Lekvár és JAM

Magánvélemények, amiket nem szeretnék magamban tartani

Honnan ered a házassági gyűrű a zsidó vallásban?

4337610t1ring-16.jpg

Sok vallásban, így a zsidóságban is, a házasság egyik legismertebb jelképe a gyűrű, melyet a vőlegény ad a menyasszonynak az esküvői sátor, a chupa alatt. Talán nem mindenki tudja, de eredetileg nem a gyűrű volt a feltétlenül szükséges kelléke egy esküvőnek. Akkor vajon honnan ered a szokás?A Misna1 döntvénye szerint egy férfi három lehetséges módon vehet el egy nőt. Pontosabban veheti tulajdonába a nőt. Mielőtt bárki megijedne, hadd magyarázzam meg: a férfi és a nő a házasság után jogilag is eggyé válnak, ezt az egységet a férfinak kell kezdeményezni, miként a nőt eredetileg az első ember, Ádám, oldalbordájából „formálta”2 Isten. A teremtéskor ugyanis az ember „kétnemű” volt3, ma úgy mondanánk hybrid, csak később lett különválasztva. A házasság azt eredményezi, hogy a férfi és a nő ismét létrehozzák azt a tökéletes egységet, amilyennek Isten eredetileg eltervezte teremtését.

Nos tehát, a férfi három módon veheti tulajdonba a nőt, azaz három lehetséges útja van annak, hogy eggyé váljanak a házasságban:

Pénzzel

Házassági szerződéssel

Intim együttléttel 

Ugyan a három lehetséges módból bármelyik külön-külön is megfelel (az, hogy az egyik vagy másik milyen feltételekhez van kötve túl messzire vinné ezt az írást) a szokás az, hogy mindhármat elvégezzük.

Az esküvő előtt házassági szerződést kötünk (ketuba), melynek szövege tradicionális és rendelkezik a férfi és a nő kötelezettségeiről a házasság alatt illetve a férfi kötelezettségéről, ha esetleg, ne adj Isten, a házasság válással végződne. A szerződést két tanú írja alá.

Az intim együttlét az esküvő után történik, persze nem kell semmi „rosszra” gondolni. Arról van szó, hogy a szertartás után a vőlegény és a menyasszony pár percre egy külön helyiségbe vonul. Mivel az ortodox zsidó világban idegen férfi és nő házasságon kívül nemigen lehet egy zárt helyiségben (nehogy felmerüljön a szemérmetlenség kételye), ezért az a tény, hogy most külön szobában vannak és az, hogy nyilván az esküvő után házaséletet is fognak majd élni, elegendő ahhoz, hogy megfeleljenek az intim együttlét kritériumának.

A pénzzel történő birtokbavétel pedig az a folyamat, mely a gyűrűvel történik. A férfi a nő ujjára húzza a gyűrűt és a következőt mondja (eredetileg héberül): „Legyél nekem szentelve ezen gyűrű által Mózes és Izrael törvényei szerint”. (Érdekes, hogy a szokás a menyasszony jobb kezének kisujjára húzni a gyűrűt, melyet azután maga tesz át arra az ujjra, amelyiken a gyűrűt hordani szeretné később. Tekintettel arra, hogy a férfi „veszi birtokába” a nőt, a férfiak nem kapnak gyűrűt az esküvő alkalmával.)

20080326-66216.jpg

A régi időkben nem gyűrűt használtak ehhez a folyamathoz, hiszen a háláchá, a zsidó vallásjog pusztán annyit követel meg, hogy valamilyen minimális értékkel bíró tárgyat használjunk. Ez a korai időkben valamilyen érme volt,  ezüst darab vagy hasonló. Tulajdonképpen ma is megfelel bármi gyűrű helyett, ami értékkel bír (az érték definíciója 1 pruta, a legkisebb ókori pénzérme, rézből, melynek értéke rendkívül alacsony volt. Ma értéke 0,00059 uncia ezüst, körülbelül 0,011 amerikai dollár. Látjuk tehát, hogy a manapság divatos arany vagy ezüst gyűrű bőven túltesz a vallásjog által megkívánton.)

Hogy miként vált a gyűrű az esküvői „érték” szimbólumává sokan Nechamiás könyvének egy versére vezetik vissza, amint írva van „Templomszolgák voltak Cihá fiai, Haszúfá fiai, Tabáót fiai”4, hiszen a héber tábáot szó gyűrűket jelent. Mások azonban elvetik ezt az elméletet, a Tábáot-ot egy családnévnek gondolják.

Bárhogy is legyen, a gyűrű kerek formája az élet körforgását jelképezi, melyben a házasság az egyik fontos állomás. (Hasonló okokból számít a tojás gyászételnek a judaizmusban, hiszen annak kerekded formája emlékeztet bennünket az élet körforgására.)

