A zsidó táplálkozási törvényeket összefoglaló nevén kóserságnak hívjuk. A Tóra étkezésre vonatkozó törvényei alapvetően nyolc csoportra bonthatók:
1. A hús és a tej elválasztásának kötelezettsége
2. Hús fogyasztásának törvényei
3. Vér fogyasztásának tilalma
4. A tej tartalmú élelmiszerek törvényei
5. Rovarok fogyasztásának tilalma (legjellemzőbben zöldségeknél és gyümölcsnél)
6. Bor és szőlőlé tartalmú ételek törvényei
7. (Vallásos) zsidó ember által főzött vagy sütött ételek
8. Pészáchi, a zsidó húsvétra vonatkozó törvények
Ez az írás nem szándékozik részleteiben leírni a fentieket, még felületesen sem, talán majd egy későbbi írásban, sokkal inkább a kóserság, mint eszmeiség fontosságára hívnám fel a figyelmet.
A lubavicsi Rebbe által hirdetett tíz kiemelt parancsolat fontosságáról és az egyes témák hatásairól írtam korábban, az egyike ezeknek a különös figyelmet érdemlő ügyeknek a tudatos táplálkozás fontosságára való felhívás.
A zsidó hagyomány régen felismerte, hogy magunkhoz vett táplálék nem csak fizikai, de spirituális jólétünket is szolgálja. Az emberi test egészségének megőrzésére a Tóra két szorosan egymást követő helyen is felhívja a figyelmet: „Csak őrizkedjél és őrizd nagyon a te lelkedet”1 illetve „De őrizkedjetek nagyon lelketek miatt”2. Ugyan a kóserság törvényeiről a Tóra más helyeken rendelkezik (például 3Móz 11. fejezet és 5Móz 17. fejeze) és a kóserság lényege ugyan alapvetően nem az egészségmegőrzés - a kóserság törvényei azon törvények közé tartoznak, amelyekre nincs racionális magyarázat - mégis kijelenthető, hogy a judaizmus hisz abban, hogy a test Istentől „megőrzésre”, ideiglenesen kapott ajándék és mint mindenre, amit az ember megőrzésre kap, testünkre is különösen vigyázni vagyunk kötelesek.4
A zsidó misztika mesterei, a kabbala könyveinek szerzői és a hászid mesterek rámutatnak arra, hogy a testbe bevitt táplálék a lélekre is különös hatással van. Erre látunk példát Mózes esetén, amikor a Fáraó lánya kiemeli a kisdedet a Nílus veszélyes sodrásából. A Tóra azt írja: „Felnyitotta és meglátta a gyermeket és íme, egy síró fiú; megkönyörült rajta és mondta: A héberek gyermekei közül való ez. És mondta [Mózes] nővére [Mirjám] a Fáraó leányának: Elmenjek–e és hívjak–e neked szoptatós asszonyt a héber nők közül hogy szoptassa neked a gyermeket? És mondta neki Fáraó leánya: Menj! És a leány elment és elhívta a gyermek anyját. És mondta neki Fáraó leánya: Vidd a gyermeket és szoptasd őt nekem, és én megadom béredet; és elvette az asszony a gyermeket és szoptatta őt.”3
Mózes, akinek végzete, hogy a zsidó népet a rabszolgaságból megszabadítsa és Isten szolgálatába állítsa, nem táplálkozhatott a gonosz egyiptomiak tejéből, hiszen az kihatással lett volna fejlődésére és esetleg végzetes következményekkel járt volna.
A test és a lélek ezen a fizikai világon partnerségi kapcsolatban állnak, egymásra vannak utalva és felelősséggel viseltetnek egymás iránt. Tekintettel arra, hogy az ember cselekedeteit a lélek irányítja, az „adja ki a parancsot” a testnek, hogy ezt vagy azt egyen, a lélek számára sem közömbös, milyen táplálék kerül az ember szervezetébe, milyen „üzemanyag” hajtja a testet. Ez az „üzemanyag” ugyanis kihatással bír arra a lélekre is, amely a „parancsot” kiadta. Ahogy a közismert mondás tartja: „az vagy, amit megeszel!”
Kövess a Facebookon is: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/
- 5Móz 4:9
- 5Móz 4:15
- Széfer háChinuch, Mose ben Maimon rabbi Széfer háMicvot c. munkája alapján
- 2Móz 2:6-10
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
conchita wurst 2020.02.18. 15:44:06
Aglaya 2020.02.18. 17:40:51
Gonoszak, mert befogadták a zsidókat József idején?
Az is gonosz, aki megmentette Mózest?
Akkor talán tévesen tette, tették, nem kellett volna :(
De a hozzáállás megmutatkozik: aki nem velem, az ellenem.
Örömhernyó 2020.02.19. 00:20:53
A szememben pont annyira érdekes, mint a görög mitológia. Nagyon érdekfeszítő a szokásaikról olvasni, csak közben nem értem, hogy amúgy intelligens, képzett, kritikus gondolkodáara képes, a 21. században élő emberek hogyan képesek az éltük egy területén elfogadni ilyen nonszensz dolgokat. Nagyapám nagyon keresztény volt, meg mellette jogász, diplomás, képzett ember, felelős beosztással és én nem értem a mai napig, hogy hogy hagyatkozhat a hitre az élete egy területén, miközben amúgy teljesen logikusan gondolkodó, racionális, kritikus gondolkodásra képes ember volt élete minden más területén.
Aglaya 2020.02.19. 01:47:46
De a blogot egy mai ember írja. Szorgalmasan olvasom, érdekelnek más kultúrák, szokások. Általaban érdekes dolgok vannak, számomra legalábbis. Gondolom valamilyen szinten a konzervatív zsidó élet és szokások megismertetése, elfogadtatása is a cél a bloggal. Ezért szúr nagyon szemet néhány ilyen "elszólás".
axolotl77 2020.02.19. 08:54:53
Végignéztem a címkéket, de nem találtam olyat, ami erre utalna.
