Röviden a válasz: nem. Akkor milyen gyümölcs volt az, melyről a Bibliában olvasunk és aminek megevése okozta ez első emberpár kiűzését az Édenkertből?
A Tóra úgy fogalmaz: „És növesztett az Örökkévaló Isten a földből mindenféle fát, kívánatosát a tekintetre és jót az eledelre; az élet fája pedig a kert közepén volt, meg a jó és rossz tudásának fája... És megparancsolta az Örökkévaló Isten az embernek, mondván: A kertnek minden fájáról ehetsz; de a jó és rossz tudásának fájáról ne egyél arról, mert amely napon eszel arról, meg kell halnod.”1
A Midrás irodalom bölcsei azt tanítják, hogy a Tóra ezért nem mondja meg milyen gyümölcs is volt pontosan a „jó és rossz tudásának fájának gyümölcse”, nehogy az ember megundorodjon attól a gyümölcstől mondván, hogy milyen negatív tapasztalat párul hozzá.
Ennek ellenére, vagy éppen pont ezért, több verzió létezik:
Az első vélemény szerint a kérdéses gyümölcs szőlő volt, hiszen „nincs még egy olyan gyümölcs, melynek nedűje annyi szenvedést tud okozni, mint a szőlőé” fogalmaz a Talmud.3 A kabbalisztikus, misztikus irodalom megjegyzi, hogy Noé, miután elmúlt az özönvíz és elhagyta a bárkát, nem véletlenül elsőként szőlőt ültetett, bort készített és lerészegedett4. Tettének a célja nem pusztán a látott hatalmas pusztulás feldolgozása volt, hanem a szőlő gyümölcsének levével kívánta helyrehozni az első emberpár bűnét.5
Másik vélemény fügét sejt a misztikus gyümölcs mögött, hiszen a füge az, melynek leveleiből ruhát készített Ádám és Éva, miután a bűn után szégyellték mezítelenségüket.6
Harmadik vélemény szintén a Talmud egyes rabbijainak álláspontja, miszerint a kérdéses gyümölcs búza volt. Véleményüket arra alapozzák, hogy a búza fogyasztása adja az ember bölcsességét, pontosabban a búza fogyasztás segíti a tanulást.7 Szintén a Talmud mesterei jegyzik meg, hogy az Édenkertben a búza fán termett és nem gabona, hanem kenyérhez hasonló állapotban volt. Csak a bűn után „minősítette le” Isten kalászokká és tette a búza fogyasztásának (illetve tulajdonképpen a kenyér készítésének) folyamatát ennyire bonyolulttá. A messiási időkben, e vélemény szerint, a kenyér ismét „fán fog teremni”.8
A negyedik vélemény szerint a tudás fájának gyümölcse egy etrog nevű citrusféle volt. Ez adja írásom aktualitását is, hiszen az etrog egyike a szukot ünnepén használt csokor növényeinek (erről korábban ITT írtam). Az etrog növény különlegessége, hogy a gyümölcsnek hasonló az íze, mint magának a fának9, márpedig a Tóra úgy fogalmaz a bűnbeesés történeténél, hogy „És látta az asszony, hogy jó a fa eledelre és hogy gyönyörűség az a szemnek és kívánatos a megtekintésre”10
Ehhez kapcsolódó érdekes szokás, hogy szukot ünnepének végeztével, amikor már nincs szükség az ünnepi csokorra, terhes asszonyok le szokták harapni az etrog gyümölcs végét, ezzel biztosítva hogy könnyű szülésük legyen.11
Persze létezik olyan álláspont is, mely szerint a „tiltott gyümölcs” egy különleges, ma nem létező gyümölcs volt, mely minden fent említett növény tulajdonságával rendelkezett.
Az, hogy a gyümölcs a közvélekedésben almát sejtet a Biblia görög és latin fordításának valószínű tévedése, ugyanis a latin „malum” szó egyaránt jelent gonoszt és almát.
Ha tetszett, kövesd a Lekvár és JAM-et a Facebookon is: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/
- 1Móz 2:9, 16-17
- Midrás, Berésit Rábá 15:7
- Babilóniai Talmud, Bráchot tratktátus 40a és Szánhedrin traktátus 70b
- 1Móz 9:18-20
- Zohar 1:73a
- 1Móz 3:7
- Babilóniai Talmud, Bráchot tratktátus 40a és Szánhedrin traktátus 70b
- Babilóniai Talmud, Bráchot tratktátus 40a és Szánhedrin traktátus 70b
- Berésit Rábá 15:7
- 1Móz 3:9
- Rámbán, Mose ben Náchmán rabbi (1194-1270) 3Móz 23:40-hez írt kommentárjában
- Ben Jehojadaa Babilóniai Talmud Bráchot traktátusának 40a-hoz írt magyarázata
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Örömhernyó 2019.10.13. 00:52:12
jatagán9 2019.10.13. 07:15:38
Világít a torony 2019.10.13. 07:16:51
meszena 2019.10.13. 12:30:02
CoolKoon 2019.10.13. 12:50:36
Ennek ellenére én is sokkal inkább afelé hajlok, hogy (mint komplett a teljes Teremtés könyve) ez is csak egy metafora a sok közül, és a választ inkább az (igazoltan tudattágító hatással, és egyben nagy veszélyekkel bíró) hallucinogén tartalmú anyagokban kell keresni, amit amúgy simán sejthettek már az ókorban is (hiszen a sámánok rutinszerűen használtak ilyen növényi kivonatokat), csak hát nem lehetett egyértelműen beleírni a Tórába (meg onnan átemelve a Bibliába), hiszen nem biztos hogy jól vette volna ki magát ha a birkák mind varázsgombával kezdték volna el tömni magukat.
