Egyike az általánosan ismert szokásoknak, hogy nem szoktunk embereket számolni. Legalábbis nem számokkal, hogy „egy-kettő-három”. Ha arra van szükség, hogy létszámot vegyünk az emberekről jellemzően egy zsoltárverset szoktunk használni 1, mely eredeti héberben 10 szóból áll, így könnyedén számba tudjuk venni a jelenlevőket, például, ha a közösségi imádkozáshoz szükség tíz felnőtt férfit kell számba venni.
A szokás eredete igen régi. A Tórában többször is olvasunk népszámlálásról, mikor a Biblia szám veszi a sivatagban vonuló zsidó népet. Az első alkalom, mikor a nép kollektív számlálásra kerül az Egyiptomból való kivonulás utánra datálódik, azonban akkor Isten parancsára Mózes nem a „szokásos” módon veszi számba az embereket, hanem mindenkitől fél-sékel adományt gyűjt be a majdani sivatagi Gyülekezés Sátra (a későbbi jeruzsálemi Szentély pusztai elődje) építéséhez való hozzájárulásként. A fél-sékel adományozásának parancsolata később is megmarad, mint egyike az általános „egyházi adóknak”, a beérkezett összegből pedig tudni lehet az adományozók számát, hiszen a Tóra a parancs leírásának végén azt is közli, hogy senki ne adjon se többet, se kevesebbet: „Ezt adja mindenki, aki átmegy a számláláson: fél sékelt, a szentség sékelje szerint, – húsz géra a sékel – fél sékelt ajándékul az Örökkévalónak. Mindenki, aki átmegy a számláláson, húsz évestől felfelé, adja az Örökkévaló ajándékát. A gazdag ne adjon többet és a szegény ne adjon kevesebbet a fél sékelnél, hogy adja az Örökkévaló ajándékát, hogy engeszteljen lelkeitekért.”2
A mintegy fél évezreddel későbbi Saul király általi seregbe hívható katonák megszámlálása szintén hasonló módon működött. Akkor Izrael első királya azt kérte a néptől, hogy mindenki adományozzon egy fiatal kecskét, ezeket megszámolva következtetett a király a hadba foghatók számára.3
Ezt Saul utódja, Dávid népszámlálása követte, aki azonban általános módon vette számba a népet: „Dávid ezt mondta Jóábnak és a hadinép parancsnokainak: Menjetek, számláljátok meg Izráelt Beérsebától Dánig, és terjesszétek elém, hadd tudjam meg a számukat!”4
, később azonban egy járvány tört ki, aminek következtében rengetegen meghaltak, 5 talán ezért is fogalmaz Hósea próféta intelmében úgy: „De lesz még annyi Izráel fiainak a száma, mint a homok a tengerparton, amelyet nem lehet megmérni, sem megszámolni. Akkor ahelyett, hogy ezt mondanák nekik: Nem vagytok népem! - ezt mondják: Az élő Isten fiai vagytok!”6
A fentiekből úgy tűnik, hogy igen régi gyakorlat volt az embereket nem szokásos módon átszámolni, hanem valamilyen más módon érni el hasonló eredményt.
A Talmud egy helyen megjegyzi, hogy áldás igazán csak olyas valamiben van, mely nem mérhető konkrét súllyal, vagy nem számosítható, hanem mennyisége „a szem elől el van rejtve.”7
A híres középkori kommentátor, Rabbeinu Bechaje (Bachja ben Áser rabbi, 1255-1340) a Talmud állítását úgy magyarázza, hogy előnyös, ha az egyén nem különíthető el azáltal, hogy pontos számot adunk neki, így amennyiben érdemei nem volnának elegendők, úgy a közösség érdemében tudja elkerülni az esetlegesen negatív Égi ítéletet.8 Ez minden bizonnyal azt is jelentheti, hogy az összetartozás érdemeként a teljes közösség érdemesebb lesz a Teremtő áldására.
Kövess a Facebookon is: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/
- A Zsoltárok 28:9 verse héberül tíz szóból áll, magyar fordítása: „Segítsd meg népedet, áldd meg örökségedet, légy pásztora, és gondozd örökké!”
