Sajnos egyre gyakrabban olvasni a szinte napi eseménynek számító antiszemita támadásokról az Egyesült Államokban. Európában a helyzet már évek óta rossz sajnos, igaz, ezen a kontinensen sokszor más jellegűek a támadások, de az eredményt tekintve aligha van különbség.
Az Egyesült Államokban a fegyvertartási törvények jelentősen eltérnek a nálunk megszokottól és sok helyütt arról olvasni, hogy a zsidó közösségek azon gondolkodnak, hogy nem csak biztonsági intézkedéseiken szigorítanának, de tagjaikat fel is fegyvereznék a megfelelő önvédelemre felkészítve.
A fegyverviselés számos vallásjogi kérdést vet fel, így például kérdéses, hogy zsinagógában egyáltalán lehet e fegyvert tartani, főként úgy, hogy az nincs elzárva illetve szombaton és ünnepnapokon maga a fegyver is olyan eszköznek számíthat, melyet nem csak, hogy közterületen nem szabad hordani [tekintve, hogy a legtöbb közterületen szombaton tilos bármilyen tárgyat, mely nem ruha, cipelni], de egyáltalán hozzáérni sem biztos, hogy szabad [azok a tárgyak érintése is tilos szombaton és ünnepnapon, melyeknek csak olyan funkciója van, melyekkel szombaton tiltott munkát lehet végezni].
A fenti kérdésekről külön értekezéseket lehetne írni, mégis érdemes egyáltalán megvizsgálni annak kérdését, hogy mit gondol a Tóra és a zsidó vallásjog az önvédelemről.
A jelenséggel először Ábrahám történeténél találkozunk, amikor is Ábrahám unokaöccse, Lót, fogságba kerül egy olyan háborúban, melyet négy térségbeli királyság vív egymással. 1 Ábrahám egy maroknyi hadsereget toboroz, akik teljesen esélytelennek tűnnek a túlerővel szemben, mégis nem csak győzelmet arat és megmenti Lótot, de más foglyokat is kiszabadít a zsarnokság alól. Hét generációval és néhány száz évvel később, mikor Mózes kivezeti a zsidó népet Egyiptomból, azt megtámadja az Amalek népe. 2 Mózes utasítására tanítványa és későbbi utódja, Józsué győztes hadjáratban legyőzi az amalekitákat, akik azután még sokszor folytatnak gerilla háborút a zsidók ellen, cselekedetükért Isten azt parancsolja a zsidóknak, hogy minden Amalekitát ki kell irtani, legyen az férfi vagy nő, gyerek vagy aggastyán. 3
Bár az önkényes emberölés szigorúan tilos a zsidóság törvényei szerint [az ókori halálbüntetések rendkívül ritkák voltak, azokat hosszas és alapos bírósági eljárás után hajtották végre] az önvédelem más kategóriába esik. A Talmud tanítása szerint: „Ha meg akar ölni valaki, kelj fel és öld meg előbb!”4 , ezt az alapelvet a legfontosabb zsidó vallásjogi kódex, a Sulchán Áruch 5 úgy foglalja döntvénybe, hogy kijelenti:
„ha valaki azt tapasztalja, hogy azért üldözik, hogy megöljék, megengedett, hogy megvédje magát és elvegye annak életét, aki üldözi.” 6
Egy másik talmudi eset nem az egyén, hanem a veszélyben lévő közösség önvédelmi lehetőségét vizsgálja. Amennyiben egy város lakosságát megrohamozzák [gonosztevők, banditák vagy bárki más, aki veszélyt jelent], még szombaton is szabad fegyvert fogniuk és megvédeniük magukat. 7 Sőt. Amennyiben nyilvánvalóan a város lakóinak életére törnek, úgy nem csak szabad szombaton is fegyvert fogni, hanem egyenesen kötelező. Mose ben Maimon rabbi, a híres Maimonidesz, törvénykódexében kiterjeszti az engedményt a környékbeli lakosokra is:
„Micva [parancsolat] minden zsidó számára, hogy aki tud, az keljen felebarátja segítségére és védje meg őt, késlekedni még a szombat miatt sem szabad!”8
Kövess a Facebookon is: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/
- 1Móz 14:13-16
- 2Móz 17:8-13
- 5Móz 25:17-18
- Babilóniai Talmud, Szánhedrin traktátus 72a
- Először megjelent Velencében 1565-ben, szerzője Joszef Káró rabbi (1488-1575) két évvel korábban, 1563-ban fejezte be írását
- Chosen Mispát 125:1
- Babilóniai Talmud, Eruvin traktátus 45a
- Misné Torá, Hilchot Sábát, 3:23
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
agarik 2020.01.09. 18:46:02
És mást hinni mint ők - már alap az önvédelemre, mondják.
Hát ezért kell leszámolni minden vallással. Pszichopata tömegmészáros világvégeváró-tervező mind.
Visceroid 2020.01.09. 18:54:36
A gójokat hibáztatni? Kártérítést követelni? Perelni? Ajvékolni?
Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.01.09. 21:39:25
bkkzol 2020.01.10. 02:42:45
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.10. 05:44:18
Az Ellenálló 2020.01.10. 05:59:18
Measurer 2020.01.10. 09:23:36
www.gotquestions.org/self-defense.html
Lukács 22:38. Azok pedig mondának: Uram, ímé van itt két szablya. Ő pedig monda: Elég.
Lukács 22:50-51: És közülök valaki megvágá a főpap szolgáját, és levágá annak jobb fülét. Felelvén pedig Jézus, monda: Elég eddig. És illetvén annak fülét, meggyógyítá azt.
Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.01.10. 10:39:25
Ezek a "barbár" tanítások az adott kor szellemét tükrözik. Mert a gyerek felnő, és ugyanolyan ádáz ellenség lesz, mint voltak a szülei.
Na de mutasd már meg, hol gyilkolásznak az izraeli katonák arab gyerekeket. Ja, hogy az arabok előszeretettel iskolákba, óvodákba, kórházakba telepítik a fegyvereseiket és a fegyvereiket? Aztán mutogatják a sajtónak ugyanezeket a lebombázott épületeket...
A különösen ocsmány dolog ebben az, hogy noha az izraeliek a civil lakosságot időben felszólítják az érintett épületek kiürítésére, az arab fegyveresek túszként benn tartják a gyerekeket és a betegeket és úgy általában a civileket.