!" J'hósúa ben Joszéf után még jött pár vállalkozó, pl. Sabbatáj Cví, aki szintén mondta, hogy õ a Messiás. Benne nem csak 12 (-1?) férfi hitt. Mohamed is a Parancsolat megvalósítójának, a Vártnak mondta magát. Tisztelt Ferencváros (nagyon jó csapat), miért nem hisz akkor Ön Mohamedben?
"Nagyon egyszerű, ha nem akarjuk fölöslegesen túlbonyolítani.";-

Billy Hill 2019.10.03. 15:09:18

@Én vagyok az, aki nem jó.: "Benne nem csak 12 (-1?) férfi hitt." MegaLOL! :-) Akarom mondani Megillot. ;-)

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.hu/ 2019.10.03. 16:28:16

@Én vagyok az, aki nem jó.: "miért nem hisz akkor Ön Mohamedben?"
Mert Mohamed - Jézussal ellentétben - nem Isten Fia. Egyébként Jézusban sem 12 (-1) férfi hitt, hanem már akkor is több százan. A 12 (-1) csupán az apostolok darabszáma volt. Érdemes figyelmesen olvasni Isten Igéjét! ;-)
Amúgy Fradi ≠ Frady. ;-)

gigabursch 2019.10.03. 17:41:43

@Hajadonna:
Akkoriban nem volt sem hűtő, sem sok egyéb. A vallás mögötti szokások mindenhol az adott helyen élő adott nép túlélését és higiéniáját szolgálták.
Aztán ha nép arrébb ment, ahol mások a körülmények, mindig jött a nagy barna trükk, hogyan magyarázatuk meg a vallási előírásokat.
Pl északabbra disznóhús és zsír nélkül nem éled túl a telet.
Megoldás! Kóservágás.

Én vagyok az, aki nem jó. 2019.10.04. 05:33:40

@gigabursch: Ismerek oszlói és szent-pétervári zsidót, elvannak a véres hurka és a szalonna nélkül. Túlélik a telet. Ó, Taine milieu elméletét rá lehet húzni sok mindenre, mint kesztyût a lábra. Akkor a pikkelyes és nem pikkelyes hal emítélésére is, a chalá elkülönítésére is, a kagylók nem-fogyasztására (keresztyény magyarok sem!). Köszönjük, nem kell. Nem kell a vasárnapi szombat, sem a busójárás, befogadó országunk hív állampolgáraiként Jeruzsálem felé fordulva imádkozunk, oda kérünk esõt, harmatot, ha ömlik is az esõ ott, ahol vagyunk. Szabad.
Dacosak vagyunk. Ha nem lenne szabad, akkor is.
@Frady Endre: Bocsánat, hogy alaptalanul bókoltam a Ferencvárost említve. Nézzük, van-e még valami.
Igen, ön hiszi, hogy Jézus Isten fia, ezek szerint elvbõl hisz Istenben, ez jó és becsülendõ. Becsülöm is.
Mohamed ügyében: a szintén elismert Mohamed azt mondja, Jézuson messze túlmenõen õ a próféták pecsétje, neki hozta le a szuratokat Isten (Allah), aki nem fogadja el, az csak dhimmi lehet náluk. Kb. mint mi önöknél. Néha kevésbé, néha jobban.
Így, kérem, ne ajánlja nekem az Újtestamentumot, felmentésem van. Az eredetiben hiszek, nem az átírottban. Ló ja'hlif haÉl vló jamír dató.

kolompar lole 1116 2019.10.13. 17:53:40

@Hajadonna: A disznóhúsnak van, azon az éghajlaton ahol Izrael van, sok parazitája van a disznónak, a tiltás tulajdonképp egészségügyi megelőzés, mivel anno nem volt antibioikum meg hasonlók. A ruhásat én se értem. Mert még ha az lenne hogy rézpáncélba ne tekerj bele alumínium csavart (mert belerohad), azt még érteném. :)

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!