- 2Móz 30:13-15
- Lásd 1Sámuel 14:34 alapján Rási magyarázata
- 1Krónikák 21:2
- 2Sámuel 24:15
- Hósea 2:1 avagy egyes nyomtatások szerint 1:10
- Babilóniai Talmud, Bava Mecia traktátus 42a
- Lásd 2Móz 30:13-15-höz írt kommentárja
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
enrikokaruszo 2020.01.26. 18:29:05
paráznabillegető 2020.01.26. 18:31:19
száz zsidó egy sorba
mennek a pokolba.
elöl megyen júdás,
kap egy seggberúgást
kilencvenkilenc zsidó egy sorba...
szóval így valahogy.
gabiiii 2020.01.26. 18:46:24
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.01.26. 19:46:53
Pipas 2020.01.26. 19:55:34
Mi a csoda értelme lett volna több százezer fiatal kecskét összehordani és megszámolni? Mit csináltak vlük utána? Mekkora kecskehiány volt utána meg előtte, amikor a kecskétlenek nekiálltak kecskéket felvásárolni, hogy odaadják a királyuknak?
Komolyan, ki hiszi el, hogy ez tényleg megtörtént?!
Igazamvanvagyigazamvan? 2020.01.26. 22:30:59
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.01.27. 05:20:40
Ugyanazt, amit a pusztaszeri vérszerzõdés után a honfoglaló vezéreknek a kupában megmaradt vérével.
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.01.27. 05:44:40
Folklórikus kórtüneted esetében pedig:
Hogy aszondja:
Száz turul egy sorba'...
Mennek a pokolba.
Elöl megyen Kond,
Gyötri néhány gond:
Tegnap csillagos volt
A rablott nagykabát.
Nem tudja, mondja-e
A zsidó nagypapát?
Most... eszmél...
Kilencvenkilenc turul egy sorba'...
szóval így valahogy.
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.01.27. 06:02:07
"Jézus körülmetélése Friedrich Herlin 1466-os festményén
A szent fityma vagy szent előbőr egyike a Jézusnak tulajdonított ereklyéknek. Számos templom állította különböző korokban azt, hogy birtokában van a Jézus körülmetélésekor levágott bőrdarabnak, és különféle csodás erőket tulajdonítottak neki.
Története
Lukács evangéliuma említi, hogy Jézust – a zsidó vallási törvénynek, a halákhának megfelelően – a születését követő nyolcadik napon körülmetélték. Számos keresztény egyház ma is megtartja erre emlékezve január elsején az Úr körülmetélésének ünnepét. A vélhetően az 5-6. században keletkezett arab gyermekség-evangélium állítja először, hogy a körülmetéléskor levágott bőr fennmaradt; eszerint a bába egy nárdusolajat tartalmazó alabástromdobozban tartósította, méghozzá ugyanabban, amiből Mária Magdolna később megkente Jézus lábát olajjal. A 14. században Szent Brigittának a látomásában megjelenő Mária azt mondta, Keresztelő Jánosnak adta tovább az ereklyét. A középkorban számos, a szent előbőrnek mondott ereklye volt forgalomban, különböző források 8 és 18 közé teszik a számukat. Az első feljegyzett ilyen ereklyét Nagy Károly adta át III. Leó pápának királlyá koronázásakor, 800. december 25-én. A legenda szerint az előbőrt egy angyaltól kapta, amikor a Szent Sír-templomban imádkozott; egy prózaibb beszámoló szerint Eiréné bizánci császárnő adta neki ajándékba. A pápa más ereklyékkel együtt a lateráni bazilika szentélyében helyezte el, ahonnan Róma 1527-es kifosztásakor (Sacco di Roma) tűnt el.
A többi ereklyét is a Nagy Károly által kapottal azonosították, amelynek a sorsáról változatos történetek keringtek. Az egyik leghíresebb példányt I. Balduin jeruzsálemi király vásárolta Palesztinában az I. keresztes hadjárat alatt, majd Antwerpenbe küldte ajándékként. Híressé akkor vált, amikor Cambrai püspöke a mise során három vércseppet vett észre az oltárterítőn; külön kápolnát emeltek a csodatévő ereklyének, körmeneteket szerveztek és zarándokok jártak oda, és egy „Szent Előbőr Testvériség” is alakult, aminek a tagjai helyi nevezetességek voltak. Az ereklye 1566-ban eltűnt, de a kápolna ma is áll.
Az ereklyékhez számos, mai szemmel groteszk történet fűződött. Úgy tartották, hogy termékennyé teszi a meddő nőket, és könnyíti a szülést; V. Henrik Angliába szállíttatta a coulombs-i ereklyét, hogy fia születését elősegítse. Különösen népszerű volt az ereklye kultusza a női misztikusok körében; Sziénai Szent Katalin például látomásában, amelyben házasságra lépett a gyermek Krisztussal, jegygyűrűként kapta a bőrdarabot.[4] Agnes Blannbekin beszámolt egy látomásról, amelyben kis darabokban lenyelte a szent fitymát; emiatt művei az egyház tilalmi listájára kerültek. Leo Allatius 17. századi katolikus teológus De Praeputio Domini Nostri Jesu Christi Diatriba (Értekezés Jézus Krisztus Urunk fitymájáról) című művében úgy vélte, hogy Jézus mennybemenetelekor a levágott fityma is az égbe emelkedett, és most a Szaturnusz gyűrűit alkotja."