Kopasz Szuzukis 2020.02.19. 10:08:25
Tehát a Tóra kóser élelmiszer törvényei alapjában véve minőségbiztosítási előírások. Más kérdés, hogy az idők folyamán vadhajtásokat is hozott a törvényalkotás.
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.02.19. 17:35:43
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.02.19. 17:41:49
Szíveskedjék utánanézni!
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.02.19. 18:05:38
De ... EGYIPTOM, pedig az ország, amelyik egyik kissebbségét sanyargatta. Micrájim (dualis, speciális kettõs-szám) két oldalról szorított, mint a satu (2x szoros a jelentése). Onnan elmenni olyan jó volt, mint ... egyes európai országokból úgy 1940 felé. A pesszimisták New Yorkba mentek, a naívak Moszkvába, az optimisták Auschwitzba. Nekem EGYIPTOM, az a Szovjetúnió, a Harmadik Birodalom ... stb.
Aglaya 2020.02.19. 18:20:37
Mint ahogy most is lövik, ölik egymást palesztinok, izraeliek. Tekintet nélkül arra, hogy ki az ártatlan, ki nem. Csak a nemzetiséget, vallást, allampolgarságot nézik.
Igaz, ez törtenik az egesz világban. Csak arra gondolok, volt egy IGAZ nő, aki megmetett a fáraó parancsával szemben egy olyan valakit, aki senkije sem volt. És ő gonosz? Ezért nem tartom jogosnak az általánosítast.
Bocsánat, én nyilván nem vallási értelemben veszem, hanem az egyes embereket. Nekem nincs zsidó mint jó vagy rossz, vagy keresztény, mint jó vagy rossz ember. A tetteket nézzem leginkább. És bőven van minden nemzetben, családban igaz és gonosz lélek.
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.02.19. 19:29:32
Aglaya 2020.02.19. 19:41:24
Érdekes a blogja, további sikereket, sok olvasót és ihletet kívánok hozzá!
Örömhernyó 2020.02.20. 06:41:58
Amit a magyar tisztálkodási szokásokból hiányolok, az a fenékmosás, amit a mohamedánok, thai-ok, filippínók, indiaiak végeznek.
De az anális higiénia pont a közel-keleti eredetű zsidóságnál nem követelmény. A mohamedánoknál meg igen.
A mohamedánok amúgy az ima előtti rituális tisztálkodást sokszor szimbolikusan csinálják, az nem ad valódi tisztaságot. Sivatagos vidéken simán homokkal szórják a kezüket víz helyett. A muszlim országokban az általános higiéniai állapotok katasztrófálisak. Hiába a napi ötszöri ima előtti tisztálkodás, a kaki az utcán hömpölyög sokszor.
A fürdőkultúra török eredetű, az araboknál se jellemző egyáltalán. Tehát nem mohamedán, hanem török kulturális sajátosság volt.
@Kopasz Szuzukis: A pikkelyes hal kóser, a pikkely nélküli nem. Ezt hogy lehet a romlandósággal magyarázni? A juhok lépfenével fertőződhetnek, a sertés meg férges lehet. Minden állat lehet férges. Egyszerűen a zsidó étkezési szokások a pásztornépekre jellemző alapanyagokat preferálták. A letelepedett népek tartottak disznót, ők voltak az ellenség, ezért sertést enni tilos. A zsidó vándorló pásztornép volt, ezért a párosujjú patás, kérődző állatokat preferálta.
Júdea klímája alatt nem csak a sertés, de a birka, kecske húsa is hamar romlik. Mégis csak a sertés a tilos. Mert az a letelepedett népek állata.
Örömhernyó 2020.02.20. 06:46:20
Én vagyok az, aki nem jó. 2020.02.20. 06:51:14
Örömhernyó 2020.02.20. 06:56:37
axolotl77 2020.02.20. 08:01:20
Nem mellesleg naponta érzem a büdös parasztok (jelen esetben inkább prolik) és cigányok szagát, tekintve, hogy tömegközlekedem. Tehát hidd el, tudom miről beszélsz!
De azt is tudom mit jelent túl közel menni egy kaftános-pajeszos ortodoxhoz.
Mint ahogy azt is, hogy a családunkba került liberális értelmiségi zsidóknál nem divat a gyerekek napi mosdása, vagy ugyanilyen profilú zsidó kolléga miatt körbe kellett írni anonim módon a céges hálózaton, hogy "egy légterű irodában vagyunk, kérünk minden érintetettet, hogy legyen figyelemre a többiekre, és preferálja a napi rendszerességű mosdást".
Viszont mindezeken túlmenőleg akkor is hiányolok erről a blogról egy általam felvetett témáról szóló írást. Hiszen a kulcsszavak alapján ilyen itt jelenleg nem létezik.
Örömhernyó 2020.02.20. 09:55:18
A hindúknál is van ilyen rituális tisztálkodás, hamuval meg tehénvizelettel dörzsölik be a bőrüket és ettől tisztának számítanak vallási értelemben.
A mohamedánok legalább fogat kell hogy mossanak és valamennyire meg kell hogy mosakodjanak a napi ötszöri ima előtt, meg WC használat után mosakodni kell végbélnyílás és nemi szervek környékén. Ettől még arab országokban és más muszlim országokban (Indonézia) rettenetes az emberek személyi higiéniája és fogazata, az utcák is mocskosak. Szóval hogy rituálisan tiszta valaki, az korántsem jelenti, hogy a mai modern ember szemében is tiszta lenne.