Világít a torony 2019.10.13. 18:13:09
Azért írtam a 2000 évet, mert nagyjából ebben az időszakban kezdték el a zsidó rabbik Mózes Teremtés könyveinek magyarázatait kidolgozni és terjeszteni és ez már Krisztus életében történt. Azóta is magyarázni kell, ám a magyarázatok a keresztény irányzatok között sem egységes, ahogy a Biblia magyarázatainak sokasága sem. Számomra a valóság alapmár ott elbukott, mikor a Mindenható megteremtette Ádámot, teremtett neki egy Évát és utasításba adta nekik, hogy sokasodjanak, lakják be a Földet. Megteremtette nekik a földi paradicsomot hozzá és! érthetetlen módon teremtett bele egy tudás fáját, melyet tilos volt használni. A sok békés és jó állat mellett azonban megteremtette a kígyót is, és a gonoszsággal ruházta fel, mintegy megágyazva a Sátán szerepének. Miért teremtett a Mindenható egy Sátánt is? Miért teremtett a Sátánnak egy menedékhelyet is, melyet Pokolnak neveznek? Ha a Sátánt és Poklot nem a Mindenható teremtette, akkor honnan keveredtek elő?
Ferenc Busó 2020.06.22. 13:46:18
Kezdjük a Tudás fájával. A Biblia nem ír Tudás fájáról, hanem ezt írja: "Isten sarjasztott a földből mindenféle fát, amely a szemnek kívánatos, és eledelnek jó, az élet fáját is a kert közepén, valamint a jó és rossz tudásának a fáját." Tehát nem Tudás fája, hanem a jó és rossz tudásának a fája. Vajon ez egy varázserejű fa volt? Nem. Hiszen ha ettek róla, akkor: "ami a jó és rossz tudásának a fáját illeti, arról ne egyél, mert azon a napon, amelyen eszel róla, bizony meghalsz.” Tehát nem valamilyen széleskörű tudás birtokába jutnak, hanem meghalnak, ha esznek róla. De akkor mit jelent a fa neve? A jó és rossz tudása? Vajon tudta Ádám, hogy mi a jó? Igen tudta, helyesebben ismerte, tapasztalta, táplálkozott belőle. Ez maga a JÓ Isten, aki neki adta az örök élet fáját. És vajon tudta, MI a rossz? Igen, a halál. Tudta, viszont nem ismerte, nem tapasztalta, nem táplálkozott belőle. De ha Isten a JÓ, akkor KI a ROSSZ? Ádámnak erről nem tudott semmit, és addig volt jó neki. Később kiderül, hogy az Ördög a ROSSZ, a halál, és Ádám minden leszármazottja megtapasztalta ezt
Ferenc Busó 2020.06.22. 16:19:17
A kígyó csak egy eszköz volt az Ördög számára, bábként szólaltatta meg. A mozgása, a mászóképessége ma is lenyűgözi az embereket.
A Pokol (Bök ól - halottak gyüjtőhelye, ahova a Bökő, Bakó miatt kerülnek) a Bibliában egyszer sem szerepel, mivel ez egy magyar kifejezés. A héber seol egyezik a magyar sehol kifejezéssel. Magyarul a halottak sehol vannak. Ez egy jelképes fogalom a halottak állapotára. A Biblia azt tanítja, hogy a halottak megszünnek élni, gondolkodni, érezni, látni, beszélni. A halottak a mai napig Ádám lázadása miatt halnak meg. Reménységünk az, hogy Isten a Királysága kezdetén újrateremti a meghaltakat az életbe, a Földre. Az Ördöghöz társult más gonosszá lett angyalok akarják elhitetni, hogy a halottak kisértenek, miközben ők szórakoznak az emberekkel, és röhögnek rajtunk. Az Ördög és az angyalai el fognak pusztulni, örökre megsemmisülnek Isten ítélete után, azokkal az emberekkel együtt, akik továbbra is lázadnak Isten ellen és a rosszat teszik.