A gyűrű karikája szintén jelképezi a visszatérést a fent említett teremtéskori tökéletes és egységes állapothoz, melyhez a házasság megvalósulásával két ember, a férfi és a nő visszatér5. 

 Kövess a Facebookon is: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/

  1. Kidusin traktátus 1:1
  2. 1Móz 2:22
  3. 1Móz 1:27
  4. Nechemiás 7:46
  5. Tikuné háZohár Berésit 2:22

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr7315325676

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hungarian Geographic · https://www.facebook.com/hungarian.geographic 2019.11.27. 11:30:03

Ha arany, értékes és drága akkor a gOIoktól! Nem?

Én vagyok az, aki nem jó. 2019.11.27. 12:41:58

@Hungarian Geographic: Akkor magyarázzuk meg hülyéknek is. Azért kérdez rá a rabbi a gyűrű eredetére, hogy megvizsgálja, tényleg a teljesen sajátjából adja-e a vőlegény. A hungarista mellékzöngéidet zümmögd máshol, kifosztásból mesterek az ilyen kiközösítők, mint eszmei felmenőid. Megnéztem egyéb blogokon a hozzászólásaidat, nem alkottál nagyot csak hencegésből, Hőscincér. Mi imádkozunk a befogadó ország vezetőiért, Isten áldását kérjük rájuk, tiszteljük a kissebségeket és a többséget is. Nem vagyunk jobbak. Rosszabbak sem. Vagyunk, voltunk, leszünk.

Én vagyok az, aki nem jó. 2019.11.27. 12:45:14

@Én vagyok az, aki nem jó, kijavítom magam: "nem alkottál nagyot, csak hencegésből, Hőscincér."

Hungarian Geographic · https://www.facebook.com/hungarian.geographic 2019.11.27. 12:56:39

@Én vagyok az, aki nem jó.: mondjuk abban igazad van, hogy nem vagytok jobbak... Ok.
Tehát: akkor mikor fogtok a magyar nemzettől bocsánatot kérni?
És visszaszolgáltatni az elhárdált javainkat?
Illetve kárpótlást mikor és mennyit kapunk?
Nem a gyűlölködő fröcsögésedre vagyok kíváncsi, hanem konkrét és érdemi válaszokra!

Én vagyok az, aki nem jó. 2019.11.27. 13:21:05

@Hungarian Geographic: Nem az esküvői gyűrű kapcsán kell e témában tárgyalni. Nem tudok róla, hogy az elherdálásban vétkeztünk volna. A kifosztásban az AKKORI magyar hatóság vett részt. A mi családunk nem fogadta el a német kártérítést sem. Te már indulhattál (volna) tiszta lappal, nem gyűlölködöm. Kártérítési igényeidet pedig pereld ki. A magyar nemzetnek a magyar zsidóság is része. Mindig is kiálltunk érte, adtunk is neki. Emberek vagyunk mi is. Volt és van köztünk gazember, de tudós, orvos és suszter is. Én sem vagyok "gyűlölködő fröcsögésedre kíváncsi", a továbbiakban ráülök írásaidra.

Hungarian Geographic · https://www.facebook.com/hungarian.geographic 2019.11.27. 13:29:41

@Én vagyok az, aki nem jó.: Nem lenne ideje tisztázni a kommunista mozgalmakkal, pártokkal, kormányokkal és diktatúrákkal a kapcsolatotokat?
Innen nézve mi az amit elvettetek, elherdáltatok - és mit adtatok cserébe?
BTW - az "akkor magyar hatóság" nélkül egyikőtök sem élte volna meg a háború végét!

Hungarian Geographic · https://www.facebook.com/hungarian.geographic 2019.11.27. 13:34:09

@Én vagyok az, aki nem jó.: "Nem az esküvői gyűrű kapcsán kell e témában tárgyalni." - te futottál először mellékvágányra hülyegyerek! Felesleges másokra mutogatni!
Nem fogsz "ráülni" - azon egyszerű oknál fogva, hogy az igazság pedzegetése elég volt ahhoz, hogy önmagadat sarokba szorítsd!...

Hungarian Geographic · https://www.facebook.com/hungarian.geographic 2019.11.27. 13:42:55

Az, hogy ez a lelkes magyargyűlölő megidézi, megidézheti itt 2019-ben a kommunista diktatúrák, és az ÁVH szellemét egy dolog.
Az, hogy nincs egyetlen egy közületek, aki elhatárolódna tőle - meg egy másik!...
Innen nézve egyértelmű, hogy az összes gyűlöletet ti tápláljátok!
Ezért féltek az igazságtól!... - ami előbb, vagy utóbb - így is, úgy is el fog jönni! Mert el fog jönni!
Tetszik, nem tetszik! Ez van! Deal with it!

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!