Lekvár és JAM

Magánvélemények, amiket nem szeretnék magamban tartani

Mit jelent a szombati munkavégzés tilalma?

rest.png

Azt talán a judaizmusban kevéssé járatosak is tudják, hogy vallásos zsidó ember nem dolgozik szombaton. Igen ám, de hogy a zsidóság vallásjogi értelemben mit nevez munkának, az bizony eltér a munka széles körben elterjedt fogalmától.

Munkának, háláchikus, azaz vallásjogi értelemben csak a produktív tevékenységeket nevezzük. A logika emögött, az, hogy Isten a világot hat nap alatt teremtette, azaz hat napon át végzett produktív, alkotó, teremtő munkát, a szombati pihenés pedig ennek ellentettjét kell jelentse, azaz minden tevékenység tilos ami alkotó és teremtő.

„És őrizzék meg Izrael fiai a szombatot, hogy megtartsák a szombatot nemzedékeiken át, örök szövetségül. Közöttem és Izrael fiai között jel az örökre; mert hat napon alkotta az Örökkévaló az eget és a földet, a hetedik napon pedig megnyugodott és pihent.”1

A héber nyelvben két szó is jelent munkát: ávodá és meláchá (עבודה ומלאכה). Előbbit Mózes öt könyve, a Tóra jellemzően az Istenszolgálat leírására használja, ami a gyakorlatban a mózesi sivatagi sátorban, később a jeruzsálemi Szentélyben végzett áldozati kultúrára utal. E mellett kijelenthető, hogy az ávodá szó általános jelentéssel is bír.

A meláchá azonban inkább vallásjogi értelemmel bír. A Tóra ugyanis ugyanezt a szót használja az előbb említett sivatagi gyülekezés sátrának 2 építéséhez kapcsolatos feladatok leírására 3, sőt a sátor elkészítésének parancsa előtt Isten felhívja Mózes és a zsidó nép figyelmét a szombati munkavégzés tilalmára, így tehát egyértelmű összefüggés van a sátor építésének munkája illetve a szombati munkavégzés tilalma közt.

A Talmud rabbijai, a mózesi hagyományok alapján 39 fő munkát definiáltak, mint szombaton tiltott tevékenységet. Ezeknek a fő munkáknak úgy nevezett al vagy származtatott munkái is lehetnek, ami gyakorlatban azt jelenti, hogy olyan tevékenységek is tiltottak, melyek jellegükben és eredményükben hasonlók a fő munkákhoz. Példán keresztül talán könnyebb megérteni. Az egyik szombaton tiltott fő munka az ültetés (hiszen a sivatagi sátor egyes alkotórészei növényekből, például lenből, készültek). Az ültetés egyik származtatott munkája az öntözés, mely nem ültetés ugyan, de eredményét tekintve mindkettő elengedhetetlen a növény növekedéséhez.

A 39 fő munkát a Misna és az arra épülő Talmud tartalmazza.4 A tiltott munkák alapvetően hat kategóriába sorolhatók:

Földműveléssel kapcsolatos munkák: szántás, ültetés, kaszálás, kévekötés, cséplés, szövés, válogatás, őrlés, rostálás, dagasztás, sütés

Anyagból függöny készítéséhez kapcsolódó munkák: nyírás, tisztítás, fésülés, festés, orsózás, a szálak nyújtása, hurok készítése, szövés, szálak szétválasztása, csomózás, csomó eloldása, varrás, tépés

Bőrfüggönyök készítéséhez kapcsolódó munkák: csapdába ejtés, metszés, nyúzás, cserzés, simítás, barázdálás, vágás

A sátor oszlopaihoz kapcsolódó munkák: írás, kitörlés

A sátor építéséhez kapcsolódó munkák: építés, lebontás

A sátor befejezéséhez kapcsolódó munkák: tűz kioltása, tűz gyújtása, szállítás és „végső ütés kalapáccsal.”

Ezek azok a fő munkák, melyek a sivatagi gyülekezési sátor, a Miskán, építéséhez kapcsolódtak és amelyek végzése tilos szombaton. Ehhez jönnek még az egyes fő-munkák származtatott munkái, a fent említettek szerint, azonban ezeket, számosságuk okán most nem sorolom fel.

A Talmud bölcsei ezeken felül bevezettek bizonyos további rendelkezéseket annak érdekében, hogy az ember véletlenül se szegje meg a tiltott munkákat. Ezért mestereink elrendelték a mukce fogalmát, mely azt jelenti, hogy olyan dolgokhoz, melyekre szombaton nincs szükségünk, mert használatuk jellemzően szombatszegéssel járna, meg sem érintjük (példa erre a ceruza, melynek elsődleges és legjellemzőbb használata az írás, ami a fent említettek alapján tilos, így vallásos zsidó igyekszik hozzá sem érni ceruzához szombaton.)

Természetesen a változó korok változó technológiai és már vívmányokat eredményeztek, így minden generáció döntéshozó felelősséggel bíró rabbijainak dolga, hogy egy adott kérdésről eldöntsék, beilleszthető e valamelyik tiltott kategóriába avagy szabad e végezni szombaton.