NOOOOOOS, primitív szokás?
Örömhernyó 2020.01.27. 07:19:04
Én a kislányok fülének kilyukasztását se helyeslem, nemhogy a fiúk vagy lányok nemi szervének csonkolását.
@Pipas: Mert mi értelme az Örökkévalónak adományozni fél sékeleket? Az Örökkévaló mit kezd a pénzzel? Ez csak egy adónem, amivel lehúzták a népet. Aki pedig nem adózott vallási céllal, az ugye kirekesztésre kerülhet, mert nem közülük való.
CCnick 2020.01.27. 07:34:00
Igazamvanvagyigazamvan? 2020.01.27. 07:53:51
Előttem van, ahogy a Szent Fityma a Mennybe emelkedik...lol!
Tiszta Monty Python!
Egyébként azt kérdeztem, mit kezd Isten annyi fitymával?
Erre nem válaszoltál. Igaz, nem téged kérdeztelek.
Igazamvanvagyigazamvan? 2020.01.27. 07:59:12
Téves. A vérszerződéskor NEM ajánlották föl a vért Istennek.
Mellesleg ittak az összekevert vérből.
Úgy gondolod, Isten megeszi a felajánlott fitymákat? Hamár párhuzam...
Igazamvanvagyigazamvan? 2020.01.27. 08:03:04
Igazamvanvagyigazamvan? 2020.01.27. 08:06:02
CCnick 2020.01.27. 09:43:26
Igazamvanvagyigazamvan? 2020.01.27. 10:30:18
Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2020.01.27. 13:24:04
"Ekkor a nép rávetette magát a zsákmányra: fogták a juhokat, marhákat, borjakat, vérüket a földre folyatva vágták le őket, és a vérrel ette a nép a húst. Amikor jelentették Saulnak, hogy vétkezik a nép az ÚR ellen, mert vérrel együtt eszi a húst, ezt mondta: Bűnös mulasztást követtetek el! Gördítsetek gyorsan ide egy nagy követ! Majd ezt mondta Saul: Menjetek a nép közé, és mondjátok meg nekik, hogy hozza ide mindenki a marháját és a juhát! Itt vágjátok le, és itt egyétek meg! Akkor nem vétkeztek az ÚR ellen azzal, hogy vérrel együtt eszitek a húst. Elhozta tehát az egész nép, ki-ki a maga marháját még azon az éjszakán, és ott vágták le."
/1. Sámuel 14:32-34/
A dávidi népszámlálással nem az volt a baj, hogy nem sékelekkel számoltatott, hanem az, hogy nem Isten dicsőségére akarta elvégeztetni a számlálást, hanem a sajátjára.
Gyakran érzem úgy, hogy ebben a blogban igen alternatív a teológia... ;-)
2020.01.27. 13:35:42
nookedli 2020.01.27. 13:54:43
nookedli 2020.01.27. 13:58:00
nookedli 2020.01.27. 14:02:57
erol 2020.01.27. 14:08:14
mennek a pokolba.
elöl megyen júdás,
kap egy seggberúgást
kilencvenkilenc zsidó egy sorba...
"
És ezt seggrészegen kell gajdolni, úgy autentikus.
erol 2020.01.27. 14:10:51
Tényleg, miért?
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.01.27. 14:22:39
Előttem van, ahogy a Szent Fityma a Mennybe emelkedik...lol!
Tiszta Monty Python!"
SZÓVAL pápák, püspökök, szentek, királyok röhejes primitív módon imádták a szent fitymát? Pedig keresztények voltak...
Nocsak... Jézus netán ... zsidó volt?
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.01.27. 14:27:22
Mennek a pokolba.
Elöl megyen Kond,
Gyötri néhány gond:
Tegnap csillagos volt
A rablott nagykabát.
Nem tudja, mondja-e
A zsidó nagypapát?
Most... eszmél...
Kilencvenkilenc turul egy sorba'...
Igazamvanvagyigazamvan? 2020.01.27. 14:36:05
Igen, az egész vallás röhejes.
Az Isten, aki Földre száll, hogy megváltsa a Világ bűneit saját maga előtt?