A zsidó álláspont a prostitúcióról

_judah_and_tamar_by_ferdinand_bol_1653_pushkin_museum.jpeg

A Biblia és a hozzá kapcsolódó rabbinikus irodalom alapvetően elítéli mind a prostitúciót és különösen elítéli természetesen az emberkereskedelmet, mely sajnos korunkban a prostitúció szerves része.

A prostitúciót illetően azonban a rabbinikus források kevésbé az ilyesmire fejüket adó nőket, sokkal inkább azt a társadalmat ítéli el, melyben kereslet mutatkozhat a prostitúció iránt.

Fontos megemlíteni azonban azt is, hogy a zsidó vallásjog, a háláchá eltérő módon ítéli meg a nem-zsidó és a zsidó prostitúciót, utóbbit jelentősen nagyobb szigorral illetve.

A bibliai narratívák eltérő üzenetet sugallnak a prostitúciót illetően.

Már a Tórában, a Bibliai első könyveiben találkozhatunk a prostitúció jeleit mutató esetekkel. Ábrahám, aki feleségét testvérének kiadva igyekszik magukat megmenteni az egyiptomiak ösztöneitől,1 Jákob fiainak gyilkos tette, mely húguk, Dina viselkedésére adott válasz,2 és talán legismertebb Jehuda és Támár története, amelyben Támár erkölcsből leckézteti meg apósát, aki, becsületére váljék, beismeri hibáját.3

Ami azonban a Tóraadás, tehát a zsidó vallásjog érvénybe lépése utáni időket illeti, a Tóra egyértelműen elítélő hangon szól a prostitúcióról:

„Ne szentségtelenítsd meg leányodat, hogy paráznaságra engedd, hogy ne paráználkodjék az ország és megteljék az ország fajtalansággal.”4

Később, mikor a katonák háborúba menetele utáni „zsákmányról”, nem-zsidó foglyokról lesz szó, a Tóra némileg megengedőbbnek tűnik, bár kétségtelenül lényegesen humánusabb eljárást ír elő, mint más korabeli népek szokása volt hasonló esetben:

„Ha kivonulsz háborúba ellenséged ellen és kezedbe adja őt az Örökkévaló, a te Istened és te foglyokat ejtesz közüle, és látsz a foglyok között szép termetű nőt, megkedveled őt és elveszed magadnak feleségül: Akkor vidd be házadba és nyírja le haját és igazítsa körmeit; vesse le fogsága ruháit magáról, maradjon házadban és sirassa meg apját meg anyját egy teljes hónapig, azután menj be hozzá és légy férjévé, és ő legyen a te feleséged. És lesz, ha nem találsz majd kedvet benne, bocsásd el szabadon, de eladni ne add el pénzért; ne hatalmaskodjál fölötte, mivelhogy megaláztad őt.”5

A Tóra törvénye szerint tehát egy háborúban foglyul ejtett fogolynővel nem tehet az ember kénye-kedve szerint, a humánus bánásmód, a nő alapvető tiszteletben tartása magasra emeli a zsidó törvényeket más korabeli társadalmakban szokásos viselkedéstől.

A Biblia későbbi könyveiben, mint például Eszter könyvében találkozhatunk az ókori népek prostitúciót idéző gyakorlataival.6 Amikor Áchásveros király feleséget keres magának és összegyűjti birodalma összes lányát háremébe, elénk tárulhat a nőket puszta tárggyá minősítő korabeli eljárás. A nőt hónapikat töltenek szépítkezéssel a háremben, mielőtt a király elé járulhatnak, minden bizonnyal bezárva, jogaiktól megfosztva. 

A bibliai szöveghez hasonlóan, a szóbeli Tórát lejegyző Talmud rabbijai is eltérő képet festenek a prostitúció vallásjogi megítéléséről.

Míg például az önkielégítés vagy más komoly bűnök helyett elnézőbb a prostituált látogatása esetén, azt semmiképpen nem tartja erkölcsös, Istenfélő viselkedésnek.7

„Jobb, ha egy ember titokban vétkezik, mint ha Isten nevét nyilvánosan szegi meg, így másokat nem tanít bűnös viselkedésre.” A Talmud bölcsei hozzáteszik: „Ha az emberen eluralkodik a rossz ösztön, menjen olyan helyre, ahol nem ismerik, öltsön fekete ruhát és takarja be magát fekete [leplekkel], de ne szentségtelenítse meg Isten nevét.”7

A szöveg és az ahhoz kapcsolódó kommentárok ezután, sietve teszik hozzá, hogy az ilyen eljárás semmiképpen nem helyes vagy kívánatos.

A nő-férfi kapcsolatok szentsége a házasság kötelékén belül mutatkozik meg, az ember pedig igyekezzék uralkodni vágyain.

Kövess a Facebookon is: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/ 

  1. 1Mózes 12:10-20 és 20
  2. 1Mózes 34. fejezet
  3. 1Mózes 38. fejezet
  4. 3Mózes 19:29
  5. 5Mózes 21:10-14
  6. Eszter 2. fejezet
  7. Kedusin 40a

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr3915709192

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása