Egy hét hetes lelki gyakorlat senkinek sem árt

maxresdefault_6.jpg

Pészách és Sávuot ünnepek közti 49 nap, az ómerszámlálás ideje. A Tóra ezt a parancsolatot úgy fogalmazza meg: „És számláljatok magatoknak az ünnep másnapjától, ama naptól, midőn hozzátok a lengetés ómerjét, hét teljes hét legyen. 16. A hetedik hét után való napig számláljatok ötven napot; azután áldozzatok új ételáldozatot az Örökkévalónak.”1

Tulajdonképpen arról van szó, hogy Pészách ünnepének másnapjától 49 napot kell számlálni oly módon, hogy a hetek száma is említésre kerül. A számlálás tehát a héber naptár szerinti Niszán hónap 16. napjától Sávuot ünnepének előestéig tart, Sávuot az 50. nap lesz ezután.

A parancsolat egyéni, nem közösségi és annak dacára kötelező érvényű, hogy miután nem áll már a jeruzsálemi Szentély, az ilyenkor (és egyébként az ünnepekkor és más napokon) bemutatni kötelező áldozatokat megcselekvésére már nincs lehetőség.

Ómert ezen periódus minden estéjén, a csillagok feljövetele után számolunk, hiszen a fent említett vers azt írja elő, hogy a hetek teljesek legyenek, így tehát minden napnak le kell zárulnia, ez pedig az est beálltával történik meg.

A számlálásra az esti Smá (hitvallás) és az ima után kerül sor, hiszen a gyakori parancsolatok mindig elsőbbséget élveznek az időszakos, tehát a ritkábban végrehajtható parancsolatok előtt.

Tekintettel arra, hogy a Tóra mind a napok, mind pedig a hetek számítását irányozza elő, a számlálás szövege mindekettőre utalást tesz, már amenniyben erre van lehetőség. Így az számolás előtti áldás „Áldassál Te Örökkévaló Istenünk a világ Királya, aki megszentelt bennünket parancsolataival és meghagyta, hogy omért számoljunk” után például az első nap azt mondjuk „ma van az ómer első napja”. De például a 25. napon majd azt mondjuk „ma van a huszonötödik nap, ami három hét és négy nap az ómerban.”

A számolást álva végezzük, erre (is) utal a Tóra mikor azt mondja: „Hét hetet számlálj magadnak; attól fogva, hogy kikezdi a sarló a lábán álló gabonát, kezdj el számlálni hét hetet.”2

Tekintettel arra, hogy ez a parancsolat ilyen hosszú időn keresztül érvényes és csak akkor teljes, ha valaki minden nap számolt, ha valaki egy adott este elfelejti a számolást, nappal pótolhatja, igaz, áldásmondás nélkül. Azonban, ha napközben is elmulasztotta, onnantól kezdve már áldás mondás nélkül szabad csak számolnia. 

Tekintettel arra, hogy 3.332 éve Pészách idején vándorolt ki a zsidó nép Egyiptomból, majd ezt követően az ötvenedik napon, elérkezve a Szináj hegyhez, Mózes felment, hogy Istentől átvegye a szövetség kőtábláit illetve a Tórát (törvény), a zsidó rabbinikus hagyomány különös spirituális jelentőséget tulajdonít az ómerszámlálásnak. A negyvenkilenc nap egyfajta spirituális felkészülés a Tóra elfogadására, minden nap igyekszünk kissé jobb, kissé alkalmasabb emberekké válni azáltal, hogy átvizsgáljuk életünket, megbánjuk esetleges bűneinket és új, pozitív elhatározásokat teszünk.

A zsidó misztika, a Kabbala mesterei a számlálás hét hetét Isten hét attribútumával ruházzák fel, az egyes hetek napjai pedig ezen attribútumok együtt hatásáról, összefüggéséről szólnak.

A hét isteni attribútum, vagy jellemtulajdonság, mellyel a Kabbala szerint Isten viszonyul a világhoz:

  • Cheszed: szeretet, jótékonyság
  • Gvurá: erő, ítélet, szigor
  • Tiferet: együttérzés, szépség, egyensúly
  • Necách: győzelem, hatékonyság, buzgóság
  • Hod: dicsőség, gyönyör
  • Jiszod: alap, intimitás
  • Málchut: királyság, magasztosság

A rabbinikus irodalom, különösen annak misztikus, hászid értelmezése fontos összefüggést lát az isteni attribútumok elsajátítása és annak ténye közt, hogy a napokat felfelé és nem visszafelé számoljuk, utalva ezzel arra a lelki fejlődésre, mely az ember feladata az evilági életben és amelyre az ómerszámlálás ideje különös lehetőséget biztosít.

Kövess a Facebookon is: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/

  1. 3Móz 23:15-16
  2. 5Móz 16:9

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr3815628530

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása