A bibliai My Little Pony

tinx_cropped-781x800.jpg

Ki gondolná, hogy a leginkább mitológiából ismert unikornis is egyike a Biblia titokzatos állatainak? Ami még ennél is érdekesebb talán, hogy a manapság gyerekjátékként kapható, a szivárvány színeiben pompázó egyszarvú nem is áll olyan távol bibliai elődjétől.

Az unikornis több népi kultúrában megtalálható így például a görögben, igaz, nem mitológiai alapon, hanem nagyon is valós, természetes leírásban. Először Ctesias említi, aki állítólag Indiában látta ezt a hosszú szarvval rendelkező színes állatot, de számtalan közel-keleti nép, így a perzsa is gyakran ábrázolja ezt a figurát.

A Bibliában egy misztikus állatot, a táchást, hozzák összefüggésbe az egyszarvúval. A Tóra említi, hogy amikor Mózes Isten parancsára a sivatagban vándorló zsidókkal megépíti a Gyülekezés Sátrát, táchásbőrt is használt.

„És szólt az Örökkévaló Mózeshez, mondván: Szólj Izrael fiaihoz, hogy hozzanak nekem: ajándékot; minden embertől, akit szíve arra ösztönöz, vegyétek el a nekem szánt ajándékot. És ez az ajándék, melyet tőlük elvegyetek: Arany, ezüst és réz; kék bíbor, piros bíbor, karmazsin és bisszus, meg kecskeszőr; pirosra festett kosbőrök és táchásbőrök, meg sittimfa; olaj a világításra, illatszerek a kenetolajhoz és fűszeres füstölőszerhez; sóhámkövek és foglalókövek, az éfód és a melldísz számára. És készítsenek nekem szentélyt, hogy lakjam közepettük. Egészen úgy, amint én mutattam neked a hajlék mintáját és minden edényeinek mintáját, úgy készítsétek”1

(A magyar fordítású keresztény Bibliák, mint pl. a Károli-féle, a táchást delfinbőrnek fordítja, ami különösen furcsa, hiszen a delfin nem kifejezetten gyakori állat a sivatagban).

Más helyen a Tóra ismét megismétli a Sivatagi Szentély alapanyagainak felsorolását2, többet azonban a táchás nevű állatról nem hallunk. Egészen persze Ezékiel könyvéig, ahol ismét említésre kerül a táchás: „Tarka ruhába öltöztettelek, és táchásbőr sarut húztam a lábadra; gyolcsba takartalak, selymet terítettem rád”3 (Károli amúgy konzisztensen itt is delfinnek, mások bébifókának fordítják a táchást)

Az Ezékiel féle vers szerint a táchás olyan állat tehát, melynek bőre annyira kemény, hogy még cipőt is lehet belőle készíteni4. Mások azon az állásponton vannak, hogy Ezékiel verse allegória és a „cipő” valójában a Sivatagi Szentélyre utal, mely az Örökkévaló Isten földi lakhelye (hűen egy másik prófétai vershez, miszerint: „Ezt mondja az Örökkévaló: A menny az én trónusom, a föld pedig lábam zsámolya”5)

A Jeruzsálemi Talmudban6 három eltérő véleményt találunk a táchást illetően. Rabbi Jehuda szerint a táchás nem egy állat, hanem egy festék, Rabbi Nechemia szerint a táchás másik neve galaktinin7, más rabbik pedig azon a véleményen vannak, hogy a táchás egy sivatagi állat, mely történetesen kóser is.8

A Babilóniai Talmud bölcsei azzal a véleménnyel azonosulnak, miszerint a táchás bizony egy kóser állat, mely a sivatagban lakott.9 Azt is elmondják róla, hogy rendkívül ssok színben pompázott, a Midrás pedig a táchás leírását kiegészíti azzal, hogy nagyon hosszú szarvval rendelkezett (cca. 14 méter).10

Bölcseink azon a véleményen vannak, hogy ez a különleges, színes sivatagi egyszarvú nem volt gyakori állat. Sőt, összesen egyet teremtett belőle Isten, azt is a Sivatagi Szentély miatt.11

A 19. századi pozsonyi főrabbi, a világhírű Schreiber Mózes rabbi (1762-1839) kissé tompít ezen a megállapításon és megjegyzi, hogy a táchás rokonai ma is megtalálhatók (például az antilop), azonban a sokszínű, igen hosszú szarvú példányból csak egy volt, Mózes idején a Szináj sivatagban.12

Hogy a Bibliában említett misztikus állatok mennyire valóságosak, ITT írtam korábban.

Kövessen a Facebookon is: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu

  1. 2Móz 25:1-9
  2. 2Móz 35:1-9
  3. Ezékiel 16:1
  4. Rabbeinu Avraham ben HaRambam magyarázata 2Móz 25:5-höz
  5. Ézsaiás 66:1
  6. Jeruzsálemi Talmud, Sábát traktátus 2:3
  7. A gelaktikinről sem igazán tudjuk micsoda, de minden bizonnyal egy festékanyagnak volt a neve
  8. Azok az emlős állatok kóserek, azaz rituálisan tiszták ezért fogyaszthatók, melyeknek hasított a patája és kérődzenek
  9. Babilónia Talmud, Sábát traktátus 28a-b
  10. Midrás Tánchuma, Truma szakasz 6.
  11. Jeruzsálemi Talmud és Midrás Tánchuma, lásd fent
  12. Chátám Szófer magyarázata a Talmud Nida traktátusának 51b oldalához

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr7015314334

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása