Heti szerettem-utáltam

Szerettem:

- A múlt héten New Yorkban, sokéves hagyománynak megfelelően tartották a chábád küldöttek éves konferenciáját és gálavacsoráját, ahol több, mint 6.000, a világ minden szegletében szolgáló rabbi és más küldöttek vettek részt, többek közt Magyarországról is. Az esemény egyik díszvendége David Friedman, az Egyesült Államok Izraelbe delegált nagykövete  volt. Egy kép, mely jól szemlélteti az első „kinusz hásluchim” (1983) és a mostani közti létszámbeli különbséget. Lehet pfujolni a chábádra, de én azt mondom, hogy irigykedés helyett tessék utánunk csinálni!

kwno6936932.jpgekjvkd4w4aef6xj.jpg

- Szimpátia tüntetést tartottak Netanjahu mellett Tel Avivban. Nem rejtem véka alá csodálatomat Benjamin Netanjahu iránt, aki meggyőződésem szerint nem csak korunk egyik legnagyobb formátumú politikusa, de a modern Izrael történetének kiemelkedő alakja, akinek örökségét csak évek múltán fogjuk kellően értékelni. E mellett azonban azt is gondolom, hogy ha úgy alakul, Netanjahunak félre kell állnia, az ország érdekében. Ez a pont szerintem még nem jött el, de vészesen közeleg

- Egy Svájcban élő libanoni üzletember 660 ezer dollárt költött náci relikviák felvásárlására és azokat azonnal Izraelnek adományozta, nehogy rossz kezekbe kerüljenek. Fantasztikus cselekedet!

- Hebronban 45 ezer zsidó volt múlt sábátkor, mikor is Chájé Szárá hetiszakaszát olvastuk fel. Ez a Tórában az a rész, melyben Ábrahám megvásárolja Machpéla barlangját, hogy eltemesse feleségét Sárát. Később ő maga is ott lesz eltemetve, de szintén ezen a sírhelyen nyugszik Izsák és Rebeka, Jákob és Lea illetve Ádám és Éva.

- Szerdán kezdődött és vasárnapig tart a 8. Zsidó és Izraeli Filmfesztivál. A filmek a Művész és a Puskin mozikban lesznek láthatók, sőt, ha jól láttam egy-két vetítés Győrben is lesz! Ez egy jó ügy, gratulálok a szervezőknek!

- A Ben Gurion repülőtéri McDonalds, mely az izraeli Rabbinátus kósersági pecsétjét bírja, mostantól sábátkor is nyitva lesz, és nem veszíti el a hechsert sem! Nem tudom örüljek e vagy sem, hiszen alapvetően nem jó, hogy vannak zsidók, akik szombaton repülnek, mindenesetre háláchikus (vallásjogi) szempontból érdekes a dolog mindenképpen. A héten készülök írni erről.

- Beköszönött Kiszlév hónapja, mely nemcsak Chanuka ünnepének ideje lesz majd (az első lángot december 22-én, vasárnap este, Kiszlév hónap 25-én gyújtjuk majd meg), de fontos hászid ünnepek is esnek erre az időszakra, melyekről majd külön fogok írni.

Ma például, Kiszlév 1-én, ezen a napon mutatkozott először a lubavicsi Rebbe a nyilvánosság előtt 38 nappal korábban elszenvedett szívrohamát követően, 1977-ben, ezért ezt a napot egyfajta mini-ünnepként éljük meg.

- Az elmúlt hét napban öt napon volt Index címlapon a Lekvár és JAM, két alkalommal úgy, hogy egyszerre két bejegyzésem is ott díszelgett a nyitó oldalon. Ami igazi meglepetés volt számomra, hogy a múlt hét pénteki „Heti szerettem-utáltam” bejegyzés is kikerült. Magam nem tettem volna ki, de nem bántam, mert legalább nagyobb nyilvánosságot kapott az a bejegyzés, mely miatt sok kritikát és még több „skajach”-ot kaptam. Úgyis tudjátok kiről és miről van szó. 

Utáltam:

- Jeremy Corbyn nem kért bocsánatot a pártjában uralkodó és növekvő antiszemitizmus illetve a saját ilyen jellegű megnyilvánulásai miatt. Örömmel láttam, hogy az angol főrabbi, Ephraim Mirvis nyilvánosan is kritizálta Corbynt. Mirvis szavainak súlya van, vallási vezető ilyen fajsúlyosan még nemigen foglalt állást pártpolitikai kérdésekben választások előtt. Alapvetően nem vagyok Brexit párti, főként mert szerintem az angoloknak nem lesz jó. Ugyanakkor azt is gondolom, hogy egy demokráciában a népszavazás eredményét tiszteletbe kell tartani. Az, hogy pont a baloldal kérdőjelezi meg a nép döntését és lehetetlenítik el a Brexitet, szimpla képmutatás. Azt se rejtem véka alá, hogy Boris Johnsont nagyon bírom és politikájával kifejezetten szimpatizálom. December 12, hajrá Johnson!

- Több helyen is megjelentek Budapesten olyan plakátok a köztereken, amik az Index két újságíróját, Miklósi Gábort és Dezső Andrást ábrázolják az izraeli zászló előtt, „Mi is a határon túlról jöttünk” felirattal. Alatta az Index – Konstans rinyálás, látens magyarellenesség, hazaárulás feliratok olvashatók. Undorító és gusztustalan. Minden zsidó szervezet és vezető elítélte ezt a förtelmet, a Tett és Védelem Alapítvány feljelentést is tett az ügyben.

- Franciaországban a bíróság felmentette azt a fickót, aki 2017 áprilisában otthonában gyilkolta meg Sarah Hamili, ortodox tanárnőt. A bíróság elfogadta a radikális muszlim gyilkos, Kobili Traoré védekezését, aki beismerte ugyan tettét, de azzal védekezett, hogy a túlzott kannabisz fogyasztás az agyára ment. Nevetséges és egyben szomorú az egész ügy.

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr7715330272

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása