A lyukas zsidó zsömle története

 download.jpeg

Természetesen a bagelt lyukas zsömlének nevezni egyszerű barbárság, de egy hangzatos címért mindent.

Ugyan hazánkban nem terjedt el igazán, de az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában közel és távol, a legjellegzetesebb zsidó ételnek nem feltétlenül a sóletet vagy a gefilte fish-t (töltött hal) tartják, hanem a bagelt. Ez a különleges, sűrű tésztájú, középen lyukas pékáru, melyet az ég egyadta világon mindennel meg lehet tölteni, nemcsak laktató finomság, de fényévekkel a hagyományos zsömle előtt jár úgy ízben, mint felhasználásában.

A bagel története több évszázadra nyúlik vissza és valahol Közép-Európában kezdődik. Bár a történetírók véleménye eltér abban a kérdésben, hogy a bagel vajon Lengyelországból vagy Ausztriából származik-e, az egyszerűség kedvéért nézzük a történet legromantikusabb változatát. Eszerint, amikor 1683-ban az Európát leigázni igyekvő Oszmán Birodalom hanyatlásnak indult, és miután a kahlenbergi csatában  a Sobieski János lengyel király és Lotaringiai Károly herceg vezette lengyel–osztrák–német hadak szétverték a Kara Musztafa által vezetett oszmán hadsereget, a nép nagy reményekkel tekintett a felszabadító seregekre. Miután ugyanis az oszmán törökök majdnem ízekre szedték Bécset, a győzedelmes Sobieski lengyel király belovagolt a felszabadított városba, ahol egy zsidó pék üdvözölte és kínálta meg egy kör alakú, középen lyukas finomsággal, melyet elmondása szerint kifejezetten a király tiszteletére fejlesztett ki. A pék az új kreációt Bügelnek, vagyis kengyelnek nevezett, hiszen a pékárú formája emlékeztetett arra a karikára, melybe a katonák a csizmájukat teszik lovagláskor.

A bagelt innentől kezdve megállíthatatlanul igázta le Európát. A recept különlegessége nem feltétlenül a tésztában rejlik, hiszen abban liszt, víz, élesztő só és cukor van. Ami igazán egyedivé teszi ezt a finomságot az az, hogy a megkelt és kigyúrt tésztát először forró (esetenként kissé cukros) vízben megfőzik és csak azután helyezik a sütőbe. Ettől a bagel külseje ropogós, belseje pedig sűrű és puha lesz.

A 19. század végén illetve a 20. század elején, alig negyven év alatt mintegy 2,1 millió zsidó vándorolt Amerikába a jobb élet reményében. A jiddisül „goldene medinének”, azaz „aranyországnak” nevezett kontinens első bagel sütödéinek szövetségét is ezek a jellemzően kelet-európai zsidók alakították 1907-ben, Manhattanben. A mintegy 300 dolgozót és 36 sütödét egyesítő szövetség arról döntött, hogy minden később alakított bagel manufaktúra is kizárólag az ő leszármazottjaik illetve az ő engedélyük alapján alakulhat és üzemelhet.

pretzelvendor1900.jpg

Az érdekszövetség igazi ereje 1951-ben mutatkozott meg, amikor, annak érdekében, hogy áremelésükkel szembeni ellenállást letörjék, 32 bagel sütöde zárt be időszakosan. Ennek következtében a bagel egyik elmaradhatatlan kiegészítője, az érlelt lazac iránti kereslet drámaian leesett. Arról, hogy az érlelt (füstölt ízű) lazac mennyire a bagelhez köthető, annak angol neve is árulkodik, hiszen angolul azért hívják lox-nak, mert ez a lazac jiddis neve.

Az ötvenes évek eleji bagel-krízis hét drámai hét után oldódott meg, a sütödék ismét megnyitottak, az élet visszaállt a megszokott kerékvágásba, New York polgárai pedig megszokták a kissé magasabb áron kínált bagelt.

A bagel-szakszervezet a hatvanas években, az automatizált bagel sütők megjelenésével szűnt meg, hiszen ezután bármelyik pékség könnyedén elkészíthette a lyukas-kerek finomságot.

A New York-i bagel elmaradhatatlan kiegészítője tehát a lox, a krémsajt és a paradicsom illetve a saláta, hozzá pedig reggelire narancslét illő kínálni. Kiegészítőjét tekintve nem, azonban receptjében kissé eltér New York-i testvérétől a Kanada keleti partján fekvő Montreál városában készített bagel, aminek tésztája kissé édesebb, méretét tekintve pedig kisebb, mint amerikai „őse”. 

Bár a bagelt meglátva az embernek minden bizonnyal összefut a nyál a szájában, azonban annak érdekében, hogy a pékek portékájukat még inkább kívánatossá tegyék, a bagel tetejét gyakran szórják meg szezámmaggal, mákkal, pirított hagymával és persze a töltetéket tekintve is minden megy bele, a tonhalkrémtől a vajig.

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr915525618

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Aglaya 2020.03.16. 17:03:26

A lényeget nem irta le: lehet hasonlót Budapesten kapni? ;)

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.17. 00:55:40

A bagel édes. A lox nem lazac angolul.

DFK 2020.03.17. 05:39:43

Bocsánat, de a cikk pontosanírja le, hogyan működik egy gazdasági maffia.
A bagelről meg szinte semmit se tudunk meg.

szép új világ... 2020.03.17. 05:58:43

@Aglaya: lehet ket helyen biztosan. A KAlvin teren a konvytar fele, draga, de finom;
es a Vaci uton a Dozsa Gy ut esaz Arpad hid (M3) kozott feluton (bar itt regebben voltam) olcsobb, de kevesbe jo.

Greg36 2020.03.17. 06:19:44

@Igazamvanvagyigazamvan?: 'A bagel édes. ' - Az attól függ, hol veszed. 'A lox nem lazac angolul.' A cikk sem állítja. A lox egy bizonyos feldolgozás utáni lazac. Ahogy a sheepből lesz lamb v mutton, a pigből meg pork. en.wikipedia.org/wiki/Lox

@Aglaya:
www.facebook.com/budapestbagel - pl.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2020.03.17. 08:03:40

@Igazamvanvagyigazamvan?: nem is azt írta. Hanem azt, hogy jiddisül. :)

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2020.03.17. 08:04:36

Rendszeresen sütök, bár nehéz rászánnom magam, mert elég melós készíteni. De imádom! :) Izraelben elképesztő variációi vannak és fenségesen finomak édesen és sósan is.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.17. 08:24:37

@Greg36: Although the term lox is sometimes applied to smoked salmon, they are different products. Lox is brined salmon
a cikk szerint: Arról, hogy az érlelt (füstölt ízű) lazac mennyire a bagelhez köthető, annak angol neve is árulkodik, hiszen angolul azért hívják lox-nak, mert ez a lazac jiddis neve.

Igazamvanvagyigazamvan? 2020.03.17. 08:30:39

@kekecke: "Arról, hogy az érlelt (füstölt ízű) lazac mennyire a bagelhez köthető, annak angol neve is árulkodik, hiszen angolul azért hívják lox-nak, mert ez a lazac jiddis neve."

Nos, csak akkor hívják így, ha bagelben van felhasználva, vagy speciális módon tartósítva.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2020.03.17. 08:34:24

@Igazamvanvagyigazamvan?: pontosan. Azért nevezik így, mert egyből a lazacos bagelhez ajánlják. Árukapcsolás.

eßemfaßom meg áll 2020.03.17. 08:47:51

"hogy minden később alakított bagel manufaktúra is kizárólag az ő leszármazottjaik illetve az ő engedélyük alapján alakulhat és üzemelhet."

no comment

kuksi 2020.03.17. 08:59:39

A Kara Musztafa-ügy nem a bagel, hanem a kifli keletkezéséhez kapcsolódik. (Illetve az sem úgy volt, mert korábbról ismert, de a legendák azért maradnak fenn, mert jók..))

A bágel a magyar beigli elnevezéséhez hasonlóan a "beugen" /hajlítani szóból ered.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2020.03.17. 09:14:48

@Igazamvanvagyigazamvan?
A bagel alapból kb. úgy édes, mint a kifli: hogy a tészta persze egy kicsit az, de mindenhez lehet enni.
Amúgy meg már rég nem (csak) zsidó étel, sokkal inkább New York-hoz kötődik Amerikán belül - és távolabb nem is könnyű jó bagelt találni.

Muhammad Balfas 2020.03.17. 09:33:10

A croissant is Bécs 1683-as ostromához köthető. A törökök hátrahagyott szekerein találták meg a péksütemény eredetiét a keresztény katonák. A croissant szó is keresztest jelent franciául, utalva a visszatérő katonákra..

papa5 2020.03.17. 10:08:24

@eßemfaßom meg áll: Ha jól értem, akkor ez a szövetség a korai NER...

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2020.03.17. 10:25:53

tavaly volt egy elég komoly futam a twitteren, majd később a lapokban is arról, hogy Ice-T életében nem evett ilyet.
62 éves, és 20 éve játszik rendőrt egy sorozatban, ahol egy csomó jelenetben volt már a kezében, mondván éppen reggeliztek.

csorsza 2020.03.17. 11:44:55

@papa5: Az a baj, hogy azt hiszed, a NER friss találmány. Gondold inkább úgy, h a NER a már régóta létező ner-ek ellenében létrejött szövetkezés. Ez a magyar nemzeti alapon megvalósítani próbált érdekszövetség. Ha érted, hogy mondom...

kuksi 2020.03.17. 15:32:02

@Muhammad Balfas:

A fr. croissant elnevezése a növekvő (fél)hold formájára utal - croître ige folyamatos m.in., nem a kereszt jelentésű croix szóból származik.
Viszont az a "rongyos kifli", nem a bágelhez hasonló "kifli"

Void Bunkoid 2020.03.17. 16:35:27

Tudom, most majd jól lenáciztok :)

Szóval....tudom, hogy nagyon szeretnék sokan, hogy itt az legyen, de egyelőre mi még nem vagyunk Amerika, annyira nem kötelező itten sztárolni meg feltétel nélkül piedesztálra emelni bármit, ami zsidó.

Pláne nem egy tök közönséges péksüteményt, tényleg egy zsemle, csak más formájú, kész, kalap.

]{udarauszkasz 2020.03.17. 16:36:12

A lox az osztrakos lazas kiejtese:) Lachs, de az osztrak Lochs nak ejti.

Muhammad Balfas 2020.03.18. 21:06:06

@kuksi: Igaz, ezt akkor rosszul tudtam. Azt nem tudod, hogy a "keresztes" hogy van franciául? Gondolom a croix-ból képzik. Lehet, hogy hangalakilag esetleg egyezik franciául a "félhold" és a "keresztes" szó?

kuksi 2020.03.22. 17:07:37

@Muhammad Balfas:
Igen megtisztelsz, hogy az én ismereteimben bízol, de méltatlan vagyok rá.
1. A croissant kifli hold formájú, a hold fázisaival kapcsolatban a fogyó vs. növekvő /croissant/ nevet kapta.
Franciául a matematikában az emelkedő, növekvő rend, sorrend is "croissant".
2. A hasonló hangzású "croisant" (de "z" -vel) a croiser alakja, /pl. keresztbe tett lábbal ül vki/.
A francia kereszt "croix" a latin crux szó származik (mint a német Kreuz, olasz crocce, orosz крест /kreszt/.
A keresztes lovagok - Les Croisés (de templiers is)

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása