7+1 (zsidó) tény a gránátalmáról

ripe-pomegranate-fruit-1.jpg

Ki ne szeretné a gránátalmát. Kicsit macerás megpucolni az igaz, de az íze mindenért kárpótol. Akár önmagában, akár salátákon vagy ételek hozzávalójaként, koktélban vagy levét kifacsarva, a gránátalma egyike a legkülönlegesebb ízű gyümölcsöknek. És azt tudtad, hogy számos zsidósághoz kapcsolódó vonása van? Íme ezekből hét:

  1. A gránátalma egyike a Tórában említett szent gyümölcsöknek.

News1 | פרשת שלח: בין המרגלים למנהיגים של ימינו

A Tóra hét gyümölcsöt asszociál Izraellel, a Szentfölddel: „Őrizd meg az Örökkévaló, a te Istened parancsait, hogy útjain járj és féljed őt. Mert az Örökkévaló, a te Istened elvisz téged jó országba, hol vízpatakok vannak, források és mélységek, melyek erednek a völgyben és a hegyen, oly országba, hol búza, árpa, szőlő, füge és gránátalma (terem), oly országba, hol olajfa és méz van;”1

Az, hogy az isteni ígéret mennyire valós, már a Mózes által küldött kémek is bizonyítják, kiknek jelentése azt a tragédiát okozta, hogy a zsidó népnek 40 évig kellett a sivatagban vándorolni, mielőtt elfoglalhatták volna az Isten által már ősatyáinknak odaígért országot:

„És fölmentek és kikémlelték az országot Cin pusztájától Rechóvig, Chámosz mentén. Fölmentek délnek és elérkeztek Hebrónig; ott voltak pedig Áchimon, Sésáj és Tálmáj, Ánok szülöttei; Hebrón pedig hét évvel előbb épült, mint az egyiptomi Cóán. Elérkeztek Eskól völgyéig és ott levágtak egy szőlővenyigét és egy szőlőfürtöt, és vitték azt ketten a póznán; meg a gránátalmákból és a fügékből. Azt a helyet elnevezték Eskól völgyének, a szőlőfürt miatt, melyet Izrael fiai onnan levágtak.”2

  1. A gránátalma gyümölcséről számos dolgot neveztek el a bibliai időkben

A gránátalma (héberül רימון azaz rimon) gyümölcse a Bibliában helyiségnévként (Gát Rimon – Józsué könyvében),3 egy sziklának (emlékhelynek) neveként (Szelá Rimon – Bírák könyvében),4 ember neveként (Bné Rimon Hábeeruti)5 illetve a szépség szinonímájaként („Ajkad, mint a karmazsinfonál, és bájos vagy, ha beszélsz; halántékod, mint gránátalmagerezd a fátyolod mögött.”)6. Érdekes adalék, hogy a Talmud egyik történetében egy híres rabbi, Chijá bár Ási felesége álruhát húz és prostituáltnak adja ki magát, hogy férjét szexuális együttlétre bírja. Fizetségként frissen szedett gránátalmát kér a mit sem sejtő férfitől.7

  1. A gránátalma, mint a szerelem és a termékenység szimbóluma

A fenti idézet az Énekek Éneke könyvéből ihlette a későbbi generációkat, hogy a gránátalma a termékenység szimbólumává is váljon. Ennek két oka van: a gránátalma viszonylag könnyen terem és prosperál nehéz körülmények között is, a másik, a gránátalma számtalan magja, mely a gyermekáldás jelképe lett.

  1. Gránátalma alakú ékek díszítették a főpap ruháját a Szentélyben

הר הבית חדשות - תצוה: המקדש הכלים והבגדים – 'לכבוד 'ולתפארת'

Ahogy a Tóra fogalmaz Áronnak, Mózes bátyjának, a papi nemzetség alapítójának és egyben az első főpapnak ruhájáról: „És készítsd az éfódhoz való köpenyt egészen kék bíborból. 32. És legyen felső nyílása a közepében; szegélye legyen nyílásának köröskörül szövő munkával, mint a páncéling nyílása legyen rajta, hogy el ne szakadjon. És készíts széleire gránátalmákat, kék bíborból, piros bíborból és karmazsinból széleire köröskörül; és arany csengettyűket azok között köröskörül. Arany csengettyű és gránátalma, arany csengettyű és gránátalma legyen a köpeny szélein köröskörül. És legyen Áronon a szolgálatkor, hogy hallassék hangja, midőn bemegy a szentélybe; az Örökkévaló színe elé és midőn kimegy, hogy meg ne haljon.”8

  1. A zsidó újévi asztal egyik jellegzetes étele

A zsidó újév, Ros Hásáná alkalmával számos szimbolikus ételt fogyasztunk, melyek az újév remélt bőségét és boldogságát hivatottak kifejezni. Az egyik ilyen étel a gránátalma, mert reméljük, hogy jócselekedeteink és érdemeink olyan számosak lesznek (vagy szinte megszámlálhatatlanok), mint a gránátalma magjai. Mielőtt a gyümölcsöt megesszük elmondunk egy rövid imát, pontosabban azt kívánjuk: „Legyen akaratod szerint [Örökkévaló], hogy számosak legyenek érdemeink!

  1. Újévkor leggyakrabban gránátalmát eszünk új gyümölcsként

10 מתכונים מסורתיים לראש השנה

szintén Ros Hásánához kapcsolódó szokás, hogy este olyan gyümölcsöt is eszünk, melyet jó ideje nem ettünk már, hiszen ilyen alkalmakkor egy különleges áldás elmondására is lehetőség nyílik, ezt pedig pont újévkor nem szeretnénk elmulasztani. Az áldás, melyet azévben először evett gyümölcsre (nem muszáj persze, hogy gránátalma legyen, de nem árt ha nem nagyon gyakori a gyümölcs) magyar fordításban úgy hangzik: „Áldassák Te Örökkévaló Istenünk, a Világ királya, aki megtartott minket, életben hagyott bennünket és megérette velünk ezt az időt!”

  1. A gránátalma magjait sokszor a Tóra 613 parancsolatjával hozzuk összefüggésbe

Fiatal koromban többször is megszámoltam néhány gránátalma magját, sosem jött ki 613 (általában jóval kevesebb), azonban a hagyomány mégis a számtalan gránátalma magot a Tóra parancsolatjaival (melyekből 613 van a rabbinikus hagyomány szerint) hozza összefüggésbe.

+1        Gránátalma ókori izraeli pénzeken is megjelenik

File:Half Shekel.jpg - Wikimedia Commons

Régészek nemrég Bár Kochba idejéből tártak fel olyan érméket, melyeken gránátalma is megjelent, minden bizonnyal a korábban említett okból: a gyümölcsöt Izraellel, a Szentfölddel asszociáljuk.

Kövess a Facebookon: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/ és keresd a Lekvár és JAM podcastet az Apple és a Google podcast lejátszóin, a Spotify-on, a Deezer-en, a TuneIn Radio-n és a SoundCloud-on.

  1. 5Mózes 8:8
  2. 4Mózes 13:21-24
  3. Jehosua 19:40
  4. 1Bírák 20:45-47
  5. 2Sámuel 4:2
  6. Énekek Éneke 4:3
  7. Kidusin 81b
  8. 2Mózes 28:31-35

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr5315805350

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása