A zsidó vallást gyakorlóknak, sőt, a zsidó vallásgyakorlást csak külső szemlélőként ismerőknek is feltűnhet, hogy a mindennapi életben jelentősebb hangsúlyt kap az ember jobb oldala a balnál. Ez persze így van sok más kultúrában is, elég csak arra gondolni, hogy a magyar nyelvben a „jobb” szó valami pozitívat jelent, ugyanakkor a „bal” szót sokszor használjuk negatív összefüggésben („balul sül el valami”).
Annak dacára, hogy a héber nyelvben nem fellelhető az ilyesféle párhuzam, a Biblia gyakorta a jobb oldalt kiemelten kezeli. Vannak persze esetek, amikor ez azért van, mert általában az ember jobb keze erősebb. Ilyen például annak allegóriája, hogy „Fölemelte jobbját az Örökkévaló, az Örökkévaló jobbja hatalmasan munkálkodik!”1
A Tórában2 gyakorta találunk utalást arra, hogy a jobbnak rituális szempontból is kiemelt jelentősége van, nézzük tehát meg, miképpen befolyásolja mindennapi életünket a jobb oldal fontossága.
Vallásgyakorló zsidó felkelés után azonnal, lehetőség szerint még az ágy mellett (odakészített lavór vizet használva), kezet mos. Szintén kezet mosunk mellékhelyiség használata után (erről ITT írtam korábban), kenyérevés előtt vagy akár imádkozás előtt. Legtöbb esetben ez a kézmosás egy edény használatával történik, ebbe tesszük a vizet, majd leöntjük a kezünket.3 Az első kéz, melyet leöntünk a jobb kell legyen, majd ezt követi a bal.4 (A balkezeseknek természetesen mindez fordítva történik, de a balkezesség ritkább, mint a jobb.)
Öltözködésünk során is előnyben részesítjük a jobb oldalt. Úgy helyes például, ha először jobb kezünket dugjuk be egy pulóverbe, ingbe vagy kabátba és a jobb lábunra húzunk először cipőt. Igaz, hogy amennyiben fűzős cipőről van szó, először a jobb lábra vesszük a cipőt és csak azután a balra5, de a bal oldali fűzőt kötjük meg először. Ennek oka, hogy bár a jobb oldal kiemeltebb, ugyanakkor mivel a tfilint (imaszíj) a bal kezünkre helyezzük hétköznapi reggeli imánk során, a fűző bekötése a bal oldalt illeti meg először.6 (Nők, akik ugyebár nem hordanak imaszíjat, először a jobb oldalt kötik be és csak azután a balt.)
Ruha levételénél először a bal oldatól szabadulunk meg, csak azután a jobbtól.
Étkezés során is általában a jobb oldal kap kiemelt szerepet. A szombat és ünnepnapi boráldás elmondásánál (kidus) a serleget a jobb kezünkben tartjuk például (bal kezesek ebben az esetben is mindent fordítva csinálnak). Szintén, mielőtt valamilyen étel elfogyasztása előtt áldást mondunk rá, az ételt a jobb kezünkbe fogjuk.8
A mindennapi ima alatt kis különleges „megtiszteltetésben” részesül jobbunk. Az állóimádság végén ugyanis, mikor három lépést hátrálunk, először bal lábunkkal lépünk hátra, ezzel is jelezve, hogy nehezünkre esik Isten színe elől távozni, hiszen a bal nem a preferált oldal.9
Kövess a Facebookon is: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/
- Zsoltárok 118:16
- Leginkább Mózes 3. könyvében
- Ennek oka, hogy a kézmosás ’emberi erő’ használatával kell történjen, a vízcsapból engedett víz pedig nem a saját kezünk munkájának eredménye, alapja 4Móz 19:17 verse
- Sulchán áruch, Orech Chájim 4:10
- Sáárei Tsuva, Orech Chájim 2:2
- Sulchán áruch, Orech Chájim 2:4,6; Beer Mose 2:3
- Halichot Slomó 2:20
- Misna Brura 206:18
- Sulchán áruch háRáv, Orech Chájim 123:5
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.