Kövess a Facebookon is: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/

 

  1. 2Móz 31:16
  2. A sivatagi gyülekezés sátra az Szentély volt, melyet Mózes, Isten utasítására az egyiptomi kivonulás után készített, ahogy azt Mózes 2. és 3. könyve részletesen leírja. Ennek a sátornak volt utódja cca. 400 évvel később az első salamoni, majd a még később a második Ezsdrás féle jeruzsálemi Szentély.
  3. 2Móz 35:1
  4. Misna, Sábát traktátus 7. fejezet, illetve Babilóniai Talmud, Sábát traktátus 75b

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr6215354798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

na__most__akkor 2019.12.18. 16:57:47

"A Talmud bölcsei ezeken felül bevezettek bizonyos további rendelkezéseket annak érdekében, hogy az ember véletlenül se szegje meg a tiltott munkákat."

Továbbá, a Talmud bölcsei kitalálták, hogyan lehet megkerülni (semmibe venni...) a szombatra vonatkozó parancsokat.

Eruv. (עירוב).
Egy BEKERÍTETT terület, amelyen belül bizonyos dolgokat el lehet végezni.. Gyerekkocsit, tolószéket tolni, lakáskulcsot odébbvinni. Nem kell más; egy jelképes kerítés. Egy szál drót hat méter magasan. Ami belül van, magánterület. Körülvehet egy kerületet, városrészt, akár egy egész várost.

(index.hu/tudomany/til/2016/05/25/az_ortodox_zsidok_drottal_tekertek_korbe_manhattant/)

Ügyes...

ember100 2019.12.18. 21:52:32

@na__most__akkor:
Helló !

Mert ugye a hal nem hús ? :)
Böjt.
És mielőtt írnád a papok vitték a "tudományt" ezért lett a hal NEM hús !

Gleccsertetű 2019.12.18. 22:47:41

@ember100: bibí ovónéni a Pistike is meghúzta a hajamat. ez a te szinted. Ez egy érdekes blog, nincs szükség az elmebeteg libsikre akik csak trollkodnak mindenhol

csakférfi 2019.12.18. 23:07:19

Tilalom munkavégzésre?
Azért ennél egy kicsit "tágabb".

"151Minden hetedik év végén engedd el az adósságokat! 2Az adósságelengedés módja pedig ez: minden hitelező engedje el azt a kölcsönt, amelyet a felebarátjának adott: ne hajtsa be azt felebarátjától, a testvérétől, mert adósságelengedést hirdettek az ÚRért."
...
"légy hozzá bőkezű, és adj neki szívesen kölcsönt, amennyire szüksége van, és amiben szükséget szenved. 9Vigyázz, ne támadjon szívedben ilyen alávaló gondolat: közeledik a hetedik esztendő, az adósságelengedés éve, és ne nézz emiatt rossz szemmel szegény testvéredre! Mert ha nem adsz neki, az ÚRhoz kiált majd miattad, és vétek fog terhelni téged. "
..
”valamelyik testvéred, egy héber férfi vagy nő, hat évig szolgáljon téged, de a hetedik évben bocsásd őt szabadon! 13Amikor szabadon bocsátod, ne üres kézzel bocsásd el, 14hanem lásd el bőven a nyájadból, a szérűdről és a borsajtódból; adj neki abból, amivel megáldott téged Istened, az ÚR"
..."stb.

A "nyugalom napja" évre is kivetíthető.
Ez sem véletlen nyilván. Átgondolt tanács életvitelt illetően.
Az emnernek szüksége van pihenésre,amikor nema "kell" szó jut először eszébe ébredéskor.
Sokan ezt félreértelmezik.
Szórskozni és wellmessre vágynak.
Az sem nyugalom.

bati67 2019.12.19. 09:14:31

Édesapám (most 86 éves) mesélte, hogy gyerekkorában behívták őket a zsidók, hogy kapcsolják fel a villanyt. Ez a 'tűz gyújtása' tilalom lehetett? :-)

ember100 2019.12.19. 19:20:14

@Gleccsertetű:
Helló !

Vizsgáltasd meg magad :)

L.Cz. 2019.12.20. 10:59:11

@bati67: Valami olyasmi lehetett, pontosan én sem tudom. Viszont érdekes módon mikor a felvonóiparban dolgoztam, az izraeli vevőink kértek egy különleges üzemmódot a liftvezérlőkbe: a fülke magától járt a teljes hosszon, minden szinten megállt, kinyitotta, majd pár másodperc után bezárta az ajtót és ment is tovább. Ráadásul ennek az üzemmódnak magától kellett be- és kikapcsolnia. Mikor rákérdeztünk, azt mondták, az sem fér bele a szombati tilalmakba, hogy az utas megnyomja a gombot, ezért inkább csak belép a fülkébe, majd kiszáll, ha elérte a kívánt emeletet. Szerintem hasonló magyarázata lehet, mint a villanykapcsolásnak.
(a programozóink pedig idegbajt kaptak tőle, de ez már egy másik probléma)

bati67 2019.12.23. 09:53:46

He-he! Micsoda kihívások... :-)

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!