Halottak feltámadása a messiási időkben
Ki fog feltámadni?

jewish-cemeteries-850x425.jpg

A halottak feltámadása egyike a messiási időszak emblematikus eseményeinek. A megváltás egyik kezdeti lépése ugyanis, hogy a halottak lelkei visszatérnek korábbi testükbe, hogy közösen részesüljenek a jutalomban, melyet a tórai parancsolatok megtartásáért kaptak. Mivel test és lélek együtt tettek mindent, jót és rosszat, ez utóbbiért a halált követő „lelki tisztulási folyamat” már kárpótolt, a jócselekedetekért járó jutalmat is együtt kell „átvegyék” illetve megéljék.

A Talmud kijelenti1 „Egész Izraelnek része van a jövendő világban, ahogy írva van ’és néped mind igaz, végtelenségig örökölik majd a földet’2

Evilági Istenszolgálatunkat a Teremtő két módon jutalmazza. Az egyik a lélek túlvilági jutalma, melyben azután részesül, hogy halálunk után a lélek visszatér a lelkek „országába”, azaz a lelkek dimenziójába. Ez, az Éden Kert egy párhuzamos valóság, melyet fizikai érzékszerveinkkel nem tudunk megtapasztalni, kizárólag lelki aspektusa van.

A jutalmazás másik módja a messiási időszak utáni feltámadás után következik be. Ilyenkor a lélek visszatér a testbe, melyben korábban volt, ahogy azt az előbb kifejtettem. Ez az idilli állapot, a messiási kor, melyben „egyik nép nem emel a másik ellen kardot és nem ismernek majd több háborút.”3

Az ember lelke Isten egy darabja és mint ilyen halhatatlan. Azonban nem minden léleknek vagy egyforma sora az Édenkertben, a lelket világában. Aki igaz emberhez méltó életet élt, annak nagyobb a jutalma miután lelkét visszaadja a Teremtőnek. Akadnak olyanok is, akik velejéig gonoszak, és nincs részük a túlvilági üdvösségben.

A feltámadásnak több egyik oka, mint a Talmud egy helyen megjegyzi: „Még azok is Izrael fiaiból, kik üresek, annyi micvát [parancsolatot] tartottak, mint ahogy magja van a gránátalmának.”4

A Talmud bölcsei más felsorolják mik azok a bűnök, melyek miatt valaki elveszítheti túlvilági üdvösségét,5 azonban a lubavicsi Rebbe, Menachem Mendel Schneerson rabbi (1902-1994) arra hívja fel a figyelmet, hogy ezen bűnök sajnálatos megléte és az, hogy mindenki részesül a halottak feltámadásában nem mondanak egymásnak ellent.

„Ha valaki őszintén megtér bűneiből (tesuvá), akkor még a legnagyobb bűn is megbocsáttatik. Az elhunytért elmondott ima, az érdemében adott adomány és az emlékére megcselekedett parancsolatok, szintén segítenek az elhunyt lelkének innen, ebből a világból. Ha egy adott halottal, ne adj Isten, nem bánnak kellő tisztelettel, az is vezeklés lelke számára. A Talmud például elmondja, hogy Jerobám, az ókori Izrael egyik gonosz királya, akinek számos a nép ellen elkövetett bűne és a bálványimádás arra tették érdemessé, hogy ne részesüljön a túlvilágban, mégis feltámad majd. Miért? Mert testét évekkel halála után elégették, az pedig, mint tudjuk, a halott megszégyenítése.”

És mi a helyzet a reinkarnálódott lelkekkel? Mivel a zsidó hagyomány úgy tartja, hogy egy lélek több testben is járhat az idők folyamán felmerül a kérdés, melyik testben támad fel majd újra. Ahhoz, hogy ezt megértsük, előbb tudnunk kell, miért reinkarnálódik egy lélek.

Minden léleknek teljesíteni kell a Tóra 613 parancsolatját. Akkor születik egy lélek újjá másik testben, ha ezt a célt nem sikerült elérnie.

Mivel a reinkarnálódott lelkek több testet is megjártak, a parancsolatok teljesítése során, a legtöbb vélemény szerint a léleknek azon darabjai kerülnek be az adott feltámadt testbe, melyek az az által a test által teljesített parancsolatok lelki összeköttetését biztosítják. Más szóval több test is feltámadhat egy lélek által. 

Vannak ettől eltérő vélemények, az egyik szerint a reinkarnálódott lélek a legutolsó testben támad majd fel, a másik vélemény alapján abban amelyikben a legtöbb micvát (parancsolatot) teljesítette.

 

Kövess a Facebookon: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/ és keresd a Lekvár és JAM podcastet az Apple és a Google podcast lejátszóin, a Spotify-on, a Deezer-en, a TuneIn Radio-n és a SoundCloud-on. 

  1. Misna, Szánhedrin 10:1
  2. Jesájá 60:21
  3. Jesájá 2:4
  4. Bráchot 57a
  5. Szánhedrin traktátus 10. fejezet

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr415813082

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Noemi Szodorai 2020.06.17. 07:37:02

Örülök hogy itt lehetek és tanulhattok !

Alick 2020.06.17. 23:12:32

Ha már annyit játszottam, minek a végén benne maradni egy avatárban? :)
(avagy minek egy testben feltámadni, istenné válás helyett?)

Pipas 2020.06.18. 06:46:52

Ez azért van olyan elborult, mint amikor a rajongók azon vitatkoznak, hogy a Kirk kapitány, aki átjött a párhuzamos univerzumból genetikai okokból vagy a neveltetés miatt volt gonosz és szakállas. :D

Vagy amikor azt elemezgetik, hogy a batman le tudná -e győzni szupermant. :D

Mr. Bear 2020.06.18. 08:36:21

A lélekvándorlásra egyetlen bibliai szöveg sem utal, hol és mikor kerül bele a zsidó gondolkodásba? Mire alapozzák? És mennyire mainstream?

A halottak feltámadásáról az első tudósítás a Makkabeusok könyvében van, amit viszont a zsidók nem fogadnak el sugallmaazottnak. Sok adat van arra, hogy Jézus korában voltak, akik hittek benne, voltak, akik nem. Hogy áll ezzel a helyzet később? Voltak a középkorban még olyan zsidó közösségek, melyek nem hittek a feltámadásban? És ma?

Environmenta 2020.06.18. 09:26:24

Hogy ez mekkora kamu már!
Bármelyik ezoterikus baromságot kenterbe veri!

mikocami 2020.06.18. 10:31:22

@Mr. Bear: Az első feltámadás Királyok első könyve 17:17-21 Királyok második könyve 4:32-37 és 13:20.21
A Biblia 9 feltámadásról számol be.De ezek a feltámasztottak újra meghaltak.
Egyik sem jutott a mennybe,egyedül lázár.
A Makkabeusok és egyéb más akoprif iratok nem kerültek,(nem kerülhettek be) a kanonikus iratok közé,mert nem Istentől ihletettek,nem folyamata a Királyság létrejöttének.
Az egész Biblia Erre a tényre épül.
Mózes első könyve harmadik fejezet 15 ös versétől a Jelenések könyve huszonkettedik fejezet 21.verséig.
Igaz,hogy a Makkabeusok történelmileg megbízhatók,de annak csak történelmi háttere van.
A többi Apokrif irat emberi,démoni,Istent kigúnyoló írás.

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása