Sok vallásban, így a zsidóságban is, a házasság egyik legismertebb jelképe a gyűrű, melyet a vőlegény ad a menyasszonynak az esküvői sátor, a chupa alatt. Talán nem mindenki tudja, de eredetileg nem a gyűrű volt a feltétlenül szükséges kelléke egy esküvőnek. Akkor vajon honnan ered a szokás?A Misna1 döntvénye szerint egy férfi három lehetséges módon vehet el egy nőt. Pontosabban veheti tulajdonába a nőt. Mielőtt bárki megijedne, hadd magyarázzam meg: a férfi és a nő a házasság után jogilag is eggyé válnak, ezt az egységet a férfinak kell kezdeményezni, miként a nőt eredetileg az első ember, Ádám, oldalbordájából „formálta”2 Isten. A teremtéskor ugyanis az ember „kétnemű” volt3, ma úgy mondanánk hybrid, csak később lett különválasztva. A házasság azt eredményezi, hogy a férfi és a nő ismét létrehozzák azt a tökéletes egységet, amilyennek Isten eredetileg eltervezte teremtését.
Nos tehát, a férfi három módon veheti tulajdonba a nőt, azaz három lehetséges útja van annak, hogy eggyé váljanak a házasságban:
Pénzzel
Házassági szerződéssel
Intim együttléttel
Ugyan a három lehetséges módból bármelyik külön-külön is megfelel (az, hogy az egyik vagy másik milyen feltételekhez van kötve túl messzire vinné ezt az írást) a szokás az, hogy mindhármat elvégezzük.
Az esküvő előtt házassági szerződést kötünk (ketuba), melynek szövege tradicionális és rendelkezik a férfi és a nő kötelezettségeiről a házasság alatt illetve a férfi kötelezettségéről, ha esetleg, ne adj Isten, a házasság válással végződne. A szerződést két tanú írja alá.
Az intim együttlét az esküvő után történik, persze nem kell semmi „rosszra” gondolni. Arról van szó, hogy a szertartás után a vőlegény és a menyasszony pár percre egy külön helyiségbe vonul. Mivel az ortodox zsidó világban idegen férfi és nő házasságon kívül nemigen lehet egy zárt helyiségben (nehogy felmerüljön a szemérmetlenség kételye), ezért az a tény, hogy most külön szobában vannak és az, hogy nyilván az esküvő után házaséletet is fognak majd élni, elegendő ahhoz, hogy megfeleljenek az intim együttlét kritériumának.
A pénzzel történő birtokbavétel pedig az a folyamat, mely a gyűrűvel történik. A férfi a nő ujjára húzza a gyűrűt és a következőt mondja (eredetileg héberül): „Legyél nekem szentelve ezen gyűrű által Mózes és Izrael törvényei szerint”. (Érdekes, hogy a szokás a menyasszony jobb kezének kisujjára húzni a gyűrűt, melyet azután maga tesz át arra az ujjra, amelyiken a gyűrűt hordani szeretné később. Tekintettel arra, hogy a férfi „veszi birtokába” a nőt, a férfiak nem kapnak gyűrűt az esküvő alkalmával.)
A régi időkben nem gyűrűt használtak ehhez a folyamathoz, hiszen a háláchá, a zsidó vallásjog pusztán annyit követel meg, hogy valamilyen minimális értékkel bíró tárgyat használjunk. Ez a korai időkben valamilyen érme volt, ezüst darab vagy hasonló. Tulajdonképpen ma is megfelel bármi gyűrű helyett, ami értékkel bír (az érték definíciója 1 pruta, a legkisebb ókori pénzérme, rézből, melynek értéke rendkívül alacsony volt. Ma értéke 0,00059 uncia ezüst, körülbelül 0,011 amerikai dollár. Látjuk tehát, hogy a manapság divatos arany vagy ezüst gyűrű bőven túltesz a vallásjog által megkívánton.)
Hogy miként vált a gyűrű az esküvői „érték” szimbólumává sokan Nechamiás könyvének egy versére vezetik vissza, amint írva van „Templomszolgák voltak Cihá fiai, Haszúfá fiai, Tabáót fiai”4, hiszen a héber tábáot szó gyűrűket jelent. Mások azonban elvetik ezt az elméletet, a Tábáot-ot egy családnévnek gondolják.
Bárhogy is legyen, a gyűrű kerek formája az élet körforgását jelképezi, melyben a házasság az egyik fontos állomás. (Hasonló okokból számít a tojás gyászételnek a judaizmusban, hiszen annak kerekded formája emlékeztet bennünket az élet körforgására.)
A gyűrű karikája szintén jelképezi a visszatérést a fent említett teremtéskori tökéletes és egységes állapothoz, melyhez a házasság megvalósulásával két ember, a férfi és a nő visszatér5.
Kövess a Facebookon is: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/
- Kidusin traktátus 1:1
- 1Móz 2:22
- 1Móz 1:27
- Nechemiás 7:46
- Tikuné háZohár Berésit 2:22
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Hungarian Geographic · https://www.facebook.com/hungarian.geographic 2019.11.27. 11:30:03
Én vagyok az, aki nem jó. 2019.11.27. 12:41:58
Én vagyok az, aki nem jó. 2019.11.27. 12:45:14
Hungarian Geographic · https://www.facebook.com/hungarian.geographic 2019.11.27. 12:51:42
Hungarian Geographic · https://www.facebook.com/hungarian.geographic 2019.11.27. 12:56:39
Tehát: akkor mikor fogtok a magyar nemzettől bocsánatot kérni?
És visszaszolgáltatni az elhárdált javainkat?
Illetve kárpótlást mikor és mennyit kapunk?
Nem a gyűlölködő fröcsögésedre vagyok kíváncsi, hanem konkrét és érdemi válaszokra!
Én vagyok az, aki nem jó. 2019.11.27. 13:21:05
Hungarian Geographic · https://www.facebook.com/hungarian.geographic 2019.11.27. 13:29:41
Innen nézve mi az amit elvettetek, elherdáltatok - és mit adtatok cserébe?
BTW - az "akkor magyar hatóság" nélkül egyikőtök sem élte volna meg a háború végét!
Hungarian Geographic · https://www.facebook.com/hungarian.geographic 2019.11.27. 13:34:09
Nem fogsz "ráülni" - azon egyszerű oknál fogva, hogy az igazság pedzegetése elég volt ahhoz, hogy önmagadat sarokba szorítsd!...
Én vagyok az, aki nem jó. 2019.11.27. 13:34:13
Hungarian Geographic · https://www.facebook.com/hungarian.geographic 2019.11.27. 13:42:55
Az, hogy nincs egyetlen egy közületek, aki elhatárolódna tőle - meg egy másik!...
Innen nézve egyértelmű, hogy az összes gyűlöletet ti tápláljátok!
Ezért féltek az igazságtól!... - ami előbb, vagy utóbb - így is, úgy is el fog jönni! Mert el fog jönni!
Tetszik, nem tetszik! Ez van! Deal with it!